بررسی تمامی مشکلات و بیماری های سانسوریا + راه های درمان

مشکلات و بیماری های سانسوریا
مشکلات و بیماری های سانسوریا

مشکلات و بیماری های سانسوریا : اگر گیاه شما دچار بیماری و مشکلاتی مثل لوله شدن برگ سانسوریا ، قهوه ای شدن لبه برگها، نازک شدن برگ،خشک شدن برگ سانسوریا ،چروک شدن برگ سانسوریا و زرد شدن سانسوریا میشه با ما همراه باشید، مواردی از جمله آبیاری کم یا بیش از حد، ازدیاد در عناصر غذایی و کود مناسب،  نور کم ، هوای سرد یا گرم میتوانند باعث بروز مشکلاتی در این گیاه شود.

اگر بخواهیم یک معرفی کوتاه از این بازیکن داشته باشیم باید گفت که گیاهی زیبا که به شمشیری نیز معروف است فواید بسیاری علاوه بر زیبایی دارد. این گیاه می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا را تصفیه کند. از این رو کارشناسان توصیه می کنند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت تر شود. سانسوریا گیاه کم توقعی است فقط از آبیاری بیش از اندازه پرهیز نمایید که باعث پوسیدگی ساقه می گردد که اکثر موارد از بین رفتن این گیاه در آپارتمان به همین دلیل است .

بیماری ها و مشکلات سانسوریا چیست ؟

در ادامه به رایج ترین مشکلات و بیماری هایی که این گیاه میتونه با اون دست و پنجه نرم کنه میپردازیم ولی اگر شما سوالی در خصوص این گیاه دارید میتونید در بخش دیدگاه مطرح کنید.

بنر گل من و تو
مشکلات سانسوریا
مشکلات سانسوریا
سیاه شدن لبه برگ‌های سانسوریا

این مشکل به علت سرما و یخ‌زدگی بروز میکنه، برای جلوگیری از این مشکل بهتر است گلدان را به مکانی با دمای بیشتر (گرمتر )انتقال دهید.زمانی که به فصل های سرد سال نزدیک میشیم از قرار دادن سانسوریا در کنار پنجره‌های سرد نیز بپرهیزید. ذر ضمن در برخی موارد آبکی شدن برگها هم رخ خواهد داد.

قهوه‌ای شدن لبه برگ سانسوریا

یکی دیگر از مشکلات سانسوریا  قهوه ای شدن برگ ها می باشد،

این مشکل در گیاه سانسوریا میتواند به دلیل نزدیک بودن به پنجره گرم یا منبع گرما از جمله بخاری باشد و یا استفاده از مواد براق کننده شمیایی در زمان تمیز کردن برگهای می باشد. پس به هیچ عنوان زمانی که گیاه را تمیز میکنید از مواد شیمیایی برای براق کردن برگها استفاده نکنید و با استفاده از یک دستمال نم دار سانسوریا را براق کنید. در ضمن به هیچ وجه گیاه را در کنار منابع گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید.

نازک شدن سانسوریا شمشیری

باریک بودن (شدن) برگ‌های سانسوریا میتواند به دلایل مختلفی ازجمله هوا خیلی سرد یا گرم ، نور خیلی زیاد اتفاق بیوفتد پس باید شما شرایط نگهداری گیاه خود را بررسی کنید و مشکل را با توجه به آن حل کنید. لازم به تذکر هست که در نوع ابلق سانسوریا نور باید زیاد به شکل غیر مستقیم یا همان فیلتر شده به گیاه برسد. البته این مشکل می‌تواند از آبیاری نامناسب هم باشد.

بیماری های سانسوریا
بیماری های سانسوریا
خشک شدن برگ‌های سانسوریا

یکی از مشکلات رایج و اصلی سانسوریا خشک شدن برگها می باشد که دلایل بسیار زیادی دارد که از دلایل اصلی میتوان به نور زیاد و یا کم، آبیاری کم و خشکی دادن به گیا و هوایی گرم و خشک اشاره کرد و همچنین خشک شدن لبه برگ‌های سانسوریا یا چروک شدن آن به دلیل نور بیش از حد و تشنگی گیاه است.

تشنگی سانسوریا و خشکی برگ : گیاه سانسوریا آبیاری متوسطی دارد و هر زمانی که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد گیاه را باید آبیاری کنید، سعی کنید از آبی ک به مدت 24 ساعت در دمای اتاق مانده استفاده کنید.

بالا بودن دمای محل نگهداری: اگر نوک برگها و حاشیه گیاه هم شروع به خشکی کرد حتما بدانید که دمای محل نگهداری بالا و دارای رطوبت بسیار اندکی می باشد، اگر میتوانید محل نگهداری را تغییر دهید و در غیر این صورت عمل غبارپاشی را در هنگام صبح و عصر انجام دهید. البته میتوانید از حالت جزیره ای هم برای تامین رطوبت استفاده کنید.

نور زیاد و فیلتر نشده : یکی دیگر از دلایل خشکی برگها نور بیش از حد و فیلتر نشده است پس سعی کنید گیاه را به محلی با نور کم و یا فیلتر شده منتقل کنید.

لوله شدن برگ‌های سانسوریا

این گیاه سرما یا گرمای زیاد را دوست ندارد و در واکنش به این تغییرات دمایی برگ‌های آن لوله می شود. همیچنین عواملی مانند نور زیاد، آبیاری نامناسب گیاه و آفت نیز می‌تواند باعث لوله شدن برگ سانسوریا شود. ولی اصلی ترین مشکل از تغییرات دمایی می باشد.

پوسیده شدن سانسوریا

خاک باتلاقی و آبیاری زیاد علت پوسیدن برگ گیاه سانسوریا است. شما میتوانید سوراخ زهکش گلدان را بازدید کنید تا مسدود نشده باشد و آبیاری را کم تر کنید.

سانسوریا
سانسوریا
وجود پشه های ریز در خاک

برای از بین بردن حشرات موجود از سم استفاده کنید. ضمنا دقت داشته باشید که نباید عادات نور و آبیاری گیاهان را به یکباره تغییر بدهید زیرا به گیاه شوک وارد میشود و ممکن است باعث از بین رفتن آن بشود. مثلا اگر هفته ای یکبار به گیاهتان آب می‌دهید ، آبیاری را ناگهان به دو هفته یکبار تقلیل ندهید و فواصل آبیاری را به مرور زیاد کنید.

بی حالی برگ های سانسوریا

آبیاری و تغذیه و کوددهی بیش از حد سانسوریا که باعث پوسیدگی و شل شدن برگ ها می‌شود.

نقاط سفید پنبه ای شکل

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها مشاهده میشود :عامل ان حشره است،با پنبه آغته به سم حشره کش افات را از بین ببرید و یا هر 14 روز یکبار سمپاشی کنید.

نرم بودن برگهای جدید

برگهای جدید نرم هستند و میریزند :تغذیه بیش از اندازه عامل ان است،تغذیه را قطع کنید،گیاه کم توقع است و نصف میزان توصیه شده را لازم دارد.

جویده شدن لبه برگ‌های سانسوریا

اگر حاشیه ی برگ های سانسوریاجویده شده است گیاهتان دچار آفت شده و باید با سم های مخصوص حشرات ، گیاه را سمپاشی کنید.

آفت ها و بیماری های رایج سانسوریا

شپشک آرد آلود:

یکی از آفت های رایج در بین گیاهان آپارتمانی مخصوصا حسن یوسف و ساسنسوریا شپشک آردآلو هست که باعث ضعیف شدن گیاه میشود، از مشکلاتی که برای سانسوریا ایجاد میکند می توان به زرد و بد شکل شدن برگ های گیاه، باعث افتادن و خم شدن برگ ها کی شود. برای از بین بردن آن در تعداد آفت کم هست می توانید با استفاده از دستمال کاغذی یا گوش پاک کن سطح برگها را تمیز کنید و یا از سم های سیتماتیک برای از بین برده شپشک اقدام کنید.

شپشک آردآلو سانسوریا
شپشک آردآلو سانسوریا
بیماری قارچی و ایجاد لکه روی برگها

اگر گیاه شما دچار زخم‌های آبدار قرمز قهوه‌ای بر روی برگ‌های جوان می باشد کم کم حاشیه‌ آن ها زردرنگ میشوند و اینکه اگر بیماری پیش رفت کند کم کم برگ کامل از بین خواهد رفت. این مشکل میتواند از رطوبت بیش از حد و خیس بودن خاک، نداشتن تهویه مناسب اتفاق بیوفتد در صورت مشاهده علائم بیماری حتما گیاه را با قارچ کش سمپاشی کنید.

بیماری قارچی سانسوریا
بیماری قارچی سانسوریا
لارو حشرات:

یکی دیگر از بیماری های سانسوریا حمله حشره لاو می باشد، این حشرات از برگ گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ زخمی و سوراخ میکند. برای مبارزه با آن ها از سم حشره کش استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه:

از رایج ترین مشکلات سانسوریا که علت اصلی آن آبیاری زیاد می باشد پوسیدگی ریشه و برگها است، و علائم آن ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای بر روی برگ ها و آبدار شدن و افتادن آنها می باشد. در صورت مشاهده این مشکل گیاه را از خاک خارج کرده، برگ ها و ریشه های آلوده را جدا کنید و مجددا آن را در گلدان جدید و خاک ضدعفونی شده بکارید در ضمن حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید که ته گلدان سوراخ باشد و بین دو آبیاری حتما اجازه دهید که خاک گلدان خشک شود.

پوسیده شدن سانسوریا
پوسیده شدن سانسوریا

تکثیر گیاه سانسوریا

تکثیر این گیاه ساده است یا از گیاه مادری از ریشه به چند قسمت تقسیم می شود که هر قسمت دارای ریشه و برگ جداگانه است و در گلدان جدید کاشت می گردد، یا از طریق قلمه : ساقه گیاه به قطعات کوچک حدود 8 سانتیمتر تقسیم کرده و در ماسه کشت می نمایند دقت شود قطعات وارونه کاشت نشود برای ریشه دهی سریعتر می تواند خزانه را با پلاستیک پوشاند تا رطوبت حفظ شود . پس از ظهور 2 تا 3 برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید .

قلمه زدن سانسوریا

بهتر است اواخر زمستان و فصل بهار قلمه بزنید و قلمه‌ها را در محیطی با دمای حدود ۲۵ درجه نگهداری کنید.

پاجوش زدن سانسوریا

هر چه گلدان کوچکتر و جای گیاه تنگ تر باشد تعداد پاجوش‌های سانسوریا بیشتر می‌شود. خاک گیاه باید سنگین باشد. ترکیبی از شن ، ماسه و خاک برگ خاک مناسبی برای این گیاه است.آبیاری صحیح و به موقع به این امر کمک می‌کند.

مطالب مرتبط :

تکثیر گیاهان از طریق برگ | ریشه دار کردن برگ گیاهان

رفع پوسیدگی سانسوریا مخملی