با تفاوت عطر و اسانس و دسته‌بندی عطرها آشنا شوید

تفاوت بین عطر و اسانس
تفاوت بین عطر و اسانس

تفاوت عطر و اسانس : شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که تفاوت بین عطر و اسانس در چیست؟ یا اگر هم ازتان پرسیده شده باشید جواب را ندانید. برخی تصور می‌کنند عطر همان اسانسی است که در شیشه‌ها می‌فروشند و ادوکلن هم شیشه‌های مارکدار عطر در بازار است. تفاوت آنها در دوامشان است.

تفاوت عطر و اسانس در چیست ؟ اسانس همان روغنهای معطرند و عطر هر نوع روغن معطر، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادوکلن است. عطرها انواع متفاوتی دارند و غلظت آنها نیز فرق می‌کند. در عطرها از الکل استفاده می‌شود تا به دوام و ماندگاری کمک کرده و بوی آن را پخش کنند تا دیگران هم بتوانند بوی عطر را استشمام کنند.

روشهای تهیه عطر:

عطر ها به دو رشو تهیه میشوند که آنها را بررسی میکنیم

بنر گل من و تو
1.تهیه عطر به روش مصنوعی:

با پیشرفت کارخانجات و دستگاه‌ها امروزه عطرها بیشتر بصورت مصنوعی تولید می‌شوند، زیرا راحت‌تر و به‌صرفه‌تر است.

2.تهیه عطر به روش طبیعی:

در روش طبیعی تولید عطر به روش تقطیر، استخراج سیال، استخراج با حلال، به روش پولکی و استرخراج اتانول صورت‌می‌گیرد. روغن موجود در عطر همان عطر رقیق نشده است و دوام و ماندگاری زیادی دارد. غلظت عطرها را با همین روش می‌توان کم یا زیاد کرد. این روغنها که به آنها روغن اساسی گفته‌می‌شود، از دیرباز تولید می‌شده‌اند و اسانس که به تازگی تولید می‌شود با آن تفاوت دارد.

تفاوت عطر و اسانس
تفاوت عطر و اسانس

پارافینی که در عطر موجود است اسانس نام دارد و از مواد شیمیایی بدست‌می‌آید و هزینه پایین‌تری نسبت به عطر دارد. 200 شرکت در سرتاسر دنیا مشغول ساخت و تهیه اسانس هستند و طوری اسانس را می‌سازند که از لحاظ بو مانند عطرش باشد و نتوانید تشخیص دهید. البته اجازه اینکه آنها را عطر بنامند ندارند و با کد عطرها آنها را نامگذاری می‌کنند.

رنگی که در تولید اسانس بکار می‌رود خطرناک است.

دسته‌ بندی عطرها از لحاظ غلظت:

  1. عطر خالص بین 50 تا90درصد اسانس خالص دارد. به شکل روغنی معطر و خالص در اختیار تهیه‌کننده قرار‌می‌گیرد. ماندگاری و دوام فوق‌العاده خوبی دارد.
  2. عطر با غلظتی مانند پرفیوم که بین 15 تا 40درصد عطر خالص دارد و با عناوینی روی عط مشخص می‌شود، مثلاً perfume، perfum، extrait de parfum .
  3. عطر دارای غلظت 15تا30 درصد عطر خالص که روی آن نوشته esprit de perfume .
  4. عطرهای دارای غلظت ادوپرفیوم که 10 تا 20درصد عطر خالص داشته و روی عطر عنوان Eau de Parfum ، millésimeنوشته‌شده‌است.
  5. عطر دارای غلظت ادوتویلت بین 5 تا 15 درصد عطر خالص داشته و روی عطر عنوان eau de toilette نوشته‌شده، غلظت رایج این عطر 10 درصد است که سازمان عطرسازی اعلام کرده است.
  6. عطر دارای غلظت ادوکلن که بین 3 تا 8 درصد عطر خالص دارد و بر روی عطر عنوان eau de cologne نوشته شده است. غلظت رایج 5درصد است.
  7. عطر با غلظت ادوفرش بین 1تا 3 درصد عطر خالص دارد و بر روی عطر عنوان eau de fraiche نوشته‌شده‌است.

این غلظتها بر ای عطرهای با کیفیت و استاندارد تعریف‌شده و شامل عطر بی کیفیت نمی‌شود.

دسته بندی عطرها
دسته بندی عطرها

دسته‌بندی عطها از لحاظ ماندگاری:

اگر بخواهیم عطرها را طبق ماندگاری بو و رایحه تقسیم بندی کنیم، باید آنها را به سه دسته تقسیم‌کرد.

دسته اول: دوام این دسته بین 15 دقیقه تا 2 ساعت بوده و بویی نظیر بوی مرکبات، عطرهای با رایحه میوه، عطر پودری، ادویه جات، ترشیجات، دارچین و آبزیان دریایی می‌شود.

دسته دوم: ماندگاری این دسته از عطرها بین 3 تا5 ساعت بوده و در ساخت آنها از رایحه‌های مختلفی استفاده‌می‌شود.

دسته سوم: بین 5 تا 10 ساعت ماندگاری داشته و بوی خزه، تنباکو، مشک، چرم، دودی، وانیل، قیر جرو آنهاست.

انواع عطر و ادکلن
انواع عطر و ادکلن

حالا که با تفاوت عطر و اسانس آشنا شدید و همچنین نحوه تهیه و انواع عطر را متوجه شدید چه تجربه ای در خرید عطر داشتید و چه نکاتی میتوان به این مطلب اضافه کرد؟ حتما در بخش دیدگاه ها به ما بگید.

مطالب مرتبط :

نقد و بررسی عطر شانل چنس (شانل چانس) ادکلن زنانه

با تفاوت عطر و خوشبوکننده ها و انواع عطر آشنا شوید

نقد و بررسی عطر و ادکلن تهران لیلا حاتمی