مشکلات و بیماری های پوتوس (پتوس)

مشکلات نگهداری پتوس
مشکلات نگهداری پتوس

مشکلات نگهداری پتوس : گیاه پوتوس که ما ایرانی ها با نام پتوس اونو میشناسیم یکی از زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی هست که به صورت آویز میتونید اونو نگهداری کنید، گیاهی مناسب برای خانه و محل کار به حساب میاد. دوستان در اینستاگرام و سایت سوالات متعددی در خصوص مشکلات و بیماری های پتوس میپرسن که میخوایم در این مطلب به تمای اونها اعم از ریزش برگ، زرد شدن برگ و سایر بیماری های پتوس بپردازیم پس با ما همراه باشید.

یک نگاهی کلی به پتوس

گیاه پوتوس مقاوم به نور کم هست در رطوبت معمولی اتاق به خوبی میتونه رشد داشته باشه، آبیاری زیادی نیاز نداره و حتما بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک گلدان تا عمق 4 سانتی متری خشک شود، دمای اتاق هم برای رشد این گیاه بسیار مناسب هیت ولی در زمستان سعی کنید دما زیر 10 درجه نیاد.

علت زرد شدن برگ پتوس

زمانی که مشاهده کردید که گیاه شما دچار زرد شدن برگ میشه باید توجه داشته باشید که این زرد شدن در چه قسمتی و به چه شکل رخ داده است. چون زرد شدن برگهای پایینی و پیر با زرد شدن برگهای جوان و تازه بسیار متفاوت می باشد.

بنر گل من و تو

اگر برگهای پایینی و پیر زرد شوند :  اگر زرد شدن برگ پتوس شما از برگهای پایینی شروع شد و به مرور و نوبتی برگها زرد شده و ریزش دارند امری طبیعی سات و زیاد نگران نشوید چون با رشد گياه و نرسیدن مواد غذایی درست و کامل به گیاه شما پتوس سعی میند که مواد مغذی را برای برگهای جوان ارسال کند و برگهای پیر و قدیمی به مرور زمان زرد شده و می ریزند.

ریزش برگ پتوس یکدفعه :

اگر به صورت همزمان چند برگ با همديگر شروع به ریزش کنند به احتمال زیاد، زیاده روی در آبیاری و یا برعکس این موضوع خشکی دادن به گیاه عامل این موضوع خواهد بود. در این مورد شما باید برگ ها را بررسی کنید اگر برگها سفت هستند يا حاشيه برگها خشک شده است دليل اصلي مي تواند آبياري کم باشد ولي اگر برگها پژمرده يا پوسيده هستند آبياري بيش از حد دليل مشکل است.  توجه داشته باشید که هم به علت آبیاری زیاد و هم به علت خشکی بیش از حدزرد شدن برگ پتوس و ریزش آن اتفاق خواهد افتاد.

ریزش برگ به علت کمبود مواد مغذی : باس استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی (زینتی) گیاه خود را تغذیه کنید به طوری که تمام عناصر مورد نياز گياه شامل سه عنصر اصلي ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعي نظير روي، آهن، موليبدن، مس، بُر و… برای گیاه تامین شود.  توجه داشته باشید که از این کودها در فصل رشد که فروردین و آبان هست هر دو هفته یکبار و در زمستان ماهی یکبار به به صورت آبیاری و یا به صورت اسپری کردن روی برگها به گیاه خود بدهید.مقدار صحيح مصرف به این صورت است که حدود يه قاشق مربا خوري(4-5سيسي) رو بايد در يه ليتر آ حل نماييد.

سوال یکی از کاربران

یک مدتی هست که برگ پتوسم درحال زرد شدن هستش که قبلا در جایی دور از پنجره بود که بعد از منتقل کردن به پشت پنجره این اتفاق افتاد راهنماییم کنید.

پاسخ :

یک نکته بگم برای همه گیاهاتون به درد میخوره این هست که تا حد امکان گیاهاتون رو در شرایط ثابت نگهداری کنید و از جابجایی های مکرار و مدام خودداری کنید، این کار باعث میشه که گیاه شما همیشه شاداب و سر حال بمونه ولی علت های زرد شدن علاوه بر نکات بالا که گفته شد میتونه نامناسب بودن وضعیت زهکش ،تجمع آب در زیرگلدانی و تماس اون با گلدان ،آبیاری با آب حاوی کلر و فلوراید (سعی کنید برای آبیاری آب رو به مدت 24 ساعت در دمای اتاق بگذارید تا کلر اون از بین بره)،وضعیت نامناسب خاک وعدم تغذیه گیاه که باید مشکلات رو بررسی کنید و به تناسب اون ریزش برگ گیاه خودتون رو حل کنید.

علت زرد شدن برگ پتوس
علت زرد شدن برگ پتوس

نگهداری پتوس در آب یا خاک ژله ای

اگر میخواهید گیاه پتوس را در آب و یا خاک ژله ای نگهداری کنیدباید توجه داشته باشید که آب به خودی خود دارای مواد مغذی برای پرورش و رشد گیاه نمی باشد و حتما باید با کودهای مایع گیاه رو تغذیه کنید ولی خب در مصرف کود هم نباید زیاده روی کرد چون باعث مرگ گیاه خواهد شد، شما میتونید مقدار مصرف کودی که خریداری کردید (آنچه روی بسته نوشته شده)را در یک لیتر آب حل کنید و روی برگ ها اسپری کنید لازم نیست به خاک ژله ای یا آب آن را اضافه کنید.

سوراخ شدن برگ پتوس

موارد مختلفی میتونه عامل سوراخ شدن برگ پتوس باشه که یکی از اونها اسپری کردن آب در زمان ظهر و تابش مستقیم نور خورشید که قطرات باقیمانده روی برگها باعث این اتفاق میشه، بیماری های قارچی که این موارد با بکه های گرد با حاشه خودشون رو نشون میدن و یا وجود آفات برگخوار که بیشتر صبح زود یا عصر زیر برگ ها و ساقه ها مشاهده می شوند.

ریز شدن برگ پتوس

یکی از عمده مشکلات که سوالات متعددی داشته ریز بودن برگ پتوس است دلیل این مشکل 90 درصد نبود نور کافی برای رشد گیاه میباشد درسته که این گیاه به نور کم مقاوم است ولی برای داشتن گیاهی با برگهای بزرگ و شاداب حداقل نیاز نوری را باید برای گیاه فراهم کرد. بهترین نور برای این گیاه یا مکان پشت پنجره شرقی است.

سیاه شدن نوک برگ

یکی از بیماری هایی که از آبیاری زیاد رخ میدهدی سیاه شدن نوک برگ و سپس زرد و ریزش برگ می باشد. تعداد دفعات آبیاری را کم کنید و اجازه دهید بیدن دو آبیاری سطح خاک تا عمق 4 سانتی متری کامل خشک شود.

ابلق شدن برگها

اگر گیاه شما در قسمت انتها دارای برگهای کوچک وابلق شده در حالیکه بقیه گیاه دارای برگهای بزرگ و سبز هستند نشانه آن است که باید تعویض گلدان را انجام دهید،به دلیل کمبود مواد غذایی و همچنین کمبود نور محیط هم میتواند علت این مشکل باشد که ابتدا خاک گلدان را با خاک جدید و مقوی تعویض کنید و سپس از نور مناسب برای گیاه خود اطمینان حاصل کنید. از بین رفتن خاصیت ابلقی گیاه هم کمبود نور گیاه می باشد  این گیاه هرچقدر نور بیشتری دریافت کنید برگهای اون ابلق خواهند شد.

پتوس ابلق
پتوس ابلق

سایر مشکلات پتوس

لوله شدن برگ : احتمالا گیاه شما دچار افت شده پشت برگ رو بررسی کنید و اگر آفت داشت آن را با آفت کش از بین ببرید.

ایجاد لکه های زرد و بعد قهوه ای : دمای محیط برای گیاه شما بالا می باشد گیاه را به مکان خنک تری منتقل کنید.

لکه های قهوه ای برجسته زیر برگ: حآفت و وجود حشره دلیل این مشکل می باشد، هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه خودتون رو سم پاشی کنید تا زمانی که  علائم از بین بروند.

کم رنگ شدن برگ های پوتوس: یکی از دلایل کمبود نور می باشد گیاه را به محیطی با نور بیشتر منتقل کنید و سپس با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی گیاه را تغذیه کنید.

فاصله پیدا کردن دو برگ: در این شرایط یا نور کافی نیست و یا گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،گیاه را به مکان روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل کنید و یا هر دو هفته یکبار کود دهی کنید.

ایجاد نشدن برگ جدید: از عمده دلایل این مشکل سردی هوا می باشد که گیاه را به مکانی با دمای بیشتر و گرمتر منتقل کنید.

برگها چین و چروک دار و قهوه ای میشوند: هوا خیلی سرد است،ممکن است گیاه یخ زده باشد،گلدان را در زمستان پشت پرده و نزدیک پنجره به خصوص در شب قرار ندهید،ان را به محل گرمتری منتقل کنید.

تار عنکبوتی شدن سطح زیرین برگ ها: از بیماری های گیاه پتوس و کنه قرمز ریز عامل آن است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سم پاشی کنید،غبارپاشی میتواند اثر بسیار خوبی در کم کردن آفت ها داشته باشد.

مطالب مرتبط :