درمان گیاهی درد زانو: بهترین گیاهان، تاثیر و استفاده کردن از آنها

بهترین گیاهان، تاثیر و استفاده کردن از آنها
بهترین گیاهان، تاثیر و استفاده کردن از آنها

اگر دچار ورم و ناراحتی در زانو شده‌اید، این را بدانید که تنها نیستید. زانودرد بعد از کمردرد دومین دلیل مراجعه‌ی افراد به کلینیک‌ها برای درمان آن است.
زانودرد می‌تواند باعث مختل شدن فعالیت‌های روزانه مانند ورزش کردن، بالا رفتن از پله و انجام کارهای خانه شود. دلیل این درد در بسیاری از افراد آرتروز است که وضعیتی مزمن و دژنراتیو بوده و باعث آب آوردن زانو به دلیل تحلیل تدریجی غضروف زانو خواهد شد.
اگر درد شدیدی دارید یا علائمتان بدتر می‌شوند، بای هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. افرادی که زانودرد خفیف یا ملایم دارند، می‌توانند از درمان‌های طبیعی زیادی از درمان‌های موضعی گرفته تا تغییرات سبک زندگی کمک بگیرند و در خانه درمان شوند.

درمان‌های موضعی

ممکن است بعد از پیاده‌روی به خانه بیایید و احساس کنید که زانوهایتان کمی ناراحتی دارند و نخواهید که داروی مسکن مصرف کنید. داروهای موضعی وجود دارند که می‌توانند کمک کننده باشند.

کرم‌ها و پمادهای کپسایسین
کرم‌ها و پمادهای کپسایسین

کرم‌ها و پمادهای کپسایسین

کپسایسین ماده‌ی فعال فلفل تند است و وقتی به صورت پماد، کرم، لوسیون و چسب استفاده می‌شود، می‌تواند باعث تسکین درد شود. کپسایسین عامل ایجاد حس سوزش بعد از مصرف فلفل تند است و در برخی تحقیقات نشان داده شده که باعث اختلال در عملکرد انتقال پیام درد سلول‌های عصبی به مغز خواهد شد.
طبق گزارشی در سال 2014 مدارکی اثبات کردند که استعمال کپسایسین برای کاهش درد آرتروز زانو مفید واقع شده است. علاوه بر این محصولات حاوی کپسایسین فقط باعث تسکین موقت درد جلو و زیر کشکک زانو خواهند شد. بنابراین همانطور که می‌بینید این محصول برای تسکین اکثر بیماری های زانو مفید است. توصیه‌ی برخی از پزشکان این است که چندین بار در روز از این محصولات استفاده شود. همچنین باید ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا ببینید که آیا حساسیت دارید یا خیر. نباید کپسایسین را روی پوست آسیب‌دیده یا زخم استفاده کنید.

بنر گل من و تو

روغن‌های ضروری

روغن‌های ضروری به عصاره‌های غلیظ گیاهی گفته می‌شود که در روغن حل شده‌اند و اغلب در طب جایگزین مدرن استفاده می‌شوند، اما قرن‌هاست که بخشی از درمان‌های پزشکی هستند. روغن‌های ضروری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بررسی نشده‌اند، پس باید با احتیاط مصرف شوند. این روغن‌ها جزء اصلی آروماتراپی (رایحه‌درمانی) هستند که در آن بوی این گیاهان باعث انتشار سیگنال‌هایی به مغز برای تسکین درد، مخصوصاً درد آرتروز، خواهد شد.  
تحقیقی در سال 2016 نحوه‌ی تأثیر آروماتراپی با این روغن‌های ضروری بر درد ناشی از آرتروز زانو را بررسی کرد. در یک تحقیق 90 نفر به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: افرادی که تحت رایحه‌درمانی و ماساژ با روغن ضروری لاوندر قرار گرفتند، گروه شاهد که تحت ماساژ با روغن بادام قرار گرفتند و گروه کنترل که ماساژ داده نشدند. این درمان با روغن‌های ضروری باعث کاهش چشمگیر درد در افراد مبتلا به آرتروز زانو در مقایسه با دو گروه دیگر شد.
آرنیکا، روغن ضروری معروفی است برای تسکین درد استفاده می‌شود. این گیاه در آمریکای شمالی و اروپا یافت می‌شود و روغن آن باعث تسکین درد آرتروز خواهد شد.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که سالیان سال در طب آیورودیک استفاده شده است. اگرچه تحقیقات زیادی در زمینه‌ی تأثیر آن برای تسکین درد وجود ندارد، اما یک بررسی نشان داد که این ماده باعث بهبود علائم آرتروز می‌شود، اما محققین آن گفته‌اند که تحقیقات جدی‌تر و گسترده‌تری برای تأیید اثرات درمانی زردچوبه برای آرتروز لازم است.

زنجبیل
زنجبیل

زنجبیل

نشان داده شده که زنجبیل می‌تواند در درمان آرتروز مؤثر بوده و به عنوان جایگزینی برای داروهای NSAID باشد. در تحقیقی با 247 شرکت کننده، زانودرد 63% از آن‌هایی که محصولات درمانی حاوی زنجبیل دریافت کردند، در مقایسه با 50% گروه شاهد (پلاسیبو)، به میزان چشمگیری کاهش یافت.

ویتامین E

در یک تحقیق در سال 2018 نشان داده شد که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند در درمان زانودرد مؤثر باشند. محققین این تحقیق نشان دادند که ویتامین E می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مفصل باعث جلوگیری از پیشروی آرتروز شود. با این حال گفته‌اند که تحقیقات بیشتری لازم است.

گلوکوزامین/کندروئیتین

نتایج تحقیقات در زمینه‌ی تأثیر تسکین دهندگی درد گلوکوزامین و کندروئیتین مختلف هستند. تحقیقی در سال 2016 اثر گلوکوزامین و کندروئیتین را در 164 بیمار مبتلا به زانودرد ناشی از آرتروز بررسی کرد.در واقع این تحقیق متوقف شد، چون افرادی که این مکمل‌ها را دریافت می‌کردند نسبت به گروه شاهد علائمشان بدتر شد. حتماً قبل از استفاده از این مکمل‌ها برای کنترل علائم آرتروز با پزشکتان مشورت کنید.

متیل‌سولفونیل‌متان (MSM)
متیل‌سولفونیل‌متان (MSM)

متیل‌سولفونیل‌متان (MSM)

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این مسکن می‌تواند برای زانودرد مفید باشد. تحقیقی که روی 50 مرد و زن 40-76 ساله انجام شد نشان داد که دو دوز 3 گرمی متیل‌سولفونیل‌متان در روز باعث بهبود درد و عملکرد زانو خواهد شد. به گفته‌ی محققین این مکمل نیاز به بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری دارد.

درمان‌ها

علاوه بر مکمل‌ها و داروهای موضعی، درمان‌هایی برای تسکین زانودرد شما وجود دارند:

  • یخ یا گرما: درمان با یخ یا گرما می‌تواند باعث تسکین درد مفصل ناشی از آرتروز شود. روماتولوژیست‌ها می‌گویند که کمپرس یا پد برای تسکین زانودرد ناشی از آرتروز بسیار مؤثر است، اما برخی افراد عقیده دارند که یخ بیشتر باعث تسکین دردشان می‌شود.
  • ماساژ: ماساژدرمانی راه جایگزین مؤثری برای تسکین زانودرد است. در حالی که انواع مختلفی از این درمان وجود دارد، اما ماساژ ساده توسط خود فرد یا مشت‌ومال دادن مفصل متورم با انگشتان، دست‌ها یا ماساژور می‌تواند باعث تسکین زانودرد شود.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست به شما خواهد گفت که کارکرد زانوهایتان چگونه است و منشاء درد کجاست و شاید از درمان‌های دستی و ماساژ یا سونوگرافی برای درمان گرفتگی ‌ها و تحریک الکتریکی نیز استفاده کند.
سبک زندگی
سبک زندگی

سبک زندگی

برخی از مداخلات برای درمان زانودرد، تغییرات ساده در سبک زندگی و عادات شما است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رژیم غذایی: رژیم غذایی متعادل که سرشار از غذاهای گیاهی، ماهی، غلات کامل، آجیل و لوبیاها باشد، می‌تواند به کنترل علائم آرتروز و درد کمک کند. رژیم مدیترانه‌ای، روغن ماهی، چای سبز و ادویه‌ها و گیاهان دارویی باعث کاهش التهاب و خشکی صبحگاهی مفاصل خواهند شد. 
  • ورزش: تحقیقی در سال 2013 نشان داد که ورزش‌های درمانی مانند: تمارین ایروبیک، تمارین قدرتی و شنا باعث کاهش التهاب، تقویت مفاصل و تقویت زانوها خواهند شد.
  • تای‌چی: این ورزش ذهن و بدن، شامل حرکات آرام، مدیتیشن و تنفس ریتمیک است. نشان داده شده که باعث تسکین زانودرد و آرتروز خواهد شد. تحقیق دولتی نشان داد که این ورزش درد را کاهش می‌دهد و کارکرد زانو را در افراد مبتلا به آرتروز زانو بهبود می‌بخشد.
  • موسیقی گوش دادن: کار ساده‌ی موسیقی گوش دادن می‌تواند درمانی برای جسم و روان باشد. موسیقی‌درمانی، می‌تواند با فیزیوتراپی همراه شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش درد و استرس شود.
  • کاهش استرس: پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش استرس روحی می‌تواند درد جسمانی را کاهش دهد. برای این منظور می‌توان از ورزش، گوش دادن به موسیقی و مدیتیشن کمک گرفت. استرس قسمتی از مغز که سیگنال‌های عصبی به سرتاسر بدن، از جمله زانوها می‌فرستد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از زانودردها را می‌توان در خانه درمان کرد، اما برخی از آن‌ها نیز نیازمند مراجعه به پزشک هستند.
در صورت مشاهده‌ی موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید و  تورم
  • دفورمیتی و کبودی شدید
  • علائمی در قسمت‌های دیگر بدن
  • علائمی که بیش از چند روز ادامه دارند یا به جای اینکه بهتر شوند بدتر می‌شوند
  • بیماری‌های دیگری که ممکن است باعث مختل شدن روند بهبودی شود
  • علامت عفونت مانند تب

پزشک شما را معاینه خواهد کرد و آزمایش‌هایی را برای تشخیص زانو درد شما تجویز می‌کند. اگر مشکلی دارید که نیازمند درمان پزشکی است، هرچه زودتر معاینه شوید تا درمان شروع شود زیرا در اینصورت نتایج بهتری خواهید گرفت.