رازهای پرورش و مراقبت از گل رز در فضای باز + کوددهی

گل من و تو و گل رز
نگهداری گل رز

روش صحیح نگهداری گل رز در فضای باز : یکی از قشنگ ترین حس ها برای خانم ها و بانوان، حس نگه داری از گل های زیبایی ست که نگه می دارند. می تونیم بگیم این حس از عجیب ترین حس هاست. هم در دنیایی زندگی میکنید که زیبایی منحصر به فردی داره و هم در دنیایی زیست میکنید که بوی خوش گلها همیشه مشام شما رو نوازش میکنه. خیلی از دوستان و کاربران سوال میپرسن که چطوری باید گل رز رو در فضای باز شاداب و سرحال نگهداری کنن و اینکه در زمستان به چه نکته هایی باید توجه کنن تا گیاهی سرحا و شاداب داشته باشند.

در میان گل ها هر گل نقش نگار و بوی مختص به خودش دارد. یکی از بهترین گل ها که بانوان علاقه خاصی به نگهداری اونها دارند، گل رز هست. چون گل رز یک چیز همه پسنده و همه دوست دارند که از اون استفاده کنن.

علاوه بر این تنوع بالای گل رز این خوبی رو داره که اگر یکی از مدل های گل رز رو نپسندید، حتما نوع دیگه رو می پسندید. در ادامه این مطلب به روش های مراقبت از گل رز در فضای باز و بالکن، مکان های نگهداری و آبیاری گل رز می پردازیم.

بنر گل من و تو
مراقبت از گل رز در فضای باز
مراقبت از گل رز در فضای باز

شرایط نگهداری و مراقبت از گل رز در بیرون

مراقبت از گل رز در فضای باز نیاز به رعایت پارامتر ها و ویژگی های مختلف در رابطه با این گل است که در ادامه اشاره ای مختصر به برخی از آنها خواهیم داشت. البته همیشه این نکته رو مد نظر داشته باشید که نگه داری از گل ها و گیاهان متفاوت بر اساس طبیعت گیاهان، متفاوت است.

اولین نکته ای که در نگهداری از گل رز باید مد نظر داشته باشید، خاک مناسب برای نگهداری از گل رز هست. گل رز خاکی با pH   5.5 تا 7 را میپسندد و اسیدیته 6.5 تقریبا برای بیشتر گیاهان مناسب است. pH  6.5 به معنی کمی وضعیت اسیدی تا خنثی است. در آزمایش خاک دقیقا مشخص میشود در حال حاضر اسیدیته خاک چگونه است.

همچنین برای اصلاح خاک اسیدی یا ترش میتوانید پودر آهک ریز به خاک اضافه کنید و برای اصلاح خاک قلیایی (شیرین) از سولفور باید استفاده نمایید.

پیش از کاشت گیاه رز، باید مطمئن شوید رقم مناسبی با توجه به شرایط آب و هوایی خود انتخاب کرده اید. اگر نمیدانید چه نوع گل رزی برای شما خوب است، از افرادی که در منطقه شما رز پرورش میدهند کمک بگیرید.

نکات که مهم باید در پرورش گل رز در فضای باز

گیاه را در جایی بکارید که حداقل 5 تا 6 ساعت در روز آفتاب کامل دریافت کند. گیاه رز در آفتاب ضعیف و کم ممکن است یک مرتبه دچار نابودی نشود اما به تدریج ضعیف میشود. هنگامی که رز میکارید مقدار زیادی مواد آلی در اختیار آن قرار دهید اما نباید اطراف آن را با مواد آلی شلوغ کنید.

برای جلوگیری از زخمی شدن دستان خود، از دستکش مناسب استفاده کنید چرا که ساقه رز پر از تیغ است. هنگامی که میخواهید گل رز را از گلدان خود خارج کنید و بکارید، ابتدا تمامی ابزار لازم را در کنار خود بگذارید تا مدت زیادی رز بیرون از خاک نماند. هنگامی که رز را خارج کردید، ریشه های برهنه آن را در آب بگذارید.

گیاه رز را میتوانید در بهار یا پاییز قلمه بزنید یا جا به جا کنید اما در اواسط تابستان این کار را نکنید. چرا که در حرارت زیاد و شوک ناشی از جا به جایی دوام نمی آورد و می میرد. بوته های بزرگ رز را میتوانید تا دو سوم هرس کنید اما بوته های کوچکتر را تا 15 تا 30 سانتیمتری سطح خاک هرس کنید.

هنگامی که رز را میخواهید از گلدان خارج کنید، حواستان باشد گودالی که حفر میکنید خیلی بزرگتر از گلدان باشد. در بیشتر انواع رز گودال باید حدود 30 تا 45 سانتیمتر پهنا داشته باشد. مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست و کود پوسیده به خاک اضافه کنید.

گل رز در حیاط
گل رز در حیاط

آبیاری گل رز در بیرون

پارامتر بعدی که باید در نگه داری از گل رز مدنظر داشته باشید، آبیاری گل رز هست. آبیاری گل رز همیشه باید به صورت عمیق انجام شود. آب باید ناحیه ریشه گیاه را به طور کامل مرطوب کند. در روزهای گرم تابستانی حداقل روزی دو مرتبه تمامی ناحیه ریشه گیاه باید آبیاری شود. از آب دادن سطحی به گیاه خودداری کنید چرا که باعث میشود ریشه های گیاه رشد زیادی نداشته باشند. همچنین گیاه مستعد بیماریهای قارچی میشود. رزها عاشق آب هستند اما نباید در خاک اشباع از آب بمانند چرا که میمیرند. به همین علت خاک آنها در نواحی که بارندگی زیاد است نباید متراکم باشد چرا که غرق آب می ماند. خاک باید غنی و شل باشد و قابلیت زهکشی بالایی داشته باشد.

برای کمک به حفظ رطوبت مالچ پاشی کنید. این کار تنش آبی گیاه را نیز کاهش میدهد و به رشد سالم آن کمک میکند.

کوددهی به گل رز در فضای باز

پیش از شروع گلدهی و در طول آن به صورت منظم کود دهی رز را انجام دهید. در صورتی که میخواهید گلهای رز را بچینید و به داخل منزل بیاورید، از کود شیمیایی و حشره کش و آفت کش های شیمیایی استفاده نکنید. برای تغذیه گیاه از کود گرانولار 5 – 10 – 5 یا 10 – 10 – 5 استفاده کنید. برای هر بوته سه چهارم لیوان استفاده کنید و کود را بر روی خاک بپاشید نا ساقه گیاه. حتما مقاله تقویت گل رز را مطالعه کنید.

کود دهی را 6 هفته پیش از اولین سرما زدگی پاییز متوقف کنید اما آبیاری را در طول پاییزهای بدون بارش ادامه دهید تا گیاه در ماههای خشک زمستانی بتواند مواد مغذی خود را دریافت نماید

نور مناسب برای رز در فضای باز

گل رزها به نور غنی و مستقیم خورشید برای داشتن رشد و گلدهی نیاز داره پس مکانی رو براش انتخاب کنید که بیشترین نور ممکن رو در طول روز دریافت کنه، این گیاه به راحتی میتونه نور مستقیم خورشید رو تحمل کنه. حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم در طول روز برای رشد و گلدهی بهتر برای این گیاه نیاز است.

خاک مناسب برای پرورش گل رز

خیلی بابت خام حساس نیست و شما میتونید این گیاه رو در هر نوع خاک سبک و سنگین پرورش بدید، تنها نکته ممکن این است که اگر قصد کاشت گل رز در بالکن رو دارید و آن رو میخواهید داخل گلدان قرار دهید حتما از خاک سبک که دارای زهکشی بالا است استفاده کنید چون سنگین بودن خاک در این مورد باعث جمع شدن آب دور ریشه شده و به مرور ریشه گیاه شما را خراب خواهد کرد.

مکان های پرورشی گل رز

گل رز را می توانید به دو روش نگه داری کنید. می توانید گزینه پرورش گل رز در فضای باز را انتخاب کنید و گل رز را در باغچه نگه داری کنید. همچنین گل رز در بالکن نیز رشد خوبی دارد. بنا بر این گل رز در باغچه نیز رشد پیدا می کند و این یکی از ویژگی هایی ست که گل رز را منحصر به فرد می کند.

اما نباید این نکته را فراموش کنیم که گل رز در باغچه نیاز به مراقبت های بیشتری دارد. چون گل رز از گل هایی ست که ظرافت و لطافت زیادی را نیاز دارد. اگر تمایل دارید خودتان در خانه گل رز پرورش دهید مراحل تکثیر گل رز را در مقاله جداگانه آموزش داده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

گل رز در باغچه
گل رز در باغچه

مکان پر باد مناسب نیست

بیشتر گونه های گل رز به باد شدید و طوفانی حساس هستند و این نوع بادها باعث مشکلاتی در گیاه شما خواهند شد . اگر در منطقه‌ای با بادهای شدید زندگی می‌کنید، سعی کنید گیاه خود را در مکانی پشت دیوار بکارید تا بادهای شدید گیاه را مورد حمله قرار ندهید.

نگهداری گل رز در باغچه

مراقبت از گل رز در باغچه نیاز به بررسی هایی زیادی دارد از جمله کود دهی مناسب، هرس، نگهداری های بعد از هرس و مراقبت در برابر آفات وآسیب ها. برای تقویت گل رز در باغچه می توانید از کود های شیمیایی مخصوص گل رز استفاده کنید. همچنین کود های حیوانی مفید و قوی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

وقتی شما گل رز را در باغجه نگه میدارید، نیاز هست که گل رز را در فصول مختلف هرس کنید تا بوته گل رشد مناسبی را پیدا کند. اما مهمترین خطر و آسیبی که در باغچه این گل را تهدید می کند، آفت ها و حشرات موذی هستند. برای این کار نیز می توانید از سم ها و دیگر روش ها برای از بین بردن این آفت ها استفاده کنید.

گل رز در بالکن

یکی از مکان هایی که برای نگهداری گل رز مناسب است، بالکن می باشد. پرورش گل رز در فضای باز یکی از نکاتی ست که باید در پرور گل رز رعایت کنید. بالکن فضایی ست که گل رز می تواند در فضای باز رشد کند.

مراقبت از گل رز در بالکن
مراقبت از گل رز در بالکن

زمستان گذرانی گل رز در فضای باز

در فصل پاییز گیاه رز را هرس نکنید. هر گونه شاخه مرده یا بیمار را قطع کنید. کود دهی را 6 هفته پیش از اولین سرما زدگی پاییز متوقف کنید اما آبیاری را در طول پاییزهای بدون بارش ادامه دهید تا گیاه در ماههای خشک زمستانی بتواند مواد مغذی خود را دریافت نماید.

پس از چند سرما زدگی مالچ یا کمپوست را به خاک اضافه کنید اما این کار را پیش از یخ زدن زمین انجام دهید. هنگامی که در زمستان دمای هوا زیر نقطه انجماد ماند، گیاه را با توری استوانه ای محکمی احاطه کنید و آن را با کمپوست، مالچ، خرده چوب خشک، برگهای سوزنی کاج یا برگهای خرد شده پر کنید. از برگهای افرا، برگهای تازه، مرطوب یا سنگین به عنوان مالچ استفاده نکنید. بستر گیاه رز را پاکسازی کنید تا در طول زمستان دچار بیماری نشود. میتوانید آخرین اسپری قارچ کش را پیش از خواب زمستانی گیاه انجام دهید.

خلاصه نگهداری رز در فضای باز

خیلی نیاز نیست برای نگهداری گل رز در فضای باز یا بالکن حساسیت به خرج بدید فقط کافی هست که کود، آبیاری و نور رو برای گیاه فراهم کنید و مابقی موارد رو خود گیاه انجام خواهد داد، فقط یادتون باشه که آبیاری منظمی داشته باشید و گیاه رو در معرض بادهای تند قرار ندهید، اگر شما هم تجربه یا موردی در خصوص مراقبت از گل رز در بالکن و باغچه دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.