فواید و خواص گیاه پنجه گربه

فواید و خواص گیاه پنجه گربه
پنجه گربه

پنجه گربه یا پنجه شاهین گیاهی با نام علمی Uncaria tomentosa است. این گیاه از تیره روناسیان می باشد. پنجه گربه اصالتا متعلق به منطقه جنوب و مرکز آمریکا است. این گیاه  دارای خواص درمانی است و قرن ها توسط بومیان اهل پرو برای درمان بیماری هایی مانند آسم، درد استخوان، آرتروز، عفونت مجاری ادراری، زخم و مشکلات روده کاربرد داشته است. قسمت های مورد استفاده پنجه گربه پوسته درخت و ریشه آن می باشند. در ادامه با فواید و خواص گیاه پنجه گربه آشنا می شویم.

 

خواص گیاه پنجه گربه:

بیماری آرتریت

تاکنون مطالعات زیادی بر روی خواص پنجه گربه و تاثیر گذاری آن بر روی آرتریت صورت گرفته است. این گیاه سرشار از خواص ضد التهابی می باشد. التهاب مهم ترین عامل در بیماری آرتریت است. بنابراین با استفاده از کرم پنجه گربه به صورت موضعی بر روی اندام های خود می توانید تا از شر درد، خلاص شوید.

 

سرطان

بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته، خواص پنجه گربه ممکن است منجر به کشتن سلول های تومور و سرطان در لوله های آزمایش شود. دانشمندان معتقدند عصاره این گیاه مانع رشد MCF7 در رده سلول های سرطانی انسان با اثرات ضد نفوذی و ضد انعقادی روی سلول های سرطانی می شود. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دلیل خوبی است تا از آن برای درمان سرطان کمک گرفت چرا که آنتی اکسیدان ها از اکسیده شدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

بنر گل من و تو

 

فشار خون

یکی دیگر از خواص پنجه گربه کاهش فشار خون است. در طب سنتی چینی، انواع پنجه گربه (Uncaria rhynchophylla) برای کاهش فشار خون و همچنین بهبود علائم عصبی مختلف استفاده شده است. این گیاه جلوی تجمع پلاکتها و تشکیل لخته خون را می گیرد. بنابراین  پنجه گربه نه تنها از افزایش فشار خون جلوگیری می کند، بلکه احتمال سکته های قلبی و مغزی را نیز کاهش می دهد. توانایی این گیاه برای بهبود فشار خون مربوط به یک آلکالوئید به نام هیرروسوتین است. این آلکالوئید در کانال های کلسیومی به عنوان یک مسدود کننده عمل می کند. مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند فشار خون را از طریق مسدود کردن کلسیم از طریق ورود به سلول های دیواره قلب و دیواره های خون، کاهش دهند.

 

فواید و خواص گیاه پنجه گربه
گیاه پنجه گربه

 

تقویت سیستم ایمنی

بر اساس مطالعات حیوانی و انسانی صورت گرفته، پنجه گربه می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. بر اساس این مطالعات عصاره پنجه گربه به صورت قابل توجه ای تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.

 

تبخال

این گیاه برای درمان تبخال نیز مفید است. ویروس تبخال می تواند در طول یک عمر درون سیستم ایمنی بدن انسان نفوذ کند و به طور دوره ای باعث ایجاد لکه های قرمز می شود و به زخم های باز منجر می گردد. براساس مطالعات انجام شده در سال 2014 ، این گیاه فعالیت های ضد عفونی و ضد قارچی دارد. توانایی این گیاه در مبارزه با تبخال به دلیل آلکالوئید اکسینولول یا گلیکوزید اسید کینوویک است.

 

مشکلات گوارشی

محققان اثرات پنجه گربه را روی افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند، بررسی کردند. کرون یک بیماری التهابی روده ای است که سبب التهاب لنگر دستگاه گوارش می شود که می تواند منجر به درد شکمی، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. پنجه گربه قادر به کمک به مبارزه با التهاب همراه با کرون است. پنجه گربه برای درمان یک مجموعه گسترده از اختلالات گوارشی، از جمله کولیت، دیورتیکولیت، گاستریت، هموروئید، زخم معده و سندرم روده قلیایی کاربرد دارد.

 

نکته:

– خانم های باردار نباید از پنجه گربه استفاده کنند.

– استفاده از این گیاه دارویی برای کودکان ممنوع است.