درمان گیاهی و طبیعی زخم های مختلف چقدر تاثیر دارند؟

درمان گیاهی و طبیعی زخم ها
درمان گیاهی و طبیعی زخم ها

بهترین راه برای جلوگیری از عفونی شدن زخم ها تمیز کردن آنها با آب ولرم و صابون ملایم است. اما اگر زخمی عفونی شود آب و صابون به تنهایی تاثیر ندارد. شما قبل از اینکه با پزشک تماس بگیرید یا از آنتی بیوتیک موضعی برای عفونت خفیف استفاده کنید، احتمالا درمان های طبیعی را امتحان کنید.

با این حال در این مرحله باید برای درمان عفونت به پزشک مراجعه کنید. در مواردی که خونریزی زخم متوقف نمیشود، مقدار زیادی چرک دارد یا به هر طریقی بدتر میشود ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.
آیا در مورد برخی از داروهای گیاهی و طبیعی که در حال حاضر تبلیغ می شوند کنجکاو هستید؟ برای آشنایی بیشتر با اینکه چه داروهای طبیعی ممکن است برای زخم های خفیفی که هنوز عفونی نشده اند و همچنین آنچه علم در مورد ایمنی و اثر بخشی آنها می‌گوید، این مقاله را مطالعه کنید.

درمان های طبیعی

با وجود اینکه درمان های مرسوم معمولا شامل استاندارد های مراقبت از زخم است، درمان های طبیعی یا گیاهی (که برخی از آنها قرن هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند) مورد توجه محققان قرار گرفته است.
این داروها با توجه به نوع آنها ممکن است خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی یا ضد میکروبی داشته باشند. درمان های طبیعی فقط برای زخم های جزئی قابل استفاده است. شما هرگز نباید به جای مراقبت های پزشک برای زخم ها و عفونت های شدید از داروهای جایگزین استفاده کنید و نباید از موارد زیر برای زخم باز استفاده کنید.

بنر گل من و تو
آلوئه ورا برای زخم
آلوئه ورا برای زخم

آلوئه ورا

در گذشته از آلوئه ورا برای درمان زخم های سوختگی استفاده می کردند اما ماده ژل مانند برگ های این گیاه نیمه گرمسیری، برای سایر مشکلات پوستی هم مفید است به گونه ای که امروزه از آن استفاده های گسترده تری می شود. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2016 و یک بررسی تحقیقاتی در سال 2012 آلوئه ورا دارای اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی است و همچنین میتواند روند بهبودی بافت پوست را افزایش دهد. از جمله کاربردهای آلوئه ورا می‌توان به درمان زخم بستر، رفع آکنه و جوش اشاره کرد. آلوئه ورا حتی میتواند درد را کاهش دهد به همین علت از آن برای تسکین دردهای ناشی از زخم بستر استفاده می شود. در صورت نیاز میتوانید آلوئه ورا را روزانه روی پوست بمالید.

روغن اسطوخودوس

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2018 نشان داد که اسطخودوس به ویژه اسانس آن میتواند روند بهبود زخم را افزایش دهد و همچنین اثرات ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد. مانند هر اسانس دیگری باید ابتدا آن را با یک حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام رقیق کنید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه حاوی یک ماده طبیعی ضد التهابی و ضد میکروبی به نام کورکومین است که در صورت استفاده موضعی میتواند روند بهبود زخم های پوستی را افزایش دهد. یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2018 همچنین نشان داد که زردچوبه حتی میتواند حاوی مواد ضد عفونی کننده باشد.

با وجود اینکه زردچوبه به شکل گسترده بر روی حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است اما طبق یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 گفته شد که نقش این ماده بر روی زخم های انسانی مورد بررسی قرار نگرفته است. همچنین نباید مکمل های زردچوبه را به صورت خوراکی مصرف کنید چون ممکن است منجر به خونریزی شود.

دارچین برای درمان زخم
دارچین برای درمان زخم

دارچین

دارچین در درمان های سنتی کاربرد دارد. از پوست درخت دارچین به عنوان ادویه، چاشنی و طعم دهنده استفاده میشود. دارچین دارای خاوص آنتی اکسیدانی، ضد زخم، ضد میکروبی، ضد دیابت، کاهش قند خون، کاهش چربی خون و فعالیت ضد التهابی است که میتواند برای انواع زخم ها مانند درجات مختلف زخم پای دیابتی، زخم معده، زخم های ناشی از سوختگی سطحی و… مفید باشد. مطالعات نشان داده اند که عصاره دارچین با خواص ضد آنتی اکسیدانی خود باعث تسریع بهبود زخم میشود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد عفونتی کننده طبیعی است که میتواند التهاب پوست را هم درمان کند. با یان حال محصولات مبتنی بر روغن درخت چای را نمیتوان برای سوختگی استفاده کرد. میتوانید اسانس درخت چای رقیق شده یا محصولات حاوی این روغن را تا دو بار در روز روی پوست بمالید.

عسل برای درمان زخم ها
عسل برای درمان زخم ها

عسل

مطالعات متعددی نشان داده اند که استفاده از عسل روی پوست سوخته میتواند به بهبود زخم و کاهش التهاب کمک کنند (روشی که مادران ما نسل ها از آن استفاده کرده اند). در واقع یک گزارش از مجله پزشکی نیوزلیند هشت مطالعه (با مجموع 624 نفر) را مورد مطالعه قرار داد و متوجه شد که عسل در درمان سوختگی های درجه یک و دو موثر است. بیشتر مطالعات شامل استفاده از عسل خام و فرآوری نشده پوشیده شده با گاز استریل بود. عسل ممکن است به بهبود زخم های جزئی برای جلوگیری از عفونت کمک کند و گاهی اوقات به عنوان جایگزینی برای بانداژ و سایر پانسمان های پوستی استفاده میشود.

چیزی که نتیجه بخش نیست

همه گیاهان و داروهای طبیعی برای کمک به درمان زخم های عفونی شناخته نشده اند. به ویژه اینکه شما باید در مورد درمان های زیر که ممکن است به صورت آنلاین تبلیغ شوند محتاط باشید:

  • زردچوبه خوراکی
  • سایر مکمل های خوراکی از جمله روغن های ضروی، به خصوص اگر یک بیماری زمینه ای دارید.
  • خار مریم. یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2018 نشان داد که ممکن است خار مریم برای بهبود زخم موثر باشد اما همچنین شواهدی وجود دارد که نشان میدهد این داروی گیاهی ممکن است با داروهای مختلف تداخل داشته باشد و همچنین حساسیت به خورشید را افزایش دهد.

چه زمانی نیاز به درمان داریم؟

به طور کلی یک زخم جزئی ممکن است در عرض یک هفته بهبود یابد. اگر زخم شما ظرف یک هفته پس از مصرف داروهای گیاهی یا طبیعی خانگی بهتر نشد باید به پزشک مراجعه کنید.
همچنین زخم های عفونی که  علائم زیر را دارند باید درمان شوند:

  • چرک یا ترشح زخم بیشتر شده به خصوص اگر ترشحات به رنگ زرد یا سبز باشد و بوی بدی داشته باشد.
  • زخم قرمز یا زخمی که تغییر رنگ داده ملتهب یا متورم میشود
  • زخمی که با لمس احساس داغی میکند
  • زخمی که درد آن افزایش میابد
  • زخمی که دارای رگه های قرمز یا تغییر رنگی است که از مرکز زخم پخش میشود و رشد میکند
  • زخمی که با تب و لرز همراه است
  • به عنوان یک قاعده کلی بهتر است برای بریدگی هایی که بزرگتر از 2 سانتی متر هستند یا عمق آنها 0.5 سانتی متر یا بیشتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همچنین اگر زخمی با لبه های دور از هم دارید که به نظر میرسد در طول روند بهبودی به هم نمیرسند احتمالا نیاز به بخیه داشته باشد.
  • زخم هایی که خونریزی آنها متوقف نمیشود و همچنین زخم هایی که در اثر گاز گرفتن حیوانات ایجاد میشوند نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی دارند.

آیا استفاده از درمان های طبیعی خطرناک است؟

معمولا از درمان های طبیعی برای زخم های جزئی یا برای رفع جای زخم استفاده می شود و نباید این نوع درمان های غیرپزشکی را برای زخم های عفونی، زخم های باز و… استفاده نمود. برای مثال اگر از درمان های گیاهی و طبیعی برای افراد دچار زخم بستر درجه سه استفاده شود، موجب تشدید خطرات زخم بستر می گردد و در بعضی مواقع منجر به مرگ فرد می گردد. بنابراین قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان های بالینی
درمان های بالینی

درمان های بالینی

اگر درمان های طبیعی و گیاهی به بهبود زخم شما کمک نمیکند شاید به سراغ درمان های بالینی بدون نسخه بروید (OTC) بروید. انتخاب های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بانداژ های استریل برای کمک به پوشاندن بریدگی ها
  • ژل نفتی، استفاده روزانه از این ژل ها میتواند باعث بهبود زخم شود و از ایجاد اسکار جلوگیری کند
  • آنتی بیوتیک های موضعی OTC
  • استامینوفن (تیلنول) برای کمک به کاهش درد

اگر زخم شما توسط یک شی زنگ زده ایجاد شده است با یک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا نیاز به تزریق واکسن کزاز دارید یا خیر. بسته به شدت عفونت ممکن است پزشک موراد زیر را هم توصیه کند:

  • آنتی بیوتیک های خوراکی
  • محلول ها یا شوینده های آنتی بیوتیک موضعی
  • کورتیکواستروئید ها برای التهاب
  • بستری شدن در بیمارستان (فقط برای عفونت های شدید)