آشنایی با خواص نخودچی برای بدن

نخودچی
نخودچی

نخودچی نوعی میان‌وعده از نخودهای پخته شده‌است. این میان وعده در ایران، سوریه و ترکیه رواج دارد و گاهی اوقات با نمک، ادویه جات، ترشی‌جات، گل میخک یا آبنبات پوشش داده می‌شود. برای تهیه نخودچی از ، نخودهای تازه و ریز استفاده می کنند و آن ها را در آب می پزند و و پس از آبکش شدن پوست آن ها را جدا می کنند. سپس در فرآیند بودادن آن ها را با نمک یا شکر تفت داده و ترد و پفکی می کنند. نخودچی که دارای طبیعت گرم و خشک می باشد، فواید و خواصی برای بدن دارد. در این مطلب با گوشه ای از خواص نخودچی آشنا می شویم.

خواص نخودچی:

– نخود چی سرشار از فیبر است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از رژیم های دارای فیبر بالا توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باعث کاهش سطح قند خون آن ها می شود.

– نخود چی دارای آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است. بنابراین برای ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان مفید و موثر است. ویتامین K موجود در نخودچی برای سلامتی استخوان ها مفید است. زیرا سبب جذب کلسیم می شود.

بنر گل من و تو

– نخودچی دارای فیبر بالا، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B-6 است که برای سلامت قلب مفید هستند. مقادیر بالا فیبر موجود در نخودچی سبب کاهش کل کلسترول در خون می شود. بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

 

نخودچی
نخودچی

 

– سلنیوم موجود در نخودچی از التهاب جلوگیری می کند و سبب کاهش میزان رشد تومور می شود.

– کولین موجود در نخودچی برای خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه مفید است. همچنین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.

– مقادیر بالای فیبر موجود در نخودچی از یبوست جلوگیری می کند.

– نخودچی باعث افزایش انرژی و کاهش وزن می شود.

– نخودچی باعث سلامت مو می شود.

– وجود فیبر های محلول در نخودچی به سلامت صفرا کمک می کند.

– نخودچی غنی از آهن است و برای خانم ها در دوران پریودی بسیار مفید و مناسب است.

– فولات و منیزیم موجود در نخودچی به بهبود سلامت چشم و افزایش گردش خون کمک می کنند.

– مصرف نخودچی سبب کاهش حرارت ناشی از یائسگی در زنان می شود. همچنین از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

 

عوارض جانبی نخودچی:

– نخود چی نفاخ و دیرهضم است. بنابراین باید به اندازه مصرف شود. به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

– استفاده بیش‌ازحد آن برای رحم و مثانه مضر است.