انتخاب بهترین سم گیاهان آپارتمانی + روش استفاده و نکات سم پاشی

معرفی سم گیاهان آپارتمانی
معرفی سم گیاهان آپارتمانی

انتخاب سم گیاهان آپارتمانی : شاید تا حالا خیلی براتون اتفاق  افتاده باشه که گیاهتون به انواع بیماری ‌ها و حشرات مبتلا شده باشه. توی همچین موقعیتی بهترین راه استفاده از آفت کش و یا سم‌های گیاهی هست. برای استفاده از سم‌های گیاهی باید اول با نوع سم آشنا بشید و بدونید که هر سمی روی چه موجودی و یا چه بیمارگری اثر میزاره. در آخر هم باید مقدار مصرف سم رو رعایت کنید تا به گیاهتون اسیب نرسه. توی این مطلب در رابطه با سم‌های گیاهی و خصوصیت آنها میخوایم صحبت کنیم تا شما انواع سم‌های گیاهی رو بشناسید. با ما تا آخر این مطلب همراه باشید و مطلب رو به دقت بخونید.

انواع سموم گیاهان آپارتمانی

در درجه‌ی اول باید بدونید که سم گیاهان آپارتمانی به چند دسته تقسیم میشن و به چه دردی میخورن. سموم به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند. دسته‌ی اول سموم تماسی – دسته‌ی دوم سموم تدخینی ­– دسته‌ی سوم سموم سیستمیک  توی ادامه‌ی این مطلب دونه به دونه دسته‌ها رو توضیح میدیم. بهتره بدونید که هر سم دارای چند اسم هست، نام عمومی ، نام تجاری ، نام شیمیایی که روی بسته‌ی سم گیاهان آپارتمانی نوشته میشه.

انواع سموم گیاهان آپارتمانی
انواع سموم گیاهان آپارتمانی

سموم تماسی گیاهان آپارتمانی:  این دسته از سم‌های گیاهی از طریق گیاه جذب نمیشن و وارد جریان شیره گیاه هم نمی شن و باید حتما آفتی که به گیاه شما حمله کرده مستقیم با این سم گیاهی در تماس باشه تا ازبین مالاتیون و دیازینون جز سموم گیاهی تماسی هستند.

بنر گل من و تو

سموم تدخینی گیاهان آپارتمانی: این نوع از سم‌های گیاهی رو بیشتر برای انبارهای نگهداری مواد غذایی استفاده میکنن. این سم گیاهان توی فضا پخش میشه و بعد روی آفت مورد نظر اثر خودشو میزاره.

سموم سیستمیک گیاهان آپارتمانی : این نوع از سم گیاهان آپارتمانی از طریق گیاه جذب میشن و توی شیره‌ی گیاهی وارد شده و توی گیاه پخش میشن. این سم گیاهان آپارتمانی برای آفت‌هایی مناسب هستند که زیاد توی چشم نیستن و به عبارت دیگه خیلی خوب خودشون رو از ما پنهان میکنن. سم کنفیدور که به صورت تماسی با اختلال بر روی سیستم عصبی آفت موجب نابودی آنها میشه جز سموم سیستمیک گیاهان آپارتمانی محسوب میشن.

سموم خانگی گیاهان آپارتمانی

علاوه بر سموم شیمیایی گیاهان آپارتمانی راه‌های خانگی زیادی هم هست که شما میتونید آفت رو روی گیاهاتون ازبین ببرید. یادتون باشه برای ازبین بردن بیماری‌های گیاهی مثل بیماری ‌های قارچی و باکتریایی باید حتما از سموم شیمیایی استفاده کنید. اولین مورد از راه حل‌های خانگی برای ازبین بردن آفت‌های گیاهان آپارتمانی اسپری کردن محلول اب و صابون هست. بعد از اسپری میتونید با دستمال تمیز روی گیاه رو تمیز کنید تا به گیاهتون اسیبی وارد نشه. باید حتما توجه داشته باشید که محلولتون کف نکنه و خیلی رقیق باشه. استفاده از روغن چریش و روغن‌های گیاهی هم میتونه توی کنترل آفت موثر واقع بشه. برای خوندن مطالب بیشتر در رابطه با این موضوع بهتره که به مطلب سم خانگی مراجعه کنید.

بهترین سم گیاهان آپارتمانی
بهترین سم گیاهان آپارتمانی

بهترین سم گیاهان آپارتمانی چیست؟

از بین تمامی سموم گیاهان آپارتمانی توصیه شده چند مورد از اون ها کارایی بالاتری دارن و بیشتر توسط افراد مختلف مصرف میشن. یکی از دلایل انتخاب برخی از سم ها این است که توی آفت مورد هدف مقاومت ایجاد نمیکنه و با هر بار استفاده تعداد بیشتری از آفت رو ازبین میبره. ( البته هر سمی رو اگه زیادی استفاده کنید باعث ایجاد مقاومت میشه ولی برخی از سموم این مقاومت رو دیرتر توی میزبانشون ایجاد میکنن.)

قارچ کش‌ها : بهترین سم گیاهان آپارتمانی برای از بین بردن بیماری قارچی عبارت است از کاپتان – مانکوزب – کاربندازیم (در بعضی از موارد دیازینون هم سم خوبیه ) با این حال میتونید از سموم گیاهان آپارتمانی دیگه‌ای که خاصیت قارچ کشی دارند هم استفاده کنید مثل: سم  بنومیل – ایپرودیون کاربندازیم، اگر میخواهید در خصوص قارچ گیاهان آپارتمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما مقاله اون رو در سایت گل من و تو مطالعه کنید.

آفت‌ کش‌ها : بهترین سم گیاهان آپارتمانی برای از بین بردن آفت‌ها ( آفتکش ) عبارت است از ایمیدیاکلوپراید – پالیزین

کنه کش‌ها : خیلی از آفت‌های گیاهی که باعث بیماری های متعدد توی گیاه میشن شامل کنه‌ها هستند. برای ازبین بردن این موجودات کوچک و دردسر ساز بهتره از سم گیاهان آپارتمانی خاص خودشون استفاده کنید. این سموم که توانایی کشتن و از بین بردن کنه‌ها رو دارن کنه کش‌ها هستن. این سم گیاهان آپارتمانی شامل: کنه کش آبامكتين -کنه کش بروموپروپيلات – کنه کش پروپارژيت – کنه کش پيريدابن – کنه کش فن پايروكسي ميت – کنه کش فن پروپاترين – کنه کش فنازاكوئين – کنه کش مالاتیون است.

معرفی و ویژگی های سم گیاهان آپارتمانی

در ادامه برخی از سموم گیاهان آپارتمانی که کاربرد بسیار زیادی دارد را با هم بررسی میکنیم، برای مطالعه اطلاعات بیشتر در خصوص هر سم میتونید مطلب اون رو در سایت مطالعه کنید.

سم مالاتیون برای آفت هایی استفاده میشود؟

این سم گیاهان آپارتمانی باعث از بین بردن کنه و حشره میشه.ماندگاری مالاتیون یا همان دوره‌ی کارنس این سم  روی گیاه بین 10 تا 15 روز و در خاک حدود 8 روزه.(دوره‌ی کارنس در ادامه‌ی متن توضیح داده شده) سم پاشی باید در چند نوبت تکرار بشه. سم مالاتیون روی طیف گسترده ای از آفات مانند مورچه، شته، پشه، تریپس، کنه و شپشک تاثیر میذاره. مصرف 2 سی سی از سم در 1 لیتر آب معمولا کفایت میکنه.

سم دیازینون برای چه آفت هایی مناسب است؟

از این سم گیاهان آپارتمانی برای آفت های مکنده و جونده و کنه استفاده میکنن حشرات هدف این سم شامل شته، تریپس، شپشک آردآلود، کرم ساقه خوار و کنه هستن که همه رو میشه با سم دیازینون کنترلشون کرد. این سم گیاهان آپارتمانی با اثرگذاشتن روی سیستم عصبی حشرات باعث از بین بردن کنترل سیستم عصبی حشرات میشه و در آخر هم باعث مرگ حشرات می شه. بهترین زمان استفاده از سم دیازینون مثل بقیه‌ی سم های گیاهان آپارتمانی سایر سموم از ساعت  3 تا 8 صبح ویا عصرها است.

این زمان ها فقط به این خاطر انتخاب شدن که  تجزیه ی سموم گیاهان آپارتمانی در مجاورت هوای گرم و در مقابل نور خورشید، دو تا چهار برابر سریع‌تر است و تاثیر سم رو خیلی کم میکنه و حتی ممکنه باعث گیاه سوزی بیشتر هم بشه. این سم هم مثل سم های دیگه میتونه برای انسان خطراتی رو ایجاد کنه. درهنگام استفاده از این سم حتما باید نکات ایمنی رو رعایت کنید. حتما مطلب سم دیازینون چیست رو مطالعه کنید و برای خرید دیازینون به فروشگاه مراجعه کنید.

سم کنفیدور برای چه آفت هایی مناسب است؟

این سم گیاهان آپارتمانی به راحتی جذب گیاه میشه و در شیره گیاهی جابه جا میشه. این سم رو میشه هم به صورت محلول پاشی روی برگ ها و هم از طریق آبیاری استفاده کرد. هنگام سم پاشی بهتره که گیاهتون رو از خونه بیرون ببرید و سم پاشی رو توی فضای ازاد انجام بدین. این سم برای کنترل شته گیاهان زینتی، گیاهان گلدانی ، کک در چغندر، سفید بالک گلخانه در بستر کشت گیاهان زینتی، تریپس در گیاهان زینتی داوودی ، سفید بالک در بسترهای کشت گیاهان زینتی به شکل محلول پاشی روی شاخ و برگ  و ضدعفونی خاک مورد استفاده قرار می گیرد. این حشره کش برای مقابله با حشرات مکنده ( شته، عسلک پنبه، مگس سفید گلخانه، پسیل، شپشک، زنجره و زنجرک) هم استفاده میشه.

مانکورب برای قارچ ها عالی جواب میده

این سم برای مقابله با قارچ توی گیاهان استفاده میشه. از این سم گیاهان آپارتمانی برای کنترل و درمان بسیاری از بیماریهای قارچی بویژه فیتوفتورا، لکه سیاه، سفیدک داخلی، رنگ روی محصولاتی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، کدوئیان، انگور، غلات، ذرت، پنبه، کاهو، آفتابگردان و گیاهان زینتی استفاده میشه.

بهترین زمان سم زدن گیاهان آپارتمانی
بهترین زمان سم زدن گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان سم زدن گیاهان آپارتمانی

همون طور که قبلا هم گفته شد بهترین زمان سم پاشی صبح‌ها است. اگه صبح نتونستید به سم پاشیتون برسید بهتره بعد از غروب آفتاب این کار رو انجام بدین. کلا بهتره نور خورشید به گیاه سم پاشی شده نخوره تا کارایی سم و گیاه رو پایین نیاره.  علاوه بر این چون روزنه‌های گیاهی در این مواقع باز هست تا آب را جذب کند و لذا مواد شیمیایی را هم در این مواقع بهتره جذب میشن البته برای سموم سیستمیک این قانون حاکمه. توی زمان های دیگه روز چون آب گیاه از طریق روزنه‌ها بخار شده و بر روی آن سطح می‌نشیند، غلظت سموم رو تغییر میده و توی کار سم اختلال ایجاد میکنه.

نکات مهم سم مناسب گیاهان آپارتمانی

  • هر سمی رو که خریدین حتما روی محصول رو بخونید تا طرز استفاده‌ی اونو به به درستی بدونید. استفاده ی دز بالا از سموم باعث ایجاد گیاه سوزی میشه. این طوری که برگ‌های گیاه آپارتمانی تون کاملا از بین میره. پس حتما به مقدار مصرف سم توجه کنید.
  • هر سمی دوره‌ی کارنس داره. حالا دوره‌ی کارنس یعنی چی ؟ یعنی اون سم توی اون مدت فعاله و میتونه بیماری رو از بین ببره.  باغ داران بهتره که دوره‌ی کارنس رو رعایت کنن تا میوه‌ الوده به سم وارد بازار نشه.
  •  سم رو حتما از جای معتبر تهیه کنید. برای خرید سم میتونید به فروشگاه گل من وتو سر بزنید و به راحتی سم گیاهان آپارتمانی رو تهیه کنید.
  • ظرفی رو که توش سم رو قرار دادین  در مجاورت منابع ابی قرار ندین. سم توی کل اب پخش میشه و اثرات غیر قابل جبرانی رو به طبیعت وارد میکنه.
  • باز کردن در سم باعث میشه طول عمر ماندگاری سم کم بشه. برای مصرف‌های خانگی حتما میزان کمی از سم رو خریداری کنید.
  • از سم پاشی گیاهان توی مرحله‌ی گلدهی خودداری کنید چون باعث ریزش گل گیاهان میشه.
  • از ترکیب سم گیاهان آپارتمانی باهم جدا خودداری کنید. این کار نیازمند تجربه و اطلاعات بالا هست و ترکیب کردن سموم بدون داشتن اطلاعات کافی فقط باعث اسیب به خودتون و گیاهتون میشه ( بعضی از سموم در هنگام ترکیب باهم مواد شیمیایی و خطرناکی رو برای انسان تولید میکنن)
  • بعد از سم پاشی گیاه رو جلوی آفتاب قرار ندین و قسمت هایی رو که سم پاشی کردین اب نگیرین تا سم کارایی خودشو حفظ کنه.
  • توی ظرفی که قبلا سم رو ریختین سم جدید رو نریزین. این کار باعث این میشه که سموم باهم ترکیب بشن و باعث اثرات جانبی متعددی بشه.

نکات ایمنی هنگام سم پاشی

بهتره برای سم پاشی فضای باز رو انتخاب کنید تا فضای خونه‌ی شما الوده به مواد سمی نشه. اگه حساسیت خاصی دارید حتما از ماسک و دستکش برای سم پاشی استفاده کنید تا اسیبی به خودتون نرسه. حتما بیماری گیاه رو تشخیص بدین و بعد از اون سم مورد نظر رو انتخاب کنید. الکی به گیاهتون سم نزنید. در صورت برخورد سم با چشم و یا صورت حتما با آب چند بار قسمت الوده شده به سم رو بشویید تا اثرات اون از بین بره.

کلام آخر در خصوص سم گیاهان آپارتمانی

تجویز سم و ترکیب کردن سم گیاهان آپارتمانی نیازمند تجربه هست و با توجه به مطالب گفته شده بهتره از این کار دوری کنید. برای استفاده از سم بهتره که با متخصص مشورت کنید و بعد از اون سم مورد نیازتون رو تهیه کنید. اگه سوالی راجع به سم گیاهان آپارتمانی دارین  میتونید با کارشناسان ما درمیان بزارید تا توی این زمینه به شما کمک کنن.