با 10 مورد از خواص چای سبز برای پوست آشنا شوید

خواص چای سبز برای پوست
خواص چای سبز برای پوست

آشنایی با خواص چای سبز برای پوست : شروع استفاده و پرطفدار شدن چای سبز از کشور چین شروع شد و برای مصارف درمانی زیادی از سردرد گرفته تا افسردگی برای قرن ها مورد استفاده قرار میگرفت. ولی حالا در کل دنیا مردم از چای سبز برای خواص درمانی متععد آن استفاده می کنند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها، آنریم ها، آمینو اسید ها ،فیتوکمیکال ها مانند پلی فنول ها و همچنین ویتامین های گروه بی، فولیک اسید، منگنز، پتاسیم، منیزنم و کافئین است.

چای سبز مزایای بسیاری برای سلامتی دارد که باعث شده اکثر مردم در نقاط مختلف دنیا از آن استفاده کنند. چای سبز در درمان اضافه وزن و سردرد تا افسردگی کاربرد داره و علاوه بر اینها، این گیاه پرفایده دارای لیستی از خواص مراقبت از پوست و مو هم هست که برای زیبایی پوست و مو از آن هم بعنوان انواع ماسک های زیبایی و هم دمنوشهای روزانه استفاده میشود.

خواص چای سبز برای پوست و مو

خواص چای سبز بی شمار هست ولی ما میخواهیم در این مطلب به خواص پوستی آن بپردازیم که در ادامه تک تک آنها را بیان میکنیم

بنر گل من و تو
بهبود رنگ پوست و پوست صاف و شفاف

یکی از خواص چای سبز برای زیبایی پوست صورت، خاصیت سم زدایی، روشن کنندگی، کاهش لک، جوش و قرمزی پوست هست. این چای رنگ پوست شما را شفاف می کند و پوست را سالم نگه می دارد.به دفع سموم پوست شما کمک می کند، لکه ها و جای زخم ها را التیام می بخشد و التهاب را کم می کند. این چای حتی قابلیت ارتجاعی پوست را نیز بیشتر می کند.طبق مطالعه ای که در سال 2003 انجام شده، مشخص گردیده چای سبز به جوان سازی پوست نیز کمک می کند.به همین دلیل می تواند برای درمان صدمات پوستی و زخم ها نیز استفاده شود.

طرز تهیه ماسک: دو عدد چای سبز کیسه ای را باز کنید و محتویات آن را خارج کنید،دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید،به آن کمی آبلیمو اضافه کنید،آن را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند،با آب ولرم صورت خود را بشویید،هفته ای یک یا دو بار از این ماسک صورت استفاده کنید.

صافی پوست
صافی پوست
کاهش پف آلودگی چشم و سیاهی دور آن:

آنتی اکسیدان و ویتامین K موجود در چای سبز ،با ترمیم و بهبود رگهای دور چشم باعث رفع تورم یا پف و کاهش تیرگی میشود. آنها عروق زیرپوستی اطراف چشم را مقبض کرده و به ظرافت پوست اطراف چشم کمک می کنند. همین امر باعث کاهش ورم و پف آلودگی اطراف چشم می شود.

طرز تهیه ماسک: دو عدد چای سبز کیسه ای را حدود 30 دقیقه در یخچال بگذارید،چشمانتان را ببندید و کیسه ی چای سبز سرد را روی چشمان خود بگذارید،برای 15 دقیقه در همان حالت بمانید، روزی دو بار از این درمان استفاده کنید.

جلوگیری از بروز نشانه های پیری:

پلی فنولهای موجود در چای سبز با اثر رادیکالهای آزاد و مضر که باعث پیری پوست میشوند مبارزه میکند، بنابراین پوستی شاداب و درخشان را بدنبال دارد، روند پیری پوست را کند و با سرطان پوست مبارزه میکند.

سه قاشق غذاخوری ماست ساده، یک قاشق غذاخوری برگ چای سبز و مقدار کمی زردچوبه را با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه ماسک: سه قاشق غذاخوری ماست ساده، یک قاشق غذاخوری برگ چای سبز و مقدار کمی زردچوبه را با هم مخلوط کنید، این ترکیب را روی صورت و گردن خود بگذارید ، بعد از 20 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. هفته ای یک یا دو بار از این ماسک استفاده کنید

درمان آکنه و جوش:

خواص ضد باکتریایی چای سبز با ضدعفونی کردن پوست صورت و تعادل هورمونی در بدن موجب درمان جوش و آکنه میشه.همچنین کاتچین های موجود در چای سبز به دلیل خواص آنتی باکتریال به از بین بردن باکتری های مسبب جوش کمک می کند.

طرز تهیه ماسک: یک چهارم لیوان دم کرده چای سبز تازه و آب را با هم مخلوط کنید،مخطوط به دست آمده را با پنبه به محل مورد نظر بمالید،بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را با آب سرد بشویید،تا زمان از بین رفتن آکنه ها روزی 2 بار این کار را انجام دهید.

آکنه چیست؟
آکنه چیست؟
استفاده به عنوان شیر پاک کن:

تونرها با حذف ناخالصی از پوست صورت، از بین بردن باقی مانده ی لوازم آرایشی و پاکسازی منافذ پوست ،باعث شادابی و طراوت پوست میشوند. همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می کند.

طرز تهیه ماسک: دو استکان چای سبز دم کنید و بگذارید سرد شوند،مقداری روغن به آن اضافه کنید،محلولتان را در یک بطری اسپری تمیز بریزید،محلولتان را روی صورت خود اسپری کنید یا با پنبه آن را به صورتتان بمالید.

رشد و تقویت مو:

چای سبز مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که به ارتقای رشد مو کمک می کنند.یکی از تأثیرات چای سبز در زیبایی پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو و پوست یا شوره زدن پوست سر است. مصرف چای سبز حتی باعث رشد موهای جدید میشود.

طرز تهیه ماسک: بعد از شستن موها آنها را با چای سبز تازه دم خنک ماساژ دهید. بگذارید برای 10 دقیقه بماند و بعد با آب خنک موهایتان رو بشویید. برای چند ماه هفته ای 2 یا 3 بار این کار را انجام دهید.همچنین میتوانید برای داشتن موهایی سالم و زیبا روزی دو تا سه استکان چای سبز بنوشید.

چای سبز برای مو

درمان آفتاب سوختگی و حفاظت در برابر نور آفتاب:

چای سبزمی تواند پوست شما را از آسیب اشعه ی ماورابنفش خورشید حفظ کند. مواد موجود در این چای می توانند به ترمیم پوست آسیب دیده در اثر اشعه ی UV نیز کمک کند.بر اساس مطالعه ای که در سال 2011 انجام شد، مواد موجود در جای سبز با محدود کردن فعالیت ژن های التهاب زا از نوعی سرطان پوست به اسم ملانوما جلوگیری می کنند.

طرز تهیه ماسک: دو یا سه استکان چای سبز دم کنید و آن را برای مدتی در یخچال بگدراید،پارچه ای را در چای خیس کنید و آن را روی محل آفتاب سوخته شده قرار دهید،روزی دو تا سه بار این کار را تکرار کنید تا درد و قرمزی آن کاهش یابد.

درخشان کردن موها:

چای سبز حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و C است. چای سبز با پاک کردن آلودگی از سطح مو و تقویت آنها باعث براق شدن مو میشود.

طرز تهیه ماسک:

دو یا سه چای سبز کیسه را برای یک ساعت در چهار استکان آب داغ قرار دهید،کیسه های چای را خارج کنید و بگذارید محلولتان خنک شود،موهایتان را مرطوب کنید و بعد با محلولتان آن را ماساژ دهید،بگذاریده ده دقیقه بگذرد و بعد موهایتان را با شامپو بشویید،موهایتان را با آب خنک آب بکشید تا درخشان بمانند،دو تا سه بار در هفته این کار را انجام دهید.

کاهش منافذ پوست:

با توجه به آنتی اکسیدان ها و خواص قابضشان، چای سبز می تواند به بستن و از بین بردن منافذ پوستی کمک کند و حتی آنها را از باکتری عاری سازد. بدین ترتیب به صاف و یکدست شدن پوست شما کمک میکند.

طرز تهیه ماسک: یک استکان چای سبز غلیظ درست کنید و بگذارید خنک شود. مقداری از آن را به پودر های آرایشی خمیر ساز اضافه کنید تا یک خمیر درست شود. آن را روی صورتتان قرار دهید تا کاملا خشک شود.در آخر آن را با آب گرم از صورت تان کاملا بشویید،همچنین روزانه چند استکان چای سبز بنوشید تا به دفع سموم از بدنتان کمک کند.

چای سبز لایه بردار قوی
چای سبز لایه بردار قوی
لایه برداری پوست(اسکراب خانگی):

از دیگر خواص چای سبز برای پوست لایه برداری آن هست،بافت چای سبز کمک میکند تا سلولهای مرده و ناخالصی های پوست صورت بخوبی از سطح پوست جدا شود و به این ترتیب زیبایی پوست را به همراه دارد.

طرز تهیه ماسک:

یک قاشق غذاخوری چای سبز خشک ،یک پیمانه شکر ،نصف پیمانه روغن زیتون خام و دو قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. آن را روی پوست یا بدن خود قرار دهید و بمالید ،در آخر آن را با آب گرم بشویید. از این لایه بردار یک یا دوبار در هفته استفاده کنید،راه دیگر این است که یک چای سبز کیسه ای را در یک سوم فنجان آب دم کنید ،بگذارید خنک شود ،دو قاشق غذاخوری از آن را در یک کاسه بریزید و دو قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید،اگر آبکی بود ، باز هم شکر اضافه کنید. از لایه بردار هفته ای یک یا دو بار اسفاده کنید.

مطالب مرتبط :

خواص چای ماچا؛ 9 خاصیت شگفت انگیز چای ماچا برای سلامتی

فواید و خواص چای رویبوس برای بدن

آشنایی با خواص چای اولانگ