چگونه بهترین مسواک را برای سلامت دندان انتخاب کنیم؟

انتخاب مسواک برای سلامت دندان
انتخاب مسواک برای سلامت دندان

مسواك زدن به منظور مراقبت روزانه شما از دهان و دندان هايتان امري ضروري است به همين منظور انتخاب مسواك مناسب اولين گام خواهد بود. انتخاب مسواك مناسب وابسته به عوامل مختلفي مي باشد. زماني كه مردم با گزينه های انتخابي مختلف مواجه مي شوند، دچار سردرگمي خواهند شد. به خصوص در زماني كه دندانپزشكي در كنار شما نيست تا راهنمايي هاي لازم را انجام دهد. شما بايد مسواك خود را بر اساس نيازهاي دندان خود انتخاب كنيد. به عنوان مثال بسياري از افراد داراي دندان هاي حساسي هستند در حالي كه برخي ديگر داراي عارضه بيوفيلم پلاك دنداني دارند و يا زبانشان داراي مشكل است. اگرچه بيشتر برس هاي مسواك ها از يك نوع استاندارد برخوردارند اما مسواك هاي خاصي براي رفع نياز افراد با شرايط خاص نيز ساخته شده است.

در اين مقاله نحوه يافتن محصولي مناسب، ايمن و موثر كه نگراني هاي شما را برطرف كند، ارائه مي شود.

مسواك های سخت يا مسواك های نرم

به گفته بسياري از متخصصان، مسواك هاي نرم مناسب تر هستند. اگرچه ممكن است كه مسواك هاي سخت دندان هاي شما را بهتر تميز كنند اما مسواك هاي نرم گزينه پيشنهادي هستند.موهاي  زبر و سفت ممكن است كه در حين مسواك زدن به دندان ها و لثه شما آسيب وارد كنند. به خصوص زماني كه خيلي سخت مسواك بزنيد. در نتيجه مسواك زدن بيش از حد سخت، نوع نامناسب برس مسواك موجب از بين رفتن ميناي دندان و تحريك لثه مي شود.عامل ديگري كه بايد مد نظر قرار دهيد، نوك موهاي مسواك است، بهتر است كه موي مسواك داراي نوك گرد باشد تا از آسيب رسيدن به دندان و لثه شما جلوگيري شود.

بنر گل من و تو
مسواك دستي و يا برقي
مسواك دستي و يا برقي

مسواك دستی و يا برقی

جديدا توصيه نامه هاي معتبر و آمار قانع كننده اي در خصوص استفاده از مسواک برقي ارائه شده است و دندانپزشکان به این نتیجه رسیده اند که مسواک های برقی کارایی موثرتری نسبت به مسواک های معمولی دارند زیرا مسواک های برقی قادرند قسمت هایی از دندان ها را که توسط مسواک های معمولی تمیز نمی شوند را به خوبی تمیز نمایند. مسواک های برقی آنقدر خواهان دارند که بسیاری از شرکت ها به تولید این مسواک ها می پردازندو با یکدیگر در تولید مسواک های برقی رقابت می کنند. اما در این بین ثابت شده است که مسواک برقي oral_B يكي از بهترين برندهای مسواک برقی شده است و جوايز متعددي مانند Red Dot Award2020 را از آن خود كرده است و محصول Oral-B iO جزو محصولات برتر انتخاب شده است. با اين حال هر دو نوع مسواك برقي و دستي مي توانند براي دندان هاي شما مناسب باشند و بسته به انتخاب شماست كه چه نوعي را انتخاب كنيد. معمولا مسواك هاي برقي براي افرادي كه دقت در مسواك زدن ندارند به خصوص كودكان بسيار مناسب است. افراد داراي معلوليت و آرتروز نيز مي توانند از مسواك برقي استفاده كنند.با اين حال بسياري از افراد نمي توانند با مسواك برقي ارتباط برقرار كنند و از حس آن بر روي دندانهايشان خوششان نمي آيد. همچنين مشكل ديگر هزينه مسواك برقي است. علاوه بر هزينه اوليه شما بايد هر سه ماه يكبار سري آن را عوض كنيد. در نتيجه اگر با خرج اضافي موافق نيستيد و يا به طور كلي از نوع مسواك زدن اين محصول خوشتان نمي آيد، به سراغ مسواك دستي برويد.

كيفيت و شكل كلي
كيفيت و شكل كلي

كيفيت و شكل كلی

بهتر است كه مسواك خود را از برند معتبر انتخاب كنيد.ممكن است كه مسواك هاي ارزان و بي نام و نشان وسوسه كننده باشد اما بهتر است كه براي حفظ سلامت خود به سراغ برند معتبر برويد. مسواك هاي ارزان قيمت ممكن است كه غير بهداشتي باشند و استانداردهاي برند معتبري چون مسواک های اورال بی را نداشته باشند. معمولا برس مسواك هاي ارزان قيمت به سرعت نابود مي شود و بسياري از آنها داراي نوك گرد نيستند. در صورتي كه مطمئن نيستيد كه چه برندي را انتخاب كنيد، از دندانپزشك خود كمك بخواهيد. در مورد سري مسواك و شكل برس استاندار خاصي وجود ندارد و شما مي توانيد همه نوع شكل بيضي، مستطيلي و … را انتخاب كنيد. در مورد دسته مسواك نيز همين طور است تنها شما بايد مسواكي را انتخاب كنيد كه مناسب دهانتان باشد و در دستتان راحت قرار گيرد. در اكثر اوقات مسواك هايي كه سري كوچكتر دارند راحت تر در دهان جا شده و بهتر عمل تميزي دندان را انجام مي دهند. مسواك هاي كوچك به شما اين امكان را مي دهند كه به تمام قسمت هاي دندان خود دسترسي داشته باشيد.

مهر تاييد

در بازار مسواک های مختلفی وجود دارد. هنگام انتخاب، مسواكي را برگزینید كه داراي مهر تاييد باشد. اين مهر نشان دهنده آن است كه وزارت بهداشت نوع برس آن را بررسي و تاييد كرده است. همچنين موهاي مسواك هاي تاييد شده و مي ريزند و نمي شكنند. دندان هاي شما را به طور صحيح تميز كرده و خطر ايجاد بيماري لثه را كاهش مي دهند.

براي كودك چه مسواكي انتخاب كنيم؟
براي كودك چه مسواكي انتخاب كنيم؟

براي كودك چه مسواكی انتخاب كنيم؟

توصيه مي شود براي كودكان مسواك مخصوص كودك خريداري شود به دليل اينكه آنها دهان كوچكي دارند و دسته اين نوع مسواك ها معمولا براي تسلط بيشتر كودك ضخيم تر است. معمولا براي دسته مسواك كودكان از دستگيره لاستيكي استفاده مي شود. نوجوانان مي توانند از مسواك بزرگسالان استفاده كنند. 

اگر دندان بريس شده داريد يا دندان هايتان نامرتب است از چه مسواكی استفاده كنيد؟

اگر از بريس استفاده مي كنيد بايد  مسواك هاي مخصوص ارتودنسي  را خريداري كنيد زيرا اين نوع مسواك ها داري شكل v هستند كه مي توان با استفاده از آن مي توان اطراف سيم ها و بريس ها را مسواك زد. همچنين معمولا مسواك هايي كه داراي برس بسيار كوچك هستند و سري آن داراي چند پرز نايلوني است نيز مي توانند مناسب تميزي بريس ها، دندان هاي نامرتب و ايمپلنت ها باشند  اما از آنها بايد به عنوان مسواك مكمل استفاده كرد.

هرچند وقت يكبار مسواك بايد تعويض شود؟

تحقيقات مشخص كرده كه مسواك هاي نو، سي درصد بيشتر توانايي از بين بردن پلاك هاي دندان را دارند به همين منظور تعويض منظم مسواك براي افزايش بهداشت دهان و دندان ضروري است. پزشكان توصيه مي كنند كه مسواك ها بهتر است هر سه ماه يكبار عوض شوند.

آيا بايد واترجت دندان را خريداری كرد؟

واترجت وسيله اي است كه با فشار آب اقدام به حذف ذرات غذا ر پلاك هاي دندان مي كند. افرادي مه به نخ دندان حساسيت دارند مي توانند از اين وسيله استفاده كنند. ممكن است ابتدا كمي دندان هاي شما حساسيت نشان دهند كه به مرور زمان از بين مي رود.