تقویت ناخن خانگی؛ 23 روش شگفت انگیز و طبیعی تقویت ناخن

روش های تقویت ناخن خانگی
روش های تقویت ناخن خانگی

روش های تقویت ناخن خانگی : داشتن ناخن های مرتب و مستحکم علاوه بر تاثیر زیادی که در اهمیت ظاهر افراد دارد. نشانه سلامتی و شادابی نیز می باشد، شکنندگی و نرم بودن ناخن ها می تواند به دلایلی چون مشکل کبد، اختلال در کارکرد کلیه و یا پتوریازیس باشد. و یا  ممکن است استفاده از محصولات زیبایی نیز این مشکل را تشدید کند.

بنابراین مراقبت از ناخن ها و اهمیت به زیبایی و سلامتشان برای ما بسیار مهم است. برای آشنایی بیش تر با عوامل آسیب رسان و عوامل تقویت کننده ناخن و هم چنین روش های ساده خانگی برای ترمیم آن حتما در ادامه با ما همراه باشید.

موارد طبیعی برای مراقبت و محافطت از ناخن

موارد گفته شده در ادامه شرایط ابتدایی برای داشتن ناخن های زیبا و به دور از مشکلات می باشد.

بنر گل من و تو

مراقبت از ناخن با داشتن تغذیه سالم

داشتن یک رژیم غدایی مناسب با انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن می تواند کمک ویژه ای به سلامتی و بهبود عملکرد ارگان های مختلف  بدن از جمله حفاظت پوست و ناخن های شما کند.

اگر برنامه غذایی درستی را دنبال کنید انواع ویتامبن های مورد نیاز به طور طبیعی وارد بدن شما خواهد شد. اما اگر از این مورد اجتناب کرده و به مقدار لازم ویتامین دریافت نکنید از طریق مصرف مولتی ویتامین ها می توان کمبود را به نوعی جبران کرد. که البته مصرف آن حتما باید با مشورت و توصیه پزشک انجام شود.

از بین مواد معدنی و ویتامین هایی که برای تقویت ناخن ها مهم هستند به موارد زیر که از درصد اهمیت بالاتری برخوردارند می توان اشاره کرد.

تقویت و مراقبت از ناخن ها
تقویت و مراقبت از ناخن ها

آیا بیوتین یک تقویت کننده ناخن هست؟

بیوتین از ویتامین های گروه ب می باشد که نقش بسیار مهمی در ساخت سلول ها دارد و به همین علت برای تقویت ناخن ها اهمیت دارد. هم چنین این ویتامین در متابولیسم، اسیدآمینه های مورد نیاز برای ترمیم و تقویت ناخن ها را نیز تامین می کند. برای همین باید سعی کنیم استفاده از آن را در برنامه خود قرار دهیم.

بیوتین در بافت جگر یافت می شود. البته به جز منبع گوشتی در منابع مختلفی چون لبنیات، زرده تخم مرغ، آووکادو، سیب زمینی شیرین ، مخمر و گل کلم هم وجود دارد.

سایر ویتامین های گروه ب

ویتامین ب12 نقش مهمی در جذب آهن دارد. از طرفی هر دو (ب12 و آهن) درحفاظت گلبول های قرمز کارکرد مهمی دارند. هم چنین ویتامین دیگری از گروه ب که ب9 یا فولات نام دارد در ساخت گبول های قرمز نقش مهمی بر عهده دارد. بنابراین مصرف این گروه از ویتامین ها به ترمیم و ساخت سلول های جدید و احیای ناخن ها کمک کننده است.

منابع تامین کننده این ویتامین ها گوشت قرمز، گوشت انواع ماهی، لبنیات ؛ تخم مرغ، سبزیجات تیره، نخودفرنگی، عدس و انواع آجیل است.

نقش آهن در مراقبت از ناخن

همان طور که می دانید آهن هسته تشکیل گلبول های قرمز که وظیفه حمل اکسیژن در بدن را دارند می باشد. پس مصرف آن به تقویت ناخن ها حتما کمک خواهد کرد.

منابع غذایی آن نیز در بالا ذکر شده است. البته بیان این نکته خالی از لطف نمی باشد که بدن ما آهن را از طریق منابع پروتئینی همچوم گوشت قرمز و گوشت ماهی بهتر از منابع سبزیجات مانند نخود فرنگی و اسفناج جذب می کند.

منیزیوم و تقویت ناخن

منیزیوم از خانواده مواد معدنی می باشد که حدود 300 واکنش مختلف در بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد که یکی از این واکنش ها سنتز پروتئین می باشد که نقش مستقیمی در تقویت ناخن ها  دارد. اگر احتمالا پشته های عمودی را بر روی ناخن های خود مشاهده می کنید علت آن می تواند کمبود منیزیوم در بدنتان باشد.

پس برای تامین این ماده مهم معدنی مصرف منابع غذایی مانند: غلات کامل به ویژه غلات گندم کامل، کینوا، بادام زمینی، بادام هندی و… را جدی بگیرید.

پروتئین در استکام ناخن ها مهم است؟

آنچه که در درجه اول باعث استحکام ناخن های شما می شود و آن را از انواع آسیب حفظ می کند کراتین می باشد. که ساخت آن برای تقویت ناخن به وجود پروتئین کافی در بدن بستگی دارد. پس ما برای حفاظت از ناخن ها به پروتئین احتیاج داریم.

و تامین پروتئین کافی هم از طریق مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی، تخم مرغ، سویا، آجیل، حبوبات و … است.

پروتئین و استکام ناخن ها
پروتئین و استکام ناخن ها

تاثیر ویتامین ث بر شکنندگی ناخن ها

استحکام و یکپارچگی و شکل مطلوب ناخن ها بستگی زیادی به تولید کلاژن دارد. و کلاژن پروتئینی است که از واکنش ویتامین ث ساخته می شود. و کمبود آن سبب شکنندگی و کند شدن سرعت رشد ناخن ها می شود.پس مصرف ویتامین ث از موارد مهم در تقویت ناخن ها است.

سرشار ترین منبع ویتامین ث پرتقال، کیوی و توت فرنگی می باشد. اما مقادیری از آن در گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و سایر سبزیجات هم یافت می شود.

زینک و رشد ناخن ها

ناخن ها از جمله ارگان هایی هستند که خیلی سریع رشد کرده و تقسیم می شوند. به همین دلیل برای حفط سلامت خود به مقادیری از زینک احتیاج دارند. چراکه زینک به تقسیم سلولی و رشد آن کمک می کند. زینک را هم می توان در انواع پروتئین های حیوانی،سویا، حبوبات و آجیل ها یافت.

تاثیر آب سلامت ناخن ها

علاوه بر تمامی موارد مذکور آنچه از عادات روزانه موجب تقویت ویژه ناخن ها می شود مصرف کافی آب است. تمام بافت ها و سلول های ما به آب احتیاج دارند و ناخن ها هم از این قائله مستثنی نیستند. بدون دریافت کافی آب ناخن ها شکننده شده و آسیب می بینند.

ژلیش و اکریلیک کردن ناخن ها

علاوه بر موارد طبیعی و رژیم غذایی که توصیه شد موارد مصنوعی و زیبایی نیز وجود دارد که برای سلامت ناخن ها مفید نمی باشد. از جمله استفاده از ژلیش ناخن یا لاک اکریلیک. استفاده مدام از این مواد می تواند سبب لایه برداری و آسیب پوست و ناخن شود.

آنچه نتیجه تحقیقات نشان می دهد تایید کننده این است که استفاده از اشعه فرابنفش که در این فرایند و برای خشک کردن ژل ناخن استفاده می شود می تواند سبب سرطان پوست و پیری زودرس پوست شود. پس از این موارد اجتناب کنید و در صورت استفاده هم  برای پیشگیری از آسیب پوست حتما از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید.

مراقب ناخن های خود باشید

استفاده مداوم از مواد جانبی همچون لاک و لاک پاک کن می تواند به سلامت ناخن شما آسیب وارد کند.

همچنین استفاده از ناخن ها به عنوانی که  ابزار توسط خانم های خانه دار تلقی می شود به شدت بپرهیزید. اساسا ناخن ها یک بافت سخت برای محافطت از بافت نرم زیر خود می باشند و نقش و کارایی ابزار مثلا درباز کن را ندارد.

مراقبت از ناخن های
مراقبت از ناخن های

چه موارد بهداشتی را برای سلامت ناخن رعایت کنیم؟

ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. کوتاه کردن ناخن ها به محافطت از آن ها کمک می کند. چراکه ناخن های بلند بیشتر در معرض شکستگی و آسیب در برخورد با اجسام مختلف قرار دارند.

استفاده از کرم مرطوب کننده

استفاده از کرم مرطوب کننده برای دست ها سبب رطوبت ناخن ها می شود که محافظت کننده در برابر خشکی و پوسته پوسته شدن آن است. بنابراین حتما بعد از شست و شو و یا استفاده از پاک کننده ها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا آبرسانی به پوست و ناخنتان انجام شود.

از ضدعفونی کننده ها تاحد امکان استفاده نکنید

استفاده از ضدعفونی کننده های حاوی الکل به جای شستن دست ها که امروزه باتوجه به شیوع بیماری کرونا بسیار شایع شده است از موارد آسیب رسان به دست و ناخن می باشد. چراکه این موارد رطوبت ط بیعی پوست را کاهش می دهند و موجب آسیب به ناخن ها میشوند.پس تا حد امکان از این مورد اجتناب کنید.

هنگام استفاده از شوینده ها و در تماس با آب حتما دستکش داشته باشید

تماس طولانی مدت دست ها با مواد شویده شیمیایی سبب آسیب به بافت پوست و ناخن می شود. هم چنین در زمان تماس طولانی مدت با آب نیز ناخن ها نرم شده و احتمال شکستگی آن ها بالا می رود.

بنابراین توصیه می کنیم که در این هنگام حتما از دستکش استفاده کنید.

استفاده از استون ویتامینه مهم است؟

استون به عنوان یک ماده شیمیایی اگر در دراز مدت استفاده شود مطمئنا آسیب هایی را به ناخن هایتان وارد خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از این امر می توانید پس از خرید استون چند قطره گلیسیرین به آن اضافه کنید تا ویژگی آسیب رسانی آن را کنترل کند. این کار باعث میشود که استون شما ویتامینه شده و تقویت ناخن های شما را هم انجام دهد.

حتما مطالعه کنید : علت بروز خطوط روی ناخن

روش های گیاهی و خانگی برای تقویت ناخن

حالا که با موارد مهم در بهداشت فردی و مواد مهم در تقویت و مراقبت ناخن ها آشنا شدید در خصوص روش های گیاهی و خانگی صحبت کنیم.

تقویت ناخن خانگی؛ 23 روش شگفت انگیز و طبیعی تقویت ناخن
تقویت ناخن خانگی و گیاهی

روغن زیتون و تاثیر آن بر تقویت ناخن ها

روغن زیتون به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی در موارد آرایشی بهداشتی کارکرد ویژه ای دارد. استفاده از آن برای ناخن ها سبب تقویت و تغذیه کوتیکول ناخن شده و همچنین ناخن هارا نرم می کند. برای استفاده از آن می توانید روزانه به مدت15 دقیقه انگشتان خود را در درون کاسه حاوی روغن زیتون قرار دهید سپس آن هارا با حوله ی نرم خشک کنید و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

آب لیمو و جوش شیرین برای ناخن

آب لیمو یک پاک کننده قوی و مناسب برای پوست و ناخن است. برای استفاده از آن برای تقویت ناخن ها می توانید مقداری آب لیمو را با جوش شیرین و آب مخلوط کرده انگشتان خود را به مدت 10 دقیقه درون این ترکیب قرار دهید. حتما به تقویت ناخن هایتان کمک خواهد کرد.

آیا نمک دریایی در مراقبت ناخن تاثیر دارد؟

هم چنین نمک دریایی نیز می تواند از جمله کمک کننده ها به تقویت ناخن خانگی باشد. برای امتحان آن می توانید مقداری نمک دریایی را درون ظرفی از آب ولرم حل کرده انگشتان خود را برای 10 الی 20 دقیقه درون آن قرار داده و از تاثیرخوب آ ن برخوردار شوید.

گلاب ضد عفونی کننده عالی

گلاب یک ماده ضدعفونی کننده، ضد باکتری و یک آنتی اکسیدان عالی می باشد. برای محافظت از پوست و ناخن ها می توانید دستان خود را درون مقداری گلاب قرار دهید و پس از چند دقیق نرمی و لطافت را در دستان خود داشته باشید.

لوسیون برای تقویت رشد و درخشندگی ناخن ها

اگر می خواهید یک لوسیون برای تقویت و رشد بهتر ناخن هایتان داشته باشید مقداری آب پرتقال را با سیر ترکیب کنید و روی ناخن هایتان قرار دهید تا تاثیر مراقبتی ویژه آن را مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید که خود پرتقال بخاطر داشتن اسید فولیک میتواند برای رشد ناخن ها بسیار مناسب باشد، اگر ناخن ها را به مدت 10 دقیقه در داخل آب پرتقال قرار دهید و این کار را به مدت یک هفته و هر روز انجام دهید موجب تقویت ناخن های شما خواهد شد.

ترکیب گل همیشه بهار برای مرطوب کردن ناخن ها

برای تهیه این ترکیب خانگی و مرطوب کننده می توانید 2قاشق گل همیشه بهار و 2قاشق گل بابونه را در آب دم کرده و بگذارید تا سرد شود و سپس  1قاشق روغن بادام و 5 قطره گیاه اسطوخودس را به همراه 5 قطره گیاه کندر به ان اضافه نمایید.

این ترکیب را 2 الی 3 بار در هفته بر روی انگشتانتان ریخته و ماساژدهید و از نرمی انگشتانتان خوشحال باشید.

روش های گیاهی تقویت ناخن
روش های گیاهی تقویت ناخن

تونیک گیاهی برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها

تونیک گیاه دم اسب می توانید تاثیر مطلوبی در نرم کردن ناخن ها و جلوگیری از شکنندگی آن ها  داشته باشد. طرز تهیه آن هم بسیار آسان و راحت می باشد.

برای این کار 6 قاشق گیاه دم اسب را با دوفنجان آب حدود نیم ساعت روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را از حرارت برمی داریم تا خوب سرد شود. می توانید آن را درون ظرفی مناسب نگه داری کنید و چندبار در ظول هفته از آن استفاده نمایید.

در هر بار استفاده ناخ هایتان را به مدت 15 دقیقه درون ترکیب خود قرار داده و سپس خارج کرده و درون روغن ولرم شده آفتاب گردان قرار دهید. این کار را می توانید 2 الی3 بار در هفته انجام داده و از آثار شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

سخن پایانی مراقبت ناخن ها

در اینجا با انواع ویتامین و همچنین روش های خانگی تقویت ناخن آشنا شدید، آیا شما هم روش یا تجربه ای در زمینه مراقبت از ناخن ها به روش های طبیعی و خانگی دارید؟ حتما نظر و تجربه خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا سایر دوستان هم از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

لیمنت ناخن چیست؟

کاشت ناخن