سلامت

اینسومنیا یا بی‌خوابی

اینسومنیا یا بی‌خوابی
379بازدید

اختلالات خواب، همان تغییرات در الگوهای خواب است که ریسک مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد و می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد.

علائم اختلالات خواب شامل سخت به خواب رفتن، خواب آلوده بودن در طول روز و غلط زدن‌های زیاد در حین خواب است.

یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات خواب، اینسومنیا یا شب بیداری یا بی خوابی است که شخص  بسیار سخت می‌تواند بخوابد. انواع نادر‌تر، اختلالاتی شامل آپنه خواب (الگوهای تنفس نامنظم هنگام خواب)، سندروم پاهای بی قرار و نارکولپسی (خوابیدن در هر زمان، اغلب بدون متوجه شدن خود شخص) است.

برخی افراد ممکن است در طول دوره استرس بیش از حد، اینسومنیا را تجربه کنند، اما ممکن است این اختلال بدون هیچ دلیلی ظاهر شود و اگر درمان نشود می‌تواند مزمن‌تر شود.

حقایقی درمورد اینسومنیا یا بی‌خوابی

بر اساس نظرسنجی از سوی بنیاد ملی خواب (NSF) بیش از نیمی از شرکت کنندگان اختلالات خواب را تجربه کرده‌اند. علائم ذکر شده توسط شرکت کنندگان شامل مشکل خواب رفتن، بیدار شدن مداوم از خواب در طول شب، عدم توانایی بازگشت به خواب و خیلی زود بیدار شدن است. ۳۳ درصد از شرکت کنندگان گفتند که حداقل یک مورد از این علائم را هر شب یا تقریبا هر شب در سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، آکادمی پزشکی خواب آمریکا مقاله‌ای درباره تاثیر بیخوابی مزمن منتشر کرد. مطالعات نشان داد که بیخوابی با حدود ۲۵۳ میلیون روز کار از دست رفته در هر سال در ایالات متحده و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در هزینه‌های سالانه مرتبط است.

آیا موسیقی می‌تواند عادات خواب ما را بهبود دهد؟

گوش کردن به موسیقی در هنگام خواب
گوش کردن به موسیقی در هنگام خواب

بسیاری از افراد برای درمان بیخوابی از داروها استفاده می‌کنند، اما بعضی از داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند؛ در حالی که طب طبیعی، مانند موسیقی و مراقبه، آسیبی به بار نمی آورد.

بر اساس یک مطالعه جدید، بسیاری از مردم برای مبارزه با اختلالات خواب از موسیقی استفاده می‌کنند. Tabitha Trahan از دانشگاه شفیلد انگلستان و همکارانش برای دریافت اطلاعات، با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین، استفاده از موسیقی به عنوان یک کمک کننده خواب را مورد بررسی قرار دادند. افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، از عموم مردم بودند.

حتما مطالعه کنید
8 گام برای شروع روزی پر از انرژی

تا به امروز اطلاعات کمی در مورد این وجود دارد که چرا موسیقی تا این اندازه در میان مردم فراگیر است و چگونه می‌تواند یک کمک خواب باشد؟ چرا مردم از آن استفاده می کنند و سبک موسیقی که بر روی خواب آنها بیشتر کار می‌کند، کدام است؟

در این نظر سنجی، بیش از ۶۰ درصد از ۶۵۱ شرکت کننده گزارش دادند که آنها به موسیقی گوش می‌دهند تا به خواب بروند. آنها ۱۴ ژانر موسیقی را شامل ۵۴۵ هنرمند معرفی کردند.
یافته‌ها در مجله PLOS ONE قابل دسترس است.

افرادی که اختلالات خواب را تجربه نکرده‌اند

نیز گفتند که از کیفیت موسیقی برای بهبود کیفیت خواب استفاده می‌کنند. همچنین نتایج نشان داد که افراد جوان بیشتر از دیگر افراد برای کمک به خواب موسیقی گوش می‌دهند.

شرکت کنندگان بر این باورند که موسیقی باعث تحریک خواب و کمک به حذف محرک‌های داخلی و خارجی می‌شود. هرچند این نظرسنجی شواهد اولیه را در مورد استفاده از موسیقی به عنوان یک کمک خواب نشان می‌دهد، اما از آن نمی‌توان نتیجه‌ای در مورد اثرات فیزیولوژیکی و روانی موسیقی گرفت، زیرا برگرفته از پاسخ‌های شخصی است.

بزرگترین نظرسنجی جامع در مورد استفاده روزمره از موسیقی برای خواب نشان داد که مسیرهای متعددی برای اثرگذاری بر خواب و آرامش وجود دارد؛ این شامل ماسک شنوایی، عادت، اشتیاق به موسیقی و کنترل ذهن است. نویسندگان افزودند:

“این نظر سنجی درک جدیدی را در مورد موسیقی به عنوان یک کمک کننده خواب و موثر بودن آن به ما ارائه می‌دهد. “

منبع: فوت و فن

۱ دیدگاه

ارسال پاسخ