با خواص ریواس آشنا شوید

با خواص ریواس آشنا شوید
ریواس

ریواس گیاهی از تیره ی ترشک ها (هفت بندها) می باشد که به رنگ قرمز روشن و دارای ساقه‌بلند است. این گیاه شباهت بسیاری به کرفس دارد و همین باعث شده جایی در میان دسرهای لذیذ داشته باشد. ریواس منبع شگفت‌انگیزی از ویتامین C و مخزنی از مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، پتاسیم و منگنز است. این گیاه بومی  آسیا است. ریواس در فصل بهار در نواحی گوناگون ایران، دامنه ی کوه ها، کنار رودخانه ها و مناطق برخوردار از آب های راکد رشد می کند. این گیاه که دارای طبیعت سرد است، خواص و فوایدی برای بدن دارد. در ادامه با گوشه ای از خواص ریواس آشنا می شویم.

 

خواص ریواس برای بدن:

– ریواس برای سلامت پوست و مو مفید است.

– ریواس مانند یک ملین عمل‌می‌کند و برای درمان یبوست مفید است.

بنر گل من و تو

– به دلیل وجود فیبرهای رژیمی در ریواس، برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مفید است.

– ریواس قرمز در مقایسه با انواع سبز آن، مقادیر قابل‌توجهی فلاونوئید پلی‌فنولیک مانند زئاگزانتین، بتاکاروتن و لوتئین دارد. بنابراین ریواس قرمز به افزایش بینایی کمک می کند.

– ریواس سرشار از آنتی‌اکسیدان است. بنابراین با رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول و درنتیجه سرطان می‌شوند،مقابله می کند. اما توجه داشته باشید که بیماران مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون باید از خوردن ریواس اجتناب‌کنند.

– ریواس باعث سم‌زدایی از بدن می شود.

– ریواس حاوی ویتامین C است و سلامت رگ‌های خونی را افزایش‌می‌دهد.

– ریواس به سلامت مغز کمک می کند و شروع زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد.

– ریواس علائم یائسگی را کاهش‌می‌دهد.

– ساقه ریواس به داشتن مقادیر زیاد فیبر و استر گالویل که یک ماده شیمیایی ضدکلسترول است، کلسترول را کاهش‌می‌دهد.

– ریواس با کنترل سطوح کلسترول به حفظ سلامت قلب کمک‌می‌کند.

– ریواس حاوی ویتامین C است که باعث تقویت سطوح ایمنی بدن می شود. برای جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و دیگر عفونت‌ها، به‌طورمنظم ریواس بخورید.

– ریواس دارای منگنز است که توانایی تنظیم قندخون را دارد.

– ساقه ریواس، منبع خوبی از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کولین و فولات است. کولین نقشی اساسی در تعیین سلامتی مغز جنین دارد.

– ریواس به کنترل سطح فشارخون کمک‌می‌کند.

– ریواس با دارابودن کلسیم، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را حفظ می کند. همچنین وجود مقدار زیاد ویتامین K در ریواس به ساخت و تقویت استخوان‌ها کمک‌می‌کند.

 

با خواص ریواس آشنا شوید
ریواس

 

عوارض جانبی ریواس:

– از آنجایی که ریواس دارای مقدار زیادی اکسالیک اسید است (460 میلی گرم در هر 100 گرم)، مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب آسیب به دستگاه گوارش و کلیه‌ها و جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم شود. بنابراین خطر پوکی استخوان را بالا می‌برد.

– افراد مبتلا به سنگ کلیه، ناراحتی‌های مثانه، درد سینه و سرفه بهتر است قبل از خوردن ریواس با پزشک خود مشورت داشته باشند.

– مصرف ریواس توسط مادران شیرده نیز ممکن است باعث ایجاد اسهال در نوزادان شود.

 – مبتلایان به نارسایی‌های قلبی هم نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنند زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم است و باعث افزایش احتباس آب در بدن می‌شود.

– برگ‎ ریواس نیز بهتر است به صورت خوراکی استفاده نشود زیرا حاوی ترکیبات سمی برای بدن است.