چای اولانگ چیست؟ 17 خواص چای اولانگ باید بدانید + عوارض

چای اولانگ چیست و خواص چای اولانگ
چای اولانگ چیست و خواص چای اولانگ

خواص چای اولانگ : چای اولانگ چیست؟ چه خواصی دارد؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟آیامی تواند جایگزینی برای چای سیاه باشد؟ چای اولونگ بسیار معطر و دارای طعم و بویی دل‌پذیر است که هم به صورت سرد و هم گرم قابل استفاده می‌باشد. این چای نوعی چای سنتی چینی است که با استفاده از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) درست می‌شود، در واقع در اثر اکسیداسیون ناقص جوانه، ساقه و برگ های گیاه چای در کشور چین تولید می‌شود.

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که به سلامت بدنتان  و استفاده از دمنوش ها و گیاهان پرخاصیت اهمیت زیادی قائل اندو اگر درباره چای اولانگ به عنوان یک نوشیدنی گیاهی سالم کنجکاوید و به دنبال پاسخ سوالات بالا و آشنایی بیش تر با این نوشیدنی هستید، توصیه می کنم حتما در دنباله مطلب همراه ما باشید.

اصلا چای اولانگ چیست؟

چای اولانگ به عنوان یک چای قدیمی و سنتی اصالتی چینی دارد. این چای سرشار از موادمعدنی مختلف بوده و اکثر خواص چای سبز و چای سیاه را دارد. این چای خواص ویژه ای برای سلامت قلب، تناسب اندام و استحکام استخوان ها دارد. این چای ترکیبی از خواص چای سبز و چای سیاه و سرشار از مواد معدنی است. چای اولانگ تنها دو درصد چای جهان را تشکیل می‌دهد. این چای حاوی فلاونوئید، کافئین (البته نه به اندازه چای سیاه)، فلوراید و تیانین است و خواص زیادی برای بدن دارد.

بنر گل من و تو
چای اولانگ چیست؟
چای اولانگ چیست؟

در ادامه به بررسی ویژگی های آن و خواص مختلفی که برای سلامت بدن دارد می پردازیم.

نحوه تهیه چای اولانگ

چای اولانگ همانند چای سبز و سیاه از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. این برگ ها دارای آنزیم هایی هستند که واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون را ایجاد می کنند. تفاوت در این فرایند شیمیایی اکسیداسیون است که چای ها را متفاوت می کند. اگر فرایند اکسیداسیون کم باشد چای سبز می شود اما اگر این فرایند بیش تر ادامه پیدا کند چای سبز به چای سیاه تبدیل می شود. فرایند اکسیداسیونی که روی چای اولانگ اتفاق می افتد بین این دو مقدار می باشد. نه به اندازه چای سبز و نه به اندازه چای سیاه. بنابراین رنگ و طعم چای اولانگ حاصل اکسیداسیونی که روی آن اتفاق می افتد است.

ارزش غذایی چای اولانگ - چای اولانگ چیست؟
ارزش غذایی چای اولانگ – چای اولانگ چیست؟

ارزش غذایی چای اولانگ

انواع موادمعدنی و آنتی اکسیدان ها و ویتامین موجود در یک فنجان چای اولانگ برابر است با:

  • 26 درصد منگنز
  • 5 تا 24 درصد فلوراید
  • 1 درصد سدیم
  • 1 درصد پتاسیم
  • 1 درصد نیاسین
  • 36میلی گرم کافئین

علاوه برموارد بالا برخی آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه که شامل تی فلاوین، تروبیجین، اپی گالوکتشین گالات می باشد بانام پلی فنول های چای شناخته می شوند که بسیار برای سلامت بدن مفید و موثر می باشند.

علاوه بر پلی فنول ها چای اولانگ مقادیری از اسیدآمینه به نام تیانین دارد که خاصیت آرامبخش دارد و برای اعصاب خوب است.

خواص چای اولانگ برای بدن و سلامتی

این چای در طب سنتی دارای 4 خاصیت شگفت انگیز کاهش وزن، کمک به بیماران دیابتی، استحکام بخشیدن به دندان ها و کاهش مشکلات قلبی میباشد که در ادامه تمامی خواص آن را بیان میکنیم.

خواص چای اولانگ
خواص چای اولانگ

خواص چای اولانگ برای دیابت

آنتی اکسیدان پلی فنول که به آن اشاره کردیم در بدن موجب کاهش قند خون و افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود. با وجود اینکه تحقیقات بر روی چای اولانگ به اندازه چای سبز و سیاه گسترده نمی باشد اما تحقیقات نشان داده که مصرف چای اولانگ و کاهش قند خون رابطه مستقیمی با یک دیگر دارند. به طوری که مصرف روزانه ی 720 میلی لیتر چای اولانگ می تواند تا 16 درصد از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بکاهد.

اما جالب تر این که تحقیق دیگری نشان داده است که اگر بیماران مبتلا به دیابت بتوانند روزی 5/1 لیتر چای اولانگ بنوشند و تا 30 روز این روند را ادامه دهند تا 30 درصد قندخون آن ها کاهش پیدا می کند. که البته 5/1 لیتر مقدار زیادی است وصرفا برای تایید نتایج بیان شده است.

هم چنین مصرف مقداری چای اولانگ به همراه دارو های مخصوص دیابت می تواند از خطر افت ناگهانی قند خون بکاهد.

البته تحقیق دیگری هم می گویه که مصرف بیش تراز 480 میلی لیتر از چای اولانگ به صورت مداوم و روزانه می تواند خطرناک و سبب افزایش خطر دیابت باشد.که این امر ناشی از وجود آلودگی های ناشی از مصرف آفت کش ها می  باشد. البته این مورد نباید شمارا از مصرف این چای منصرف کند بلکه به خاطر داشته باشید که حتما تعادل را حفظ کرده و بیش از اندازه از آن استفاده نکنید.

خواص چای اولانگ برای دیابت
خواص چای اولانگ برای دیابت

خواص چای اولانگ کاهش مشکلات قلب

چای اولانگ به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان ها از مشکلات قلبی می کاهد. در این راستا تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف این چای فشار خون را کنترل می کند و در کاهش سطح کلسترل خون هم موثر است. بنابراین نتیجه می گیریم که چای اولانگ می تواند مشکلات قلبی را بهبود بخشیده و به سلامت آن کمک کند.

برای نمونه تحقیق بر روی 76هزار ژاپنی نشان داده است که مصرف 240 میلی لیتر از این چای تا حدود 61 درصد از ابتلا به بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند. هم چنین بررسی دیگری که در چین انجام شده نشان می دهد مصرف چای اولانگ تا 39 درصد از احتمال سکته قلبی در افراد می کاهد.

همین طور مصرف 120 میلی لیتر چای اولانگ به صورت روزانه می تواند 46 درصد از فشار خون بالا جلوگیری کند.(همان طور که قبلا اشاره شد تحقیقات در رابطه با این نوشیدنی به قوت دیگر موارد نیست بنابراین برروی صحت این مورد بین تحقیقات توافق وجود ندارد و برخی بر این باورند که چای اولانگ نمی تواند فشارخون را کاهش دهد.)

نکته مهم درباره اولانگ این که مقادیری کافئین هم دارد که می تواند فشار خون را بالا ببرد. البته مقدار کافئین موجود در یک فنجان از این نوشیدنی با مقدار کافئین موجود در مقدار برابر از قهوه اصلا قابل مقایسه نیست و بسیار ناچیز و کم می باشد.

البته هنوز تحقیقاتی در زمینه ارتباط مستقیم چای اولانگ با بیماری های قلبی خاص انجام نشده است.

حل مشکلات قلبی با اولانگ
حل مشکلات قلبی با اولانگ

کاهش وزن و تناسب اندام با چای اولانگ

پلی فنول موجود در اولانگ می تواند سوخت و ساز بدن را بالا برده و از جذب چربی موجود در مواد غذایی بکاهد. هم چنین پلی فنول چربی ذخیره شده را نیز می سوزاند و از این طریق آنزیم های مورد نیاز برای تولید انرژی را فعال می نماید. بنابراین به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

در تحقیقات مشخص شده است که این نوشیدنی 9/2 تا 4/3 درصد از کالری روزانه مصرف شده را می تواند بسوزاند.

این امر به کافئین یا پلی فنول موجود در چای بستگی دارد و دانشمندان برای مشخص شدن اثر هرکدام از این دو مورد آزمایشی را انجام دادند و یک بار اثر کافئین به تنهایی و بار دیگر کافئین در کنار پلی فنول را بررسی نمودند و مشخص شد که وجود پلی فنول در کنار کافئین است که چربی سوزی را بالا می برد و موجب تسهیل کاهش وزن می شود.

در این راستا آزمایشی در سال 2009 ابر روی 102 نفر انجام شده است که نشان داد 22 درصد از گروه آزمایش که به صورت روزانه 4 فنجان چای اولانگ مصرف نمودند حدود 3 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کردند.

خواص چای اولانگ و کاهش وزن
خواص چای اولانگ و کاهش وزن

چای اولانگ برای حفظ عملکرد مغز

دانشمندان بر این باورند که مصرف چای اولانگ می تواند در حفظ مغز و بهبود عملکرد آن در سنین بالا و به ویژه پیشگیری از مشکلات زوال عقل و از جمله آن آلزایمر موثر باشد.

این خاصیت به وجود برخی ترکیبات در این نوشیدنی بر می گردد که از جمله آن کافئین است که ترشح میزان پیام رسان عصبی نوراپی نفرین و دوپامین را افزایش می دهد. این دو، پیام رسان های  مهم در بدن هستند که بروی عملکرد حافظه و توجه و حال روحی انسان تاثیر می گذارند.

همین طور چای اولانگ برای آرامش بیش تر و کاهش اضطراب هم موثر است، زیرا اسیدآمینه تیاتین موجود در آن اثر آرامش بخش دارد.

در تحقیقی مشخص شد که مصرف این نوشیدنی که کافئین و تیاتین و پلی فنول در کنار هم در آن موجود است تا 1 الی 2 ساعت پس از نوشیدن توجه و هشیاری را بالا برده و آرامش بخش بدن می شود.

هم چنین بررسی دیگر نشان داده که مصرف مداوم و روزانه چای اولانگ خطر کاهش عملکرد مغز را در افراد تا 64 درصد می کاهد.

گزارش دیگری هم درباره مصرف چای می گوید که  چای سبز، سیاه و اولانگ عملکرد اجرایی، توانایی شناختی، قدرت و سرعت پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه را در افراد مصرف کننده  نسبت به دیگران افزایش می دهد.

استحکام بخش استخوان و دندان

آنتی اکسیدانی هایی که درون چای اولانگ وجود دارد استخوان هارا تحکیم کرده و به دندان ها استحکام می بخشد. طی یک بررسی معلوم شده که مصرف مرتب انواع چای( اولانگ، سبز یا سیاه) در مدت زمان 10 ساله استحکام اسکلت بدن را 2 درصد بیش تر از حالت معمول می کند.

همین طور تحقیقی درباره تراکم استخوان ها بر روی 680 زن یائسه در چین انجام شد نشان می دهد که زنان مصرف کننده چای اولانگ 5/4 تا9/4 درصد تراکم استخوان بالاتری نسبت به سایر زنان داشتند. تراکم استخوان بالا مانع از آسیب دیدگی و شکنندگی سریع استخوان ها می شود.

علاوه بر این چای اولانگ حاوی فلوراید نیز می باشد که فایده آن برای دندان هااست و مینای دندان را تقویت نموده و از پلاک و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. بنابراین چای اولانگ از شکستگی و آسیب استخوان ها و هم چنین مشکلات دندان جلوگیری  می نماید.

چای اولانگ چیست؟ و چه خواصی دارد؟
چای اولانگ چیست؟ و چه خواصی دارد؟

افزایش دهنده جذب مواد معدنی

مواد معدنی از جمله موارد مهم برای سلامتی انسان در طول عمر می باشد و همواره باید مقادیر کافی از آن جذب بدن شود. اما به مرور زمان و با افزایش سن جذب این مواد در بدن کاهش می یابد. بنابراین باید به دنبال راهی برای جلوگیری از این روند و افزایش جذب مواد معدنی به ویژه کلسیم باشیم که در سنین بالا بسیار مهم می باشد و کمبود آن سبب پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن می شود. یک راه مناسب برای این امر مصرف چای اولانگ می باشد که می تواند جذب مواد معدنی را در بدن بهبود بخشد.

خواص چای اولانگ محافظ در برابر سرطان

بر اساس نظر محققان آنتی اکسیدان های موجود در چای( سبز، سیاه، اولانگ) از جهش سولی که عامل ایجاد سرطان می باشد جلوگیری می کند. علاوه بر این پلی فنول آن می تواند سرعت بالای تقسیم سلول های سرطانی در بدن را مانع شود. طبق گزارشات مصرف چای اولانگ می تواند خطر ابتلا به سرطان های ریه، لوزالمعده، مری، کبد و کلون را پایین بیاورد.

نتایج نشان می دهد افرادی که روزانه از این نوشیدنی استفاده می کنند 15 درصد کم تر از سایرین به سرطان دهان مبتلا می شوند. هم چنین پلی فنول موجود در چای اولانگ خزان یافتگی سلول ها را که نتیجه رشد سلول های سرطانی در معده می باشد را مانع می شود.

البته با وجود موارد گفته شده در بالا اما متاسفانه چای اولانگ بر روی سرطان سینه ، سرطان مثانه و سرطان تخمدان تاثیر چندانی ندارد. قابل ذکر است که اکثر نتایج به دست آمده مربوط به چای سیاه و چای سبز می باشد اما چون برگ ها و روش تهیه اولانگ به این دو چای نزدیک است می توان موارد به دست آمده را تعمیم داد.

کمک به درمان اگزمای پوست

از دیگر خواص چای اولانگ میتوان به کمک درمان اگزمای پوستی اشاره کرد، همان زور که گفته شد پلی فنول موجود در چای اولانگ ویژگی های سلامت بخش به آن داده است که یکی از این موارد کمک به درمان اگزمای پوستی است.

طی یک آزمایش که در این زمینه انجام شده است به 118 بیمار که از اگزمای شدید رنج می بردند علاوه بر درمان های رایج این بیماری روزانه 1 لیتر چای اولانگ داده شد نتیجه این بود که 1 الی 2 هفته بعد علائم بیماری در افراد بهبود پیدا کرد و حتی 63 درصد از بیماران تا یک ماه بعد به کلی سلامت خود را باز یافتند و دیگر بیماری آن ها عود نکرد.

خواص چای اولانگ و کمک به اگزمای پوستی
خواص چای اولانگ و کمک به اگزمای پوستی

چای اولانگ یک ضد آلرژی عالی

همان طور که در بالا اشاره کردیم چای اولانگ حاوی ترکیبات ضد حساسیت است و به همین دلیل اگزما را درمان می کند. این ترکیبات در کنترل آلرژی نیز موثر هستند. بااین وجود مصرف این چای به تنهایی نمی تواند آلرژی را درمان کند بلکه برای بهبود کامل و جلوگیری از عود بیماری حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

خواص چای اولانگ و مراقبت از پوست

برای خانم ها داشتن پوستس سالم و شفاف یکی از موارد بسیار مهم محسوب می شود که برای این منظور راه حل های مختلف را امتحان می کنند. البته در بین این راه های موجود روش های طبیعی و سنتی همواره بهتر از استفاده از محصولات شیمیایی می باشد. چای اولانگ از جمله مواد طبیعی و سالم است که علاوه بر خواصی که برای بدن دارد سلامت پوست را نیز بهبود می بخشد.

کاهش تحریک پوست

عوامل گوناگونی می تواند سبب تحریک و حساسیت شده و سوزش و خارش پوست را ایجاد کند. چای اولانگ علاوه بر درمان اگزمای پوست سایر حساسیت ها و تحریک های پوستی را هم کاهش می دهد. البته که نمی تواند درمان قطعی برای این مشکلات باشد اما به عنوان یک تسکین دهنده و تسهیل کننده درمان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سلامت رشد مو با چای اولانگ

چای اولانگ علاوه بر خواص شگفت انگیزی که برای پوست دارد می تواند به رشد بهتر و سلامت مو نیز کمک کند. بنابراین اگر به سلامت پوست و موی خود اهمیت می دهید حتما مصرف چای اولانگ را در وعده صبحانه خود بگنجانید.

سلامت رشد مو با چای اولانگ
سلامت رشد مو با چای اولانگ

پاک کننده بدن از رادیکال های آزاد مضر برای بدن

همانطور که می دانید پلی فنول ها که در این نوشیدنی موجودند ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند بنابراین بدن را از رادیکال های آزاد مضر پاک می کنند. پس چای اولانگ یک محافظت کننده قوی در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر است و از بروز ناراحتی های ناشی از عملکرد این رادیکال ها در بدن جلوگیری می کند. از جمله عوارض و موارد خطرناک که رادیکال های آزاد ایجاد می کنند دیابت، سکته مغزی و سکته قلبی، تصلب شرایین، تحلیل اعصاب و سرطان است.

کنترل کننده اضطراب و آرامش دهنده

چای اولانگ می تواند از استرس و اضطراب بکاهد و آرامش بخش باشد. آزمایشی که در این باره توسط محققان ژاپنی و بر روی موش ها انجام شد نشان می دهد که موش ها بعد از مطرف چای اولانگ 10 تا 18 درصد  اضطراب اولیه شان پایین آمد. این اتفاق به پلی فنول های موجود در این نوشیدنی بر می گردد.

به طور کلی اسید گلوتامات موجود در بدن وقتی به گیرنده های گلوتامات در مغز می رسد عصب مغز را فعال می کند و همین سبب واکنش های اضطرابی و شناختی می شود. اما اسید آمینه ال تیاتین که در چای اولانگ وجود دارد مانع این فرایند می شود و در نتیجه واکنش و تنش های اضطرابی در افراد کاهش یافته و احساس آرامش بیش تری می کنند.

درمان درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یک نوع بیماری پوستی است که سبب خارش و قرمزی پوست می شود. چای اولانگ با کاهش تنش در بدن جلوی این عارضه را می گیرد. به این صورت که پلی فنول های آن حساسیت و تنش در بدن را کاهش می دهد و در نتیجه جلوی عوارضی چون درماتیت آتوپیک که حاصل حساسیت است را می گیرد.

خواص چای اولانگ و ضدعفونی کننده روده

چای اولانگ دارای ترکیباتی می باشد که باکتری های بد روده را از بین می برد و به سلامت روده کمک می کند. پس مصرف روزانه این نوشیدنی سبب بهبود عملکرد روده و تضمینی برای سلامت آن است.

موثر در بهبود هضم غذا

همانطور که گفتیم چای اولانگ باکتری های مضر روده که می تواند برروی معده هم تاثیر بدی داشته باشد راحذف می کند که همین امر سبب بهبود عملکرد سیستم هضم می شود. و از آنجایی که سیستم هضم بر روی متابلیسم بدن تاثیر دارد در نتیجه متابلیسم و سوخت و ساز بدن هم بهبود می یابد.

مراقبت از سیستم ایمنی

همان طور که پیش تر اشاره شد علاوه بر پلی فنول چای اولانگ آنتی اکسیدان دیگری به نام فلانوئید دارد که سبب مراقبت از سیستم ایمنی  می شود. پس نقش مهم دیگر چای اولانگ در نگهداری و حفظ دستگاه ایمنی بدن می باشد.

– آمینو اسید های ال تیانین و گلوتامیک اسید موجود در چای اولانگ به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

– فلاونوئید های موجود در چای اولانگ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی و عفونت پیشگیری می کند.

عوارض چای اولانگ
عوارض چای اولانگ

عوارض چای اولانگ

  • چای اولانگ به عنوان یک نوشیدنی سنتی همواره مورد توصیه قرار گرفته است تا مصرف آن به سلامت بدن کمک کند البته این در صورتی است که به اندازه و در حد تعادل مصرف شود. چرا که استفاده زیاد از حد آن می تواند مشکالاتی را ایجاد کند.
  • به دلیل وجود کافئین مصرف زیاد این نوشیدنی سبب بی خوابی، تپش قلب و سردرد می شود.
  • و به دلیل وجود پلی فنول در چای اولانگ مصرف زیاد این ماده موجب تنش اکسایی در بدن می شود. تنش اکسایی دربین دو فرایند تولید گونه های اکسیژن واکنشی (یا رادیکال آزاد) و استفاده از آنتی اکسیدان برای دفاع و سم زدایی اختلال ایجاد می کند. این فرایند می تواند سبب تاثیر سمی برروی ساختار هایی مانند دی ان ای، پروتئین و لیپید شود و در نتیجه افراد را در برابر بیماری هایی همچون ناراحتی قلبی، زوال عقل و آلزایمر و سرطان ها آسیب پذیر کند.

افراد مبتلا به کم خونی مراقب باشند

  • از عوارض چای اولانگ باید افراد کم خون مرافب باشند، علاوه بر آن فلونئید های چای اولانگ به آهن موجود در مواد غذایی مصرف شده می چسبد و مانع جذب آن می شود. پس افرادی که کمبود آهن و کم خونی دارند باید مواظب باشند که از چای اولانگ و همین طور چای سبز و چای سیاه در کنار مواد غذایی یا بلافاصله بعد از وعده های غذایی استفاده نکنند و  حد تعادل را هم  در مصرف این نوشیدنی ها حفظ نمایند.
  • سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا و همین طور وزارت کشاورزی آمریکا مصرف ایمن کافئین روزانه را برای افراد عادی 400میلی گرم می دانند که این میزان حدودا برابر با4/1 تا4/2 لیتر از چای اولانگ است. و البته مقدار ایمن کافئین برای خانم های باردار کم تر از این مقدار و چیزی پایین تر از 200 میلی گرم می باشد.
  • مصرف چای اولانگ به تنهایی و در حد تعادل کافئین بالایی به ارمغان نمی آورد. بلکه باید مواظب مصرف قهوه و نوشابه های انرژه زا و سایر منابع کافئین بود.
  • زیاده روی در مصرف چای اولانگ می تواند سبب افزایش پردازش کلسیم در بدن شود که باعث تشدید تخریب استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان می شود.

جمع بندی چای اولانگ چیست؟

آنچه گفته شد برخی از ویژگی ها و خواص چای اولانگ می باشد. اما با این وجود این نوشیدنی به اندازه چای سیاه و چای سبز شناخته شده نیست و مصرف آن چندان متداول نمی باشد.

شما چطور؟ آیا تا کنون این نوشیدنی را امتحان کرده اید؟ مزه آن چطور بوده؟

مطالب مرتبط :

خواص روغن درخت چای

خواص چای ماسالا