تاثیر داروهای گیاهی بر ریزش مو و مقایسه آن با کاشت مو

تاثیر داروهای گیاهی بر ریزش مو
تاثیر داروهای گیاهی بر ریزش مو

ریزش مو به نگرانی مردان و زنان بسیاری تبدیل شده است و دلایل مختلفی از ژنتیک گرفته و کمبود ویتامین تا تغییرات هورمونی باعث بروز این مشکل می‌شوند. بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری تیروئید هم به نازک شدن و ریزش مو منجر می‌شود.

هیچ گیاه جادویی برای رشد مجدد موها وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده که بعضی مواد گیاهی می تواند فرایند ریزش مو را کاهش داده و به رشد موی جدید کمک کند. شایان ذکر است که بخش بزرگی از این تحقیقات بر روی حیوانات انجام شده است و به مطالعات بیشتری برای اثبات کارایی آنها بر روی انسان به اثبات برسند. از طرفی امروزه از روش های مختلف کاشت مو برای درمان ریزش مو و کچلی استفاده می شود که این درمان بر روی اکثر پوست های سر موفق بوده است. این روش درمانی زیبایی، یک روش موثر و ایمن در درمان ریزش مو است. در این مقاله قصد داریم تا این دو روش یعنی استفاده از گیاهان برای رویش مجدد مو و کاشت مو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

روغن رزماری

چیست: روغن رزماری به روغن عصاره یک گیاه طبیعی است.

بنر گل من و تو

مزایای آن برای مو: روغن رزماری یک ماده ضدالتهاب و ضدمیکروبی است و گزینه مناسبی برای رفع مشکلات فرق سر، مثل خارش و پوسته پوسته شدن است. خاصیت ضدالتهابی و کمک به سلامت فولیکل برای مراقبت از رشد مو، آن را برای رشد احتمالی مو سودمند می‌کند.

نحوه استفاده: چند قطره از روغن (بوی آن بعد از مدت اندکی از بین می رود) را روی سر بمالید و آن را پنج تا ده دقیقه بمالید و بلافاصله با شامپو بشویید. ماساژ روغن روی پوست سر باعث تحریک گردش خون می‌شود و همراهی آن با خاصیت ضدالتهابی آن به روشی موثر برای تقریت آناژن یا مرحله رشد سیکل مو تبدیل می‌شود.

چقدر طول می کشد که اثر کند: دیدن نتایج اولیه درمان – حداقل بخشی مربوط به مزایای آن روی پوست سر را بعد از گذشت حدود 4 هفته مشاهده خواهید کرد. برای دیدن نوعی اثر بر روی سلامت فولیکل مو و بهبود احتمالی در رشد، باید حداقل چهار ماه منتظر بمانید.

آلوئه ورا بر ریزش مو
آلوئه ورا بر ریزش مو

آلوئه ورا

چیست: آلوئه ورا گیاهی حاوی ماده ای ژله مانند در بخش برگهایش است.

مزایای آن برا مو: اکر راستش را بخواهید مزایای اثبات شده و مشخص آلوئه ورا برای پوست، خیلی بیشتر از مو است. اما رشد موی سالم تنها در یک پوست سر سالم ممکن خواهد بود و باید به آن اشاره می شد. مراقبت از فرق سر، به طور کلی بر رشد مو تاثیر می گذارد و آلوئه ورا منبعی از ویتامین های مختلف (بیشتر ویتامین آ، سی و ای که آنتی اکسیدان های محافظتی هستند)، مرطوب کننده قوی و همچنین خواص ضدالتهاب است.  نتایج یک مطالعه آن بود که این ماده برای درمان درماتیت سبوره ای که یک مشکل رایج ناشی از خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش فرق سر است، موثر است.

نحوه استفاده: برای دستیابی به نتایج بهینه باید محصولات تشکیل شده از آب خالص و ژل آلوئه ورا را روی سرتان ماساژ بدهید و سپس سرتان را بشوئید.

چقدر طول می کشد که اثر کند: حتی بعد از یک جلسه استفاده هم می توانید شاهد اثر فوری ناشی از مزایای استفاده از آلوئه ورا باشید. برای دیدن نتایج نهایی استفاده از آلوئه ورا و رشد مرتبط با اثر آن هم باید مثل هر داروی دیگری، چند ماه منتظر بمانید.

عوارض جانبی: تحمل این ماده توسط اکثر افراد به سادگی ممکن است اما در مصرف هر ماده طبیعی، امکان بروز واکنش های آلرژیک هم وجود دارد.

ریشه دندلیون بر ریزش مو
ریشه دندلیون بر ریزش مو

ریشه دندلیون

چیست: ریشه گیاه دندلیون که معمولا به شکل چای و یک مکمل خوراکی استفاده می‌شود.

مزایای آن برای مو: ریشه دندلیون یک سم زدای قوی برای کبد و کلیه ها به شمار می رود اما تاثیر مثبتی هم بر روی کاهش التهاب پوست سر دارد. همین موضوع آن را به گزینه ای ایده آل برای کمک به مشکلات التهاب پوست سر مثل درماتیت سبوره ای یا شوره سر تبدیل می‌کند. این ماده به صورت غیرمستقیم هم مزایایی بر رشد مو دارد، چرا که وجود التهاب پوست سر جلوی رشد موی سالم را می گیرد.

نحوه استفاده از آن: آن را دم کنید و به شکل چای بنوشید و یادتان باشد مصرف آن به همراه ریشه باباآدم، که آن هم یک سم زدای خوب است، عملکرد خوبی ایجاد خواهد کرد. 

چقدر طول می کشد که اثر کند: می توانید بعد از گذشت 10 تا 14 روز شاهد نتایج اولیه و بهبود وضعیت باشید.
عوارض جانبی: ریشه دندلیون ممکن است با مکمل های گیاهی دیگر تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از مصرف مکمل های گیاهی باید با پزشکتان مشورت کنید.

اثرگذاری درمان های طبیعی و داروهای گیاهی در مقایسه با کاشت مو

بعضی نکات کلی درباره مکمل های گیاهی و رشد مو باید به یاد داشته باشید. مهمترین نکته آنست که داروهای گیاهی نمی توانند جلوی کل ریزش مو را بگیرند. اما کاشت مو یکی از قطعی ترین روشهای درمان ریزش مو به شمار می رود.

کاشت مو چیست؟
کاشت مو چیست؟

کاشت مو چیست؟

این فرایند نوعی جراحی برای برداشتن مو از بانک مو و کاشت در قسمت های بی مو است. این درمان معمولا در مطب پزشک انجام می‌شود و اول جراح، روی فرق سر و محل جراحی (فرق سر و پشت سر در بانک مو) را تمیز و بی حس می‌کند. پزشک یکی از دو روش موجود برای کاشت مو یعنی جراحی نوار واحد فولیکولی (FUSS) یا استخراج واحد فولیکولی (FUE) را اجرا می کند.

اثرگذاری کاشت مو
اثرگذاری کاشت مو

اثرگذاری کاشت مو

کاشت مو را می توان موفق ترین روش درمان ریزش مو دانست اما فاکتورهای دیگری نیز هستند که باید در نظر بگیرید: چیزی در حدود 40 تا 80 درصد موهای کاشته شده در فاصله سه الی چهار ماهه بعد از کاشت مو کاملا رشد می کنند. برای افزایش احتمال موفقیت کاشت مو باید یک مرکز کاشت موی تخصصی را پیدا کنید زیرا یک جراح مجرب و کارمندان حرفه ای مرکز کاشت مو از تسلط کافی برخوردارند و یک طرح درمان مناسب با مشکلتان ایجاد خواهند کرد.

هزینه کاشت مو در مقایسه با داروهای گیاهی

هزینه کاشت مو در مقایسه با داروهای گیاهی یا درمان های طبیعی دیگر، بسیار بالاتر است، با این‌حال اثرگذاری کاشت مو هم در مقایسه با روش‌های دیگر ریزش مو بسیار بالاتر است. کاشت مو تنها روش اثبات شده برای بازیابی موی از دست رفته است، اما برای آنکه بدانید که آیا گزینه مناسبی برای کاشت مو هستید یا خیر، باید با جراحتان صحبت کنید.