آموزش تکثیر گل قاشقی در خانه با 4 روش ساده و عملی

نحوه تکثیر گل قاشقی
نحوه تکثیر گل قاشقی

آموزش تکثیر گل قاشقی در خانه : گل قاشقی گیاهی سبز با برگ های گوشتی هست و نگهداری ازش تقریبا آسونه. تکثیر گل قاشقی چندین روش داره که با رعایت نکات مهم تکثیر به راحتی میتونید تکثیر این گل رو توی خونه انجام بدین. توی این مطلب بیشتر به روش های تکثیر و نکات مهم نگه داری گل قاشقی می پردازیم پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

تکثیر گل قاشقی و روش نگهداری از آن

همون طور که میدونید این گل انواع متفاوتی داره و برای شاداب موندن این گیاه شما باید شرایط محیطی مناسبی رو براش فراهم کنید. این گیاه نور دوست هست ولی به نور غیر مستقیم نیاز داره پس هیچ وقت اون رو زیر نور مستقیم خورشید قرار ندین.  آبیاری نامنظم یکی دیگه از عوامل ایجاد کننده بیماری توی گیاه هست. حتما بعد از خشک شدن خاک آبیاری این گیاه رو انجام بدین .

این گیاه نسبت به سرما مقاوم نیست و دمای 24-30 درجه برای نگهداری گیاه مناسب است. میتونید غبار پاشی گیاه رو  هفته‌ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان انجام بدین تا رطوبت گیاه تامین بشه.  بعد از تکثیر گل قاشقی حتما باید این شرایط رو براش فراهم کنید تا گیاه به خوبی رشد کنه و شاداب بمونه. برای گرفتن اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های نگهداری این گل میتونید به مطلب گل قاشقی مراجعه کنید.

بنر گل من و تو
تکثیر گل قاشقی
تکثیر گل قاشقی

روش های تکثیر گل قاشقی

برای تکثیر گل قاشقی میتونید به چند روش عمل کنید که راحترین اونا تکثیر از طریق برگ هست. برای تکثیر گل قاشقی و یا هر گیاه آپارتمانی دیگه یادتون باشه حتما از وسایل ضدعفونی شده و تمیز استفاده کنید تا آلودگی های احتمالی به گیاه جدیدتون منتقل نشه. بعد از تکثیر گل قاشقی گیاه حتما باید توی شرایط درست نگهداری قرار بگیره برای رعایت درست این نکات بهتره مطلب پپرومیا قاشقی رو با دقت بخونید. برای تکثیر گل قاشقی بهتره که در فصل بهار اقدام کنید و از این گیاه قلمه بگیرید ولی در باقی فصول هم تکثیر گل قاشقی امکان پذیر هست .

قلمه زدن گل قاشقی
قلمه زدن گل قاشقی

تکثیر گل قاشقی به روش قلمه زنی ساقه

برای تکثیر گل قاشقی به این روش بهتره که ساقه سالم رو انتخاب کنید حتما یادتون باشه که باید از قسمتی که قلمه میگیرید بیماری و یا آفتی بر روی گیاه وجود نداشته باشه در صورتی که گیاهتون دارای مشکلی است میتونید به مقاله مشکلات برگ قاشقی رجوع کنید و حتما باید طول ساقه ها رو  ۵ الی ۷ سانتی متر برش دهید و اندازه آن نباید کوچک باشه چرا که احتمال ریشه دهی هم کمتر میشه و هم ممکنه از بین بره برای این کار بهتره انتهای قلمه را با قیچی به صورت مورب ببرید، چون سطح بیشتری از گیاه با خاک در تماس هست .

در قدم دوم باید گیاه رو داخل ماسه بزارید تا ریشه زایی انجام بشه قبل این مرحله هم میتونید از هورمون های ریشه زا استفاده کنید که سرعت ریشه زایی گیاه رو بالا ببره .

بعد ریشه دار شدن قلمه ها میتوند اون ها رو به گلدون های مناسب که دارای زهکشی نیز هستن انتقال بدین یادتون باشه که از خاک مناسب استفاده کنید. مناسب ترین بستر برای پرورش گل قاشقی، ماسه و مخلوط کوکوپیت و پرلیت است .

یادتون باشه که برای ریشه دار کردن قلمه ها حتما باید رطوبت مناسب رو برای گیاه فراهم کنید ولی رطوبت نباید به اندازه ای باشه که گیاه آسیب ببینه و دچار پوسیدگی بشه.

ریشه دار کردن برگ گل قاشقی
ریشه دار کردن برگ گل قاشقی

تکثیر گل قاشقی از طریق برگ

برای تکثیر گل قاشقی به این روش باید در مرحله ی اول برگ سالم و فاقد آلودگی رو انتخاب کنید و برگ رو با چاقو تمیز از گیاه جدا کنید.(چاقو رو با الکل تمیز کنید تا ضدعفونی بشه)، برای تکثیر گل قاشقی میتونید برگ مورد نظر رو داخل بستر کشت مناسب (پرلیت، پرلیت و کوکوپیت و یا آب) قرار بدین و رطوبت مورد نیازه اون رو هم تامین کنید .

برای از دست نرفتن رطوبت می تونید از یک تکه پلاستیک که دارای سوراخ های برای تبادل هوا هست هم استفاده کنید و پلاستیک رو روی گیاه قرار بدین تا رطوبت گیاه هنگام ریشه زایی حفظ بشه . یادتون باشه که گلدون رو جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندین. برای آشنایی بیشتر در مورد تکثیر گیاه با برگ میتونید مقاله تکثیر گیاهان از طریق برگ رو مطالعه کنید.

تکثیر گل قاشقی در آب
تکثیر گل قاشقی در آب

تکثیر گل قاشقی در آب

توی این روش که یکی از ساده ترین روش های موجود هست فقط کافیه که قسمتی از ساقه و یا برگ رو که سالم هست انتخاب کرده و اون رو توی آب بزارید .

آب گیاه رو باید هر چند وقت یک بار عوض کنید تا گیاه دچار پوسیدگی نشه . قسمتی که در آب قرار میدید بهتره که برگی نداشته باشه تا دچار پوسیدگی نشه.

از آب مناسب برای گیاهتون استفاده کنید تا گیاه دچار مشکل نشه مثلا آب رو باید حتما مدتی بزارید بمونه تا کلر موجود در آن از بین بره و دمای متعادلی داشته باشه .

بعد از این که گیاه ریشه زایی خودش رو انجام داد و دارای ریشه های نسبتا بلندی شد میتونید گیاه رو به گلدان مناسب که اندازه و زهکشی خوبی داره منتقل کنید .

تکثیر گل قاشقی به وسیله ی بذر

در قدم اول باید حتما بستر مناسب و سینی کشت برای رشد بذر تهیه کنید.از بذر هایی استفاده کنید که قوه نامیه و جوانه زنی خوبی داشته باشه تا بهتر و سریع تر جونه بزنند.

بذر ها رو با فاصله ی مناسب از هم در سینی کشت بکارید و حتما رطوبت مورد نظر گیاه رو هم براش فراهم کنید.

بعد از رشد کردن گیاه به اندازه ی کافی میتونید گیاه رو به گلدون مورد نظر خودتون منتقل کنید.

در هنگام انتقال گیاه به گلدان مراقب باشید که ریشه ی گیاه آسیب نبینه و گیاه از بین نره.

بعد از انتقال میتونید به گیاه خودتون هورمون های رشدی و یا تقویت کننده بدین ولی حتما توجه کنید که میزان درستی از مواد رو استفاده کنید تا گیاهتون دچار گیاه سوزی نشه .

آموزش تکثیر گل قاشقی در خانه
آموزش تکثیر گل قاشقی در خانه

سخن پایانی

گل قاشقی یا همون پپرومیا یکی از محبوب ترین گیاهانی هست که هر کسی می تونه توی خونه نگهداری کنه و علاوه بر اون با روش های ساده تکثیر گل قاشقی رو انجام بده . با رعایت نکات گفته شده می تونید به راحتی گیاه رو تکثیر کنید . اگه تجربه ای در زمینه ی تکثیر گل قاشقی دارید میتونید با ما در میون بزارید و همچنین اگه سوالی در این زمینه دارید میتونید از کارشناسای ما بپرسید.