فواید جو دو سر برای بیماری ها

فواید جو دو سر برای بیماری ها
فواید جو دو سر برای بیماری ها

فواید جو دو سر برای بیماری ها : همانطور که میدانید غلات از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند ولی در بین غلات جو دو سر (یولاف) از ارزش غذایی خیلی بالاتری برخوردار می باشد و فواید زیادی دارد که در این مطلب به بررسی فواید جو دو سر برای بیماری ها می پردازیم. جو دو سر طبعی سرد و طبیعت خشکی داره و بیشتر برای کسانی که مشکلات پوستی دارند توصیه میشه ولی برای سایر بیماری ها هم فواید بی شماری دارد. مقاله زیر نتیجه تحقیقات مختلفی است که به صورت خلاصه وار بیان می شود.

فواید جو دو سر برای بیماری ها

از فواید جو دو سر برای سلامتی ما عبارت است از : کاهش خطر بیماری عروق کرونر ، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و خیلی از بیماری های دیگر که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم:

جو دو سر و بیماری عروق کرونری

یک مقاله منتشر شده در مجله آمریکایی سبک پزشکی در سال 2008، تعدادی از مطالعات را بیش از یک دهه مورد بررسی قرار داد. که آنها دریافتند که خوردن غذاهای غنی از فیبر محلول (جو دو سر، سبوس جو و…) می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند.

بنر گل من و تو

آنها نتیجه گرفتند:

“جو و محصولات مبتنی بر جو، به طور قابل توجهی باعث کاهش کلسترول و کلسترول LDL کم چربی بدون عوارض جانبی می شود، و غلظت کلسترول لیپوپروتئین و غلظت تری گلیسیرید  را افزایش می دهد.”

سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ)

محققان بریتانیای کبیر و هلند ادعا کرده اند که تقریبا 2 میلیون نفر برای بررسی اینکه آیا رژیم غذایی با فیبر بالا (به طور عمده از دانه های غلات و غلات مانند جو دو سر ) به خطر ابتلا به سرطان کولورکتال بستگی دارد . یافته های آنها در BMJ منتشر شد .

این مطالعه نشان داد که برای هر 10 گرم روزانه فیبر در رژیم غذایی فرد، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 10 درصد کاهش می دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند:

“مصرف زیاد فیبرهای رژیمی، به ویژه فیبر غلات و دانه های کامل، با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال همراه بود.”

جو دو سر و فشار خون
جو دو سر و فشار خون
جو دو سر و فشار خون

مقاله‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد به این نتیجه رسید که رژیم غذایی شامل مقدار زیادی دانه کامل (مانند نان سوخاری یا جو دو سر) به اندازه مصرف داروهای فشار خون فشار خون در پایین آوردن فشار خون موثر است .

آن‌ها دریافتند که سه بخش در روز (صبح ، ظهر و شب) می‌تواند:

به طور قابل‌توجهی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در میان افراد میانسال عمدتا از طریق مکانیسم‌های کاهش فشار خون کاهش دهد .”

هضم و چاقی

با توجه به مجموعه گسترده‌ای از بررسی‌های علمی منتشر شده در نشریه ماه اکتبر سال 2014 مجله بریتانیایی تغذیه ، جو دو سر می‌تواند نقش مهمی در بهبود سیری ایفا کند( احساس شیر شدن ) و باعث بالا رفتن سلامت گوارشی خواهد شد.

غلات سبوس‌دار به علات اثرات مثبت بر روی دستگاه گوارش همیشه توسط پزشکان توصیه می شوند. محققان بر این باورند که تاثیرات سلامتی بالقوه محصولات سبوس دار شامل بهبود سلامت ایمنی بدن برای کاهش خطر چاقی و بیماری‌های مزمن هستند .

با توجه به این مکمل، شواهد اپیدمیولوژیک نشان می دهد که مصرف منظم غذاهای سبوسدار مانند جو ممکن است با شاخص توده بدن ( BMI ) ارتباط داشته باشد. محققان می‌گویند که به نظر می‌رسد که خوردن جو به کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری کمک می‌کند . همچنین، جوها و محتوای فیبر آنها به حفظ تراکم دستگاه گوارش کمک می کند. در ضمن جو دو سر میتواند به کاهش یبوست کمک کند.

ارزش غذایی جو
ارزش غذایی جو

آنتی اکسیدان ها موجود در جو دو سر

این نوع از جو حاوی گستره‌ای از مولکول‌ها هست که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می کند.این ماده غذایی میتواند خواص ضد التهابی و ضد خارش داشته باشد، برای اینکار باید به صورت روزانه بر روی پوست به عنوان ماسک استفاده شود.

ارزش غذایی جو دو سر

جو دو سر یک دارای نوع خاصی از فیبر به نام بتا-گلوکان هست. این نوع خاص فیبر شناخته شده است که به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند. یک فنجان (81 گرم) جو حاوی 7.5 گرم فیبر می باشد، که میزان مصرف فیبر روزانه برای خانم ها 25 گرم و برای مردان 38 گرم می باشد.

این ماده سرشار از مواد معدنی غنی شده مهم از جمله : ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشد که در 100 گرم آن :

51 درصد  تایلین
8 درصد ریبوفلاوین
5 درصد نیاسین
6 درصد ویتامین B6
14 درصد فولات
13 درصد اسید پانتوتنیک
26 درصد آهن
44 درصد منیزیم
52 درصد فسفر
12 درصد پتاسیم
26 درصد روی
31 درصد مس
246 درصد منگنز

وجود دارد و کالری موجود در این نوع از جو: یک فنجان کوچک (80 گرم) حاوی حدود 297 کالری می باشد.

خطرات مصرف جو دو سر

چون این نوع از جو سرشار از گلوتن می باشد برای کسانی که دچار اختلالات گلوتنی هستند یا بیماری سلیاک دارند، احتما خطر دارد پس حتما در مصرف آن دقت کنید. پس ما در این مقاله با فواید جو دو سر برای بیماری ها آشنا شدیم در مطالب آینده به واص و ویژگی های دیگر این نوع از جو خواهیم پرداخت.