گل زیبایی که باعث ایست قلبی می شود!

خرزهره ، گل زیبایی که باعث ایست قلبی می شود!
خرزهره ، گل زیبایی که باعث ایست قلبی می شود!

سال هاست پژوهشگران با تشریح ماده فوق العاده سمی و کشنده گیاه «خرزهره» که روی بافت قلب اثر می گذارد، هشدار می دهند با وجود آنکه این گیاه گل های بسیار زیبایی دارد اما تماس با آن می تواند مجب ایست قلبی، ایجاد ضربات نامنظم قلب و حتی در مواردی منجر به مرگ شود.

آمارها نشان می دهد مسمومیت با گیاه خرزهره به خصوص در کشورمان ایران، اتفاقی بسیار شایع است، زیرا این گیاه به صورت گسترده در دسترس عموم قرار دارد. بسیاری از افراد این گیاه را در باغچه خود می کارند، زیرا معتقدند که خرزهره موجب می شود پشه ها از محیط منزل دور شوند، همچنین این گیاه به وفور در خیابان ها و پارک ها نیز مشاهده می شود، بنابراین آگاهی از خطراتی که می تواند سم موجود در آن داشته باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خرزهره گیاهی کشنده
خرزهره گیاهی کشنده

سم خرزهره

لازم به ذکر است تمامی قسمت های این گیاه اعم از گل، دانه ، برگ و ساقه حاوی یک ماده سمی است که اثری شبیه به دارویی مانند دیگوکسین (دارویی که نیروی انقباضی قلب را افزایش و هدایت الکتریکی آن را کاهش داده و در درمان آرتیمی های قلبی از آن استفاده می شود) دارد که می تواند برای قلب مشکلاتی جدی ایجاد کند و حتی منجر به مرگ شود، به همین جهت توصیه می شود که اگر در باغچه منزل این گیاه را دارید و یا اگر در پارک آن را کاشته اند، به کودکان آموزش دهید تا آن را بو یا به دهانشان نزدیک نکنند چرا که در صورت تماس با این ماده به شدت سمی، نیاز به درمانی اختصاصی است که هزینه بسیار بالایی دارد و گاهی ممکن است تا شروع درمان زمان زیادی برده و منجربه مرگ شود.

بنر گل من و تو

این گیاه را در فارسی گیش، شبرنگ، جار، پهی و پی‌خوره نیز می‌نامند.

برگ خرزهره به برگ بید شبیه است ولی از برگ بید ستبرتر و بزرگ‌تر است. گل‌های سرخ و سفید دارد و حیوانات اگر برگ آنرا بخورند می‌میرند.

خرزهره دارای ساقه بسیار و برگهای سه تائی و گلهای رنگین که در نقاط گرم و خشک می‌روید.