حشره کش مالاتیون چیست و برای کدام بیماری ها مناسب هست + نحوه استفاده

حشره کش مالاتیون چیست
حشره کش مالاتیون چیست

حشره کش مالاتیون چیست؟ شاید تاحالا با افت ها و حشرات متفاوت روی گیاهاتون مواجه شده باشید. اگه بعد از مواجه شدن با این حشرات بی تفاوت ازشون رد بشین حتما گیاهتون روبه نابودی میره. حالا بهترین راه حل مواجه با این موجودات کوچک و مزاحم چیه؟ بهترین راه مقابله استفاده از حشره کش مناسب است. با درست انتخاب کردن و همین طور درست مصرف کردن حشره کش میتونید خیلی زود مشکلتون رو حل کنید و گیاه آپارتمانی خودتون رو نجات بدین. امروز توی این مطلب می خوایم در رابطه با حشره کش مالاتیون صحبت کنیم. توی ادامه‌ی این مطلب با طرز استفاده ی حشره کش مالاتیون هم اشنا میشید. حتما تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

حشره کش چیست؟

بهتره اول با مفهوم حشره کش اشنا بشیم . به ماده ی شیمیایی و یا حتی خانگی که باعث ازبین بردن حشرات و آفات میشه کلا حشره کش میگن. هر حشره کشی طیف خاصی از حشرات و یا موجودات رو در بر می گیره. مثلا شما نمی تونید از یه نوع حشره کش برای همه ی حشرات استفاده کنید. حشره کش ها با توجه به موارد مصرف و یا نوع ساخت و فرموله شدنشون طبقه بندی میشن.

حشره کش ها و یا به عبارت دیگه سموم رو میشه به سه دسته تقسیم بندی کرد. حشره کش های تماسی: این نوع از حشره کش ها باید حتما با افت در تماس باشن تا روی اون اثر کنن. حشره کش سیستمیک: این نوع حشره کش میتونه به درون گیاه نفوذ کنه و بعد از طریق شیره‌ی گیاه توی کل گیاه پخش بشه. این طوری افت و یا حشره از هر قسمتی از گیاه تغذیه کند حشره کش وارد بدن حشره میشه و اونو از بین می بره. نوع سوم حشره کش ها نوع تدخینی است . البته با توجه به نوع افت و نوع تغذیه افت از گیاه حشره کش مخصوص به اون انتخاب میشه. برای اطلاعات بیشتر میتونید به مطلب سم گیاهان اپارتمانی مراجعه کنید.

بنر گل من و تو
حشره کش مالاتیون
حشره کش مالاتیون

حشره کش مالاتیون چیست

حشره کش مالاتیون جزئی از گروه حشره کش های فسفر آلی است . حشره کش مالاتیون یک حشره کش تماسی، گوارشی، تدخینی و غیر سیستمیک هست. فرمول این حشره کش به صورت C10H19O6PS2 است . حشره کش مالاتیون قابل حل در اب هست. همین ویژگی های ذکر شده ی این حشره کش به بالاتر رفتن کارایی اون کمک بزرگی میکنه.

موارد مصرف حشره کش مالاتیون:

از حشره کش مالاتیون میشه علیه مگس گیلاس – افات سبزی جات – شپشک و شته مرکبات – پسیل زیتون – افات یونجه – افات غلات – حشراتی مانند شپشک – تریپس – ملخ ها – شته ها استفاده کرد. از حشره کش مالاتیون هم برای گیاهان اپارتمانی و هم برای باغات و مزرعه ها میشه استفاده کرد.

از حشره کش مالاتیون میشه برای ازبین بردن آفات و حشرات روی درختان میوه، مرکبات، غیر مثمر و نخلیات، گیاهان زراعی، زینتی، سبزی و جالیز استفاده کرد. حشره کش مالاتیون به عنوان کنه کش غیر سیستمیک و نفودی و همچنین برای از بین بردن مگس های سفید و برای کنترل انواع کرم های برگخوار نیز استفاده میشه. نکته ی مهمی که باید رعایت کنید میزان مصرف حشره کش مالاتیون هست. استفاده ی بیشتر از حد از حشره کش مالاتیون و یا هر حشره کش دیگه ای میتونه باعث گیاه سوزی و از بین رفتن گیاهتون بشه.

نحوی اثر حشره کش مالاتیون

حشره کش مالاتیون روی سیستم عصبی حشرات اثر میزاره و همین اثر گذاری باعث مرگ حشرات میشه. حشره کش مالاتیون با مهار کردن فعالیت آنزیم ها میتونه سیستم عصبی موجود رو از کار بندازه.

استفاده از مالاتیون
استفاده از مالاتیون

نحوی استفاده از حشره کش مالاتیون

۲ سی سی از حشره کش مالاتیون را در یک لیتر آب حل کنید و با استفاده از ابزار مناسب اون رو روی سطح برگ گیاهان اپارتمانی تون اسپری کنید و این کار رو لازمه که هر ۱۵ روز یکبار تکرار کنید. یادتون باشه که دوره ی کارنس این حشره کش 10 روز هست. دوره ی کارنس 10 روزه به این معنا هست که تا 10 روز بعد از سم پاشی حشره کش روی گیاه فعال و اثر گذار هست. بهتره که بعد از سم پاشی روی برگ های گیاه آب نریزید و بزارید که سم روی برگ ها بمونه تا به درستی افت های گیاهتون رو از بین ببره.

نکات مهم استفاده از حشره کش مالاتیون

  • حشره کش مالاتیون هم مثل بقیه ی حشره کش ها برای سلامت انسان مضر هست. زمان استفاده از حشره کش مالاتیون بهتره که از دستکش استفاده کنید.
  • سم پاشی رو توی خونه انجام ندین و در صورت امکان گیاه رو توی فضای باز سم پاشی کنید.
  • حشره کش مالاتیون برای ابزیان مضر هست. بنابراین حتما موقع مصرف دقت کنید که محیط زیست الوده نشه.
  • یادتون باشه هر حشره ای حشره کش مخصوص خودش رو میخواد و حتما باید قبل از استفاده از متخصص کمک بگیرید تا مشکلی برای گیاهتون پیش نیاد.
  • هیچ وقت حشره کش ها رو باهم مخلوط نکنید. مخلوط کردن حشره کش ها از جمله حشره کش مالاتیون میتونه هم برای سلامت خودتون و هم برای گیاهان مضر باشه.
  • توی ساعات گرم و زمانی که آفتاب مستقیم میتابه بهتره که از حشره کش استفاده نکنید. سم پاشی در زمان های گرم باعث گیاه سوزی میشه.
  • درصورت برخورد حشره کش مالاتیون با چشم و یا پوستتون باید سریع قسمت آلوده رو با آب زیاد بشورید و حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • حشره کش هم توی مکان مناسب نگهداری کنید تا اثر اون از بین نره.

کلام آخر حشره کش مالایتون چیست

توی استفاده از حشره کش ها خیلی دقت کنید. قبل استفاده حتما مطالب مربوط به هر حشره کش رو بخونید و بعد استفاده کنید.  یادتون باشه که استفاده ی زیاد از حد از حشره کش ها میتونه حشره ها رو به اون حشره کش مقاوم کنه. مقاوم شده حشره ها هم عواقب بدی در اینده داره. پس حتما حساب شده و درست از حشره کش ها از جمله حشره کش مالاتیون استفاده کنید. توی این مطلب سعی شده که اطلاعات کافی و به درد بخور در خصوص حشره کش مالاتیون گفته بشه. در صورت هر مشکلی شما میتونید با کارشناسان ما صحبت کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید.