آیا دیفن باخیا سمی است؟ دیفن باخیا مرگ بار برای حیوانات و کودکان است؟

آیا دیفن باخیا سمی است
آیا دیفن باخیا سمی است

آیا دیفن باخیا سمی است؟ آیا دیفن باخیا برای گربه و سگ هم سمی است؟ جالب هست بدانید که در خیلی جاها این گیاه را با نام عصای خنگی (Dumbcane) می نامند حالا چرا این اسم رو بهش دادن؟ بله بخاطر سمی بودن دیفن باخیا است. دیفن باخیا گیاه زینتی محبوب است که معمولا در خانه ها و ادارات از آن نگهداری میکنند. علیرغم ظاهر جذاب آن، مهم است که از سمیت آن آگاه باشید زیرا در صورت بلعیده شدن توسط انسان و حیوانات خانگی می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. در ضمن حتما مقاله گیاهان سمی را مطالعه کنید.

یکم در خصوص دیفن باخیا بگیم و بعد بریم سراغ سمی بودن آن، دیفن باخیا جزو گیاهانی است که دارای برگهای پهن و زیبایی است و به واسطه برگهایش به محبوبیت زیادی رسیده است. برگ‌های این گیاه به شکل بیضی بزرگی هستند و به رنگ سبز تیره می‌باشند. در وسط این برگ‌های سبز رنگ، خطوط به رنگ سفید و زرد به چشم می‌خورد که بر زیبایی گیاه می‌افزاید. در صورتی که شرایط نگهداری از دیفن باخیا مناسب باشد، برگ‌های آن به طول 50 و عرض 25 متر و ارتفاع گیاه به 100 سانتی‌متر خواهد رسید.

سمی بودن دیفن باخیا
سمی بودن دیفن باخیا

چرا دیفن باخیا سمی است؟

دیفن باخیا گیاهی است که بیشتر انسان های روی کره زمین از سمی بودن آن باخبر هستند، ولی اینکه چرا سمی است و چه موادی در این گیاه وجود دارد که باعث سمی بودن آن شده را با هم بررسی میکنیم. گیاه دیفن باخیا حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است که برای انسان و حیوانات خانگی سمی است. اگر بلعیده شود می توانند باعث تحریک و تورم شدید دهان، لب ها، زبان و گلو شوند.

بنر گل من و تو

همین ماده می تواند منجر به مشکل در بلع و صحبت کردن و همچنین ترشح بیش از حد آب دهان، استفراغ و ناراحتی تنفسی در موارد شدید شود. خوردن حتی مقدار کمی از گیاه می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. پس خیلی مراقب حیوانات خانگی و کودکان خود باشید.

بعد از خورده یا بلعیده شدن این گیاه اولین کاری این است که کودک یا حیوان خانگی خود را به نزدیکترین پزشک ببرید و شروع به درمان کنید.

آیا شیره دیفن باخیا سمی است؟

خیلی ها این سوال را مطرح میکنند که آیا شیره دیفن باخیا سمی است؟ حتما زمان تکثیردیفن باخیا و جابجای گیاه دقت کنید چون شیره این گیاه هم سمی است، شیره گیاه دیفن باخیا علاوه بر سمی بودن در هنگام مصرف، می تواند در برخی افراد که دارای پوست حساس هستند باعث تحریک پوست و خارش نیز شود. در صورت تماس شیره با پوست، شستشوی ناحیه آسیب دیده با آب و صابون در اسرع وقت توصیه می شود. علاوه بر این توصیه می شود هنگام تکثیر و دست زدن به گیاه از دستکش استفاده کنید تا از تماس با پوست جلوگیری شود و پس از تماس دستان خود را کاملا بشویید. تا جای ممکن سعی کنید گیاه دیفن باخیا را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید و به دیگران در مورد سمیت آن آموزش دهید.

آیا تمامی گونه های دیفن باخیا سمی است؟

بله، بیشتر گونه های دیفن باخیا سمی هستند (حتما مقاله انواع دیفن باخیا را مطالعه کنید). این گیاه حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است که در صورت مصرف برای انسان و حیوانات سمی است. پس زمانی که میخواهید این گیاه را خریداری کنید بدانید که تمامی گونه ها سمی است و از حیوان خانگی یا کودک در خانه دارید با احتیاط نسبت به خرید آن اقدام کنید.

آیا دیفن باخیا برای گربه ها سمی است؟

بله، گیاهان دیفن باخیا برای گربه ها سمی هستند و در صورت بلعیدن می توانند مشکلات جدی برای گربه ها به وجود بیاورد. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد این گیاه حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است که می تواند باعث تحریک و تورم شدید دهان، لب ها، زبان و گلو در گربه ها شود. خوردن حتی مقدار کمی از گیاه می تواند باعث ترشح بیش از حد آب دهان، استفراغ و مشکل در بلع شود. در موارد شدید، می تواند منجر به ناراحتی تنفسی و سایر مشکلات در این حیوان خانگی شود.

آیا دیفن باخیا برای سگ ها سمی است؟

در پاسخ به این پرسش هم باید گفت که بله همانند سمی بودن برای گربه های این گیاه بریا شگ ها هم سمی میباشد و مراقب جیوده شدن آن توسط سگ ها باشید.

آیا دیفن باخیا برای انسان ها سمی است؟

بله، گیاهان دیفن باخیا برای انسان سمی هستند و در صورت مصرف می توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. زمانی که گیاه را جابجا و یا تکثیر میکنید حتما از دستکش استفاده کنید. شیره این گیاه در برخی افراد باعث تحریک پوست و خارش می شود.

دیفن باخیا سمی است
دیفن باخیا سمی است

علائم مسمومیت گیاه دیفن باخیا چیست؟

علائم مسمومیت خورده شدن و بلعیدن دیفن باخیا در انسان و حیوانات خانگی بسته به خورده شدن و حساسیت فرد به سم می تواند متفاوت باشد. با این حال، برخی از علائم رایج در انسان و حیوانات خانگی عبارتند از:

علائم مسمویت با دیفن باخیا برای انسان و حیوان یکسان است :

  • تحریک و تورم دهان، لب ها، زبان و گلو
  • آب دهان بیش از حد
  • مشکل در بلع و صحبت کردن
  • تهوع و استفراغ
  • دیسترس تنفسی (در موارد شدید)

در صورتی که سم و شیره گیاه به چشم منتقل شود، باعث بروز علائم زیر خواهد شد :

  • آسیب به قرنیه چشم
  • چشم درد

علاوه بر این، ممکن است فرد دچار علائم پوستی و مشکلات دیگری شود. این مشکلات عبارتند از :

  • قرمزی پوست
  • سوزش و خارش پوست
  • مشکل در دید

در موارد خیلی شدید میتواند زندگی انسان و حیوانات خانگی شما را دچار مخاطره کند، به محض مشاهده علائم حیوان خانگی خود سریعا نزد نزدیکترین پزشک ببرید.

درمان مسمومیت دیفن باخیا
درمان مسمومیت دیفن باخیا

نحوه درمان مسمومیت دیفن باخیا

در صورتی که فرزندتان با دیفن باخیا مسموم شده است، در ابتدا دهان او را با یک پارچه سرد و پاک کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش مسموم در او، مقداری شیر به او بخورانید. در صورتی که هم فرد فرد مسمومیت با این گیاه است، چشم‌ها را کاملاً با آب خنک بشورید تا اثر سم و شیره گیاه از بین برود. بهتر است در این زمان فرد را نیز به یک درمانگاه تا داروی مناسبی برای تجویز آن استفاده کنید. رایج‌ترین داروها برای مسموم دیفن باخیا، آنتی هیستامین و مسکن هستند که بر اساس سن و بدن هر فرد او تجویز می‌شود

اگر مشکوک هستید که شخصی یا حیوان خانگی بخشی از گیاه دیفن باخیا را بلعیده است، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی یا مراقبت های دامپزشکی باشید. زمان برای درمان مسمومیت با دیفن باخیا بسیار مهم است و اقدام سریع می تواند تفاوت بین بهبودی کامل و مشکلات جدی سلامتی باشد.

در برخی موارد ضعیف میتوان با شستشو دهان و دستگاه گوارش مشکل را کاهش داد برای این کار میتواند با القای استفراغ یا استفاده از زغال چوب فعال برای جذب سم اقدامات اولیه را انجام دهید. در موارد شدیدتر، بستری شدن در بیمارستان ممکن است برای مراقبت های حمایتی و نظارت بر علائم فرد ضروری باشد.

از دیفن باخیا چگونه نگهداری کنیم تا دچار مسمومیت نشویم

مراقبت از دیفن باخیا می تواند به جلوگیری از مشکلات مسمومیت مرتبط با این گیاه کمک کند. در اینجا چند نکته در مورد نحوه مراقبت ایمن از دیفن باخیا وجود دارد:

1. گیاه را در مکانی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید: گیاهان دیفن باخیا را باید در مناطقی قرار دهید که به راحتی در دسترس کودکان و حیوانات خانگی نباشد، مانند قفسه های بلند یا در اتاق هایی که زیاد کودکان و حیوانات شما مخصوصا گربه ها به آن دسترسی ندارند.

 2. دست های خود را بعد از دست زدن به گیاه بشویید: حتما بعد از دست زدن به گیاه دست های خود را با آب و صابون کاملا بشویید، زیرا سموم می توانند باعث تحریک پوست شوند و یا بعد از دست زدن به این گیاه آن را به چشم و دهان خود بزنید که باعث به وجود آمدن مشکلات بعدی خواهد شد.

 3. هنگام دست زدن و تکثیر گیاه از دستکش استفاده کنید: اگر پوست حساسی دارید، هنگام دست زدن به گیاه از دستکش استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

 4. از خوردن گیاه خودداری کنید: هیچ بخشی از گیاه دیفن باخیا را نخورید، زیرا سمی است و در صورت بلعیدن می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. با رعایت این نکات می توانید از مشکلات مسمومیت مرتبط با دیفن باخیا جلوگیری کنید و با خیال راحت از زیبایی این گیاه لذت ببرید.

جمع بندی سمی بودن دیفن باخیا برای گربه و حیوانات خانگی

درست هست که دیفن بخیا جزو گیاهان جذاب و دوست داشتنی هست که میتواند دفتر محل کار و خانه شما را زیبا کند ولی باید توجه داشته باشید که دیفن باخیا سمی است، دیفن باخیا برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی می باشد. مراقب باشید چون در صورت بلعیدن، این گیاه می تواند مشکلات جدی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی ایجاد مسمومیت با این گیاه را حتما جدی بگیرید و مطالب گفته شده در بالا را حتما انجام دهید. اگر سوال یا مشکلی در نگهداری این گیاه دارید در بخش کامنت بپرسید.