روش های فوق العاده برای تمیز کردن وسایل آشپزی

تمیز کردن وسایل آشپزی
تمیز کردن وسایل آشپزی

تمیز کردن وسایل آشپزی : یکی از مشکلات رایج که خانم ها خیلی با اون درگیر هستن شسشت و تمیز کردن قابلمه و ماهیتابه هایی هست که در جنس های مختلف می توان در خانه پیدا کرد که روش های متفاوتی برای تمیز کردن آنها باید به کار برد مثلا برای تمیز کردن ظروف مسی باید به نحوی عمل کرد و برای ظروف آلومینیوم جور دیگر که در این مطالب راه های تمیز کردن ظزفوف مختلف آشچزخانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و روش های متفاوتی برای هر کدام بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

وسایل آلومینیومی و چدن را با دست بشورید

وسایل مورد نیاز

آب گرم

بنر گل من و تو

مایع ظرف شویی

اسفنج نرم

ماهیتابه و یا قابلمه های آلومینیومی و چدن را به هیچ وجه با ماشین ظرف شویی نشورید چون باعث خط افتادن روی اینگونه وسایل خواهد شد. اگر ماهیتابه و یا قابلمه شما دچار سوختگی شد برای شستشوی بهتر ظرف خود را پر از آب گرم کنید.آب گرم یکی از بهترین ها برای پاک کردن لکه و چربی می باشد.

ریختن آب گرم
ریختن آب گرم

حال دو قطره مایع ظرف شویی را به آب گرم اضافه کنید و مایع را با آب خوب مخلوط کنید. این روش را می توانید برای ظروف مسی، آلومینیوم و چدن استفاده کنید.

اضافه کردن مایع ظرف شویی
اضافه کردن مایع ظرف شویی

پس از اینکه مایع ظرف شویی و آب به مدت 5 دقیقه ماند با یک اسفنج نرم شروع به تمیز کردن نقاطی کنید که مواد غذایی سوخته در آن بوده پس از پاک کردن ظرف را با آب گرم بشورید تا کفهای خوب شسته شود.

شستن با اسفنج
شستن با اسفنج

و در آخر ظرف خود را با یک پارچه نرم خسک کنید کنید و نتیجه کار را مشاهده کنید.

تمیز کردن قابلمه مسی و ظرف مسی

وسایل مورد نیاز

نمک

سرکه سفید

آب گرم

اسفنج

برای تمیز کردن قابلمه و ظروف مسی ابتدا به داخل و خارج ظروف خود نمک بپاشید. نمک به عنوان ی ساینده عمل کرده و باعث تمیز شدن ظروف خواهد شد.

تمیز کردن قابلمه و ظروف مسی - ریختن نمکتمیز کردن قابلمه و ظروف مسی - ریختن نمک
تمیز کردن قابلمه و ظروف مسی – ریختن نمک

و سپس  مقداری سرکه سفید به داخل ظرف ریخته تا با نمک مخلوط شود. دقت کنید که از سرکه بیش از حد استفاده نکنید. و اجازه دهید به مدت 1 دقیقه مخلوط سرکه و نمک در داخل ظرف بماند. دقت کنید که اگر در خانه سرکه ندارید میتوانید از آب لیمو هم استفاده کنید.

اضافه کردن سرکه
اضافه کردن سرکه

حالا با استفاده از یک اسفنج نرم که با سرکه آغشته است شروع به تمیز کردن داخل و خارج ظرف خود میکنیم و جاهایی که لکه دارد را بیشتر بسایید.

حال با استفاده از آب گرم ظرف خود را بشورید. این کار را تا زمانی ادامه بدید که هیچ اثر از سرکه روی ظرف شا نماند. حال میتوانید قابلمه یا ظرف خود را با استفاده از یک پارچه خشک کنید.

تمیز کردن ظرف مسی
تمیز کردن ظرف مسی

تمیز کردن قابلمه و تابه آلومینیومی

وسایل مورد نیاز

جوش شیرین

سرکه

آب گرم

اگر شما از یک لیتر آب برای تمیز کردن استفاده میکنید 1/3 آن را سرکه اضافه کنید و این مخلوط را در درون ظرف خوب هم بزنید تا مخلوط شود. و سپس این محلول را بر روی اجاق گاز قرار دهید تا جوش بیاد.

تمیز کردن قابلمه و تابه آلومینیومی - ترکیب آب و سرکه
تمیز کردن قابلمه و تابه آلومینیومی – ترکیب آب و سرکه

حالا ظرف را از روی شعله برداشته و  2 قاشق غذا خوری جوش شیرین اضافه کنید. در این مرحله سرکه و جوش شیرین شروع به واکن میکنند اجازه دهید که تمام گازهای آزاد شود.

اضافه کردن جوش شیرین
اضافه کردن جوش شیرین

حال ظرف را زیر شیر آب قرار دهید و آن را بشورید تا تمامی مواد از آن خارج شود و با استفاده از یک اسفنج آن را تمیز کنید و سپس با یک پارچه شروع بع خشک کردن آن کنید.

شستن جوش شیرین و سرکه
شستن جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن ظروف آهنی و نچسب

وسایل مورد نیاز

نمک

اسفنج

آب

برای تمیز کردن این ظروف نیاز به ار اضافی نیست چون این ظروف نچسب هستند به راحتی با یک اسفج آغشته به مایع ظرف شویی پاک خواهند شد. پس نیاز به کار اضافی برای این ظروف نیست.

شستن ماهیتابه نچسب
شستن ماهیتابه نچسب

البته اگر دیدید بوی غذا و یا برخی لکه ها روی ظرف شما می ماند با استفاده از نمک میتوانید لکه ها را تمیز کنید. در این گونه ظروف برای خشک کردن حتما از پارچه های نرم استفاده کنید تا خط روی ظروف نیافته.

تمیز کردن ظروف نچسب با نمک
تمیز کردن ظروف نچسب با نمک

نکات برای تمیز کردن وسایل آشپزی

  1. برای شستشو حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید چون جوش شیرین و سرکه باعث آسیب به پوست شما خواهد شد.
  2. برای تمیز کردن حتما از پارچه های نرم مخصوصا برای ظروف تچسب استفاده کنید.

در ای مطلب روش های برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه اعم از مسی، آلومینیومی ،چند و مچسب را به شما آموزش دادیم امیدوارم که از این روش های استفاده کنید و مفید باشه.

مطلب مرتبط

تمیز کردن بطری های شیشه ای