خواص گوشت مرغ؛ 16 خاصیت شگفت انگیز گوشت مرغ برای بدن

خواص گوشت مرغ برای بدن
خواص گوشت مرغ برای بدن

گوشت مرغ از جمله گوشت های پرطرفدار و پر مصرف برای همه سنین در جهان محسوب می شود. این گوشت سالم و مغذی و دارای ارزش غذایی خوبی است. گوشت مرغ که چربی زیادی ندارد، محتوی انواع ویتامین ها نظیر ویتامین C، ویتامین B6، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K است. این گوشت فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از فواید و خواص گوشت مرغ و ارزش غذایی آن آشنا می شویم.

 

ارزش غذایی گوشت مرغ:

هر صد گرم گوشت مرغ دارای 190 کیلو کالری انرژی است و محتوی 63.79 گرم آب، 28.93 گرم پروتئین، 7.41 گرم کربوهیدرات، 15 میلی گرم کلسیم، 1.21 میلی گرم آهن، 25 میلی گرم منیزیم، 195 میلی گرم فسفر، 243 میلی گرم پتاسیم،  86 میلی گرم سدیم و نیکل، 2.1 میلی گرم روی، 0.18 میلی گرم ریبوفلاوین و 9.17 میلی گرم نیاسین است. علاوه بر این این گوشت دربردارنده ویتامین B6، ویتامین B12، تیامین، فولات، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین K و غیره نیز است.

 

فواید و خواص گوشت مرغ برای بدن:

افزایش سوخت و ساز بدن:

گوشت مرغ با دارابودن ویتامین B6 سببتنظیم آنزیم های بدن و تحریک مناسب واکنش های سلولی متابولیک می شود. همچنین مصرف این گوشت برای حفظ سلامت رگ های خونی و افزایش سطح انرژی بدن سودمند است و سبب افزایش کالری سوزی در بدن می شود.

بنر گل من و تو

 

کاهش کلسترول:

گوشت مرغ و ماهی در مقایسه با گوشت های قرمز نظیر گوشت گاو و گوشت گوسفند، میزان چربی اشباع شده و کلسترول کمتری دارند. به همین دلیل توصیه می شود که برای کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا بیشتر از گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت های قرمز استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که مرغ و ماهی را هم باید به اندازه مناسب مصرف کنید و زیاده روی در مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به همراه داشته باشد.

 

فواید و خواص گوشت مرغ برای بدن:
فواید و خواص گوشت مرغ برای بدن

 

درمان خشکی پوست و لب:

گوشت مرغ با دارابودن ریبوفلاوین سبب کاهش پوست خشک شده و آسیب دیده می شود و برای درمان خشکی لب ها که یکی از بیماری های دهانی است که اغلب در طول زمستان و فصل سرما رخ می دهد، مفید است.

بهبود بینایی:

گوشت مرغ دارای مواد مفیدی نظیر ترکیباتی از ویتامین آ شامل رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن است، که به حفظ سلامت چشم و بهبود بینایی کمک می کنند.

 

فواید و خواص گوشت مرغ
فواید و خواص گوشت مرغ: بهبود بینایی

 

مقابله با افسردگی و کاهش استرس:

گوشت مرغ با دارابودن اسید آمینه ای به نام تریپتوفان سبب ایجاد احساس آرامش در افراد می شود. همچنین مصرف این گوشت برای افرادی که دچار افسردگی هستند مفید است، زیرا گوشت مرغ سطح سروتونین در بدن را افزایش می دهد که سروتونین برای بهبود خلق و خو، کاهش استرس و بهبود خواب مفید و موثر است.

جلوگیری از بروز مشکلات پوستی و سفید شدن موها:

گوشت مرغ علاوه بر اینکه پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند، غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. ویتامین B موجود در این گوشت مانع بروز مشکلات پوستی و ناراحتی های چشمی می شود. همچنین مصرف این گوشت برای جلوگیری از سفید شدن مو سودمند است.

فواید و خواص گوشت مرغ:
فواید و خواص گوشت مرغ: جلوگیری از بروز مشکلات پوستی و سفید شدن موها

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

همانطور که گفته شد گوشت مرغ دارای انواع ویتامین است که این ویتامین ها به تنظیم سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

پیشگیری از بروز کم خونی:

گوشت مرغ با دارابودن مواد معدنی سبب افزایش تولید هموگلوبین می شود و از این طریق مانع بروز کم خونی می شود.

 

فواید و خواص گوشت مرغ:
فواید و خواص گوشت مرغ: پیشگیری از بروز کم خونی

حفظ سلامت استخوان ها:

گوشت مرغ با دارابودن ویتامین دی به تقویت استخوان ها کمک می کند. این گوشت همچنین دارای پتاسیم و سدیم است که برای رفع ضعف، حفظ سلامت استخوان ها و بهبود عمکرد مغز مفید هستند. همچنین پروتئین موجود در آن برای برای جلوگیری از تحلیل استخوان ها و پیشگیری از بروز پوکی استخوان مفید است.

لاغری و کاهش وزن:

گوشت مرغ با دارابودن مقدار بالای پروتئین و میزان پایین کالری برای کاهش وزن مفید است. در واقع پروتئین موجود در این گوشت سبب ایجاد احساس سیری در افراد می شود و با جلبوگیری از پرخوری و مصرف تنقلات چاق کننده به کاهش وزن کمک می کند. همچنین این گوشت سبب افزایش کالری سوزی در بدن می شود که برای کاهش وزن خوب است.

 

فواید و خواص گوشت مرغ:
فواید و خواص گوشت مرغ: لاغری و کاهش وزن

 

بهبود عضله سازی:

گوشت مرغ محتوی مقادیر بالای پروتئین است که این پروتئین دارای اسید آمینه می باشد. اسید آمینه عنصر اصلی برای ماهیچه سازی محسوب می شود و بدین ترتیب مصرف گوشت مرغ برای تامین پروتئین مورد نیاز و عضله سازی سودمند است.

 

کنترل فشار خون:

براساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از گوشت مرغ در کاهش فشار خون تاثیرگذار است. بنابراین مصرف این گوشت برای مبتلایان به فشار خون بالا مناسب است و به کنترل فشار خون کمک می کند.

 

فواید و خواص گوشت مرغ:
فواید و خواص گوشت مرغ: کنترل فشار خون

 

درمان سرماخوردگی:

مصرف سوپ تهیه شده از گوشت مرغ برای درمان سرماخوردگی های معمولی سودمند است. زیرا گوشت مرغ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از این طریق سبب تسریع فرایند درمان سرماخوردگی می شود.

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی:

مصرف سینه مرغ برای مقابله با هوموسیستئین و کنترل آن مفید است و مانع بروز بیماری های قلبی می شود. هوموسیستئین نوعی اسید آمینه در بدن است که سبب تقویت بیماری های قلبی عروقی در بدن می شود.

فواید و خواص گوشت مرغ:
فواید و خواص گوشت مرغ: پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

سرشار از فسفر:

گوشت مرغ دارای مقادیر بالای فسفر است. فسفر به حفظ سلامت استخوان و دندان ها کمک می کند و همچنین سبب تنظیم عملکرد سیستم عصبی و کلیه و کبد می شود.

مبارزه با سرطان:

گوشت مرغ با دارابودن مقادیر فراوان نیاسین به مقابله با بیماری های ژنتیکی و بیماری سرطان کمک می کند. مصرف این گوشت سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

 

عوارض جانبی و مضرات احتمالی گوشت مرغ:

گرچه گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز کلسترول کمتری دارد، ولی درصورتی که مرغ با پوست توسط روغن های حیوانی و یا چربی های ترانس سرخ شود ممکن سبب افزایش کلسترول شود. به همین دلیل بهتر است که افراد دارای کلسترول بالا، مرغ را بدون پوست و به صورت کباب شده یا آبپز میل نمایند.

 

مطالب مرتبط:

خواص گوشت شتر مرغ؛ ۸ خاصیت فوق العاده گوشت شتر مرغ برای سلامتی