خواص نوشیدن آب؛ 19 فایده نوشیدن آب که نمی دانید

فواید نوشیدن آب بر سلامتی
فواید نوشیدن آب بر سلامتی

فواید نوشیدن آب برای سلامتی : خواص نوشیدن آب برای بدن چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد، اما شاید میزان نوشیدن آب برای افراد و تأثیر آن بر سلامت مورد سؤال باشد. میزان زیادی از بدن ما از آب تشکیل شده و در طول روز و فعالیت‌هایمان، بدن آب زیادی از دست می‌دهد. آب از دست رفته بدن را باید با آب نوشیدن جبران نمود. معمولاً توصیه می‌شود روزانه باید 8 لیوان آب نوشید، اما این میزان با توجه به مقدار فعالیت و منطقه جغرافیایی متفاوت است.

شاید سوالاتی مشابه در خصوص نوشیدن آب مانند : آیا آب برای کلیه خوب هست؟ آب ناشتا فواید دارد؟ فواید نوشیدن آب در صبح و… که در ادامه به بررسی تمامی ویژگی های نوشیدن آب برای سلامتی خواهیم پرداخت پس همراه من باشید.

بدن ما چقدر آب نیاز داره؟

شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که بدن به چه میزان آب نیازمند است. از آنجا که 60 درصد از کل بدن را آب تشکیل ‌می‌دهد، پس بدن ما با توجه به اینکه آب هم از دست می‌دهد نیاز به جایگزینی آب دارد.

بدن همواره از طریق ادرار کردن، مدفوع، عرق کردن، و تنفس آب خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر برای انجام کارهای طبیعی خود به آب نیاز است. نوشیدن مایعات، آب مورد نیاز بدن را تأمین‌ می‌کند.

میزان نوشیدن آب در زنان و مردان
میزان نوشیدن آب در زنان و مردان

میزان آب مورد نیاز بدن مرد و زن متفاوت است. مردها روزانه به 3.7 لیتر آب و زنان به 2.7 لیتر آب نیاز دارند که بترتیب معادل 15.5 لیوان و 11.5 لیوان آب می‌باشد.

هر زمان که تشنه‌تان شد باید آب بنوشید تا کم آبی بدن جبران شود. میزان مایعات بدن باید در حالت تعادل باقی بماند. هر زمان ورزش کردید و زیاد تعریق کردید باید آب بنوشید. همچنین در هوای گرم که بدنتان آب زیادی از دست می‌دهد، نوشیدن آب باید به میزان بیشتری باشد.

از دست دادن آب بدن چه تأثیری بر عملکرد بدن دارد؟

از دست دادن آب بدن در طول روز ممکن است بر عملکردهای مغز اثرگذار باشد و میزان انرژی را کاهش دهد. همچنین کمبود آب بدن باعث می‌شود خلق‌و‌خو نیز تغییر کند و تمرکز کاسته شود. برخی افراد نیز با کاهش آب بدن دچار سردرد می‌شوند.

در نتیجه کم آبی می‌تواند باعث بروز عملکردهای منفی در بدن شود.

خواص نوشیدن آب برای بدن چیست؟

به صورت تیر وار به 7 فایده نوشیدن آب بر سلامتی که اثبات شده میپردازیم و سپس به صورت کامل 19 مورد رو شرح خواهیم داد.

  1. به حداکثر رساندن عملکرد بدنی کمک می کند
  2. بر سطح انرژی و عملکرد مغز تأثیر می گذارد
  3. کمک به پیشگیری و درمان سردرد
  4. کمک به رفع یبوست کمک کند.
  5. کمک به درمان سنگ کلیه کمک کند
  6. به جلوگیری از کسل بودن کمک می کند.
  7. می تواند به کاهش وزن کمک کند.

فواید نوشیدن آب بر پوست

پوست بدن با از دست دادن آب خود، پژمرده بنظر رسیده و از شفافیت آن کاسته می‌شود. چون حالت کشسانی پوست از دست می‌رود. با نوشیدن آب کافی می‌توانید جوانتر بنظر برسید. همچنین با آبرسانی به پوست آکنه‌ها نیز کم می‌شوند.

برخی از لکه‌های تیره در بدن و روی پوست به دلیل تجمع سموم ایجاد می‌شود. آب بنوشید تا پوستی شفاف داشته باشید.

نحوه تاثیر نوشیدن آب بر دوری از یبوست و کمک به هضم غذا

از دیگر خواص نوشیدن آب بالا بردن متابولیسم بدن است. با آب کافی می‌توانید هضم غذا را بهتر کنید. فیبر و آب موجود در روده به حرکت بهتر روده و در نتیجه هضم کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از یبوست جلوگیری کنید روزانه آب کافی بنوشید.

فواید نوشیدن آب برای سلامتی
فواید نوشیدن آب برای سلامتی

جلوگیری از خستگی و  دفع سموم بدن

یکی از فوائد آب برای بدن دفع کرن سموم زائد از بدن است. سمومی مانند اوره با آب اضافی دفع می‌شوند. کمبود آب موجب افزایش کار قلب می‌شود تا به سلولها اکسیژن لازم رابرساند. در نتیجه فعالیت بیشتر قلب، سایر قسمتهای بدن نیز خسته می‌شوند. هر زمان احساس خستگی کردید حتماً آب به میزان کافی بنوشید.

نوشیدن آب سبب می‌شود سموم رقیق شده و از بدن به راحتی دفع شوند.

آب و کاهش وزن:

شاید باور کردنش کمی سخت باشد، اما نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند. آب کمک می‌کند تا ترکیبات جانبی ناشی از چربی شسته و از بین برود. آب نوشیدن باعث می‌شود اشتهای شما کم شود و کمتر غذا بخورید. در نتیجه وزنتان نیز کم می‌شود.

در بسیاری از رژیم‌ها به نوشیدن آب توصیه می‌شود و این به دلیل نداشتن کالری آب است. میزان کالری آب نیز صفر است.

آیا نوشیدن آب بهبود عملکرد مغز تاثیر دارد؟

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، آب بدن باعث بهبود عملکرد مغزی می‌شود. در نتیجه در محیط کار باید آب بنوشید تا بتوانید بهتر فکر کنید و تمرکز کافی داشته باشید. برای کاهش استرس حتماً آب به میزان زیاد بنوشید.

جلوگیری از سردرد و حملات میگرنی:

نوشیدن آب سبب می‌شود سردرها و دردهای پشت کمتر شوند. در واقع نیمی از سردردهای ما به دلیل از دست دادن آب بدن در اثر فعالیت روزانه می‌باشد. حملات میگرن نیز به دلیل کمبود آب در بدن رخ می‌دهد.

جلوگیری از نفخ با نوشیدن آب

نوشیدن آب به مقدار کافی از نفخ کردن و تولید باد در شکم جلوگیری می‌کند. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد نوشیدن آب سرد باعث ایجاد نفخ خواهد شد

خواص نوشیدن آب بر افزایش انرژی

وقتی آب می‌نوشید، دمای بدن تنظیم می‌شود. در نتیجه احساس انرژی بیشتری خواهید داشت.

کاهش گرفتگی عضلات و دردهای مفصلی:

یکی از خواص نوشیدن آب این است که با ابرسانی به مفاصل و عضلات باعث نرم شدن بدن می‌شود در نتیجه کمتر عضلات بدن می‌گیرد یا به اصطلاح رگ به رگ می‌شود. دردهای مفصلی به دلیل کمبود آب در بدن بیشتر خواهد شد. خوردن مسکن تنها موضعی بوده و اثرات خوبی بر بدن ندارد. آب مانند روان کننده عمل کرده و حکم روغنکای دارد.

افزایش مقاومت بدن در برابر بیماریها:

آب کافی به بدن شما قدرت مقاومت بیشتری در برابر بیماریهایی نظیر آنفلوانزا داده و برای سنگ کلیه و یا قلب مفید است. اگر بیماریهایی مانند بیماری دستگاه تنفسی و یا آرتروز و روماتیسم دارید، آب زیاد مصرف کنید.

جلوگیری از سنگ کلیه:

آب بنوشید تا اسیدهایی که سبب ایجاد سنگ در کلیه‌ها می‌شوند از بین بروند و مثانه‌تان در برابر سموم محفوظ بماند.

خواص نوشیدن آب بر جلوگیری از سرطان

افرادی که آب بیشتری می‌نوشند، خطر ابتلا به بیماریهای روزده‌ای و سرطان مثانه در آنها کم است.

خواص نوشیدن آب بر جلوگیری از سرطان
خواص نوشیدن آب بر جلوگیری از سرطان

ایا آب درمانی درست هست؟

شاید در مورد نوشیدن آب قبل از صبحانه زیاد شنیده باشید. این روش درمانی بسیار خوبی برای جلوگیری از بیماریهاست. آب ولرم را ناشتا بنوشید تا از بیماریهای نظیر سردرد، صرع، مننژیت و تپش قلب دور بمانید.

بالا رفتن ایمنی بدن با نوشیدن آب

نوشیدن آب برای حفظ تعادل بدن بسیار لازم است. سیستم ایمنی با نوشیدن آب بهتر عمل می‌کند و در مبارزه با عفونت‌ا عملکرد خوبی دارد.

داشتن موهایی سالم با آب نوشیدن:

یکی دیگر از خواص بسیار فوق‌ العاده آب بر روی بدن، برای موهاست. با آب کافی موها بهتر تغذیه شده و خشک و شکننده نمی‌شوند. جالب است بدانید مقداری از وزن مو را آب تشکیل می‌دهد.

اگر دوست دارید موهایی نرم و براق داشته باشید، حتماً آب کافی بنوشید.

کاهش سوزش سر معده با آب:

برای اینکه از شر سوزش معده خلاص شوید حتماً آب بنوشید. آب اسیدهای معده را رقیق کرده و مانع سوزش سر معده می‌شود.

تأثیر آب بر سلامت قلب:

آب بنوشید تا از حملات قلبی در امان بمانید. حمله قلبی در افرادی که آب بیشتر می‌نوشند، کمتر است و تحقیقات این را ثابت نموده‌است.

فواید نوشیدن آب و اکسیژن رسانی به سلولها

از دیگر خواص نوشیدن آب رساندن اکسیژن به سلولهاست. گاهی ممکن است احساس خستگی و کسالت کنید و این ممکن است به دلیل کم آبی بدن باشد. با نوشیدن آب اکسیژن بهتر به سلولها رسیده و خستگی از شما دور می‌شود.

برای کاهش آرتریت آب بنوشید

چرا ما آرتریت روماتوئید میگیریم؟ بزرگ ترین دلیل این مشکل کاهش آب بدن می باشد، که باعث ایجاد درد در مفاصل میشود. پس میتوانید با نوشیدن آب به مقدار کافی از بروز این بیماری در بدن خود جلوگیری کنید.

نوشیدن آب ناشتا خوبه؟

خیلی ها اتقاد دارند که راز زیبایی و سلامت نوشیدن آب هنگام ناشتا هست، ژاپنی ها اعتقاد دارن که نوشیدن آب در هنگام ناشتا میتونه معجزه بکنه، فوایدی چون بالا بردن ایمنی بدن، پاکسازی معده، جلوگیری از حملات میگرنی و… اشاره کرد که در مطلبی کامل به بررسی این موارد پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

جمع بندی فواید نوشیدن آب بر سلامتی

یکی از مواد غذایی و نوشیدنی که همیشه و در هر حال باید استفاده شود آب هست که فواید بسیار زیادی برای سلامتی پوست، کلیه، قلب، بالا رفتن ایمنی بدن، کاهش وزن و… دارد که در بالا تمامی موارد را بررسی کردیم. پس حتما به میزان کافی آب بنوشید و سلامتی خود را تضمین کنید. اگر مورد یا مواردی هم دوست دارید به مطلب بالا اضفه کنید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا سایر خوانندگان این مطلب هم از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

بهترین نوشیدنی چربی سوز قبل از خواب

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان