آیا نوزادان را قنداق کنیم یا نه ؟

نوزادان را قنداق کنیم یا نه
نوزادان را قنداق کنیم یا نه

آیا نوزادان را قنداق کنیم یا نه : یکی از شیوه هایی که برای آرام نگاه داشتن کودکان در سالهای گذشته استفاده میشده قنداق کردن نوزادان بود که پس از پژوهش های فراوان این احتمال پیش آمده است که شاید برای نوزاد خطرناک باشه که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

قنداق کنیم یا نه

تا جايى كه من بين مادران ايرانى در دهه اخير ديدم اتفاق نظر بر سر مبحث قنداق كردنِ كودكشان زياد نبوده ؛ و حتى بعضا از مادرانى شنيده ام كه دكتر كودكشان گفته قنداقش نكن ! اما چرا ؟ چرا قنداق كردن كه از روزگاران دور ؛ يك روش نگهدارى سنتى و ايمنى بخش كودك در بسيارى از كشورها بود به يكباره در فرهنگ ما طرد وكم شد ؟!

دلایل کنار رفتن قنداق کردن

يكى از دلايل اصلى مورد قبول نبودن اين كار ؛ اين بود كه پزشكان رفته رفته متوجه شدند كه علت پاهاى پرانتزى و آسيبهاى ناحيه مفاصل و لگن برخى از كودكانِ بزرگتر از بد و سفت و سخت قنداقْ شدن در دوران نوزادى شان بوده و همين شد كه بعضا دريافتند حذف آن بهتر از انجام اشتباه آن است چراكه شايد قنداق آرامشِ درون شكم مادر را براى نوزاد تداعى كند اما به احتمال آسيبهايى كه به همراه دارد نمى ارزد .

بنر گل من و تو
اما تحقیقات نشان داده است

با اين همه تحقيقات و آكادمى طب اطفال آمريكا نشان داده كه قنداق كردن كودك و حسى امنيتى و خواب عميقى كه براى او به همراه دارد برايش مفيد است ؛ بدين صورت كه كودك بادگلويش را زده و پوشك اش تميز باشد ؛ دستهاى كودك براى پرش نداشتن وجلوگيرى از بدخوابى زير قنداق كنار بدنش قرار بگيريد البته نه خيلى سفت و سخت و پايين قنداق ” نسبتا ” آزاد باشد كه امكان تكان و خم كردن پاهايش براى او ميسر شود ؛ دماى محيط كودك بالا نباشد و در آخر توصيه ميشود قنداق كردن نهايتا تا ٢ ماهگى يعنى تا آن زمانى كه كودك چرخيدن را ياد ميگيرد ادامه پيدا كند نه بيشتر چراكه ممكن است منجر به خفگى كودك شود .

قنداق کنیم یا نه
قنداق کنیم یا نه
نتیجه گیری :

از آنجايى كه هيچ كودكى عينا شبيه ديگرى نيست ؛ پس بيش از هر چيز حالِ خوب يا بدِ كودك شما در حين قنداق بودن مهم است و ممكن است برخى كودكان با گريه از قنداق شدن امتناع كنند كه بهتر است بنا بر خواسته شان جلو برويد.

نکات مهم قنداق کردن نوزادان

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید فرزند خود را قنداق کنید به نکات زیر توجه کنید.

1- به هیچ وجه روی شکم و زانوهای کودک را سفت و محکم نبندید.

2- توجه کنید که زانوی کودک خود را به هیچ وجه به هم نچسبانید ، چون در حالت معمولی حالت زانوهای کودک شما باید از هم باز باشد.

3- برای اطمینان از سفت قنداق نکردن کودک خود میتوانید از این روش استفاده کنید که انگشت اشاره شما باید بین بدن و قنداق قرار بگیرید.

متن از مژگان رضایی

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: