بوتاکس مو چیست؟

بوتاکس مو چیست
بوتاکس مو چیست

بوتاکس مو مانند کراتینه مو یا پروتئین‌تراپی یک روش تخصصی مراقبت از مو است که باعث جوانسازی و احیای آن می‌شود. اگر موهای وز، مجعد، فر و مواج دارید برای صاف کردن آن می‌توانید از بوتاکس مو استفاده کنید. همچنین استفاده از این تکنیک برای درمان خشکی مو، موخوره و موهای آسیب‌دیده نیز پیشنهاد می‌شود. اگر قصد صاف کردن موهای خود با بوتاکس مو را دارید، قبل از آن مقاله زیر را مطالعه کنید.

بوتاکس مو دقیقا چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید در این تکنیک برخلاف نام آن از سم بوتولینوم (botulinum) استفاده نمی‌شود. مواد بوتاکس مو ترکیبی از مواد مغذی مانند پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و گاهی اوقات اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid) است. این مواد باعث می‌‌شوند تا رطوبت موها حفظ شوند و تارهای مو حالتی صاف و براق داشته باشند. مهم‌ترین هدف این تکنیک نفوذ به ساقه مو، تامین آبرسانی، ترمیم رشته های آسیب‌دیده و ارتقای سلامت کلی مو است. صافی مو با بوتاکس دائمی نیست و به فاکتورهای متعددی مانند نوع مو، نوع مواد بوتاکس و نگهداری پس از بوتاکس بستگی دارد. اگر می‌خواهید صافی بوتاکس مو همیشگی باشد، در بازه‌های زمانی مختلف باید برای ترمیم آن اقدام کنید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بهتر است قبل از تکرار بوتاکس مو با دکتر پوست مشورت کنید.

بوتاکس مو

انواع بوتاکس مو چیست؟

این تکنیک احیای مو می‌تواند براساس برند و فرمولاسیون متفاوت باشد. در ادامه چند نوع بوتاکس مو بر طبق ترکیبات آن را مطالعه می‌کنید:

بنر گل من و تو
  • بوتاکس هیالورونیک اسید: این ماده خاصیت آبرسانی دارد و رطوبت مو و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد.
  • بوتاکس مو کلاژن: کلاژن موجود در آن به حفظ استحکام و ساختار مو کمک می‌کند. این نوع بوتاکس مو برای موهای آسیب‌دیده مناسب است. این مواد به موها حجم می‌دهند و ظاهر سالم‌تری برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.
  • بوتاکس روغن آرگان که با این روغن غنی شده است. روغن آرگان دارای مواد مغذی برای مو است و رطوبت موها را حفظ می‌کند. استفاده از آن به کاهش موخوره و افزایش درخشندگی مو کمک می‌کند.
  • بوتاکس عصاره گیاهی که با عصاره گیاهان و مواد طبیعی غنی شده است. این مواد به‌طور کلی تغذیه و سلامت کلی مو را بهبود می‌دهند.

مراحل بوتاکس مو چیست؟

به طور کلی بوتاکس مو شامل مراحل زیر می‌شود:

  • مشاوره: قبل از آن حتما با متخصص مراقبت از مو مشاوره داشته باشید. در طول این مشاوره وضعیت موها ارزیابی می‌شود و براساس آن متخصص بهترین نوع بوتاکس مو را پیشنهاد می‌کند.
  • شستشوی مو: شامپو قبل از بوتاکس مو به حذف روغن و ناخالصی از روی مو کمک می‌کند. همچنین مطمئن می‌شوید که مواد بوتاکس به طور موثر به ساقه مو نفوذ می‌کند.
  • خشک کردن مو: پس از شستن مو، آب اضافی آن با حوله گرفته می‌شود. لازم است موها کمی مرطوب باشند.
  • بوتاکس مو: آرایشگر مواد را روی موها می‌ریزد. مواد ابتدا روی ریشه و سپس روی ساقه مو ریخته می‌شوند.
  • زمان استراحت: این زمان به مواد اجازه می‌دهد تا به ساقه مو نفوذ کنند. به این ترتیب آبرسانی، ترمیم و صاف شدن مو انجام می‌شود.
  • اتوکشی مو: در این مرحله موها اتوکشی می‌شوند تا مواد جذب بهتر داشته باشند.
  • شستشو: در این مرحله موها به طور کامل آبکشی می‌شوند تا مواد بوتاکس از بین برود.
  • خشک کردن موها: در مرحله آخر موها با حرارت سشوار خشک می‌شوند.
مراقبت بعد از بوتاکس مو
مراقبت بعد از بوتاکس مو

مراقبت بعد از بوتاکس مو چگونه است؟

برای ماندگاری بهتر بوتاکس مو به نکات زیر دقت کنید:

  • از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. سولفات می‌تواند روغن‌های طبیعی مو را از بین ببرد و ممکن است اثربخشی بوتاکس را کاهش دهد.
  • سعی کنید دفعات شستشوی مو را کاهش دهید. شستشوی کمتر به حفظ روغن‌های طبیعی موهای شما کمک می‌کند.
  • هنگام شستن موها به جای آب داغ از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. آب داغ رطوبت مو را از بین می‌برد و اثربخشی بوتاکس مو را کاهش می‌دهد.
  • از اتوکشی موها پس از بوتاکس خودداری کنید.

مزایای بوتاکس مو چیست؟

مهم‌ترین مزایای بوتاکس مو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • آبرسانی و رطوبت: بوتاکس مو دارای مواد آبرسان مانند اسید هیالورونیک و پروتئین است که به بازگرداندن رطوبت به موهای خشک کمک می‌کند.
  • ترمیم موهای آسیب‌دیده: پروتئین‌ها و آمینو اسیدهای موجود در فرمولاسیون بوتاکس مو برای ترمیم و تقویت موهای آسیب‌دیده، کاهش موخوره و بهبود سلامت کلی مو مناسب هستند.
  • مدیریت موها: این تکنیک باعث می‌شود بهتر موها را کنترل کنید و ظاهری آراسته داشته باشید.
  • درخشندگی موها: موها درخشان و براق به‌نظر می‌رسند.

عوارض بوتاکس مو چیست؟

از عوارض احتمالی بوتاکس مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش‌های آلرژیک: برخی ممکن است به مواد بوتاکس واکنش نشان دهند. واکنش‌های آلرژیک می‌تواند شامل خارش، قرمزی یا تورم پوست سر باشد.
  • سوزش: در طول یا بعد از استفاده از بوتاکس، برخی افراد ممکن است سوزش خفیفی در پوست سر را تجربه کنند. این مشکل موقتی است و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.
  • چرب شدن مو: استفاده بیش از حد از مواد بوتاکس یا بی‌دقتی در فرایند شستشو می‌تواند باعث باقی ماندن مواد روی موها شود. این امر چرب شدن موها را در پی خواهد داشت.
بوتاکس مو چیست
بوتاکس مو چیست

بوتاکس مو یا پروتئین‌تراپی؛ کدامیک بهتر است؟

بوتاکس مو و پروتئین‌تراپی را می‌توان به شکل زیر با هم مقایسه کرد:

ترکیبات

بوتاکس مو دارای ترکیباتی مانند پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و اسید هیالورونیک است اما مواد پروتئین‌تراپی شامل کراتین، کلاژن و اسیدهای آمینه می‌شود.

اهداف‎

اهداف بوتاکس مو می‌تواند شامل آبرسانی مو، ترمیم مو، کاهش موخوره، صاف شدن مو و مدیریت بهتر موها باشد. پروتئین‌تراپی نیز به ترمیم موهای آسیب‌دیده، تقویت تارهای مو، صاف شدن مو و ارتقا سلامت کلی آن کمک می‌کند.

ماندگاری

ماندگاری بوتاکس مو می‌تواند چند هفته تا چند ماه باشد در حالی که پروتئین‌تراپی طول عمر بیشتری دارد.

کاربرد

بوتاکس مو برای افرادی است که موهای خشک، آسیب‌دیده یا وز دارند و بیشتر به دنبال صاف کردن موها هستند. در حالی که پروتئین‌تراپی برای افرادی است که موهای آسیب‌دیده یا ضعیف دارند و می‌خواهند مو قدرت، کشش و ساختار سالمی داشته باشد.

اگر نگرانی خاصی در مورد سلامت پوست سر یا موهای خود دارید و فکر می‌کنید ممکن است به یک مشکل عصبی مرتبط باشد، بهتر است با یک متخصص پوست یا دکتر اعصاب و روان مشورت کنید.

قیمت بوتاکس مو چقدر است؟

هزینه بوتاکس مو به فاکتورهایی مانند نوع مواد، نوع موها، حجم موها، نوع آسیب موها و میزان حرفه‌ای بودن متخصص بستگی دارد، به همین دلیل نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد.