ویدیو کامل تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ
تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

آموزش تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ : اگر دنبال کنند مطالب ما بوده باشید در مطلبی جداگانه به معرفی و نگهداری زاموفیلیا پرداختیم و در آن مطلب در خصوص نور، دما، آبیاری ، تعویض گلدان با هم صحبت کردیم و مختصری هم در خصوص تکثیر زاموفیلیا گفتیم ولی در این مطلب میخواهم به صورت کامل و جامع در خصوص تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ باهم صحبت کنیم برای اینکه درک کاملی از مراحل کار داشته باشید ویدیو بریا شما آماده کردم که حتما اون رو مشاهده کنید و سپس توضیات تکمیلی را مطالعه کنید.

روش های تکثیر زاموفیلیا

قبل از اینکه به تکثیر این گیاه از طریق برگ بپردازیم بهتره بدونیم که چه روشهای برای تکثیر آن وجود داره؟ در بسیاری از گیاهان آپارتمانی یکی از راه های تکثیر تقسیم ریشه یا تقسیم ریزوم ها می باشد که در این کار بتید خیلی دقت کنید چون نباید به ریزوم های گیاه اصلی و گیاهی که تقسیم کردید آسیبی وارد بشه که در این صورت هر دو گیاه از بین خواهند رفته. درسته روشی ساده است ولی خب برای کسانی که مبتدی هستند مشکل خواهد بود. ولی روش دیگر تکثیر این گیاه قلمه برگ هست که در ادامه به بررسی این نوع روش خواهیم پرداخت.

ویدیو تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

روش تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

حالا که ویدیو را مشاهده کردید به بررسی نحوه تکثیر می پردازیم. ابتدا شما چند عدد از برگ های شاداب زاموفیلیا را انتخاب کنید و با استفاده از یک تیغ استریل شده و یا هر وسیله دیگه (البته من خودم با دست این کار رو انجام میدیم 🙂 ) برگ ها رو جدا کنید.

بنر گل من و تو

برای ریشه دار کردن شما به یک مخلوط خاک نیاز دارید که از ترکیب خاک ماسه ای و خاک برگ یا پست ماس تشکیل شده استف حال همانند ویدیو بالا قسمت پایینی برگ را در داخل خاک گذاشته و برگ ها را کنار هم میچینیم، و سپس به خاک آب میدهیم.

انتخاب برگ مناسب برای تکثیر
انتخاب برگ مناسب برای تکثیر
مدت زمان ریشه دار شدن

مدت زمانی که لازم است تا برگ ها ریشه دار شوند حدو 30 روز می باشد ولی برای زودتر کردن این فرایند میتوانید روی ظرف را با یکی نایلون پلاستیکی بکشید تا شرایط گلخانه ای برای برگ ها فراهم شود و عمل ریشه دار شدن زودتر انجام شود. حتما توجه داشته باشدی که روی پلاستیک سوراخ های برای تبادل هواد گذاشته باشید و اجازه ندهید که سح خاک خشک شود. (البته فقط در حد مرطوب بودن خاک را نگهداری کنید). در برخی موارد ریشه دار شدن شاید بیشتر از یک ماه طول خواهید کشید. شاید دلیل گران بودن این گیاه همین مورد باشد.

قرار دادن در خاک و ریشه دار کردن
قرار دادن در خاک و ریشه دار کردن
کاشت برگ های

پس از ریشه دار شدن برگ های شما میتوانید آنها را به خاک گلدان منتقل کنید، خاک مناسب گلدان ترکیبی از خاک برگ و پیت ماس و پرلیت می باشد پی از این که گیاه را به خاک گلدان منتقل کردید ابتدا سعی کنید آبیایر را در هفته اول خوب انجام دهید تا گیاه خودش رو خوب بگیر و بعد از آن شما همان شرایط نگهداری زاموفیلیا بالغ را در پیش بگیرید.

برگ های ریشه دار شده
برگ های ریشه دار شده

به همین راحتی شما میتونید از گیاهان داخل خانه خود قلمه بگیرید و اونها رو افزایش بدید بدون اینکه نیاز به خرید مجدد اونها باشه.

مطالب مرتبط :

شمشاد رسمی و تکثیر آن

تکثیر گیاهان از طریق برگ

ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید