مشکلات خوابیدن با موی خیس را بدانید

خوابیدن با موی خیس
خوابیدن با موی خیس

چیزهایی که در مورد خوابیدن با موی خیس نمیدونید ؟! من خودم از اون دسته آدم هایی هستم که با موی خیس زیاد خوابیدم ، اما مدتیه که تحت هیچ شرایطی شب حمام نمیکنم که نتونم خشک کنم ( چون من کلا سشوار نمیکشم) خیلی ها مخصوصا خانوم ها عادت دارند که با موی خیس بخوابند ،غافل از اینکه این اشتباه علاوه بر ایجاد بیماری ،میتواند باعث از بین رفتن زیبایی موی شما و ایجاد عفونت شود.

یادتونه بچه بودیم مامانا میگفتن با موی خیس بخوابی سرما میخوری ، جالبه بدونین هیچ شواهدی مبنی بر اینکه موی خیس باعث سرماخوردگی میشه وجود نداره . اون چیزی که باعث سرماخوردگی میشه ویروس هست.

همه چیز در خصوص خوابیدن با موی خیس

همه بر این تصورندکه حمام کردن قبل از خواب باعث ایجاد آرامش و خواب راحت می‌شود، اما همین افرادی که چنین نسخه‌هایی برای خواب راحت ما می‌پیچند، از این نکته غافلند که مراقبت از مو و رسیدگی به امورات بعد از حمام چقدر دشوار است. وقتی شب‌ها به حمام می‌رویم، طبیعتا خسته هستیم و بعد از خروج از حمام، حال‌وحوصله‌ی رسیدگی به موهایمان را نداریم. فکر می‌کنیم که امشب را با موی خیس می‌خوابم و هیچ عیبی هم ندارد. اما همین یک‌بار کافی است تا خود را در معرض باکتری‌های مضر قرار بدهیم.

بنر گل من و تو

متأسفانه گزینه‌ی بیشتر ما در این هنگام همان انتخاب تنبلی است. با موی خیس می‌خوابیم و نمی‌دانیم ضرری که برای خود ایجاد می‌کنیم خیلی بیشتر از حمام نرفتن و خط کشیدن دور خواب آرام بعد از حمام است. عادت اشتباه خوابیدن با موی خیس را بدون انکه عوارض آن را بدانید بسیاری از شبها انجام می دهید. اگر کمی دقت کنید تغییراتی را که بعد از بیدار شدن از خواب با انجام این اشتباه داشته اید ، خودشان هشداری برای ترک این عادت خواهند بود.

نخوابیدن با موی خیس
نخوابیدن با موی خیس
بالش مرطوب ،زمینه‌ی اصلی ایجاد باکتری‌ها:

وقتی با سر خیس روی بالش‌تان می‌خوابید، رطوبت به آن منتقل می‌شود و درنتیجه مقدار بسیار زیادی باکتری خطرناک روی آن جمع می‌شود. بالش محل خوبی برای رشد باکتری است زیرا عرق، سلول های مرده و روغن های پوست را جذب میکند. موهای خیس مرطوب بالش هم میتواند محل مناسبی برای رشد عفونت و باکتری باشد.

به این مورد دقت کنید که به‌طور متوسط هر فرد عادی در طول شبانه‌روز ۸ ساعت خواب شبانه دارد، یعنی ۵۶ ساعت در هفته و ۲۹۱۲ ساعت در سال. اگر شما مثلا ۷۵ سال عمر کنید ، یعنی شما ۲۱۸۴۰۰ ساعت از عمر خود را بر روی بالش می‌گذرانید.خب این ارقام بسیار قابل توجه هستند، پس برای حفظ سلامتی خود نیاز است که نکات بهداشتی مربوط به بالش را به‌خوبی بدانید. علاوه بر اینکه باید اقدامات لازم برای از بین بردن باکتری‌های روی بالش را در برنامه‌ی نظافت خود بگنجانید، باید حواس‌تان باشد که این باکتری‌ها اصلا تولید نشوند و روی بالش جا خوش نکنند. عادت کنید که مدام روبالشی خود را بشویید و خشک کنید.

سرما خوردگی:

وقتی با موهای خیس می‌خوابید، امکان دارد دچار سرماخوردگی شوید. این موضوع به‌خاطر رطوبت موها نیست بلکه علت آن همان باکتری‌هایی است که به‌‌واسطه‌ی رطوبت در بالش‌تان جا خوش می‌کنند و با تماس چشم‌ها، دهان و بینی با آن موجب عفونت‌های میکروبی و ویروسی می‌شوند.

انواع عفونتها در اثر خوابیدن با موی خیس

عوارض خوابیدن با موی خیس میتواند زیاد باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم، قرار گرفتن پوست در معرض باکتری‌ها،بخصوص مرطوب، بدن شما را در برابر ابتلا به عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. از شایع‌ترین مشکلاتی که برای‌تان پیش خواهد آمد می‌توان به شوره سر، ریزش مو و کچلی در ناحیه‌ی پوست سر اشاره کرد.

موهای شکننده ،بدحالت و ایجاد موخوره:

بالش مرطوب، بر شکل، حالت و شادابی مو تأثیر می‌گذارد. باکتری‌ها باعث می‌شوند موهایتان خشک و بی‌حالت شوند یا دچار خشکی پوست، آکنه و سایر آسیب‌ها و عفونت‌ها شوید. موها خیلی زود شکننده می شوند وبه سلامتی موها آسیب وارد می شود و درنهایت به موخوره منجر می شود.

تاثیر خوابیدن با موهای خیس - سردرد
عوارض خوابیدن با موی خیس – سردرد
سردرد:

درجه حرارت در خواب افزایش میابد. بدن گرم و رطوبت روی سر پیچیده شده در یک حوله می تواند سردرد شدید اینجا کند. وقتی مو مرطوب است درجه حرارت سر نمی تواند خود را با درجه حرارت بدن تطبیق دهد بخاطر همین سردر دشدید در نصفه شب بوجود می آورد.

اقدامات لازم برای خوابیدن با موی خیس

باید حتی الامکان حواستان باشد که با موی خیس نخوابید و درصورتی‌که این موضوع پیش آمد و بالاخره با موی خیس به خواب رفتید، اقداماتی برای جلوگیری از وقوع مشکلات میکروبی و … در پیش بگیرید:

1.موهایتان را صبح‌ها بشویید :

اگر صبح‌ها موی خود را بشویید، دیگر با معضل بالش مرطوب، باکتری و … سر و کار نخواهید داشت چون رطوبت موها در طول روز خشک می‌شود. ضمن اینکه دوش گرفتن در صبح‌ مزایای زیادی دارد.حمام کردن در صبح، تا حدودی موجب سم زدایی بدن نیز می‌شود و درنتیجه تمیز و شاداب آماده‌ی فعالیت‌های روزانه خواهید شد.

شستن هنگام صبح
شستن هنگام صبح
2. سشوار جلوی دست باشد :

اگر سشوار را جلوی دست بگذارید، به‌محض خروج از حمام به سراغ آن خواهید رفت و موها را خشک می‌کنید. در دسترس بودن، امکان استفاده را بالاتر می‌برد و دیگر نیاز نیست که همت زیادی به‌خرج بدهید و سراغ سشوار بروید و موها را خشک کنید.

3. یک حوله‌ی خشک روی بالش‌تان بگذارید :

در هر حال گاهی‌اوقات پیش می‌آید که شما از شدت خستگی با موهای خیس به رختخواب بروید. اگر حوله‌ای خشک را قبل از خواب روی بالش قرار بدهید از شر باکتری‌های عفونت‌زا خلاص خواهید شد. به کمک حوله‌ی خشک رطوبت موهایتان گرفته می‌شود. البته تا جایی که می‌توانید در برابر وسوسه‌های مختلف مقاومت کنید اما اگر خدای نکرده تنبلی بر شما غلبه کرد، این راهکار را فراموش نکنید.

نکته پایانی

عوارض خوابیدن با موی خیس را متوجه شدید ولی یک موضع هم بگم حالا این خیلی ربطی به خیس بودن مو نداره اما کلا خصوصا اگه موهای رنگ و دکلره شده دارین توی حمام حتما نرم کننده و بزنید و گره هاش رو باز کنید چون موقع خواب یا وقتی خشک بشه باز کردن گره ها مشکل تر میشه .

مطالب مرتبط :

با 10 باور غلط در مورد خواب آشنا شوید

معرفی برس موی حرارتی برای موی بلند

آموزش ساخت اسپری تقویت کننده موی سر رزماری