هر آنچه برای نگهداری تکثیر کاکتوس کریسمس باید بدانید

کاکتوس کریسمس
کاکتوس کریسمس

معرفی و نگهداری کاکتوس کریسمس : شاید شما هم وقتی اسم کاکتوس رو میشنوید یاد بیابون و گرما شدید میوفتید ولی گونه هایی از کاکتوس وجود دارن که در مناطق استوایی شرق برزیل روی تنه درخت ها رشد میکنند و برای آپارتمان ها بسیار گزینه مناسبی هستند. راستی این گونه از کاکتوس ها به راحتی به گل میشینند و میتونید خانه و یا محل کار خودتون رو زیبا و جذاب کنید. در ادامه به بررسی کاکتوس کریسمس میپردازیم و تمامی نیازهای آن از آبیاری گرفته تا تکثیر رو بهتون آموزش میدیم راستی یک ویدیو هم ار نحوه قلمه گرفتن و ریشه دار کردن اون براتون آماده کردیم که حتما مشاهده کنید.

معرفی کاکتوس کریسمس

نام علمی این گیاه Schlumbergera truncata هست که به نام Christmas Cactus هم شناخته میشود و دارای بیشت تر از 200 گونه مختلف می باشد. از ویژگی های آن میتوان به ساقه‌های سبز رنگ تیره و نازک نازک اشاره کرد البته بر نوک این ساقه‌ها گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز، بنفش، زرد و سفید در صورت فراهم بودن شرایط مناسب دیده خواهد شد. راستی اگر شرایط خوبی داشته باشه تا 60 سانتی متر هم رشد میکنه

جالب هست بدونید که در سال ۱۸۳۷ کشف شد و توی ماههای ژانویه یا موقع کریسمس به گل میشینه ، برای همین به کاکتوس کریسمس معروف شده نزدیک کریسمس نوک برگها شروع به رشد میکنه و تیره تر میشه تا اینکه گل کامل بشه.

بنر گل من و تو
گل کاکتوس کریسمس
گل کاکتوس کریسمس

نیازها و نگهداری کاکتوس کریسمس

به صورت خلاصه وار باید گفت که این گیاه به نور زیاد و فیلتر شده، در فصل رشد آبیاری متوسط و دمای اتاق نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد. توجه کنید که پس از پاین رسیدن و ریزش شکوفه ها گیاه شما نیاز به یک ماه استراحت دارد.

نور مورد نیاز :

این گیاه زیبا به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد پس بهتره اونو در محلی مثل پشت پنجره جنوبی و یا بالکن و تراس شمالی ولی دقت کنید که نور مستقیم به گیاه نباید بخوره ، اگر نور مستقیم به گیاه شما بخوره برگها زرد و سفید میشوند و گلهای گیاه شما قرمز تر خواهند شد پس از این طریق هم میتونید میزان مناسب نور رو بسنجید.

البته توجه داشته باشید که اگر به گیاه شما در فصل های پاییز و زمستون نور مستقیم بخوره هیچ مشکلی پیش نمیاد چون قدرت و شدت اشعه زیاد نیست که گیاه شما رو دچار آسیب بکنه ، راستی از نور مصنوعی هم میتونید برای نگهداری استفاده کنید.

نکته : داشتن نور کافی برای گلدهی خیلی مهم هست، این گیاه جز دسته روز کوتاه هاهست یعنی برای گلدهی نیاز به شب بلند خواهد داشت و حداقل ۱۴ ساعت تاریکی نیاز داره

دمای مناسب برای رشد

از نکات کلیدی در نگهداری و گلدهی این گیاه زیبا دما هست برای اینکه بفهمه باید گل بده حتما باید دمای پایز و مدت زمان خاموشی رو درک کنه، به این شکل که برای جوانه زدن به روزهای خنک ۱۸-۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد و شب‌های خنک ۱۳-۷ درجه‌ی سانتی‌گراد نیاز خواهد داشت. پس از اینکه جوانه ها ظاهر شد دمای ۲۴-۲۱ درجه در روز و ۲۱-۱۶ درجه در شب میتونه دمای ایده ال برای گیاه شما باشه،  کاکتوس کریسمس میتونه تا دمای 7 درجه را تحمل کند.

اگر میخواهید که گیاه شما گلهای زیبا داشته باشد و به گل بنشیند حتما باید شرایط دمایی رو براش فراهم کنید به این شکل که دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه راه پله و شب های بلند پاییز کافیه و شما بعد از 30 روز گلهای اونو میتونید ببینید.

گیاهانی با گلهای صورتی رنگ اگه هواش خنک باشه رنگ صورتیش بیشتر و قشنگتر میشه و در کل گیاهانی که تابستون و بهار بیرون سر کردن بهتر رشد میکنن تا اونهایی که تو خونه رشد کردن که به خاطر هوای آزاد و تهویه مناسب هستش.دمای بعد از گلدهی هم بین ۱۶ تا ۲۴ مناسب است.

آبیاری کاکتوس کریسمس
آبیاری کاکتوس کریسمس
میزان آبیاری :

یکی از تفات های عمده این گیاه با سایر کاکتوس های میزان نیاز آبی آن هست، مانند سایر کاکتوس ها به کم آبی مقاومت نشان میدهد ولی در فصل رشد خود که از دی ماه تا خرداد هست نیاز آبی متوسطی دارد و حتما باید خاک گلدان پس از خشک شدن آبیاری شود در غیر این صورت رشد آن کم خواهد شد و شما گیاه کوتاه تری خواهید داشت. حتما بین دو آبیایر اجازه بدین که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود. برای مشخص کردن میزان آبیاری من پیشنهاد میکنم از سنسور رطوبت سنج (سولاما) استفاده کنید که خیالتون راحت بشه.

دقت کنید که پس از آبیاری آب از زیر گلدان خارج بشه و حتما آب خارج شده را دور بریزید چون پس باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه شما خواهد شد. پیشنهاد میکنم از آب بدون املاح برای آبیاری استفاده کنید(برای این کار اجازه بدین آب به دت 24 ساعت در محیط بمونه و کلر و سایر املاح اضافه شده از اون خارج بشه)

خاک مناسب

این گیاه با خاکی ما بین خاک کاکتوس و خاک سایر گیاهان نیاز دارد و بهترین ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکپیت برای این گیاه می باشد البته استفاده از ورمی کمپوست در ترکیب خاک اون باعث رشد بهتر خواهد شد. کاکتوس کریسمس خاک قلیایی را دوست دارد توجه داشته باشید که حتما خاک گلدان شما باید زهکشی مناسبی داشته باشه

کوددهی و تغذیه

بهتره برای اینکه گیاه شما هر سال دارای گل باشه هر دو هفته یکبار از کودهای سه بیست و کود بنفشه آفریقایی به صورت آبیاری استفاده کنید، البته از گل فروشی ها میتویند کودهای با درصد پتاسل و فسفر بالا تهیه کنید و هر 2 ماه یکیبار با آبیاری سنگین (گلدان را در سین ظرفشویی قرار بدید و اب رو باز کنید تا کاملا سیراب بشه) در این صورت املاح و نک که در خاک و سطح خاک جمع شده خارج خواهد شد. و باعث رشد بهر گیاه شما می شود.

رطوبت:

همانند سایر کاکتوس ها به رطوبت بالایی نیاز نداره و با رطوبت حدود 30 درصد هم رشد خوبی خواهد داشت ولی هرچقدر رطوبت رو بتونید بالا ببرید رشد بهتری خواهد داشت چون یجورایی بومی مناطق استوایی هست.

گلدهی
گلدهی
هرس و شکل دهی

اگ میخواهید گیاه زیبا داشته باشید بهتره اون رو هرس کنید تا شکل مناسب و خوشگلی داشته باشه، اولین هرس رو ۱ ماه بعد ریشه زدن  قلمه ها انجام بدین این کار باعث تحریک شدن رشد برگ های جدید خواهد شد و دومین هرس توی شهریور ماه برای گرد و توپی شدن و دادن برگهای جدید لنجام میشه و در نتیجه افزایش تعداد گلهای موجود روی یک گل انجام میدن. توجه داشته باشید که هرس کردن به صورت منظم، روییدن شاخ و برگ جدید را تشویق میکنه و باعث زیباتر شد گیاه شما خواهد شد.

زمان مناسب تعویض گلدان

یکی از شرط های گلدهی در این گیاه رشد کافی ریشه هست پس نیاز نیست که زود به زود تعویض گلدان رو انجام بدین میتویند تعویض گلدان رو هر 3 سال هم انجام بدید و فقط گلدانی با یکی سایز بزرگتر بریا این کار انتخاب کنید. هر وقت دیدید ریشه گیاه از زیر گلدان خرج شده نشانه زمان مناسب تعویض گلدان هست.

آموزش تکثیر کاکتوس کریسمس

یکی از بهترین گیاهان برای تکثیر هست و نحوه تکثیر کاکتوس کریسمس به این شکل هست که یک قلمه از ساقه های اون همانند ویدیو زیر تهیه میکنید و در خاک با زهکشی بالا که من از ورمی کمپوست و ماسه استفاده کردم و توش دونه های شن هم اضافه کردم تا زهکشی بالاتر بره بکارید و در این مدت که گیاه میخواد ریشه بزنه رطوبت رو براش تامین کنید.

ویدیو نحوه قلمه گرفتن کاکتوس کریسمس

هر آنچه برای نگهداری تکثیر کاکتوس کریسمس باید بدانید

در مطلبی کامل نحوه تکثیر کاکتوس کریسمس آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید.

مشکلات و بیماری های کاکتوس کریسمس

یکی از عمده مشکلاتی که اکثر دوستان با اون دست و پنجه نرم میکنند بحث قارچ و پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد در آبیایر گیاه دقت خیلی زیادی دشاته باشید که دچار چنین مشکلی نشید و یا آسیب دیدگی هستش همینطور بیماریهای ویروسی که توسط شته ها تو هوای خنک منتقل میشن و هم ویروس هم باکتری و قارچ فاتحه این گل رو میخونه که با یک سمپاشی به موقع میشه جلو این شکست عشقی رو گرفت.

مشکلات و بیماری های
مشکلات و بیماری های

علت ریزش گلها چیست؟

ریزش گلهای این گیاه زیبا دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که اولین دلیل جابجایی هست که شوک وارد شده عادی هست وقتی شما گیاهی رو تهیه میکنید و از گلخانه به خانه منتقل میکنید به علت جابجای وتغییر در شرایط نگهداری این مشکل رخ خواهد داد.

دومین دلیل میتونه از نو کم باشه حتما شرایط نوری که در بالا گفته شده را برای گیاهان خود فراهم کنید

سومین دلیل هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد باشه این گیاه نباید در دمای بالای 30 درجه و زیر 7 درجه قرار داشته باشه

چهارمین دلیل میتونه از بزرگ بودن گلدان باشه که در قسمت تعویض گلدان گفتیم که هرچقدر ریشه گیاه بیشتر باشه گلدهی اون افزایش پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط :

تایم لپس جذاب گل دادن کاکتوس + نکات

تمام نکات نحوه صحیح و زمان مناسب آبیاری کاکتوس

چطور شرایط گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم؟