آبرسان و مرطوب کننده چه تفاوتی دارند و کدام بهتر است؟

آبرسان و مرطوب کننده چه تفاوتی دارند
آبرسان و مرطوب کننده چه تفاوتی دارند

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده : شاید برای شما هم این وسال پیش آمده باشد که چه زمانی از آبرسان و چه زمانی از مرطوب کننده باید استفاده کنمی، آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست یکی از مراقبتهای پوستی است که هر فردی باید برای داشتن پوستی سالم به آن توجه‌ کند. اما مسئله‌ای که مطرح است این است که برخی افراد تفاوت آبرسان و مرطوب‌کننده را نمی‌دانند و فکر می‌کنند هر دو یکی هستند. در صورتی که این دو، محصولاتی متفاوت بوده و ترکیب و کاربردی متفاوت‌ دارند. سئوالی که اکثراً می‌پرسند این است که مرطوب‌کننده استفاده‌کنیم یا آبرسان؟ آبرسان چیست؟ مرطوب‌ کننده چیست؟ کدام یک بهتر است؟ آیا هر نوع پوستی نیاز به آرسانی دارد؟ با من همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ بدهیم.

چطور پوست رطوبتش را از دست‌ می‌دهد؟

می‌دانیم که رطوبت پوست از طریق تغذیه و نوشیدن آب و مایعات تأمین‌ می‌شود. گاهی اوقات به دلیل بی‌توجهی به پوست، عواملی مختلف می‌توانند موجب تبخیر آب موجود در پوست شوند. پوست از سه لایه تشکیل‌شده‌ است.

  • اپیدرم (بیرونی‌ترین لایه پوست)
  • درم (لایه میانی پوست)
  • هیپودرم (زیرین‌ترین لایه پوست)

رطوبت بدن ابتدا از لایه میانی وارد لایه بیرونی می‌شود و بعد از آن در کل سطح اپیدرم پوست در گردش است. اگر لایه شاخی اپیدرم یا بریر سالم باشد، رطوبت داخل پوست می‌ماند. اما در صورت آسیب‌ دیدگی این لایه هم رطوبت سطح پوست تبخیر می‌شود، هم محرکهای خارجی به داخل پوست نفوذ کرده و به اپیدرم آسیب می‌رسانند.

بنر گل من و تو

بریر به عنوان لایه محافظ پوست عمل‌ می‌کند و روی اپیدرم قرار می‌گیرد و از سلول و چربی تشکیل‌ می‌شود. این لایه محافظ پوست و نگه‌دارنده رطوبت پوست است.

گاهی اوقات ممکن است این لایه به دلایل زیر آسیب ببیند:

  • آب‌ و‌ هوای سرد و خشک و کویری
  • صدمات و آسیبها و جراحات پوستی
  • مصرف برخی داروها
  • دلایل ژنتیکی
  • سوختگیهای سطحی یا عمقی پوست
رطوبت پوست
رطوبت پوست

با آسیب دیدگی و صدمه‌دیدن این لایه، رطوبتی که از درم به اپیدرم وارد می‌شود، تبخیر می‌شود. پس میزان رطوبت موجود در پوست به دو عامل زیر بستگی دارد:

1.میزان آب میان‌ بافتی پوست که با تغذیه و مصرف آبرسان تأمین می‌شود.

2.میزان سالم بودن بریر پوست و جلوگیری از تبخیر آب که با مصرف مرطوب‌کننده تأمین‌ می‌شود.

در ادامه این مقاله با کارکرد آبرسان و مرطوب‌کننده آشنا می‌شویم. قبل از آن با اصطلاحات زیر آشنا شوید.

ترکیبات اکلسیو، امولیانت، هومکتانت:

یک سری اصطلاحات مربوط به زیبایی وجود دارد که بین متخصصان رایج بوده و از آن استفاده کرده تا به سرعت ویژگیهای یک محصول را بیان‌کنند.

1.اکلسیو:

این ترکیبات بطور فیزیکی لایه‌ای محافظ ایجاد‌می‌کنند تا رطوبت پوست حفظ شود. مشهورترین این ترکیبات زینک و دایمتیکون هستند.

2.امولیانت:

امولیانت تقریباً مشابه اکسیو است، اما کار آنها نرم‌کردن پوست می‌باشد. امولیانت ها روی پوست پخش شده و باعث درخشش پوست می‌شوند. رایج‌ترین ترکیبات امولیانت کره، روغن، استر و اسیدهای چرب نام‌ دارند.

3.هومکتانت:

هومکتانت‌ها آب را جذب کرده و به طرف مو یا پوست می‌برند. هومکتانت‌ها برای انواع پوستها بخصوص نوع خشک آن ترکیبی مفید و ضروری است. رایج ترین و پرکاربردترین هومکتانت‌ها گلیسیرین گیاهی، عسل، اوره، سوربیتول، هیالورنیک اسید و لاکتیک اسید می‌باشند.

اگر میخواهید پوستی شاداب و جواند داشته باشید : سعی کنید هر روز مقدار هیلی زیادی آب بنوشید و حتما در رژیم غذای خوددتون از میوه و سبزیجات استفاده کنید چون این مواد دارای مقدار زیادی آب در بافت خودشون هستند و میتوانند میزان آب مورد نیاز بدن شما را تامین کنند درضمن حتما از کرم های ضد آفتاب با SPF بالای 15 در زمان خارج شدن از خانه استفاده کنید تا مانع از بین رفتن آب موجود در پوست شما بشود.

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده
تفاوت آبرسان و مرطوب کننده

مرطوب‌ کننده‌ چیست و چطور به پوست رطوبت می‌رساند؟

مرطوب‌ کننده یا moisturizer لایه‌ای چرب بر روی پوست به عنوان محافظ ایجاد‌کرده و از تبخیر آب جلوگیری‌می‌کند. بنابراین محصولاتی که دارای ترکیبات اکلسیوی و امولیانت هستند، مرطوب‌ کننده پوست هستند. در واقع مرطوب‌ کننده آب پوست را زیاد نمی‌کند، بلکه همام مقدار آبی که در پوست وجود دارد را حفظ‌می‌کنند. در واقع به عنوان محافظ روی پوست عمل‌می‌کنند و تبخیر آب پوست را کاهش‌می‌دهند. در نتیجه نمی‌توانند مشکلات ژنتیکی یا سایر مشکلات را حل‌ کنند.

آبرسان چیست و چگونه به پوست رطوبت‌رسانی می‌کند؟

ممکن است حتی پوست چربی داشته‌باشید اما دچار خشکی پوست و کم‌ آبی باشید. آبرسان‌ها برای افزایش آب موجود در پوست تولید‌ شده‌اند. دارای روان‌کننده بوده و تا حدی پوست را هیدراته می‌کنند. با استفاده از ترکیبات هومکتات خاصیت آبرسانی به پوست انجام‌ می‌شود. هومکتانت‌ها آب را از بدن و سلولها گرفته و به پوست می‌آورند. برخی شرکتها برای اینکه هر دو ویژگی را در محصولشان داشته‌ باشند از هر دو این ترکیبات استفاده‌ می‌کنند. یعنی ترکیبات آبرسان آب پوست را افزایش داده و ترکیبات مرطوب‌ کننده آب را در پوست حفاظت‌ می‌کنند.

تشخیص پوست و نوع کرم مورد استفاده:

حالا که تفاوت کرم آبرسان و مرطوب‌کننده را دریافتید، باید بدانید در چه مواقعی از کدام استفاده‌ کنید. اول از همه باید تشخیص‌دهید پوستتان چه نوع پوستی است. آیا خشک است یا دهیدراته؟ پوست دهیدراته چنانچه در مقالات قبل گفته شد، ظاهری خشک دارد، به این ترتیب که آب پوست از دست رفته‌ است و پوسته‌ پوسته می‌شود. حتی پوست می‌تواند هم خشک و هم دهیدراته باشد. پس حتما مطلب پوست دهیدراته و تشخیص نوع پوست را مطالعه کنید.

چه موقع کرم آبرسان و مرطوب‌ کننده بزنیم؟

بعد از تشخیص نوع پوست می‌توانید محصول مورد نظر را انتخاب‌ کنید. اگر پوستی دهیدراته دارید باید از آبرسان استفاده‌ کنید تا آب پوست تأمین‌ شود. اگر پوست خشکی دارید باید از مرطوب‌ کننده استفاده‌ کنید تا چربی پوست تأمین‌ شود و گاهی لازم است از هر دو محصول استفاده‌ شود.

برای پوست دهیدراته شده از کرم آبرسان حاوی اسید هالورونیک استفاده‌ کنید. این ماده باعث جوان ماندن پوست می‌شود. طی استفاده مداوم از آبرسان می‌بینید که چروکهای ریز پوستیتان رفع‌ می‌شود. در طول رزو آب زیادی بنوشید، میوه و سبزیجات تازه بخورید، حتما در آفتاب، ضدآفتاب بزنید.

معرفی مرطوب‌ کننده مناسب برای هرگونه پوست:

حال که تفاوت این دو را متوجه شدید، در اینجا نمونه‌هایی از رطوبت‌ رسانها را بررسی و معرفی می‌کنیم. یکی از بهترین برندهای موجود، محصولات آمریکایی هیدرودینامیک هستند که در بازار جا باز کرده‌اند. این برند محصولاتی با کیفیت برای پوست تولید‌ می‌کند و فرمواسیون محصولاتش عالیست. محصولات این برند برای انواع پوستها در‌ نظر گرفته‌ شده‌ است.

مرطوب‌کننده مناسب برای پوست نرمال تا خشک:

معمولاً پوست خشک نیاز به مراقبت بیشتری دارد و حساس‌تر است. زیرا این پوست بریر ضعیفی دارد و به لایه چربی و محافظ احتیاج دارد تا آب پوست به دلیل عدم وجود لایه محافظ از بین نرفته و تبخیر نشود.

هیدرودینامیک محصولی برای پوستهای خشک و دهیدراته‌شده و بی آب است و آبرسانی قوی می‌کند. اصلی‌ترین ترکیبات این محصول روغن نارگیل، شی باتر، آووکادو، آفتابگردان و روغن زیتون هستند. و مهمترین ترکیب آبرسان آن هیالئرنیک اسید است.

مرطوب‌کننده مناسب برای انواع پوست:

محصولات ویتامین سی مورد برای پیشگیری از پیری زودرس پوست مناسبند. کرم مرطوب‌ کننده این محصول به نام اسنشیال سی مورد در دو نمونه در بازار موجودند.

کرم مرطوب‌کننده شب ویتامین سی مورد:

این محصول  آسیبهایی را که در طول روز به پوست وارد‌امده را در شب ترمیم‌می‌کند و پوست را بسیار نرم . لطیف می‌نماید. همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدان داشته و رطوبت بالا و بادوامی به پوست می‌دهد. ترکیبات مرطوب‌کننده این محصول شامل دایمتیکون، شی‌باتر و روغن اسطوخودوس بوده و آبرسان آن گلیسیرین است.

مرطوب کننده یا آبرسان ؟
مرطوب کننده یا آبرسان ؟
کرم مرطوب‌کننده روز ویتامین سی مورد با SPF30

این محصول مناسب انواع پوست بوده، ضمن رطوبت‌رسانی، از آسیبهای ناشی از اشعه آفتاب و آلودگیهای محیط جلوگیری‌ می‌کند و به پوست شفافیت می‌بخشد.ترکیب مرطوب‌ کننده این محصول دایمتیکون بوده و آبرسان آن اوره است.

مرطوب‌کننده مناسب پوستهای چرب و جوشدار:

شاید تصورکنید افراد دارای پوست چرب نیازی به مرطوب نگه‌داشتن پوست و استفاده از رطوبت رسان و آبرسان ندارند. اما چنین تصوری غلط است. چون در صورتی که شما رطوبت پوست را تأمین نکنید، غدد سبابه با تولید چربی این کار را کرده و چربی بیشتری تولید‌می‌کنند و پوست چرب در نتیجه چرب‌تر می‌شود. این باعث جوش بیشتر می‌شود. محصول مناسب این پوستها کلاریفایینگ و تایم ریلیز در رنگ آبی و سورمه‌ای هستند.

کرم مرطوب‌کننده anti aging مویچرایزر مورد با SPF30:

این محصول جوایزی دریافت کرده و برای درمان آکنه و رطوبت‌رسانی به پوست مناسب است. همچنین حاوی ضدآفتاب است، آ تخریب کلاژن و DNA جلوگیری کرده و ضد چروکی قوی است. البته در صورتی که باردار هستید بهتر است از محصولات حاوی آنتی ایجینگ یا همان ضد چروک استفاده نکنید.

ترکیبات آبرسان این محصول گلیسیرین، هیالورنیک اسید، اینسیتول، سوربیتول و اروه بوده، ترکیب مرطوب‌کننده‌اش هم دایمتیکون، زینک و روغن آرگان است.

سرم های آبرسان پوست
سرم های آبرسان پوست
اول مرطوب‌کننده بزنیم یا آبرسان؟

محصولات موجود در بازار هر دو ترکیب را دارند هم مرطوب‌کننده و هم آبرسان. اگر می‌خواهید از هر دو استفاده‌ کنید، اولا آبرسان زده تا رطوبت به پسوت بازگردد و بعد مرطوب‌کننده بزنید تا آن رطوبت را در پوست نگه‌دارد و حفظ‌ کند. اگر پوستتان خشک است، چند بار در روز از مرطوب‌کننده استفاده‌کنید.

در ضمن باید بدانید که این محصولات بطور جدی نمی‌توانند مشکل پوست خشکی پوست را برطرف‌ کنند، بلکه فقط آبرسانی می‌کنند و رطوبت رسانی. برای درمان خشکی پوست راه‌حلهای درمانی دیگری نیز هست. در این مطلب به شکل کامل تفاوت آبرسان و مرطوب کننده را بریا شما بیان کردیم و برخی از محصولات که در بازار بریا این کار وجود دارد هم گفتیم امیدوارم که براتون مفید بوده باشه اگر نظری یا انتقدی داشتید حتما در بخش دیدگاها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

نکات کلیدی و راهکارهای مراقبت از پوست در دوران بارداری

نکاتی در خصوص آبرسانی پوست به صورت طبیعی

ویدیو طرز تهیه ماسک آبرسان خیار و هلو