علت زردی دندان، پیشگیری و بهترین روش های خانگی از بین بردن آن

علت زردی دندان و از بین بردن زردی دندان
علت زردی دندان و از بین بردن زردی دندان

علت زردی دندان و درمان خانگی آن : همه ما دوست داریم زمانی که لبخند می‌زنیم دندانهایی سفید چون رشته‌ای مروارید داشته باشیم و مانند بازیگران هالیوود لبخندهایی زیبا بزنیم. اما زرد شدن دندانها به مرور زمان باعث‌ می‌شود اعتماد به نفس لازم هنگام لبخند زدن و خندیدن را نداشته باشیم.

زردی دندان علتهای زیادی دارد که یکی از آنها می‌تواند به دلیل بالا رفتن سن باشد. با از بین رفتن مینای دندان و نمایان شدن عاج دندان کم کم رنگ دندانها زرد می‌شود. همچنین بیماریها، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و … نیز عواملی هستند که در زردی دندان مؤثرند. در ادامه مطلب به علت زردی دندان و روش های از بین بردن زردی دندان خواهیم پرداخت. بطور کلی زردی دندان یا به عوامل داخلی و یا خارجی بستگی دارد.

علت زردی دندان و عوامل خارجی مؤثر در آن:

مینای دندان بیرونی ترین و سخت ترین لایه دندان است. عوامل خارجی می‌توانند بر روی آن تأثیر گذاشته و موجب تغییر رنگ مینای دندان شوند. برخی خوردنیها و نوشیدنیها باعث لک مینای دندان می‌شوند. البته این لکها خیلی راحت پاک می‌شوند و اگر زود اقدام کنید قابل ترمیم هستند.

بنر گل من و تو

یکی دیگر از عوامل بیرونی زردی دندان سیگار کشیدن، قهوه و چای نوشیدن است که بسیار تأثیر بدی می‌گذارند. به مرور زمان دندانها را زرد می‌کنند. تنباکو نیز با دارا بودن قطران و نیکوتین که مواد شیمیایی اند، بر روی دندانهایتان لک ایجاد می‌کند.

دلایل زردی دندان
دلایل زردی دندان

کلا نوشیدنی هایی چون نوشابه، چای، قهوه، و غذاها و حتی شکلاتها و سسها می‌توانند اثر بدی بجا بگذارند. سبزیجات و میوه‌های قرمز چون لبو، انار و گیلاس بر روی مینای دندان به مرور تأثیر می‌گذارند. یک سری غذاها، ترشیها و نوشیدنیهای اسیدی مینای دندان را فرسوده نموده و باعث می‌شوند دندان با خوردن غذا لک بگیرد.

تانن موجود در چای، سماق و سیب نارس نیز همین تأثیر را دارد. بطوریکه رنگ گرفتن دندان را راحت می‌کند. طبق تحقیقاتی که بر روی چای صورت گرفت، افزودن مقداری کم شیر به آن این فرایند را کاهس می‌دهد. پروتئین موجود در شیر تانن را خنثی کرده و نمی‌گذارد چای روی دندان لک بیندازد. مسواک نزدن دندانها، استفاده نکردن از نخ دندان، و عدم مراجعه به دندانپزشک میزان پلاک روی مینای دندان را افزایش داده و موجب زردی دندان می‌شود.

نوشیدنی ها عوامل خارجی
نوشیدنی ها عوامل خارجی

علت زردی دندان و عوامل داخلی مؤثر در آن:

عوامل داخلی مؤثر بر زردی دندان، در داخل دندان رخ می‌دهند. مصرف یک نوع داروها ممکن است سبب بروز علت شود. مصرف آنتی بیوتیک، تتراسایکلین یا داکسی سایکلین در کودکان قبل از هشت سال باعث رنگ گرفتن دندان و زرد یا قهوه‌ای شدنشان می‌شود. حتی خانم‌های باردار بعد از 4ماهگی و خانمهای شیر ده در صورت مصرف تتراسایکلین، رنگ دندان کودکشان تغییر می‌کند.

دوره‌های شیمی درمانی سر و گردن نیز یکی از عوامل تغییر رنگ دندانهاست. داروهایی مانند آنتی هیستامین، ضد افسردگی و ضد فشار خون نیز همین اثر را دارند.

شاید باورتان نشود ولی فلوراید که از پوسیدگی دندانها جلوگیری می‌کند نیز با مصرف زیاد موجب تأثیر بر رنگ دندان می‌شود. اگر مصرف فلوریاد زیاد باشد باعث فلویوروزیس دندانی می‌شود. فلوئوروزیس خطوط و لکه‌های سفید و قهوه‌ای بر روی دندان است و بیشتر در دندانهای جلویی مشخص است. فلوراید و دهانشویه را بیش از حد نباید مصرف کنید، زیرا مینای دندان را از بین برده و باعث آسیب به دندان می‌شود.

مصرف داروها و شیمی درمانی یکی از عوامل زردی دندان
مصرف داروها و شیمی درمانی یکی از عوامل زردی دندان

برخی لوازم مراقبت از دندان مانند آمالگام که برای پر کردن دندان بکار می‌رود می‌تواند رنگ دندان را عوض‌کند. درواقع پرکردگیهای نقره‌ای دندان به مرور باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

دلایل جانبی تغییر رنگ و زردی دندان:

عوامل جانبی شامل عوامل ژنتیکی، پیری و نیز بیماریها در تغییر رنگ دندان مؤثرند. ژنتیک یکی از مهمترین عوامل رنگ دندان است. بر اثر ژنتیک دندان مقاومتر، براقتر، سفیدتر و یا بالعکس می‌شود. برخی بطور مادرزادی دندانهایشان سفید است. رنگ دندان بستگی به ضخامت مینای دندان نیز دارد. اگر نازک باشد عاج دندان که زرد است مشخص می‌شود و همین علت زرد بودن دندان است.

ترشح و بزاق دهان بطور طبیعی دندانها را از مواد و باقیمانده غذا پاک‌می‌کند و مینای دندان را تمیز می‌کند. از فلوریاد به اندازه استفاده کرده و زیاده روی نکنید. آب بنوشید و در صورتی که دهانتن بزاق کمی دارد یا خشک است با پزشک مشورت کنید.

دلایل زردی دندان
دلایل زردی دندان

با توجه به سنتان از خمیر دندان متناسب استفاده کنید. در مورد خمیر دندان از پزشک کمک بگیرید. چون خمیر دندان حاوی فلوراید به نازک شدن مینا کمک می‌کند، بعلاوه بالا رفتن سن نیز عامل نازکی مینای دندان است که باید بدانید چه خمیر دندانی استفاده‌می‌کنید.

یکی از دلایل تغییر رنگ دندان ضربه خوردن شدید به دندان شیری است که در بزرگسالی باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. چون ممکن است به اعصاب دندان آسیب وارد شده باشد. تب بالا و عفونت در کودکی نیز می‌تواند علت زردی دندان باشد. دندان قروچه در خواب باعث می‌شود مینای دندان از بین برود و زرد شود.

پیشگیری و از بین بردن زردی دندان:

  1. یکی از بهترین روشهای جلوگیری از زردی دندان توجه به غذاها، نوشیدنیهاست. نکشیدن سیگار و رعایت بهداشت دهان و دندان و رفتن نزد دندانپزشک حداقل 2بار در سال.
  2. مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث جرم دندان و به مرور زرد شدن می‌شود. هر چند با رفتن به دندانپزشک امکان جرمگیری نیز هست. روزی دو بار و هر بار به مدت 2تا3 دقیقه دندانها را به طرز صحیحی مسواک کنید. بخوبی درز بین دندانها و شکافها را تنیز کرده و نخ دندان بکشید.
  3. نوشیدنیهای اسیدی نخورید و دهانتان را پس از خوردن غذا و نوشیدنی بشویید. شستن دهان سبب می‌شود ذرات غذا که باعث تجمع باکتری می‌شود از روی سطح دندان پاک‌شود. برای نوشیدنیهای اسیدی و گازدار از نی استفاده‌کنید.
  4. یکی از روشهای برطرف کردن و جلوگیری از زرد شدن دندانها، بکاربردن خمیر دندانهای سفیده کننده است. ترکیبات موجود در این خمیر دندانها جرمهای دندان را از بین برده و باعث تمیزی دندان می‎‌شود.
  5. جرمگیری نیز یکی دیگر از روشهای سفید کردن دندانهاست که توسط داندانپزشک در مطبها صورت می‌گیرد. این کار را در یک جلسه می‌توان انجام داد.
استفاده از دهانشویه
استفاده از دهانشویه

درمان زردی دندان ب روش خانگی :

درمانهایی خانگی نیز برای رفع زردی دندان وجود دارد که با مسواک و موادی انجام می‌شود. جوش شیرین، لیمو، سیب و زغال فعال راه‌هایی برای درمان در خانه هستند. روشهای درمان خانگی زیر را مرور کنید:

1. جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

در خانه خمیر دندانی سفید کننده بسازید و به مقابله با جرمها و زردی دندان بروید. به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید خمیر کرده و روی مسواک بگذارید. دندانتان را با این خمیر مسواک بزنید. می‌توانید همین مواد را مخلوط کرده و دهانشویه خانگی بسازید. طبق تحقیقات مخلوط فوق به سفیدی دندان کمک می‌کند و لکه ها را از بین می‌برد. افرادی که از این مخلوط استفاده می‌کردند پس از یک هفته دندانهایی سفید و بدون لک داشتند.

2. مصرف روغن نارگیل:

شاید باور کردنی نباشد، اما مالش روغن نارگیل بر روی دندان، جرم آن را از بین برده و لکها را نیز پاک می‌کند. سعی کنید روغن با کیفیت تهیه کنید تا مواد مضر نداشته و اثرگذار باشد.

از یک تا دو قاشق روغن نارگیل می‌توانید به عنوان دهانشویه استفاده رکده و در دهان بچرخانید ولی آن را فرو نبرید. زیرا باکتریهای دهان بهداشتی نیست. دهانتان را شسته و سپس دندانهایتان را مسواک کنید. روغن کنجد و آفتابگردان نیز از ورم لثه ناشی از جرم دندانها می‌کاهد.

3. مصرف سرکه سیب:

2قاشق سرکه سیب را با کمی آب (سه چهارم فنجان) ترکیب کرده و پس از 30ثانیه چرخاندن در دهان آن را بریزید و دهان را شسته و مسواک کنید. سرکه سیب دندانها را سفید می‌کند اما زیاده روی در ا« به دندان صدمه می‌زند. باید در مدت زمان کم و در ترکیب با آب استفاده شود.

درمان زردی دندان با سرکه سیب
درمان زردی دندان با سرکه سیب
4.پوست لیموترش، پرتقال و موز:

آیا لیموترش، پرتقال و پوست موز باعث سفیدی دندان می‌شود؟ برخی بر این باورند که دی لیمونین موجود در پوست میوه ها باعث می‌شود دندان سفید شود. به مدت 2دقیقه پوست میوه را روی دندان مالیده و آب بکشید. سپس مسواک بزنید.

5.زغال فعال:

زغال فعال قدرت جذب باکتریهای دهان را تا مدتها دارد. یکی از کپسولهای حاوی زغال فعال را باز کرده . بر روی مسواک ریخته و دندانهایتان را مسواک کنید. البته مراقب لثه هایتان باشد، چون این ماده تحلیل برنده است.

می‌توانید کمی از آن را به آرامی فقط روی دندان ماساژ دهید تا به لثه برخورد نکند. ساخت دهانشویه نیز با آب و زغال فعال امکان دارد.

6.میوه و سبزیجات تازه و پر آب:

مصرف میوه و سبزیجات تازه با زیاد کردن بزاق دهان باعث تمیزی دندانها می‌شود. کلا مصرف سبزی و میوه باعث سلامت می‌شود. این مواد زردی دندان را از بین برده و جرم و باکتری را کم می‌کنند.

مثلاً کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین C، بیماری پیوره را تشدید می‌کند. ویتامین Cاز جرم گرفتن دندان جلوگیری می‌کند. همچنین پاپئین که آنزیمی در میوه پاپایا است، در تهیه خمیر دندان حاوی پاپئین و بروملین بکار می‌رود. بروملین در آناناس نیز وجود دارد.

استفاده از میوه و سبزیجات
استفاده از میوه و سبزیجات و از بین بردن زردی دندان
7.مصرف ریحان:

برگهای ریحان را خشک و آسیاب کرده و به خمیر دندان اضافه‌کنید. ریحان سفیدهکننده دندان است.

8.نمک:

نمک همیشه برای تمیزی دندانها از قدیم الایام استفاده می‌شده است. نمک دندان را صیغل داده و زردی دندان را از بین می برد.

9.هویج:

فیبری که در هویج است به عنوان پاک کننده دندانها بکار می‌رود. جرم و زردی دندان را می‌برد.

10.کرفس و سیب:

کرفس و سیب همچون مسواک زدن می‌مانند. چون حاوی سلولز رشته ای هستند. این دو ماده اثر رنگدانه های مواد غذایی را روی دندان کم می‌کنند.

11.توت فرنگی:

توت فرنگی با دارا بودن اسید مالیک در سفیدی دندان تأثیر دارد. مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین و مصرف آن بصورت مسواک می‌تواند تأثیر گذار باشد.

دلایل زرد شدن دندان
دلایل زرد شدن دندان و درمان زردی دندان

نتیجه گیری

ما به شما دلایل زرد شدن دندان و روشهای از بین بردن زردی دندان رو گفتیم ولی باید تاکید کنم که بهداشت دهان‌تان اهمیت بسیار زیادی بدهید و اگر وضعیت مالی خوبی دارید هر چند ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید ولی راههای درمان زردی دندان که در بالا گفته شد را هم همیشه در خانه با کمترین هزینه میتوانید انجام دهید.

به طور خلاصه باید گفت که دلایل زردی دندان:
  • غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی مثل نوشابه های گازدار، نوشیدنی های اسیدی، بلوبری، قهوه یا چای
  • رژیم غذایی که دارای مقدار بسیار زیادی شکر و کربوهیدرات باشه
  • مصرف سیگار و تنباکو
  • عوارض جانبی برخی از داروها و دهان‌شویه‌ها
  • سن که با بالا رفتن آن میزن زردی نیز افزایش پیدا خواهد کرد اگر نکات گفته شده در بالا را رعایت نکنیم
  • ژنتیک
  • بیماری‌های دهان
  • مصرف بیش از حد فلوراید
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • خشکی دهان یا کم بودن بزاق

پس بسیار زیاد مراقب دندانهای خود باشدی چون علاوه بر هر نکته ای ریکی از موارد زیبایی به شمار می رود. اگر شما هم در خصوص این مطلب نظری دارید در بخش دیدگاها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

آبسه دندان چطور بروز می کند؟

بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان ها)

درمان جای جوش و پاکسازی پوست با 21 روش خانگی و طبیعی