عوامل متداول ریختن برگهای گیاه

علل ریزش برگ گیاهان - گل من و تو

✅برگها به دلایل مختلف از جمله استرس محیطی، آفت و بیماری از گیاه جدا میشوند. ما در این مطلب قصد داریم با برخی از رایج ترین عوامل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی شما را اشنا کنیم تا با رعایت آنها گیاهانی شاداب و سرحال داشته باشید.

عوامل ریزش برگ گیاهان

شوک:

تکثیر لیندا
شوک ناشی از انتقال گیاه، تعویض گلدان و یا تقسیم ریشه اولین عامل ریختن برگهای گیاه است. این امر در مورد گیاهانی که از محیط داخل منزل به فضای بیرون منتقل میشوند (و یا برعکس) نیز صادق است. همچنین نوسان دما، نور و رطوبت میتواند گیاه را تحت تاثیر قرار دهد به خصوص اگر از محیطی به محیط دیگر منتقل شده باشد که این امر اغلب به ریزش برگهای گیاه منجر میشود.

شرایط آب و هوایی:

تغییرات محیطی علاوه بر این که منجر به شوکه شدن گیاه میشوند، به واسطه شرایط آب و هوایی جدید نیز نقش مهمی در ریختن برگ گیاه دارند. دما تاثیر قابل توجهی بر گیاه میگذارد. یک تغییر ناگهانی در دما ( سرد یا گرم) باعث زرد یا قهوه ای شدن برگها و افتادن آنها میشود.
💧💧💧💧💧💧💧

بنر گل من و تو

رطوبت:

آبیاری کاکتوس کریسمس
بسیاری از گیاهان در نتیجه خشکی یا رطوبت بیش از حد، برگهای خود را از دست میدهند. مثلا آب دهی زیاد معمولا منجر به زرد شدن برگ و ریختن آن میشود. خاک متراکم و خشک نیز همین پیامد را به دنبال دارد چون ریشه محدود شده و نمیتواند مواد غذایی و آب کافی به گیاه برساند. در شرایط خشکی و بی آبی اغلب گیاه برای نگه داشتن آب در خود، مجبور میشود برخی از برگها را از خود جدا کند. گیاهانی که به صورت خیلی متراکم و انبوه در گلدان قرار دارند ممکن است به همین علت برگهای خود را از دست بدهند که این امر نشانه نیاز به تعویض گلدان است.

تغییرات فصلی:

تغییر فصل میتواند به ریزش برگ منجر شود. همه ما با برگ ریزان پاییزی آشنایی داریم اما❓❓❓ آیا میدانستید که این اتفاق در فصل بهار و تابستان نیز ممکن است رخ دهد؟ ✅در مورد برخی گیاهان مانند درختان همیشه سبز برگ پهن، ریختن برگهای قدیمی تر (که اغلب زرد شده اند) در بهار امری متداول است که علت آن ایجاد فضا برای رشد برگهای تازه است. برخی دیگر از گیاهان در اواخر تابستان یا اوایل پاییز این کار را انجام میدهند.

بیماری و آفت:

برخی بیماریها و آفتها گاهی منجر به ریزش برگهای گیاه میشوند. بنابراین باید همیشه به دقت برگهای گیاه را بررسی کنید و هر گونه علائم بیماری یا آفت را در آن زود شناسایی و درمان کنید.