چه زمان تعویض گلدان انجام بدم؟ روش صحیح تعویض گلدان

زمان تعویض گلدان در خانه
زمان تعویض گلدان در خانه

زمان تعویض گلدان و روش درست انجام این کار: از کجا بدونیم که گلدان رو چه زمانی تعویض کنیم؟ کدام فصل برای این کار مناسب هست؟ آیا تعویض گلدان در زمستان کار درستی است؟ و سوالات مشابهی که برای شما هنگامی که گیاه خریداری میکنید و یا حس میکنید که زمان تعویض گلدان رسیده براتون پیش میاد. در این مطلب به بررسی این موارد و نکاتی که باید رعایت کنید خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم که زمان تعویض گلدان شده؟

اولین نکته و نشانه که میتونه شما رو راهنمایی کنه خارج شدن ریشه از ته گلدان است این نشان میدهد که گیاه شما به خوبی رشد کرده و گلدان برای آن کوچک است، پس هر چند وقت یکبار بررسی کنید که ایا ریشه از زیر گلدان خارج شده یا نه.

خارج شدن ریشه از زیر گلدان
خارج شدن ریشه از زیر گلدان

کند شدن رشد گیاه: در برخی موارد کند شدن رشد گیاه نشانه آن است که ریشه به اندازه کافی رشد کرده و دیگه جایی برای رشد آن وجود ندارد و همین امر باعث شده که رشد گیاه شما هم متوقف بشه

بنر گل من و تو

متناسب نبودن اندازه گیاه با گلدان شما: اگر دیدید که گیاه شما به نسب گلدانی که در آن قرار دارد خیلی بزرگ شده و خطر خم شدن و سقوط گیاهتان وجود دارد یا اینکه هم اکنون این اتفاق افتاده باید گلدان آن را تعویض کنید. چون اداکه این روند موجب از بین رفتن شاخه های گیاه خواهد شد.

ایجاد نشانه های کمبود مواد مغذی در گیاه : بعضی از مواد دیگه نمیشه با تعویض خاک و یا اضافه کردن مواد مغذی در خاک گلدان گیاه را تقویت کرد، اگر خاک گیاهتان بد منظر شده یا روی آن را دلمه‌هایی از نمک، کپک یا قارچ پوشانده است، وقتش رسیده که گلدان و همچنین خاک گیاهتان را تعویض کنید.

کند شدن رشد گیاه بخاطر بزرگ بودن گلدان

همیشه کند شدن رشد گیاه دلیل بر کوچک بودن گلدان نیست، شما اگر گلدان را خیلی بزرگ برای گیاه خود انتخاب کنید و گیاه را داخل اون قرار بدید هم رشد اون متوقف خواهد شد و تمام انرزی گیاه برای رشد ریشه صرف خواهد شد. بریا رفع این مشکل یا گلدان را کوچک کنید یا چند سانتی‌متر از خاک سطحی گلدان را با خاک جدید تعویض نمود.

گلدان جدید بایستی فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. زیرا اکثر گیاهان آپارتمانی در گلدانی که به نظر شما کوچک می‌آیند بهتر رشد می‌کنند.

بهترین فصل برای تعویض گلدان کدام است؟

بهترین زمان تعویض گلدان اوایل بهار تا اوایل تابستان می باشد که گیاه میخواهد دوران رشد خود را شروع کند، البته اگر میتونید شرایط گلخانه ای رو برای گیاهان خود بعد از تعویض گلدان فراهم کنید میشه در فصول سرد سال هم اقدام به تعویض گلدان کرد. پس در پاسخ به این سوال که آیا تعویض گلدان در زمستان کار درستی است؟ با فراهم کردن شرایط میشه گفت بله کار درستی است.

بهترین زمان تعویض گلدان
بهترین زمان تعویض گلدان

نکات مهم زمان تعویض گلدان

  • هیمشه گیاهان رشد میکنند و گلدانی که در اون قرار دارند براشون کوچیک خواهد شد و همین موجب کند شدن رشد آنها خواهد شد، پس باید هر چند وقت یک‌بار گلدان گیاهان مورد علاقه‌تان را تعویض کنید. اگر این کار را به موقع انجام دهید، گیاهانتان نیز با رشد خوب خود به شما پاداش خواهند داد.
  • هنگام انتخاب گلدان برای گیاهتان، گلدانی را انتخاب کنید که قطرش 2.5 تا 5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از گیاه باشد. اگر گلدانی که انتخاب می‌کنید بیش از اندازه بزرگ باشد، گیاه داخل آن بیش از حد کوچک به نظر می‌رسد (تا زمانی که در خانهٔ جدیدش دوباره رشد کند).
  • همیشه خاکی انتخاب کنید که متناسب با نوع گیاه شما باشد چون اگر از خاکی که گیاه شما با اون سازگاری ندارد استفاده کنید گیاه دچار مشکل خواهد شد.
  • بعد از تعویض گلدان تا 6 ماه نباید تعویض گلدان مجدد انجام داد چون موجب ایجاد شوک های متوالی به گیاه شما خواهد شد.
  • اگر گیاه شما دارای گل هست به هیچ وجه اقدام به تعویض گلدان نکنید و اجازه بدید که گلهای گیاه بریزه و سپس اقدام به این کار کنید.
  • میتونید بعد از تعویض گلدان از کودهای تقویت کننده ریه هم استفاده کنید.

نحوه صحیح تعویض گلدان

برای انتقال گیاه به گلدان جدید ابتدا گلدان کج کنید و کمی بهش ضربه بزنید (اگر از گلدان پلاستیکی استفاده میکنید کمی گلدان رو با دست فشار بدید) تا از چسبندگی خاک و ریشه به گلدان کاسته بشه و سپس به آرامی از ساقه های گیاه گرفته و از گگلدان خارج کنید.

برای انتقال ابتدا ته گلدانی که گیاه در اون قرار خواهد گرفت را سوراخ کنید تا آب اضافی از اون خارج بشه و سپس چند عدد سنگ ریزه کف گلدان بریزید و بعد خاک مناسب گلدان را بهش اضافه کنید و سپس گیاه را با ریشه داخل گلدان قرار دهید و بخش های کناری را با خاک پر کنید و در انتها هم گلدان را آبیاری کنید.

نکته مهم : سعی کنید عمل تعویض گلدان را در محلی با نور کم انجام دهید(نور مستقیم خورشید نباشه) و همچنین ریشه ها زیاد در معرض هوا قرار نگیره تا میزان شوک وارد شده به گیاه کاهش پیدا کند.

نحوه تعویض گلدان در خانه
نحوه تعویض گلدان در خانه

نكاتي در خصوص تعويض گلدان حسن يوسف

زماني كه گیاه خود را تازه خریداری کرده اید و به منزل می آورید و یا گلدان گیاه خود را تعویض میکنید، با توجه به تغييرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه و مشکلاتی(مانند ریزش برگ و گل، توقف رشد و گلدهی، زردی برگها و…) برای گیاه به وجود می آید. که به مرور و با فراهم کردن شرایط ایده آل رشد کم و کمتر خواهد شد و ممکنه چندین هفته ادامه داشته باشه.

مهمترین نکته در نگهداری است که مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و… انتخاب وبعد از جابجایی اون خودداری نمایید تا گیاهی شاداب داشته باشید.. از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر تردد که باعث صدمه به گیاه می شود ویا نزدیک به وسایل سرمایش(کولر) ویا گرمایشی جدا خودداری شود.

جمع بندی زمان تعویض گلدان

برای تعویض گلدان چک کنید که گیاه شما به اندازه ای رسیده باشه که نیاز به این کار داشته باشه و کمتر از 6 ماه هم این کار رو انجام ندید، در انتخاب گلدان جدید دقت کنید که خیلی بزرگتر از گلدان قبلی نباشه چون باعث میشه که رشد گیاه شما کم باشه، حتما از گلدان مناسب و خاک مناسب گیاه خود استفاده کنید. برای انتخاب گلدان مناسب کاکتوس حتما مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

مطالب مرتبط :

انواع خاک گلدان و گیاهان آپارتمانی

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان

کاشت گوجه فرنگی در گلدان