نوروز و گل سینره

نوروز و گل سینره
نوروز و گل سینره

گیاه سینره از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد و گیاه یکساله تا دو ساله است. گل سینره مشابه گل میناست و در رنگ های آبی، صورتی، بنفش، سفید و یا دو رنگ وجود دارد. زمانی که همه گل ها باز شدند، در مدت کوتاهی گل دهی تمام می شود.

سینره گیاهی است که همه ما را به یاد بهار می‌اندازد و با گل‌های زیبای خود خانه های نوروزی ما را طراوت می‌بخشد. می‌خواهید پرورش آن را یاد بگیرید تا آن را برای مدت بیشتری در خانه داشته باشید؟

ممکن است خیلی از ما در اول بهار گیاه سینره را خریداری کنیم اما تنها مدتی پس از آنکه آن را به خانه می‌آوریم خراب شود. خب این به آن علت است که ما راه و روش درست نگهداری از آن را بلند نیستیم.

بنر گل من و تو

گیاه سینره گل‌هایی فراون به رنگ‌های سفید، بنفش، صورتی، قرمز، آبی و طیف‌هایی از این رنگ‌ها دارد. این گیاه در واقع گیاهی چند ساله است اما تنها در مناطقی که تابستان‌های خنک دارند. در بقیه مناطق هم می‌توان با مراقبت‌های خاصی گیاه را به صورت چند ساله پرورش داد اما سخت‌تر است. اگر نمی‌خواهید این سختی را به خودتان بدهید گیاه را تا زمانی که گرمای تابستان از راه برسد نگه دارید و بعد از خشک شدن آن را دور بیاندازید. سینره را می‌توان هم در خانه و هم در باغچه و بالکن پرورش داد.

خلاصه ای از نیازهای سینره

خاک و تغذیه :خاک سبک با زهکشی خوب و مرطوب

دمای ایده آل محیط : 12 درجه سانتیگراد

آبیاری و رطوبت : مرطوب

نور محیط : زیاد

شرایط نگهداری گیاه سینره

– آبیاری

اگر سینره‌تان تشنه بماند، بدون رسیدگی سریع شما پژمره می‌شود و خواهد مرد. از طرف دیگر گیاهان سینره‌ای که بیش از حد آبیاری می‌شوند دچار پوسیدگی ریشه شده و می‌میرند. بهتر است خاک را همواره مرطوب (نه خیس ) نگه دارید. طوری به گیاه آب دهید که تنها خاک آن خیس شود و آب روی برگ‌ها و تاج گیاه نریزد.

اگر گیاه سینره‌تان پژمرده شده است، برای آنکه مجددا آن را احیا کنید گلدان گیاه را در تشت یا سینک ظرفشویی پر از آب هم دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید برای چند دقیقه در این آب بماند. سپس گلدان را از آب خارج کنید و در جایی قرار دهید تا آب اضافی خاک از آن خارج شود.

در این مدت گیاه را از معرض آفتاب مستقیم یا مکانی پر نور دور کنید تا زمانی که گیاه دوباره شاداب شود. اگر با وجود این کار گیاه همچنان پژمره و خشک شد، باید آن را دور بیاندازید. همچنین اگر ریشه سینره‌تان دچار پوسیدگی شده است هم باید از خیر گیاه‌تان بگذرید.

– نور

برای آنکه گیاه‌تان بهترین عملکرد را داشته باشد آن را در جلوی یک پنجره شمالی بگذارید تا چند ساعتی در روز نور فیلتر شده دریافت کند. اگر گیاه را در باغچه پرورش می‌دهید و در منطقه خنکی زندگی می‌کنید بهتر است آن را در سمت شمالی خانه، زیر سایه بان یا زیر شاخسار درختانی که تاج خیلی متراکمی ندارند بکارید.

– خاک

خاک سینره باید غنی و پر از مواد آلی باشد و زهکشی خوبی داشته باشد.

– دما

اجازه دهید گیاه در مکانی خنک بماند. سینره دوست دارد در طول روز در مکانی با دمای بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. در طول شب هم دمای بین ۷ تا ۱۲ درجا سانتی گراد را می‌پسندد. دمای بالاتر و تابش مستقیم آفتاب روی گیاه باعث کم رنگ شدن برگ‌ها و کوتاه شدن دوره گلدهی گیاه می‌شود.

– کود دهی

حتی اگر خاک گیاه اسیدی، مرطوب و از لحاظ مواد غذایی غنی است، باز هم باید هر از گاهی گیاه سینره‌ای که در باغچه کاشته شده است را به کمک کودها تغذیه کنید. تغذیه‌ با کودهای ۱۰ – ۱۰ – ۱۰ یا ۱۴ – ۱۴ – ۱۴ که مواد غذایی را به تدریج آزاد می‌کنند و آرام در اختیار گیاه قرار می‌دهند، هر ۳ تا ۴ ماه یک بار (یا بر طبق دستور روی بسته کود)، مناسب است.

نیتروژن درون کود باعث رشد سالم و خوب برگ‌ها می‌شود، فسفر به شادابی و زیاد شدن گل‌ها و نیرومند شدن ریشه‌ها کمک می‌کند و پتاسیم هم ریشه‌ها را سالم نگه می دارد.

اگر از کودهای جامد برای تغذیه گیاه استفاده می‌کنید، کود را در اطراف طوقه گیاه روی خاک بریزید و سپس گیاه را آبیاری کنید تا کود به درون خاک برود.

سینره‌هایی را که در درون خانه نگهداری می‌شوند کود دهی نکنید چرا که خاک آنها معمولا حاوی کود است که برای ۴ تا ۶ هفته گلدهی کفایت می‌کند، بعد از این مدت هم گیاه به دلیل مناسب نبودن شرایط آب و هوایی خواهد مرد. فرقی ندارد که شما برای‌شان چه کنید، اگر در منطقه‌ای با تابستان‌های گرم باشید سینره‌تان زنده نمی‌ماند پس چند روزی که در خانه است نهایت استفاده را از گل‌ها و زیبایی‌اش ببرید.

نوروز و گل سینره
نوروز و گل سینره

آفات و بیماری های گیاه سینره

معمولا آفاتی که از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند مثلا شته، تریپس، کنه عنکبوتی و سفید بالک ها به سینره حمله می‌کنند. این آفات شیره گیاه را می‌مکند و آن را تضعیف می‌کنند و همچنین باعث انتقال بیماری‌های ویروسی به گیاه، دفورمه شدن گیاه و پوشیده شدن برگ‌ها با قارچ دوده می‌شوند.

اگر حمله این آفات به گیاه‌تان شدید بود و می‌خواستید گیاه را به صورت چند ساله نگه دارید، می‌توانید سینره‌تان را با صابون‌های حشره کش سم پاشی کنید. سم را به خوبی به همه نقاط گیاه بزنید و منتظر تاثیر آن باشید. سم پاشی را هفته‌ای یک بار، یا بر اساس دستور گفته شده رو بسته سم، تکرار کنید تا زمانی که آفت از بین برود.

تراکم بیش از حد گیاهان در کنار هم، شب‌هایی با هوای مرطوب و مرطوب ماندن شاخسار گیاه سینره را به ابتلا به بیماری قارچی لکه برگی، سفیدک پودری و کپک خاکستری مستعد می‌کند.

اگر می‌خواهید از ابتلای گیاه‌تان به بیماری‌های قارچی جلوگیری کنید، گیاهان‌تان را در فاصله مناسب از یکدیگر قرار دهید تا گردش هوای خوبی در میان‌شان برقرار شود. همچنین اول صبح آنها را آبیاری کنید تا با فرا رسیدن شب خشک شده باشند.

هرس و سرزنی گیاه سینره

اگر گل‌های مرده و پژمرده گیاه را بچینید، هم عمر دیگر گل‌ها بیشتر خواهد شد و هم دوره گلدهی گیاه افزایش پیدا خواهد کرد. اگر گیاه‌تان را در باغچه کاشته اید با تمام شدن گلدهی گیاه آن را از نزدیکی زمین هرس کنید تا دوباره در پاییز سر از خاک بیرون بیاورند و در بهار یا اوایل تابستان گل بدهند.

وسایل هرس‌تان باید تمیز و استریل باشند در غیر این صورت بیماری از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل خواهد شد. برای استریل کردن وسایل هرس آنها را با آب گرم و صابون بشویید و یا با پارچه‌ای آغشته به الکل پاک‌شان کنید.

تکثیر گیاه سینره

سینره بذرهایی ریز تولید می‌کند و به کمک همین بذرها تکثیر می‌شود. بذرهای گیاه سریع غیر فعال می‌شوند به همین دلیل باید مدت اندکی پس از برداشت آنها از گیاه کاشته شوند. در اواسط تابستان بذرهای گیاه‌تان را در خاک مخصوص جوانه زنی بکارید. حدودا یک ماه یا بیشتر از این طول می‌کشد تا بذرها جوانه بزند و گیاهچه رشد اندکی کند. بعد از آنکه گیاه دو برگ در آورد آن را در گلدانی با سایز کوچک بکارید. صبر کنید تا گیاه حدودا ۶ برگ درآورد سپس آن را به گلدان اصلی‌اش منتقل کنید.

اگر دانه‌ها را از گیاه خودتان برداشت می کنید اجازه دهید تا دانه‌های گیاه خوب برسند سپس آنها را از گیاه جدا کنید. قبل از کاشته دانه‌ها باید آنها را خشک کنید.