تاثیر ویتامین E در سلامت بدن

ویتامین e برای سلامتی
مواد که ویتامین e دارد

سلام به دوستان عزیران دنبال کننده گل من و تو ایمدوارم همیشه حالتون خوب خوب باشه در این مطلب در مورد ویتامین E میخوایم صحبت کنیم که امیدوازم مفید باشه براتون

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که به بازسازی سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. این ماده‌ی مغذی ضروری به صورت طبیعی در بعضی از غذاها وجود دارد و همچنین می‌توان آن را از طریق مصرف مکمل‌ها تامین کرد و بعضا در غذاهای فرآوری شده نیز یافت می‌شود. ویتامین E جز ویتامین‌های محلول در چربی است یعنی بدن شما ویتامین E وارد شده به بدنتان را ذخیره می‌کند و در زمان نیاز از آن استفاده می‌کند.

ویتامین E در بدن ۸ ترکیب مختلف ایجاد می‌کند که فعال‌ترین آنها در بدن انسان آلفاتکوفرول است.

مواد غذایی سرشار از ویتامینe

شما حتما یک ماشین و یا دوچرخه زنگ زده را دیده‌اید. زمانی که سلول ها در معرض مولکول‌هایی با نام رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرند فرآیند مشابهی از اکسیداسیون و پیری شتاب دهنده در بدن شما رخ می‌دهد رادیکال‌های آزاد موجب تضعیف سلول‌های سالم می‌شوند و همچنین این مولکول‌ها ممکن است باعث بیماری‌های قلبی و سرطان شوند.

بنر گل من و تو

رادیکال‌های آزاد نتیجه‌ عملکرد طبیعی بدن است آنها به سلول‌های شما آسیب می‌زنند و طول عمر آنها را کم می‌کند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به کم شدن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های شما آسیب کمتری ببینند و دچاری پیری زودرس نشوند.

محققان استفاده از ویتامین E را به عنوان درمان برای انواع بیماری های دژنراتیو مانند سفت شدن سرخرگ‌ها، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سرطان را مورد بررسی قرار داده‌اند و این تحقیقات نشان داد که ویتامین E می‌تواند درصد ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی‌ها برای بالا بردن «ویتامین ای» بدنشان مجبور به استفاده از نوع شیمیایی آن هستند اما این یک مسئله‌ی نادر است و با خورد و خوراک قابل درمان است.

ویتامین E به افرادی که در معرض خطرهای زیست محیطی و آلودگی هستند نیز کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد توسط سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و اشعه ماورا بنفش خورشید  آزاد می‌شوند. ویتامین E به بهبود سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

غذاهای دارای ویتامین E

خواص و مزایای اسفناج

یکی از راه‌های ساده برای افزایش مقدار ویتامین E در بدن استفاده از روغن زیتون در دستورهای غذاییتان به جای روغن مایع است. تخمه آفتابگردان دارای حدود ۲۰ میلی‌گرم ویتامین E است که حتی بیشتر از مقداری است که برای مصرف روزانه توصیه شده. سالاد اسفناج و کلم درست کنید و درون آن مقداری فندوق و گردو بریزید تا مقدار ویتامین E موجود در آن افزایش پیدا کند و دارای مواد مغذی بیشتری شود. با خلاقیت خودتان می‌توانید غذاهایی تهیه کنید که دارای مقدار قابل توجهی از این ویتامین باشد و نیاز روزانه شما را تامین کند.

مکمل‌های ویتامینE

نقش ویتامین e در سلامتی - گل من و تو

قرار دادن بیش از حد ویتامین E در برنامه‌ی غذایی کار دشواری است. اما اینکه ویتامین E مورد نیاز بدنتان را توسط غذاها تامین کنید خطرناک نیست و ضرری نمی‌رساند. در حالی که استفاده‌ی بیش از حد ویتامین E توسط غذا کار بعیدی است اما محققان معتقدند استفاده از مکمل‌هایی که دارای ویتامین E هستند می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند و یکی از این عوارض افزایش احتمال سکته مغزی است.

استفاده از مکمل‌ها نباید به روزی بیشتر از ۱۰۰۰ واحد برسد. برای سنین ۱۴ سال به بالا این مقدار ۱۵ میلی گرم در روز توصیه شده است.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: