میزان آب دهی به گلدان چقدر باید باشد؟

میزان آب دهی به گلدان
میزان آب دهی به گلدان

میزان آب دهی به گلدان های چقدر باشه؟ خیلی از دوستان سوال میپرسن که چقدر باید به گلدانها آب بدم، چند روز یکبار گیاهان خودمو آبیاری کنیم؟میزان آبیاری و نحوه اون به شرایط مختلفی بستگی داره که میشه از این شرایط به نوع گیاه، محل نگهداری، نوع خاک، دما و رطوبت محیط اشاره کرد. و نمیتوان یک زمان مشخصی را برای آب دهی به گلدان ها مشخص کرد ولی میتوان یک زمان حدودی را بیان کرد. ولی آبیاری در زمستان باید با آبیاری در فصل های گرم سال متفاوت باشد و گیاهان در فصل های گرم سال نیاز آبی بیشتری دارند. و اینکه گیاهانی که در خانه هستند به نسبت گیاهانی که خارج از خانه هستند نیازی آبی کمتری دارند. در ادامه به بررسی نحوه آب دهی به گلدان ها می پردازیم.

چه زمانی گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

اگر شما گیاهانی دارید که در خارج از خانه نگهداری میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا داخل گلدان هستند یا در زمین کاشته شده اند، چون شیوه آبیاری و نحوه آبیاری آنها متفاوت است گیاهانی که در گادان هستند به آبیاری سریع تری نیاز دارند چون فضای گلدان کوچک است و رطوبت زودتر از بین می رود و آب دهی به گلدان ها سریعتر از باغچه باید باشد. ولی بهترین زمان برای آبیاری اوایل صبح و یا شب می باشد چون گیاه فرصت بیشتری دارد تا قبل از تبخیر شدن آب و طوبت آن را استفاده کند. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد نیز باعث بیماری های قارچی خواهد شد.

یک توصیه برای آبیاری بیشتر گیاهان داخل گلدان ایت است که اگر خاک گلدان تا عمق 4 سانتی متری خشک شد شروع به آبیاری کنید . اگر آبیاری را دیر انجام دهید برگهای به احتمال زیاد پژمرده شده و همچنین شاخه ها شل خواهند شد و سپس ریزش برگ برای گیاه شما اتفاق خواهد افتاد. در فصل های گرم سال آبیاری گیاهانی که در خارج از خانه قرار دارند را در اولویت قرار دهید و هر روز به آنها سر بزنید.

بنر گل من و تو

میزان آب دهی به گلدان چقدر باشد ؟

میزان آب همانطور که قبلا نیز گفته شد به نوع گل و گلدان شما بستگی داره، برای این کا شما باید متوسط رطوبت دریافتی و مورد نیاز گیاه خود را اندازه بگیرید. شما میتوانی  از دستگاه های رطوبت سنج برای این کار استفاده کنید. این دسگاه ها را داخل خاک وارد میکنید و میزان رطوبت خاک گلدان شما را به شما اعلام میکنند و سپس شما میتوانید با اطلاعاتی که از گیاه خود دارید آن را با میزان رطوبت خاک مقایسه کرده و میزان آبدهی را به دست بیاورید.

اگر گیاه شما از نوع رطوبت متوسط باشدد و رطوبت سنج شرایط خشک تری را نشان بدهد، حال باید گیاه خود را به میزان دلخواه آبیاری کنید. شما به صورت آرام و پر حجم گلدان خود را آبیاری کنید به میزانی که آب از زیر گلدان خارج شود. این که چه میزان باید گیاه خودتون رو آبیاری کنید با تجربه به دست خواهد آمد.

میزان آب دهی به گلدان
میزان آب دهی به گلدان

هر چند روز یکبار گلدان را آبیاری کنم؟

میزان آب دهی به گلدان به گیاه شما نیز بستگی دارد گیاهان گوشتی به خشکی مقاومتر از سبزیجات و گیاهان گلدار هستند، هر گیاه بسته به نیاز ابی خود باید آبیاری شود. توجه کنید اگر شما گیاهی دارید که تازه ریشه دار شده است نیاز آبی زیادتری دارد و باید بیشتر مراقب آن باشید در مقابل گیاهانی که خود را خوب گرفته اند شاید برخی مواقع به کم آبی تا حدی مقاوت نشان دهند.

شما سعی کنید که هر زمان گیاه را آبیاری میکنید به قدری آب به آن بدهید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود در این صورت میتوان گفت که گیاه کاملا سیراب شده است، البته آبیاری را به آرامی انجام دهید. آب دهی عمیق و آهسته باعث میشود هم آب به ریشه های گیاه برسد، هم خاک خشک گلدان را به جذب دوباره آب وادار کند.

اگر به هر دلیلی اعم از مسافرت و فراموشی خاک گلدان شما کاملا خشک شد، بهترین روش این است که گلدان را داخل یک تشت پر از آب قرار دهید تا به مدت 1 ساعت در داخل تشت قرار بگیرید و تشنگی گیاه شما به طور کامل مرتفع شود.

آب دهی گلدان
آب دهی گلدان

نکاتی برای آب دهی گلدان ها

برای آب دخی گلدان ها باید به نکاتی توجه داشته باشید که اگر گلدان های شما بیرون از خانه و در فضای باز هستند نیاز آبی بیشتری نسبت به گلدان های داخل خانه دارند.چون رور خورشید و دمای بالا رطوبت گیاه را سریعا کم می کند. توصیه هایی که در ادامه گفته میشود را به خوبی مطالعه کنید که برای آب دهی گلدان ها کاربرد دارد

  1. از یک لایه مالچ یا سنگ ریزه بر روی سطح خاک استفاده کنید تا سرعت از دست رفتن رطوبت گیاه شما کاهش پیدا کند.
  2. سعی کنید از گلدان های براق و لعاب دار برای گیاهان خود استفاده کنید تا مانع تبخیر آب و رطبت خاک گلدان شما شود. اگر از ظروف سفالی استفاده میکنید سعی کنید آنها را داخل یک ظرف دیگر قرار دهید.
  3. اگر این امکان برای شما فراهم می باشد که از سیستم های قطره ای اسفاده کنید حتما این کار را انجام دهید چون زمانی که آبدهی به صورت آهسته و یکنواخت انجام میگیرید رطوب گلدان حفظ شده و گیاه شما شاداب تر خواهد شد.
  4. همانطور که گفتیم اوایل صب و شب بهترین زمان برای آبیاری گیاهان شما می باشد (که من اوایل شب را بیشتر توصیه میکنم) چون آب و رطوبت مورد نیاز کیاه شما دیرتر تبخیر می شود و گیاه شما فرصت بیشتری برای جذب مواد دارد.