سفید شدن سطح خاک برای گل مفید است یا مضر؟

سفید شدن سطح خاک برای گل مفید است یا مضر؟
سفید شدن سطح خاک برای گل مفید است یا مضر؟

آب شویی گیاهان

گیاه ما طی آبیاری هر چیزی که لازم داره جذب میکنه و موادی که جذب گل نمی شوند در سطح خاک رسوب می کنند. این تجمع مواد معدنی میتواند به گیاه آسیب وارد کند. خوشبختانه روشهای بسیار ساده ای برای رهایی از این وضعیت وجود دارد که به عنوان لیچینگ یا آب شویی می شناسیم. گیاهان گلدانی را باید مرتبا آب شویی کرد تا خاک آن تمیز بماند.

خاک گلدان

همانطور که در بالا گفتیم  اگر از خاک مناسب با محدوده شوری و PH مناسب استفاده نکنید رفته رفته با آبیاری گیاه سطح خاک به حالت سفید رنگ تبدیل میشود. به جای خاک های متفرقه از مخلوط پیت ماس و کوکوپیت استفاده کنید.
پیت ماس عاری از آفت است و به علت دارا بودن کود خاک بسیار مناسبی برای گل و گیاهان است. کوکوپیت نیز به علت تخلخلی که در بافت خاک ایجاد میکند بستر مناسبی برای ریشه زنی بیشتر و رشد بهتر گیاه ایجاد میکند.

نوع آب

احتمالا تا حالا به این نکته که همه گیاهان را نمی توان با آب شرب آبیاری کرد دقت نکرده اید. اما این فکر اشتباه است. گیاهان نیز مانند ما انسانها به آب خوب و با کیفیت نیاز دارند. بعضی از گیاهان به درجه حرارت آب نیز حساسند. یکی دیگر از دلایل سفید شدن سطح خاک ممکن است از شور بودن آب باشد.

برای رفع سفید شدن سطح خاک چه کار کنیم؟

خاک گلدان را تعویض کن. از ترکیب کوکوپیت + پیت ماس استفاده کن. آبیاری گیاه را کمتر کن
از کود هیومیک اسید هر ۲۰ روز یکبار استفاده کن.