دلیل ریزش برگ کاج مطبق چیست؟

علت ریزش برگ کاج مطبق
علت ریزش برگ کاج مطبق

علت ریزش برگ کاج مطبق : ریزش برگ ها کاج مطبق می تواند از کافی نبودن نور گیاه باشد. نکته ای که در هنگام خرید به آن دقت نمیشود این است که این گیاه متاسفانه در محيط آپارتمان به دليل خشکي و کمبود اکسيژنبرگ های طبقه پایینی خود را از دست خواهد داد. از دیگر مشکلاتی هم که برای گیاه در آپارتمان میتواند رخ دهد در اثر هواي گرم و خشک برگهای زرد و قهوه‌اي شدن خواهند شد. نور کم هم موجب افتادن و خميده شدن شاخه به سمت پايين نيز مي‌شود که راه حل آن بردن گياه به مکاني پر نور تر است. پس در ادامه به بررسی دلایل ریزش برگ کاج مطبق می پردازیم.

دلیل ریزش برگ کاج مطبق

ریزش برگ کاج مطبق میتواند دلایل مختلفی اعم از بیماری و یا کمبود مواد مغذی و همچنین فراهم نبودن شرایط مناسب نگهداری باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از این دلایل می پردازیم.

وجود بیماری قارچی

یکی از بیماری های رایجی که ماج مطبق دچار آن میشود بیماری قارچی هست که علائم آن از شاخه های پایینی شروع شده و سپس گیاه را بیمار میکند. این بیماری به این شکل عمل میکند که ابتدا برگهای پایینی شروع به شل شدن و در نهایت خشکی و ریزش میکند. برای اینکه این مشکل را رفع کنید بلافاصله بعد از اینکه مشاهده کردید که برگهای پایینی شل شده اند از سم های قارچ کش برای رفع مشکل استفاده کنید. به این شکل که با استفاده از یک اسپری سم را روی شاخه و برگ ها اسپری کنید و مقداری از آن را هم به صورت آبیاری به کاج بدهید.

بنر گل من و تو
دلیل ریزش برگ کاج مطبق
دلیل ریزش برگ کاج مطبق

کافی نبودن نور و گرمای زیاد

یکی دیگر از دلایل ریزش برگ کاج مطبق نرسیدن نور کافی و همچنین گرمای بیش از حد محیط نگهداری می باشد.اگر محیط نگهداری این گیاه گرم و خشک است روي برگ ها را با آب ولرم که به مدت 24 ساعت در محیط نگهداری شده و کلر آن خارج شده غبارپاشی کنید این گیاه به غبار پاشی نیاز دارد و باعث رشد مناسب گیاه خواهد شد.گلدان در معرض جريان مستقيم باد و يا در مسير رفت و آمد قرار ندهيد .خاک را بررسي کنيد دچار آفتي چون کرم ،هزارپا و ….نشده باشد .

وجود بیماری های مختلف

یکی دیگر از بیماری هایی که این گیاه دچار آن میشود حمله حشراتی همچون حشرات تریپس، شپشکهای گیاهی و شپشک آرد آلود می باشد که این حشرات با تولید عسلک بر روی برگها و همین عامل باعث زرد شدن و دنهایت ریزش برگها میشود. از سم های حشره کش برای ازبین بردن حشرات استفاده کنید.

یکی دیگر از بیماری هایی که این گیاه دچار می شود و باعث ریزش برگ های آن خواهد شد آنتراکنوز می باشد که در اثر این بیماری شاخه های گیاه قهوه ای شده و برگها ریزش پیدا میکنند.اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این آفت باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت.

علت ریزش برگ کاج مطبق
علت ریزش برگ کاج مطبق

ریزش عادی

همانگونه که در نکات بالا گفته شد برخی از ریزش ها به دلیل بیماری های و نبود شرایط نگهداری مناسب رخ میدهد ولی اگر گیاه شما دچار ریزش برگ ولی به آرامی میباشد نشانه رشد و بزرگ شدن گیاه شما است و کاملا امری طبیعی می باشد.(البته از نور کم هم میباشد و در این صورت گیاه را به محلی با نور مناسب منتقل کنید.) اگر ریزش برگ های گیاه شما خیلی سریع اتفاق میوفته و از حالت عادی خارج شده تمامی شرایط بالا را برررسی کنید و راه حل مناسب را برای مقابله با مشکل انتخاب کنید.

شما میتوانید برای مطالعه روش نگهداری و نیازهای کاج مطبق و همچنین مشکلات نگهداری کاج مطبق مطالب سایت رو مطالعه کنید و جواب تمامی سوالات خودتون رو بگیرید.

مطالب مرتبط :

بنفشه آتشین فوق العاده زیبا با گلهای قرمز

پيت ماس چيست؟

نگهداری کاسکو طوطی