با انواع سانسوریا و نحوه نگهداری آنها آشنا شوید

معرفی انواع سانسوریا
معرفی انواع سانسوریا

معرفی و نگهداری انواع سانسوریا : شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که چند نوع سانسوریا داریم؟ آیا همشون یک نوع نیاز برای نگهداری دارن؟ گیاه سانسوریا اسم های مختلفی داره که معروفترینش گیاه مادر شوهر و یا مار هست که اسم زبان مادرشوهر توی انگلیس بسیار مشهور هست. اما نام علمی این گیاه بسیار  Sansevieria trifasciata از خانواده Liliaceae می باشد. که در ادامه تمامی گونه های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اگر در مورد نحوه نگهداری سانسوریا یا مشکلات و بیماری سانسوریا سوال دارید ما در مطالب جداگانه تمامی موارد رو مورد بررسی قرار دادیم که میتونید مطالعه کنید.

با گیاه سانسوریا بیشتر آشنا بشید

سانسوریا گیاهی همیشه سبز هست و مقاوم هستش که زیرمجموعه ساکولنت ها به حساب میاد. بله ساکولنت ها خیلی خانواده شلوغی دارند. سانسوریا چون در محیط های نامساعد هم میتونه دووم بیاره به همین خاطر میتونه مهمون همه خونه ها باشه.

بنر گل من و تو

سانسوریا یکی از گیاهان تصفیه کننده هوای محیط هست و گازهای سمی محیط رو جذب میکنه. پس با این همه تعریفی که از سانسوریا کردیم بهتره حتما یدونه سانسوریا توی اتاق خوابتون داشته باشید.

سانسوریا آبیاری خیلی کمی نیاز داره و آبیاری زیاد باعث میشه سریع ریشش پوسیده بشه. سانسوریا گرما دوست هست و با سردی زیاد رابطه خوبی نداره. خب اینم خلاصه ای از نیازهای گیاه سانسوریا. حالا بریم سراغ اصل کاری یعنی معرفی انواع سانسوریا

چند نوع سانسوریا داریم؟
چند نوع سانسوریا داریم؟

آشنایی کامل با انواع سانسوریا

سانسوریا به طور کلی دارای دو نوع ساده و ابلق هستند اما این تقسیم بندی فقط به همین دسته بندی خلاصه نمیشه و خود سانسوریا 7 گونه مختلف داره.

  1. سانسوریا نیزه ای (لوله ای)
  2. سانسوریا پاکوتاه
  3. سانسوریا مهتابی
  4. سانسوریا گراسیلیس
  5. سانسوریا کانالیکولاتا
  6. سانسوریا شمشیری
  7. سانسوریا پتنس
  8. سانسوریا فیشری

خب بریم ببینیم این 7 نوع سانسوریا چطور هست؟

سانسوریا نیزه آفرقایی یا لوله ای (Cylindrica )

این گونه از سانسوریا با برگ های راست لوله ای که به شکل نیزه و رنگ راه راه خاکستری می باشد و بومی آنگولا. ارتفاع اون به 1 متر هم می رسد و قطر آن 3 سانتی متر می باشد.

اگر در مورد سانسوریا نیزه ای میخواهید اطلاعات کاملتری داشته باشید مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید. و اگر سانسوریای نیزه ای یتان دچار آفت و بیماری شده حتما این لینک را مطالعه فرمایید.

سانسوریا نیزه ای ، سانسوریا لوله ای
سانسوریا نیزه ای ، سانسوریا لوله ای

سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پا کوتاه و یا سانسوریای لانه پرنده دارای برگ هایی به رنگ سبز پررنگ و نوارهایی افقی روشن می باشد. ارتفاع این نوع سانسوریا به 20 الی 25 سانتی متر می رسد. این گیاه به علت قد کوتاهی که دارای بسیار پرطرفدار بوده و برای تراریوم هم استفاده می شود.

سانسوریای پاکوتاه نیاز نوری متوسطی دارد و گونه ابلق آن نیاز نوری بیشتری دارد.

انواع سانسوریا - ساسنوریا پا کوتاه
انواع سانسوریا – ساسنوریا پا کوتاه

سانسوریا مهتابی

با گفتن نام سانسوریا مهتابی چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ برگ هایی که نور مهتابی دارند؟ این گونه از سانسوریا دارای برگ هایی پهن و رنگ سبز روشن با ترکیب خاکستری و نقره ای می باشد. ارتفاع این گونه به یک متر هم میرسد.

سانسوریا مهتابی گلده می باشد و دارای گل های سفید و بوی بسیاری خوبی هستند.

اگر سانسوریا مهتابی تهیه می کنید حتما باید نور گیاه را تامین کنید. در صورتی که نور این گیاه کم باشد برگ های آن به رنگ سسبز پر رنگ در می آیند. اما خوبی آن این است که با نور کم گیاه خراب نمی شود فقط رنگ آن تیره تر می شود.

سانسوریا مهتابی
سانسوریا مهتابی

انواع ساسنوریا؛ سانسوریا گراسیلیس

این گونه از سانسوریا هم جزو مینیاتوری ها به حساب می آیند و برگ هایی با حداکثر ارتفاع 45 سانت می باشند. برگ های این گیاه دارای نوارهای سبز و روشن می باشند.

این گونه بسیار زیبا نیز گل ده می باشند و در پاییز شروع به گلدهی می کنند و رنگ گل های آن بر خلاف سانسوریای مهتابی خاکستری می باشد.

این گونه بسیار زیبا نیز نیاز نوری متوسط به بالایی دارد و در صورت دریافت نور کم رنگ های آن سبز تیره می شود.

سانسوریا گراسیلیس
سانسوریا گراسیلیس

سانسوریا کانالیکولاتا

سانسوریا کانالیکوتا دارای برگ هایی لوله ای می باشد که ماکسیمم ارتفاع آن به یک متر می رسد.

این گونه نیز دارای رنگ بندی سبز روشن و تیره می باشد و به صورت یکی و یا دوتایی رشد می کند.

این نوع سانسوریا برای فضای سبز بسیار مناسب می باشند و زیبایی دو چندانی به فضای بیرونی می دهند.

سانسوریا کانالیکوتا نیز گلده می باشند و فصل بهار گلدهی این گونه می باشد.

از آنجایی که برای فضای باز مناسب می باشد در نتیجه نور زیادی نیاز دارد.

سانسوریا کانالیکولاتا
سانسوریا کانالیکولاتا

سانسوریا شمشیری

این نوع از سانسوریا نیز دارای دو گونه ابلق و ساده می باشد. دارای برگ های کشیده و شمشیری می باشند که طرفداران بسیار زیاید دارند. ارتفاع سانسوریا شمشیری به نیم الی یک متر می رسد.

سانسوریا ابلق دارای نواری طلایی دور تا دور برگ ها را در بر میگرد و در مقابل سانسوریا ساده دارای رنگ سبز کمرنگ با رگه های افقی سبز تیره می باشد. نیاز نوری سانسوریای ابلق بیشتر از گونه ساده آن می باشد. و اگر نور کمی دریافت کند دیگر نوارهای طلایی نخواهد داشت.

انواع گل سانسوریا
انواع گل سانسوریا

سانسوریا پتنس

این گونه از سانسوریا دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره با نوارهای سبز روشن می باشند. سانسوریا پتنس نیز گلده می باشد و گلهایی خوشه ای به رنگ خاکستری دارد.

سانسوریا فیشری

این نوع سانسوریا نیز دارای ارتفاع کم می باشند و حداکثر رشد آن به 40 سانتی متر می رسد. یکی از زیبایی های این گونه به چین خوردگی لبه برگ های بر می گردد که زیبایی فوق العاده ای به گیاه می دهد.

گل های سانسوریا فیشری در تابستان نمایان می شود و دارای رنگ سفید و خوشه ای می باشد.

نیاز نوری این گونه بسیار زیبا زیاد ولی غیر مستقیم می باشد.

انواع سانسوریا- سانسوریا فیشری
انواع سانسوریا- سانسوریا فیشری

جمع بندی

نیازهای کلی انواع سانسوریا به طور کلی یکسان می باشد اما نیاز نوری سانسوریای ابلق و ساده متفاوت می باشد. سانسوریای ابلق به خاطر لبه های طلایی و رگه های روشنی که دارد نیاز نوری بیشتری نسبت به سانسوریای ساده دارد.

گونه هایی از سانسوریا گل ده می باشند. اگر میخواهید گیاه شما به گلدهی برسد باید از آن خوب نگهداری کنید و بهش کود، نور خوب فراهم کنید بعد از رسیدن به سن بلوغ گلهای زیبایی میده که کمتر کسی اون رو دیده و فوق العاده جذاب هست.

سانسوریا به راحتی از سه روش تکثیر میشه. یکی از روش های راحت جدا کردن پاجوش گیاه می باشد. و روش دیگر تکثیر گیاه از طریق برگ می باشد. اگر گیاه ابلقی دارید و دوست دارید آن را تکثیر کنید بهترین روش تکثیر از طریق پاجوش می باشد که به طور صد در صد ابلق باشد.

شما کدام گونه از این گیاه زیبا را دارید؟