تکثیر ساکولنت از طریق برگ مرحله به مرحله + ویدیو آموزشی

تکثیر ساکولنت از طریق برگ
تکثیر ساکولنت از طریق برگ

آموزش کامل تکثیر ساکولنت از طریق برگ : شما میتونید به روش ها مختلفی ساکولنت رو تکثیر کنید ولی یکی از آسون ترنی و بهترین روشها تکثیر ساکولنت به کمک برگ های اون هست که تقریبا میشه تمامی گونه های این گیاه رو به همین روش تکثیر کرد. راه های زیادی رو تا به حال برای تکثیر گل و گیاه در این سایت مطالعه کردید ولی امروز میخوایم در مورد تکثیر برخی گونه های ساکولنت از طریق برگ آموزش بدیم. ساکولنت هایی از جمله کالانکوآ، کراسولا، هاورتیا، کاستریا، سدوم و … که میشه از طریق برگ تکثیر کرد. حتما ویدیو آموزشی که براتون از روند مراحل تکثیر برگ ساکولنت گذاشتم رو هم ببنید. پس بیاید ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنم.

اگر با خانواده ساکولنت آشنا نیستید باید بدانید که این گیاهان گیاهان گوشتی هستند که نگهداری بسیار راحتی دارند و نباید خیلی زیاد آبیاری بشن و حتما جایی قرار بدید که نور زیاد و فیلتر شده دریافت کنند، در مقاله ای جداگانه در خصوص ساکولنت چیست و نحوه نگهداری اون صحبت کردیم که حتما مطالعه کنید.

تکثیر برگ ساکولنت
تکثیر برگ ساکولنت

ویدیو تکثیر ساکولنت با برگ

در این ویدیو ابتدا ما از گیاه قلمه تهیه کردیم که قصدمون تکثیر برگ و قلمه ساکولنت ها بود و بعد برگهای پایینی رو جدا کردیم و در ترکیب خاک مخصوص ( کوکوپیت و پرلیت، میزان پرلیت کمتر باشه بهتره) قرار دادیم تا ریشه بزنه، بعد از ریشه دهی و جوانه زدن اونها رو به گلدانی ترکیب خاک کوکوپیت و پرلیت (هر کدوم 50 درصد ) منتقل کردیم، در مدت ریشه دهی نیاز نیست خیلی زیاد آبیاری رو انجام بدی چون باعث پوسیدگی برگهای شما میشه.

بنر گل من و تو

مراحل تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ

حالا بیاید مرحله به مرحله روند تکثیر ساکولنت از طریق برگ رو با هم پیش ببریم

1- جدا کردن برگ از ساقه

هم میتونید ساقه های جوان رو از گیاه جدا کنید و یا گیاهتون رو هررس کنید و بعد از ساقه های برش داده شده برگ جدا کنید و یا از همون ابتدا چند برگ از ساقه گیاه جدا کنید. از ساقه اصلی برگ را جدا کنید دقت کنید که برگ به طور کامل جدا شود و برگ هایی را انتخاب کنید که ظاهر گیاه مادر را خراب نکند.

جدا کردن برگ از ساقه
جدا کردن برگ از ساقه

2- به برگ ها استراحت دهید

قبل از هر کاری لازم است که برگ ها را چند ساعت یا یک روز بسته به نوع گیاه در مکان کم نوری قرار دهید تا کاملا قسمتی که از ساقه جدا شده است پینه ببندد. دلیل این کار این است که اگر برگ پینه نبنده موقع آبیاری آب زیادی را جذب می کند و پوسیده می شود.

3- خواباندن برگ ها روی خاک

برگ ها را رو به بالا بر روی خاک بخوابانید، لازم نیست که انتهای برگ را در خاک فرو ببرید. خاکی که انتخاب می کنید ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت باشه میتونید نتیجه بهتری بگیرید، این خاک رطوبت ملایم به طور پیوسته رو برای ریشه دهی برای برگها فراهم میکنه، فقط یادتون باشه که به هیچ وجه برگها رو زیاد آبیاری نکنید.

ریشه زدن ساکولنت
ریشه زدن ساکولنت

گلدان را در مکانی که دارای نور غیر مستقیم می باشد قرار دهید. و هوای محیط را ملایم نگه دارید. بین دو آبیاری سطح خاک باید خشک باشد. حدود کمتر از 4 هفته بسته به گیاه شما برگ ها ریشه زده و کم کم شروع به تکثیر گیاه جدید می کنند.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ
تکثیر ساکولنت از طریق برگ

پس از اینکه گیاه جدید بزرگ شد برگ متصل را قطع کرده و ریشه آن را در خاک فرو ببرید و به مکانی که نور بیشتری دارد انتقال دهید فقط این انتقال را آرام انجام دهید تا تغییر دما و نور گیاه را شوکه نکند.

جدا کردن برگ و تکثیر ساکولنت
جدا کردن برگ و تکثیر ساکولنت

نکته مهم برای تکثیر ساکولنت از طریق برگ

زمانی که برگهای شما ریشه و جوانه دادن و قصد انتقال به خاک و گلدان جدید رو داشتید حتما قسمت اضافی رو ازش جدا کنید تا انرژی گیاه صرفا به ریشه دهی و جوانه زدن بره و اینکه بهتره با کودهای فسفر بالا مانند 105210 گیاه رو تغذیه کنید تا رشد ریشه خیلی خوب باشه، استفاده از آمینو اسید بد از انتقال هم میتونه شوک های ناشی از انتقال رو کم کنه

برگهای جوانه زده ساکولنت
برگهای جوانه زده ساکولنت

سوالات متداول تکثیر برگ ساکولنت ها

چقدر طول می کشد تا برگ ساکولنت تکثیر شود؟

این زمان بستگی به شرایطی که شما گیاه را نگهداری میکنید داره ولی بین 2 الی 3 هفته ریشه دهی و جوانه زدن ساکولنت از طریق برگ زمان نیاز داره

آیا برگهای ساکولنت رو آبیاری کنیم؟

پیشنهاد میکنم قبل از تکثیر حتما خاک رو آبیاری کنید تا در همان زمان که برگ را روی خاک قرار مدید نیاز به آبیاری نباشه و بعد از اون هم نیاز نیست خیلی زیاد برگها رو آبیاری کنید، میتونید از اسپری کردن و آبیاری کم استفاده کنید.

بهترین زمان برای تکثیر برگ ساکولنت کی هست؟

شما در هر فصلی میتونید تکثیر ساکولنت از طریق برگ رو انجام بدید و زمان برای این روش مهم نیست

ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید (آموزش مرحله به مرحله همراه با عکس)
ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید (آموزش مرحله به مرحله همراه با عکس)ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید (آموزش مرحله به مرحله همراه با عکس)

جمع بندی تکثیر ساکولنت از طریق برگ

برای تکثیر برگ ساکولنت کافیه که برگ رو از گیاه مادری جدا کنی و بعد روی خاک قرار بدی و دیگه کاری نکنی خودش شروع به جوانه زدن و ریشه دادن میکنه و بعد از مدتی اون رو به خاک منتقل کنی، بله به همین راحتی، در بالا تمام مراحل تکثیر ساکولنت از طریق برگ رو توضیح دادیم، اگر شما هم تجربه یا نکته ای دارید میتونید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.