معرفی،کاشت و تکثیر درخت اکالیپتوس در خانه و باغ

معرفی و نگهداری درخت اکالیپتوس
معرفی و نگهداری درخت اکالیپتوس

معرفی و نگهداری اکالیپتوس : سلاااااام خیلی خوشحالم که این مطلب رو برای خوندن انتخاب کردید بهتون قول میدم بعد از خواندن این مطلب با درخت اکالیپتوس و همچنین نحوه نگهداری و تکثیر اون آشنا بشید و بتونید توی خونه و باغ اون رو پرورش بدید و از خواص فوق العاده اش استفاده کنید، درختی که زیاد توی فضای سبز دیده میشه و درخت مهمی هستش که هنوز اسرارش کشف نشده خیلی. اولا این درختان شامل همه درخت ها و درختچه های همیشه سبز گفته میشن که به علت دارا بودن تنه زیبا ،گلها و بالاخره شاخ و برگ معطر پرورش داده میشن، که همتون یا آدامسشو امتحان کردین یا از بخورش استفاده کردین. پس با من همراه باشید.

معرفی درخت اکالیپتوس (معجزه پر خاصیت)

نام علمی اکالیپتوس Eucalyptus است که از خانواده Myrtaceae می باشد و بومی استرالیا و اقیانوسیه است و در مراکش و هندوستان پیدا میشه که دارای 700 گونه مختلف درخت و درخچه است. درختی هست که در مناطق گرمسیری و معتدل رشد خوبی خواهد داشت پس اگر در مناطقی زندگی میکنید که این شرایط رو داره اولین گزینه رو پاس کردید.

جالب است بدانید که در قرن نوزدهم توسط باغ شناس مبلورن معروف شد و همین کار باعث شدن در اروپا و آمریکا به صورت گسترده کشت شود. درخت اکالیپتوس رشد خیلی خوبی داره و برگهای سرنیزه ای شکل یا گرد به رنگ سبز تیره، سبز،خاکستری  یا آبی نقره ای و معطر دارد. گلهای بسیار زیبا با پرچم های زیاد به رنگ های کرم، سفید و قرمز دارد که در فصل بهار، تابستان و گاهی پاییز نمایان میشود.

بنر گل من و تو
گل درخت اکالیپتوس
گل درخت اکالیپتوس

شرایط مورد نیاز نگهداری اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس نیاز شدید به نور مستقیم و زیاد خورشید دارد ولی باد را دوست ندارد و باید در محلی کاشته شود که باد شدید بهش آسیب نزنه، درضمن دمای خیلی پایین رو نمیتونه تحمل کنه پس برای مناطق سرد سیر اصلا گیاه مناسبی نخواهد بود.

خاک کاملا حاصلخیز که دارای مواد مغذی کافی است باید براش انتخاب بشه، اگر قصد کاشت اون در گلدان رو دارید حتما ترکیب از خاک باغچه، کود حیوانی استفاده کنید و از ریز مغذی ها برای تغذیه حتما بهره ببرید.

درسته این گیه همیشه سبز هست ولی بهتری رشد خود رو از بهار تا اواخر تابستان انجام میده و در همین زمان هم باید آبیاری و تغذیه به درستی انجام بشه تا گیاه در فصول سرد سال دچار مشکل نشه، در دمای بین 18 تا 28 درجه رشد خوبی خواهد دشات و برگهای جوان زیادی درمیاره.

نیاز آبی درخت اکالیپتوس : سعی کنید هر هفته یکبار درخت را آبیاری کنید به نحوی که کاملا سیراب شود.

تکثیر و کاشت اکالیپتوس
تکثیر و کاشت اکالیپتوس

روش های تکثیر اکالیپتوس

در کل روش تکثیر اون بسایر سخت و زمان بر است و حتما زمانی که ازش قلمه میگیرد باید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید که در ادامه هر دو رشو رو بهتون آموزش میدم.

دوستان این درخت تکثیرش خیلی سخته با قلمه چون قلمش مواد هورمونی لازم برای ریشه زایی رو کمتر داره بنابراین یا از هورمون باید استفاده کرد یا با بذر توی بهار یا پاییز تکثیرش کرد.به هرحال قلمه باید از شاخه سال جاری و در آخر تابستون گرفته بشه.

تکثیر و کاشت اکالیپتوس با بذر

بعد از خرید بذر از فروشگاه و یا جدا کردن از گیاه مادری (که توصیه میکنم اگر تخصص این مورد رو ندارید حتما بذر رو از بیرون تهیه کنید)، یک گلدان از خاک سبک که میتونه ترکیبی از خاک برگ، خاک باغچه و کمی کمپوست است پر کنید و مقدار 5 سانتی تر از بالا رو خالی بذارید و 1 الی 2 بذر را داخل گلدان قرار داده و سپس روی آ« خاک بریزید و سپس آبیاری کنید و در محلی با نور زیاد و رطوبت کافی قرار بدید تا جوانه بزنه و پس از رشد گیاه تا ارتفاع 1 متری اون رو به خاک باغچه یا گلدان بزرگ منتقل کنید.

تکثیر اکالیپتوس با قلمه

ابتدا شاخه جوان را انتخاب کنید که حداقل به اندازه یک مداد قطر و طولی حدود 20 سانتی متر داشته باشد، بعد از برش اریب قلمه را در گلدانی با خاک سبک قرار بدید و آبیاری کنید. این کار بسایر سخت هست و احتمال ریشه دار شدن قلمه به شرایط نگهداری اون بستگی داره.

راحت ترین کار برای کاشت درخت اکالیپتوس خرید نهال اون هست 🙂 که بدون دردسر گیاه رو تهیه میکنید و در گلدان یا باغچه اون رو میکارید.

تکثیر اکالیپتوس - بذر
تکثیر اکالیپتوس – بذر

خواص و کاربرد اکالیپتوس چیه؟

برگ های این گیاه بسیار در صنایع مختلف دارویی، خوراکی و.. مورد استفاده قرار میگیرد که بخور آن برای ضدعفونی، حل مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار میدهیم.

بخور این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده­ی دستگاه تنفسی را دارد و برای این کار کافیست 10 قطره از روغن اکالیپتوس را به مقداری آب درحال جوش اضافه کنید و یا در کنار دستگاه بخور بریزید و استشمام کنید. همچنین اگر روغن اکالیپتوس کم کردن التهاب مفاصل و سوختگی استفاده میکنند. ترکیب روغن آن با روغن بادام بریا درمان سرماخوردگی، آسم و آنفلونزا، برونشیت و کاهش دردهای روماتیسمی کاربرد دارد.

ولی توجه داشته باشید که در استفاده از آن دقت کافی را داشته باشید چون مصرف بیش از حد موجب اثرات منفی بر سلامتی شما خواهد داشت، اگر شما نظر و تجربه ای در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

کاشت و نگهداری درخت بید مجنون

بهترین روش های تکثیر درخت کاج در خانه