نکات نگهداری گل ناز یخی، رشد عالی و گلدهی اون در خانه (Baby Sun Rose)

نکات نگهداری گل ناز یخی، رشد عالی و گلدهی اون در خانه (Baby Sun Rose)
معرفی و نگهداری گل ناز

معرفی و نگهداری گل ناز : اگر دنبال گیاهی با گلهای جذاب هستید که در طول سال شاهد گلهای زیبای اون باشید گیاه نازیخی از گزینه های عالی برای شما به حساب میاد و ان رو میتونید در خیلی از معابر و پارکها ببنید، کافیه همونجا ازش یه قلمه بگرید و داخل خونه پرورش بدید، میتوان گفت که این گیاه یکی از زیباترین گلها و گیاهان دنیا به حساب میاد (گلدان آویز اون هم فوق العاده جذابه) و شما میتونید با رعایت نکات بسیار ریز از اون به آسونی نگهداری کنید و شاهد گلهای زیبای اون باشید. توجه داشته باشید که این گیاه رو میشه در خانه، باغچه و گلخانه نگهداری کرد، میشه بهش لقب یک گیاه همه فن حریف رو داد، پس بریم و با نحوه نگهداری و نیازهای این گیاه زیبا آشنا بشیم.

اطلاعات گل ناز یخی
اطلاعات گل ناز یخی

معرفی گل ناز به صورت کامل

نام علمی این گیاه زیبا Portulaca grandiflora است که در انگلیسی به آن Baby Sun Rose و Mesembryanthemum cordifolium هم گفته میشه، از خانواده Aizoaceae ها به حساب میاد، یک گیاه گلدار هست که بومی جنوب برزیل و آرژانتین به حساب میاد، این گیاه در بنگلادش با نام گل زمان شناخته میشه دلیل این نامگذاری هم اینه که در یک زمان بخصوص به گل میشینه و شکوفه میده. این گل دارای گونه‌های زیادی هست و جز گیاهان گوشتی (ساکولنت ها) محسوب میشه. دلیل نام گذاری اون به “Baby Sun Rose” بخاطر گلهای کوچک و رنگارنگ آن که شبیه گلبرگ های رز است می باشد. گلهای این گیاه میتوانند به رنگهای صورتی، بنفش، نارنجی و زرد روی گیاه ظاهر شوند.

رشد این گیاه خیلی زیاده ، شاید در ابتدا که این گیاه رو خریداری میکنید احساس کنید که بسیار کوچک می باشد ولی در طول یک سال 30 الی 50 سانتی متر در صورت فراهم کردن نیازهای گل ناز شاهد رشد اون خواهید بود. گلهای این گیاه قطری حدود 2.5 الی 3 سانتی متری دارند و با پنج برگ به رنگ های نارنجی، قرمز، صورتی ، زرد و سفید در بازار موجود هستند. این گیاه دارای گونه های مختلفی است که برخی از آنها دارای گل های دو گلبرگی هستند. این گیاه در هوای معتدل بهتر پرورش پیدا میکند و در قدیم یکی از مهمترین گیاهانی بود که در باغها کاشته میشد، بذر این گیاه خیلی ریز هستند.

بنر گل من و تو
گل ناز
گل ناز

بررسی نگهداری و نیازهای گل ناز

همانطور که گفتیم نگهداری از گل ناز خیلی خیلی راحته و فقط کافیه حواستون به آبیاری منظم اون باشه و در فصل رشد بهش کود بدی و نور خوبی براش فراهم کنید که اینجوری هم گل میده و هم رشد خوبی خواهد داشت، در ادامه با من همراه باشید تا تمام شرایط مورد نیاز گیاه رو با هم بررسی کنیم تا شاهد رشد انفجاری گیاهتون باشید.

نور مورد نیاز گل ناز یخی

یکی از اساسی ترین نیازهای گل ناز نور هستش، این گیاه هم همانند سایر گیاهان گوشتی به نور زیاد و فیلتر شده نیاز داره البته به راحتی میتونه نور مستقیم خورشید رو تحمل بکنه فقط با این شرط که به یکباره اون رو از جای سایه به جایی با نور زیاد منتقل نکنید.(حدود 6 الی 12 ساعت در طول روز میتونه برای این گیاه خوب باشه) کمبود نور منجر به عدم باز شدن گل‌های گیاه ناز یخی میشه. جالب هست بدونید که در روزهای ابری میزان شکوفایی گلهای این گیاه کاهش پیدا میکنه. البته کمبود نور میتونه باعث رشد علفی و زیاد شدن فاصله برگها از هم بشه

پس اگر میخواهید این گیاه رو خریداری کنید باید ببنید میتونید نور کافی برای گیاه فراهم کنید یا نه ، اگر خونه شما نور کافی نداره حتما از نور مصنوعی استفاده کنید.

نیاز آبی گیاه ناز

این گیاه هم مانند ساکولنت ها نیازی به آبیاری زیاد نداره، و اگر شما آبیاری زیادی انجام بدین باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهید شد بین دو آبیاری حتما حتما حتما (تاکید میکنم حتما) اجازه بدهید خاک تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد گیاه کنیدف همچنین یاتون باشه که از آب خیلی سرد و یا خیلی گرم برای آبیاری استفاده نکنید چون به گیاه شوک وارد میکنه، همچنین یادتون باشه که بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه و گرنه گیاهتون دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد، حتما مقاله آبیاری ساکولنت و مطالعه کنید.

حتما هر ماه یکبار زهکشی گلدانتون رو بررسی کنید (چک کنید که آب از زیر گلدان خارج میشه یا خیر) تا دچار از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید.

بهترین دما برای گل ناز یخی

یکی از نکات مهم نگهداری گل ناز دما محیط نگهداری است، چون حداقل دمایی که میتونه تحمل کنه 2 درجه سانتی گراد هستش. توجه کنید که گل ناز به هیچ وجه سرما رو دوست نداره ،پس محیط رشد گیاه باید همیشه گرم باشه. و اگر از گیاه خارج از خانه نگهداری میکنید در فصول سرد سال اون رو به داخل خونه منتقل کنید. دمای ایده آل برای رشد 18 الی 24 درجه سانتی گراد هست.

حتی اگر در زمان تکثیر این گیاه، گیاهچه های جوان سرما ببینند، گیاهانی ضعیف که در آینده گل‌های کمی تولید می‌کنند، به وجود می‌آید.

نکات نگهداری گل ناز یخی، رشد عالی و گلدهی اون در خانه (Baby Sun Rose)
گلدان آوریز گل ناز

کوددهی و تغذیه گل ناز

بهترین زمان برای کودهی گل ناز یخی فصل رشد گیاه هست که از ابتدای بهار شروع میشه و تا انتهای تابستون ادامه داره، در این مدت هر دو الی سه هفته یکبار با کودهای 121236 و 202020 تغذیه کنید، برای بالا بردن جذب مواد مغذی حتما از هیومیک اسید هر سه ماه یکبار استفاده کنید، در فصل استراحت و کوددهی رو به ماهی یکبار کاهش بدید. برای خرید کود میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

خاک مناسب گل ناز چیست؟

شما میتونید از خاک و ترکیب های خاکی که برای کاکتوس استفاده میشه برای بستر گیاه استفاده کنید (خاک مناسب کاکتوس رو معرفی کردیم) و تنها نکته خیلی مهمی که در خصوص خاک مناسب گل ناز باید توجه داشته باشید اینه که زهکشی خاک خوب باشه تا آب باقی مونده از آبیاری از زیر گلدان خارج بشه. پس بهتره که شما از خاک های سبک برای این گیاه استفاده کنید و هرچقدر این خاک سنگین باشه گلدهی گل ناز رو کاهش میده. بعد از آبیاری نباید آب بیشتر از 30 ثانیه روی خاک بمونه

یکی از پیشنهاد ها برای خاک مناسب گل ناز میتونه از خاک معمولی + خاک برگ و یا خاک معمولی + کود بسیار پوسیده دامی استفاده کرد. و یا بهتر از اون ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه است. بجای خاک دامی پوسیده میتونید از کمپوست یا پیت ماس استفاده کنید.

نگهداری گل ناز
نگهداری گل ناز

آیا گل ناز نیاز به هرس دارد؟

یکی از نکات خیلی مهم در نگهداری هر گل و گیاهی هرس می باشد و در نگهداری گل ناز هرس موجب تحریک رشد ساقه‌های جدید و در نتیجه افزایش گلدهی گیاه میشود، برای این کار تا حدود نیمی از ساقه‌هایی را که خیلی بلند شده اند رو کوتاه کنید. اما توجه داشته باشید که آرام آرام انجام دهید به این صورت که هر هفته یک ساقه را انتخاب نموده و عمل هرس را انجام دهید. اگر شما هرس را یکدفعه انجام دهید باعث ضعیف شدن گیاه و از بین رفتن آن خواهید شد. در ویدویو زیر هم نحوه هرس گل ناز و هم تکثیر اون توضیح داده شده

زمان تعویض گلدان

برای اینکه به زمان مناسب تعویض گلدان برسید باید ساقه ها و ریشه گیاه رو بررسی کنید اگر گلدان شما پر از ریشه شده بود با تغییر یک سایز در گلدان عمل تعویض گلدان را انجام دهید. تعویض گلدان زودهنگام و خیلی دیر باعث کند شدن رشد گیاه شما میشه

تکثیر گل ناز در خانه

تکثیر گل نیاز به دو روش صورت میگیرید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

تکثیر گل ناز به روش قلمه

شما برای تکثیر گل ناز میتونید از روش قلمه استفاده کنید، روش های مختلفی برای قلمه گرفتن از این گیاه وجود داره که ساده ترین و کاربردی ترین اونها قلمه گرفتن از ساقه گیاه است، شما ساقه ای به طول حدود ۱۰ سانتیمتر را انتخاب کنید و برش بزنید و سپس در یک لیوان آب قرار دهید، بعد از حدود یک هفته گیاه شروع به ریشه دهی خواهد کرد، سپس میتوان آن را در مخلوط خاک برگ + شن و یا کوکوپیت +پرلایت منتقل کرد.البته شما میتونید قلمه رو به صورت مستقیم به خاک سبک منتقل کنید ولی برای این کار به مدت 24 ساعت قلمه را در دمای اتاق بگذارید بماند و سپس به خاک منتقل کنید.

روش دیگه جدا کردن قلمه و کاشت آن بصورت مستقیم در خاک سبک است.

تکثیر گل ناز
تکثیر گل ناز

تکثیر گل نازیخی به روش بذر

شما میتوانید از بذر گیاه برای تکثیر استفاده کنید که برای این کار بهتر است در اوایل بهار بذر ها را در خاکی سبک بکارید. اول از همه باید خاک بستر کشت را خوب خیس کنید و سپس که آب های اضافی از زیر گلدان خارج شدن بذرها رو روی سطح خاک پخش می کنیم و سپس یک لایه نازک از خاک را روی بذرها می پاشیم. از یک آب پاش برای آبیاری بذرها تا زمان جوانه زنی استفاده کنید ولی زمانی که بذرها جوانه زده و سبز شدن میتواندی به راحتی گیاه را به صورت معمول ابیاری کنید.

مشکلات نگهداری گل ناز و بیماری های آن

یکی از عمده بیماری های این گیاه شته و نماتد گره ریشه هست که به بررسی اون ها در ادامه خواهیم پرداخت و همچنین یکی از مهمترین مشکلات در نگهداری گل ناز پوسیدگی طوقه و ریشه ها است پس با هم به بررسی هر کدام از مشکلات و بیماری های گل ناز می پردازیم.

  1. مشکل نماتد ریشه : در اثر فعالیت نماتد گره ریشه علائمی همانند کمبود آب و یا مواد غذایی ایجاد می‌شود. چون این آفت مانع از فعالیت و عملکرد مناسب ریشه‌ها می‌شوند.
  2. بیماری شته گل ناز : این گیاه می‌توان به شته و نماتد گره ریشه اشاره کرد. در مورد نماتد گره ریشه مبارزه خاصی نمی‌توان انجام داد مگر اینکه ارقام مقاوم به این آفت کاشت شود. پوسیدگی ساقه و ریشه در اثر آبیاری بیش از اندازه یکی دیگر از مشکلات این گیاه است.
  3. پوسیدگی طوقه و ریشه : اگر خاک شما سنگین باشه و یا گلدان از زهکشی خوبی برخوردار نباشه این مشکل به وفور دیده خواهد شد.
  4. پژمرده شدن برگ : کوددهی بیش از اندازه باعث پژمردگی و مرگ برگ ها و سرشاخه های خواهد شد
  5. شپشک های سفید رنگ روی برگها وجود دارد: گیاه رو هر دو هفته یکبار با سم های نفوذی سم پاشی کنید.
  6. گیاه گل نمی دهد:  نور گیاه رو بررسی کنید به احتمال زیاد نور کم هست و گیاه رو به محیطی با نور زیاد و مستقیم منتقل کنید.
  7. اگر رشد گیاه کند بود و فاصله برگها زیاد : گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی خواهد داشت همانند دستوری که در بخش تغذیه اعلام شده گیاه را کوددهی کنید.

جمع بندی نگهداری گل ناز

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات مورد نیاز برای مراقبت از گل ناز یخی نیاز داشتید رو گفتیم، حتما نور خوب، آبیاری منظم و کوددهی در فصل رشد رو انجام بدید تا شاهد گلدهی و برگهای جذاب اون باشید، اگر شما هم تجربه ای در نگهداری گل ناز دارید حتما توی کامنت برام بنویسید و سعی میکنم به تمام سوالات شما پاسخ بدم.