شناسایی و کنترل آفات گیاهان

شناسایی و کنترل آفات گیاهان
شناسایی و کنترل آفات گیاهان
همه گل دوستان گیاهانشون رو خیلی زیاد دوست دارند و موقعی که آفتی روی گیاه مشاهده کنند خیلی ناراحت می شند. اصولا ممکنه نتونن تشخیص بدن که این آفت چی هست و چرا گیاهشون دچار این مشکل شده. ما توی این مطلب تا جایی که امکان داره یسری از مشکلات و آفات گیاهان رو بهتون میگیم چون خیلی از دوستان توی شناسایی و کنترل آفات گیاهان مشکل دارند.در پایین لیستی از معمول‌ترین مشکلات و آفات گیاهان خانگی به همراه روش درمان گیاه می‌بینید.

آفات گیاهان: شته‌ها

شناسایی و کنترل آفات گیاهان : شته
شناسایی و کنترل آفات گیاهان : شته

توصیف آفت و نشانه‌ها: این حشره بسیار ریز است و در حدود ۲ تا ۳ میلی متر است. شته در رنگ‌های سبز، زرد، قرمز، سیاه یا قهوه‌ای یافت می شود. در مواقع خاصی از سال این حشره بالدار خواهد بود و همین بال‌ها به او کمک می‌کنند بر روی گیاهان دیگر هم گسترش یابند. شته‌ها را می‌توان بیشتر بر روی قسمت‌های جوان گیاه و یا زیر برگ‌ها یافت. این گیاه شیره گیاه را می‌مکند و موجب تضعیف و زرد شدن گیاه می‌شوند. گاهی شته‌ها ناقل ویروس هم هستند و خسارتی دو چندان به گیاه وارد می‌کنند. شته بعد از تغذیه از گیاه شیره‌ای به نام عسلک تولید می‌کند که روی برگ‌ها را می‌پوشاند و موجب تجمع قارچ دوده و کاهش فتوسنتز می‌شود.

درمان: اگر جمعیت شته روی گیاه‌تان زیاد نیست و هنوز آسیب زیادی به آن وارد نکرده اند، گیاه را با استفاده از جریان آب بشویید تا شته‌ها از روی آن جدا شوند. اگر حمله شته شدید است و رشد گیاه متوقف شده و شاخسار آن دفورمه شده اند، باید از آفت کش استفاده کنید. دو راه پیش رو دارید. یا می‌توانید از آفت کش‌های ارگانیک که طرز تهیه بعضی از آنها در پست‌های قبلی بخش طبیعت هم آمده استفاده کنید و یا می‌توانید از آفت کش‌های شیمیایی استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید شته‌ها را به سرعت از بین ببرید و می‌توانید چند هفته‌ای صبر کنید، از آفت کش‌های ارگانیک استفاده کنید.

آفات گیاهان: شپشک آرد آلود

شناسایی و کنترل آفات گیاهان : شپشک آردآلو
شناسایی و کنترل آفات گیاهان : شپشک آردآلو

توصیف و نشانه‌ها: این آفات بدنی نرم و بیضی شکل دارند، کوچک هستند و با ماده‌ای مومی و کرک مانند (یا پنبه مانند) پوشیده شده است. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که تکه‌ای پنبه یا کرک روی گیاه‌تان افتاده اما باید دقت کنید تا آفت را با ذرات غبار اشتباه نگیرید و سریعا آن را درمان کنید. این حشرات هم مانند شته‌ها شیره گیاه را می‌مکند و گیاه را تضعیف می‌کنند.

بنر گل من و تو

درمان: یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این حشرات از روی گیاه آن است که تکه‌ای پنبه را به الکل آغشته کنید و به وسیله آن این آفات موذی را از روی گیاه بردارید. البته این روش زمانی جواب می‌دهد که تعداد حشرات کم باشد. اگر حمله شدیدتر است می‌توانید از سموم آفت کش استفاده کنید. برای این کار هم از سموم شیمیایی و هم از سموم ارگانیک می‌توان استفاده کرد. بسته به شدت حمله از یکی از این دو نوع سم استفاده کنید.

آفات گیاهان : کنه عنکبوتی

شناسایی و کنترل آفات گیاهان : کنه عنکبوتی
شناسایی و کنترل آفات گیاهان : کنه عنکبوتی

توصیف و نشانه‌ها: کنه‌های عنکبوتی آنقدر ریز اند که به سختی می‌توان آنها را دید. آنها بیشتر شبیه به نقاط قهوه‌ای – قرمز یا قرمزی هستند که روی گیاه پراکنده اند و در نگاه اول اصلا به چشم نمی‌آیند. اما اگر از نزدیک به آنها دقت کنید متوجه زنده بودن و تحرک‌شان می‌شوید. نشانه حضور این آفت بر روی گیاه نقاط یا لکه‌های زردی است که روی گیاه نمایان می‌شوند. بعد از مدتی برگ‌های گیاه شادابی خود را از دست داده و ظاهری کدر و گرفته پیدا می‌کنند. یک نشانه دیگر وجود تعداد زیاد از کنه عنکبوتی روی گیاه، تارهایی است که می‌تنند.

درمان: گیاه را مرتبا آبیاری کنید و رطوبت هوا را بالا نگهدارید (در حقیقت این گیاه به خاطر ضعف گیاه و خشکی خاک است که به آن حمله می‌کند. پس اگر گیاه‌تان را تقویت کنید و مرتبا آبیاری انجام دهید، از ابتلای آن به کنه عنکبوتی جلوگیری می‌کنید). هفته‌ای یک بار گیاه را با آب ولرم رو به سرد شستشو دهید تا این حشرات بعد از مدتی به طور کامل از بین بروند. اگر حمله آفت خیلی شدید است از سموم ارگانیک یا شیمیایی استفاده کنید.

آفات گیاهان : سفید بالک

شناسایی و کنترل آفات گیاهان : سفید بالک
شناسایی و کنترل آفات گیاهان : سفید بالک

توصیف و نشانه‌ها: اگر گیاهی که مورد حمله سفید بالک‌ها قرار گرفته است را تکان دهید، این حشرات را می‌بینید که مانند گنجشک‌‌هایی هراسان از روی آن پرواز می‌کنند! حمله این حشرات به گیاه ظاهری به آن می‌دهد که انگار گیاه شوره سر گرفته. این حشرات هم بسیار کوچک هستند و اگر تعدادشان کم باشد تشخیص‌شان سخت خواهد بود. سفید بالک‌ها هم شیره گیاهی را می‌مکند و باعث زرد شدن شاخسار گیاه می‌شوند. اگر با این آفت مبارزه نکنید، در نهایت گیاه‌تان را از پای درخواهد آورد!

درمان: برای از بین بردن این آفت باید چند نوبت گیاه را سم پاشی کنید. سعی کنید از سمومی که کمترین ضرر را بر محیط زیست دارند استفاده کنید.

مشکلات گیاه : عدم گلدهی گیاه

توصیف و نشانه‌ها: اگر انتظار می‌رود که گیاه در فصلی خاص گلدهی کند اما گیاه گل ندهد، حتما مشکلی وجود دارد. دلیل این مسئله می‌تواند نور نامناسب یا زیادی کود نیتروژن در خاک باشد. همچنین گلدهی بعضی از گیاهان خانگی بسته به طول روز است و یا گیاه باید در سایه قرار بگیرد و یا برایش منبع نور مکمل مصنوعی فراهم شود.

درمان: گیاه را در مکانی روشن نگه دارید، کود نیتروژن کمتری به آن بدهید، رطوبت هوا را بالا نگه دارید و خاک گیاه را هم همواره مرطوب نگه دارید. راجع به گیاه‌تان تحقیق کنید و بفهمید که آیا گلدهی‌اش بسته به طول روز است؟ اگر پاسخ مثبت بود نور را جوری تنظیم کنید که گیاه گل بدهد.

مشکلات گیاه : افتادن جوانه‌های گیاه

توصیف و نشانه‌ها: گاهی غنچه‌ها بر روی گیاه تشکیل می‌شوند اما قبل از اینکه گل باز شود می‌افتند. دلیل این اتفاق می‌تواند دمای هوای بالا، رطوبت کم، سرما، آبیاری نامنظم یا ناکافی، کود دهی بیش از حد و یا شوک حاصل از جا به جایی در مرحله غنچه دهی گیاه باشد.

درمان: با توجه به علل گفته شده در بالا علت غنچه ریزی گیاه‌تان را مشخص کنید و آن را رفع کنید. در مرحله گلدهی گیاه از خشک نگه داشتن خاک، رطوبت کم هوا و دمای بالا جلوگیری کنید و گیاه را در معرض هوای سرد قرار ندهید. برای بالا بردن رطوبت گیاه غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید.

مشکلات گیاه : سوختگی نوک برگ گیاهان

مشکلات گیاه : سوختگی نوک برگ گیاهان
مشکلات گیاه : سوختگی نوک برگ گیاهان

توصیف و نشانه ها: لبه های برگ ترد و قهوه ای به نظر می رسد، تقریبا به نظر می رسد که سوخته است. برگ های جدید نیز به سرعت قهوه ای می شود و خراب می شود. این می تواند ناشی از گرمای بیش از حد ، رطوبت پایین باشد، و یا کود بیش از حد خشک می شوند.

کنترل: اول به نسبت شرایط گیاه مشکل را مشکل کنید پس دما را پایین بیاورید، رطوبت و آب را به طور مساوی افزایش دهید، و به دقت کود دهی کنید.

منبع: bhg