تخم کتان چیست؟ 17 خواص تخم کتان که نمیدانید + 6 عوارض(flaxseed benefits)

بذر کتان و خواص تخم کتان
بذر کتان و خواص تخم کتان

خواص تخم کتان را بشناسید: اگر یک نفر به شما می گفت که فقط با داشتن یک ماده در خانه خودتان می توانستید از شر هزینه های زیاد قرص های تقویتی رها شوید چه می کردید؟ دانه های کتان که به عنوان کتان (flaxseed) معمولی یا بذر کتان نیز شناخته می‌شود دانه های روغنی کوچکی هستند که از هزاران سال پیش در خاورمیانه منشأ می‌گرفتند. از خواص تخم کتان چه میدانید؟ به دلیل محتوای چربی امگا ۳ ، فیبر و سایر ترکیبات گیاهی اخیراً به عنوان یک ماده غذایی سالم محبوبیت پیدا کرده‌اند. دانه های کتان به بهبود هضم غذا ، کاهش خطر بیماری‌های قلبی ، دیابت نوع ۲ و سرطان کمک می‌کنند. همچنین این دانه ها به راحتی می‌توانند در رژیم غذایی شما گنجانده شوند .

آسیاب کردن آن ها بهترین راه برای استفاده کردن است رنگ آنها معمولاً قهوه‌ای یا زرد هستند.آنها به طور کامل آسیاب داده شده و به عنوان روغن کتان تبدیل می‌شوند این مقاله هر آنچه را که باید درباره بذر کتان بدانید به شما می گوید .همچنین در ادامه مطلب پاسخ سوالاتی مانند:

  • روغن کتان بهتر است یا تخم کتان؟
  • عوارض تخم کتان چیست؟
  • چه کسانی نباید تخم کتان مصرف کنند؟
  • طریقه مصرف آن؟
  • آیا تخم کتان برای کاهش وزن موثر است؟
  • بهترین زمان مصرف تخم کتان ؟

و دیگر سوالاتی که باید جواب آنها را بدانید و معرفی ماسک مو خواهیم پرداخت.

بنر گل من و تو
ارزش غذایی تخم کتان
ارزش غذایی تخم کتان

ارزش غذایی تخم کتان

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده یک قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده به وزن ۷ گرم حاوی:

نوعمیزان
انرژی ۴/۳۷ 
پروتئین۲۸/۱
کلسیم ۸/۱۷
چربی ۹۵/۲
کربوهیدرات ۲/۲
فیبر۹۱/۱ 
منیزیم۴/۲۷
فسفر۹/۴۴
پتاسیم۹/۵۶
فولاد میکروگرم
لوتئین وزاگزانتین۶/۴۵ میکروگرم
جدول اطلاعات تخم کتان

یک قاشق چای خوری دانه‌کتان همچنین حاوی ویتامین و مواد معدنی مختلف است. اما در مقادیر قابل توجهی نیست. افراد باید سعی کنند که از دانه کامل کتان پرهیز کنند و آن را به صورت آسیاب شده مصرف کنند، زیرا ممکن است روده ها مواد مغذی موجود در دانه های کامل را جذب نکنند . دانه‌های چیا نیز ممکن است یکی دیگر از عوامل مکمل های مفید رژیم غذایی باشند شما می توانید خواص دانه چیا و نحوه و مصرف آن را در سایت گل من و تو مشاهده کنید

طبع بذر کتان سرد است یا گرم ؟

جالب است بدانید که خود تخم کتان طبعی گرم و خشک ولی گیاه آن طبعی سرد دارد، بذر این گیاه ملین است و بهتر است در فصول سرد سال به برنامه غذایی اضافه شود.

خواص تخم کتان
خواص تخم کتان

بررسی خواص تخم کتان

بذر کتان حاوی برخی مواد مf\,sjغذی است که فواید مختلف برای سلامتی بدن دارند مانند سایر غذاهای گیاهی تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان است که این آنتی اکسیدان ها را رادیکال های آزاد را از بین برده و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کنند .رادیکال‌های آزاد در نتیجه فرآیند های طبیعی و فشارهای محیطی رخ می دهند وجود رادیکال‌های آزاد زیادی در بدن می تواند منجر به آسیب سلول و بیماری‌های مختلفی شوند اما آنتی اکسیدان اکسیدان‌های موجود در تخم کتان به حذف این رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند بخش های زیر به جزئیات بیشتر در مورد مزایای احتمالی بذر کتان برای سلامتی بحث میکند با ما همراه باشید.

خواص تخم کتان برای مو

تخم کتان به دلیل داشتن مواد مغذی مانند امگا 3 و ویتامین های E ,B تاثیر بسیار زیادی بر روی موهای شما می تواند داشته باشد.

تاثیر تخم کتان بر روی رطوبت مو:

تخم کتان به دلیل داشتن پروتیین ها و ویتامین های بسیار تاثیر زیادی بر روی رطوبت مو دارد. به طور دقیق تر اسید های چرب ALA(آلفا لینولنیک اسید) موجود در تخم کتان می تواند به عنوان یک روغن طبیعی عمل بکند و موهای شما را از خشکی نجات بدهد. همچنین روغن تخم کتان با ایجاد یک لایه حفاظتی بر روی مو از تبخیر رطوبت مو جلوگیری می کند و باعث حفظ رطوبت آن می شود.

قطع ریزش مو و موخوره با تخم کتان

از دیگر فواید تخم کتان برای مو است، وقتی بذر کتان روی موهایتان قرار بگیرد به جلوگیری این شکستگی وموخره کمک می‌کند و مانع از ریزش مو میشود. شما می توانید از دانه‌ی کتان به طور مستقیم در موهای خود استفاده کنید و همچنین از روغن های بذر کتان نیز می توان استفاده کرد.

یکی از خواص تخم کتان اثر بر روی شکنندگی است .که دلیل اصلی این امر پروتیین های زیادی است که در تخم کتان وجود دارد,برای مثال می توانیم از آمینو اسیدهای سیستئین نام ببریم که یکی از عناصر اصلی پروتیین کراتین مو است که در تخم کتان به مقدار کافی وجود دارد و باعث تقویت مو می شود. از دیگر آمینو اسیدها می توانیم از پرولین نام ببریم که باعث حفظ ساختار کراتین مو و در نتیجه ایجاد استحکام در مو شود.آمینو اسید دیگری نیز در تخم کتان وجود دارد که ما بسیاری از خواص تخم کتان را مدیون این آمینو اسید هستیم که این آمینو اسید آرژینین نام دارد که از امینو اسیدهای اساسی است و نقش بسیار مهمی در ترمیم مو و کاهش آسیب دیدگی مو تاثیر زیادی دارد.

تاثیر تخم کتان بر روی نرمی مو

یکی از خواص تخم کتان نرمی مو است و این خاصیت به دلیل وجود ویتامین هایی مانند ویتامین E و ویتامین B است. در تخم کتان مقدار معقولی از ویتامین E وجود دارد که همین امر تخم کتان را تبدیل به یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می کند. آنتی اکسیدان ها در واقع موادی هستند که از اکسیداسیون سلول های مو جلوگیری می کنند و همین امر باعث می شود که مو نرمی خود را حفظ کند .

ماده دیگری که در تخم کتان وجود دارد و باعث افزایش خواص تخم کتان می شود ویتامین Bاست. ویتامین Bمخصوصا ویتامین B7و B5باعث تقویت بیوتین می شوند که خود بیوتین باعث تقویت ریشه مو و بهبود ساختار مو می شود.

فواید تخم کتان برای لاغری
فواید تخم کتان برای لاغری

خواص تخم کتان برای لاغری

طبق تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تغذیه مصرف فیبر قبل از صرف غذا باعث کاهش اشتها شده و طبعا کاهش اشتها و مصرف کمتر مواد غذایی باعث کاهش وزن خواهد شد و برخلاف بیشتر داروهایی که امروزه برای کاهش وزن استفاده می شوند و دارای منشا شیمیایی هستند تخم کتان به دلیل داشتن فیبر, پروتیین و هم چنین امگا3زیاد به طور طبیعی باعث کاهش اشتها می شود ; طریقه مصرف تخم کتان برای کاهش وزن به این صورت است که حدود نیم ساعت قبل از صرف غذا کافی ست یک قاشق از روغن تخم کتان و یا خود دانه تخم کتان میل کنید اما حتما حواستان باشد که مصرف بیش از حد تخم کتان عوارضی دارد که در ادامه به عوارض تخم کتان خواهیم پرداخت.

تخم کتان قاتل سرطان

همانطور که گفته شد تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است از رشد انواع سلولهای سرطانی جلوگیری کنند همچنین حاوی لیگنان هایی هستند که با جلوگیری از تشکیل رگهای خونی جدید ممکن است رشد تومور را کند کنند. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۳ میزان کمتری از سرطان پستان در زنانی که مرتباً بذر کتان مصرف می‌کردند مشاهده شد همچنین در سال ۲۰۱۸ محققان نتیجه گرفتند که بذر کتان به کاهش خطر سرطان پستان پس از یائسگی کمک می‌کند.

بهبود سریع کلسترول و سلامت قلب با تخم کتان

انجمن قلب آمریکا برای تقویت سلامت قلب،مصرف بیشتر فیبر و امگا۳را توصیه میکند. لیگنان نیز ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. بذر کتان حاوی تمامی مواد مغذی است همچنین بذر کتان حاوی فیتو استرول است که ساختاری مشابه با کلسترول دارند وبه جلوگیری از جذب کلسترول در روده کمک می کنند .در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای بر روی ۱۷ نفر انجام شد آنان دریافتند که مصرف دانه کتان باعث کاهش سطح کلسترول. ldl و کمک به بدن در از بین بردن چربی میشود.

همچنین مصرف بذر کتان می‌تواند برای کاهش سطح کلسترول مفید باشد .علاوه بر این می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای منابع دریایی امگا ۳ باشند علی الخصوص برای کسانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند.

درمان فوری علائم آرتروز با تخم کتان

از خواص بذر کتان میتوان به کاهش دردها اشارع کرد، با بذر کتان می تواند به کاهش درد و سختی مفاصل کمک کند برخی افراد آن را برای آرتریت روماتوئید ،لوپوس و پدیده رینود مصرف می‌کنند .همچنین ALA موجود در بذر کتان ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

مصرف تخم کتان و رابطه آن با گرگرفتگی

در سال ۲۰۰۷ دانشمندان دریافتند که بذر کتان می توان در کاهش بروز یا شدت گرگرفتگی در زنانی که از استروژن درمانی در دوران یائسگی استفاده نمی کنند کمک کند.

خواص روغن تخم کتان
خواص روغن تخم کتان

معجزه عجیب تخم کتان برای بهبود قند خون

لیگنان ها و سایر فیتواستروژن ها ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت کمک کند در سال ۲۰۱۳ دانشمندان به مدت ۲۵هفته ۱۳ یا۲۶گرم بذرکتان به ۲۵ نفر دادند .این افراد از پیش دیابت یا دارای اضافه وزن یا زنانی بودند که یائسه شده اند. به نظر می‌رسید که دوز ۱۳ گرم میزان گلوکز و انسولین را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد اما سایر دوز ها این تاثیر را ندارند در همان سال فرد مبتلا به دیابت ۴۰ گرم یا ۲۰ گرم بذر کتان به مدت ۱۲ هفته مصرف کرد به نظر می رسد مصرف بذر کتان فشار خون را کاهش میدهد در جوندگان باعث کاهش بروز دیابت نوع ۱ شده و شروع دیابت نوع ۲ را به تاخیر می‌اندازد.

دفع سریع یبوست با تخم کتان

بذر کتان منبع بسیار مهمی از فیبر نامحلول است که نمی تواند در آب حل شود و در عوض بعد از خوردن در دستگاه گوارش باقی می ماند و در آن جا آب را جذب خود کرده و ممکن است و تقویت نظم روده کمک کند .

❌هشدار❌ مصرف مقدار زیاد روغن بذر کتان یا بذر کتان می تواند باعث اسهال شود لذا در هنگام استفاده به مقدار مصرف توجه شود.

تخم کتان کمک کننده بی نظیر برای هضم غذا

فیبر های موجود در دانه کتان به هضم غذا کمک می‌کند. بذر کتان حاوی هر دو فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند بنابراین می‌تواند از مجاری GI عبور کرده و راحت تر از بین برود. فیبرهای نامحلول به تحریک سیستم هضم برای انتقال مواد زائد از طریق روده و تقویت نظم روده کمک می‌کند.

خواص تخم کتان برای پوست

برای اینکه بتوانیم بهتر درباره خواص تخم کتان برایتان بگوییم بهتر است اندکی درباره عوامل پیری سلول های بدنمان توضح دهیم.یکی از مهم ترین عوامل پیری پوست اکسیداسیان که عامل این اکسیداسیون مولکول هایی هستند به نام رادیکال آزاد است;حال در برابر این اتفاق و اکسیداسیون موادی وجود دارند با نام آنتی اکسیدان ها که این مواد از ترکیب شدن رادیکال های آزاد با باقی مولکول ها جلوگیری می کنند و به طوری مانع از عملکرد این رادیکال های آزاد می شوند و در نتیجه عملکرد ضد پیری دارند.

تخم کتان جلوگیری از پیری زودرس

تخم کتان به دلیل داشتن ویتامین Eدارای خاصیت آنتی اکسیدانی است واز پیری سلول ها جلوگیری کند در نتیجه می توانیم بگوییم یکی از خواص تخم کتان جلوگیری از پیری زود رس سلول های پوستی است.

تخم کتان شفابخش پوست

مطالعات نشان داده است که بذر کتان می تواند پوستی لطیف به شما ببخشد روغن بذر کتان برای زنان باعث کاهش قابل توجه و حساسیت پوست، کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین باعث بهبود رطوبت و صافی پوست میشود.

فواید تخم کتان برای نرم شدن پوست

همان طور که در قسمت خواص تخم کتان برای مو توضیح دادیم ,تخم کتان دارای مقدار زیادی امگا 3 دارای خاصیت نرم کنندگی است و می تواند باعث نرمی و مرطوبی پوست شود.

آیا تخم کتان برای کاهش وزن موثر است؟

فیبر های موجود در دانه های کتان موسیلاژ نامیده می شود.این فیبر با آب ترکیب شده و ترکیب ژل مانند ایجاد می‌کند که منجر به کند شدن تخلیه معده شده و باعث افزایش سیری می شود و روند گرسنگی را به تعویق می‌اندازد. مطالعات نشان داده است که مصرف بذر کتان به ویژه ۳۰ گرم در روز یا حدود دو قاشق غذاخوری منجر به کاهش وزن میشود.

خواص بذر کتان و روغن آن
خواص بذر کتان و روغن آن

تاثیرتخم کتان برقاعدگی

خون ریزی قاعدگی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی زنان دارد، طبق تحقیقی که در کشور خودمون ایران بر روی 159 نفر انجام شده در دو ماه از دوران قاعدگی به گروه های مختلف تخم کتان و ویتاگنوس داده شد که پس از گذشت 2 ماه براساس نتایج این مطالعه بذرکتان و ویتاگنوس هر دو جهت کاهش میزان خونریزی قاعدگی موثر هستند، با این حال استفاده روتین از آن‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

بطوری‌که میانگین میزان خونریزی قاعدگی به شکل قابل توجهی در ماه اول بعد از مصرف ویتاگنوس 9 درصد و بذر کتان 6 درصد کاهش داشت و همچنین در ماه دوم پس از مصرف در گروه ویتاگنوس 1 درصد و بذر کتان 4 درصد به میزان قلبی اضافه شده و در کل هر دو 10 درصد میزان خونریزی را کاهش دادند.

نحوه استفاده از تخم کتان

در ادامه به برخی از روش های مورد استفاده تخم کتان می پردازیم که بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. ابتدا بریم سراغ نحوه استفاده از تخم کتان برای موها :

روش اول : استفاده از روغن تخم کتان برای مو

شما می توانید روغن تخم کتان از عطاری ها تهیه کنید و با استفاده از روغن تخم کتان سر خود را ماساژ دهید .کافی ست برای بهره بردن از خواص تخم کتان برای مو خود ماساژ دادن را تا 20 دقیقه ادامه دهید و سپس سر خود را با یک شامپو ملایم شست و شو دهید.

روش دوم : ماسک موی بذر کتان

برای استفاده ازبذر کتان بعنوان ماسک مو مقدار کمی روغن را در دستان خود بریزید و مستقیما در موهای خودماساژ دهید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند .سپس آن را شسته و به صورت عادی با شامپو بشویید.از دانه کتان هم می توان ژل درست کرد به جای آنکه آن را مانند ماسک شستشو دهید طوری طراحی شده است تا جلسه بعدی شامپو در طول روز در موهای شما بماند.

اگر دنبال ماسک صورت عالی هستید ما در مطلبی جدا به صورت ویدیو کامل نحوه ساخت ماسک تخم کتان را آموزش دادیم که حتما مشاهده کنید.

طریقه مصرف تخم کتان
طریقه مصرف تخم کتان

طریقه مصرف تخم کتان

این دانه های کوچک زرد و قهوه‌ای رنگ در طی شش هزار سال گذشته به دلیل سرشار از منیزیم اسیدهای چرب امگا ۳ و لیگنان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است . زیرا برای بهبود خواب، سلامت مغز. تنظیم خلق وخو و تعادل هورمونی ارتباط دارد. همچنین می تواند در موارد زیر به کار برده شوند:

  • افزودن یک قاشق غذاخوری تخم کتان به غلات صبحانه
  • افزودن تخم کتان آسیاب شده به مایونز یا خردل
  • مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به ماست
  • افزودن بذر کتان به کوچه نان و سایر مواد غذایی پخته شده
  • برای سالاد و سبزیجات

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ خوری در روز می باشد.

استفاده از روغن تخم کتان

اگر برای لاغری و یا بهبود سلامت موهای خود استفاده کنید می توانید نیم ساعت قبل از صرف غذا یک قاشق از روغن تخم کتان استفاده کنید ویا از روغن تخم کتان برای ماساژ دادن سرتان استفاده کنید که در نتیجه برای شما موهای درخشان و لطیف به ارمغان خواهد اورد.

استفاده از خود تخم کتان

برای استفاده از تخم کتان می توان خود تخم کتان را در داخل دسر,کیک,نان ,کلوچه,سالاد و پن کیک ریخت و مزه ترد آجیلی آن در داخل شیرینی ها و خوراکی ها لذت برد و از خواص تخم کتان نیز بهره برد. پس شما می توانید اعلاوه بر خوش مزه کردن غذاهای خود از خواص بی نظیر تخم کتان نیز بهره ببرید.

ترکیب کردن تخم کتان با آب

همان  طور که در بخش خواص تخم کتان برای مو اشاره کردیم می توان تخم کتان را با آب ترکیب کرد کرد و از آن به عنوان ماسک مو تخم کتان استفاده کرد.

۶ عوارض جانبی تخم کتان که باید بدانید

توصیه می‌شود هنگام استفاده از روغن بذر کتان محتاط باشید زیرا ممکن است خطرات و عوارض جانبی متعددی داشته باشد یا به مقدار لازم از آن استفاده کرد از جمله عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوارض بذر کتان برای سلامتی
عوارض بذر کتان برای سلامتی

عوارض تخم کتان؛ اسهال

این دانه های غنی از فیبر در صورت مصرف زیاد می تواند باعث شل شدن مدفوع شود اما اگر به مقدار محدود مصرف شود از یبوست جلوگیری می کند و حرکات روده را منظم و سالم می کند.

انسداد روده ها

محققان بر این باورند که مصرف بیش از حد دانه های کتان بدون مایعات کافی منجر به انسداد روده می شود توصیه می شود کسانی که با این مشکل روبرو هستند از این دانه ها اجتناب کنند بیماران اسکلرودرمی باید در مصرف دانه کتان احتیاط کنند زیرا باعث یبوست شدید و انسداد روده می شود .

واکنش های آلرژیک

تنفس انسداد طولانی مدت سطح فشار خون پایین آنا فیلاکسی معمولاً از واکنش های آلرژیک بذر کتان گزارش شده است علاوه بر آن تهوع ،درد شکم و استفراغ از واکنش‌های دیگر هستند.

برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند

این دانه های قهوه ای عملکرد استراتژی را تقلید کرده و منجر به تغییرات در چرخه قاعدگی میشود .زنانی که دچار سندروم تخمدان ، پلی کیستیک فیبروم رحم ،سرطان رحم وسرطان تخمدان هستند باید در مورد استفاده بیش از حد بذر کتان احتیاط کنند زیرا که این اختلالات می تواند منجر به ناباروری شود.

در دوران بارداری ناامن است

بذر کتان به دلیل تاثیر استروژن مانند، در دوره‌های قاعدگی را القا کند برای مادران باردار توصیه نمی‌شود به طریقی غیرمنتظره به کودک و مادر آسیب می‌رساند .

واکنش‌ با سایر داروها

دانه های کتان سرشار از فیبر هستند و به همین دلیل می توانند دستگاه گوارش را مسدود کرده و از جذب برخی داروها و مکمل ها جلوگیری کنند .همچنین ممکن است اثرات داروهای رقیق کننده خون و داروهای قند خون را تغییر دهند

بهترین روش نگهداری تخم کتان

دانه های کتان معمول یا آسیاب شده را باید در ظرف محکم و در بسته قرار داده و در یخچال یا فریزر نگهداری کنند کنید تا از سستی آنها جلوگیری شود.بذرهای کتان زمینی که در یخچال نگهداری می شوند میتوانند به مدت ۶ ماه دوام بیاورند و در فریزر می توانند تا یک سال نگهداری شوند.

چگونگی مصرف تخم کتان
چگونگی مصرف تخم کتان

روغن کتان بهتر است یا تخم کتان؟

دانه های کتان یک غذای کاملی است در حالیکه روغن بذر کتان نیست وبذرکتان از کیفیت بالاتری برخوردار است به دلیل تنوع بیشتر ویتامین‌ها و مواد مغذی طبیعی نسبت به روغن بذر کتان فواید بیشتری دارد. هر دو منبع مهم برای اسیدهای چربی امگا ۳ و منیزیم هستند. روغن بذر کتان حاوی فیبر و لیگنان های کمی است و قیمت آن نیز بیشتر است. دانه های کتان از نظر تازگی نسبت به روغن کتان تضمین شده تر هستند.

زمان مصرف تخم کتان
زمان مصرف تخم کتان

بهترین زمان مصرف تخم کتان

افرادی که در تلاش برای لاغری هستند توصیه می‌شود قبل از وعده غذایی تخم کتان مصرف کنند. زیرا باعث کاهش احساس گرسنگی می شود و همچنین فیبر دانه های کتان با کلسترول روده متصل شده و از جذب آن جلوگیری می کند .دانه های کتان به دلیل مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ برای افزایش سطح سروتنین و برای بهبود خواب موثر است. لذا شما می توانید قبل از خواب آن را مصرف کنید.

دستور پخت و پز با تخم کتان

همان طور که در اول مطلب به شما قول داده بودیم قرار است با این ماده مقوی و مغذی پنکیک هایی با طعم و عطر دلنشین بپزیم و از خواص تخم کتان بهره ببریم.

موارد لازم برای پختن پنکیک با تخم کتان:

  • 1 فنجان آرد گندم
  • 1 قاشق غذاخوری تخم کتان
  • 1 قاشق غذخوری بیکینگ پودر
  • یک  قاشق غذا خوری شکر
  • 2 قاشق غذاخوری روغن
  • 1 فنجان شیر
  • 1 عدد تخم مرغ
  • اندکی نمک
  • اندکی وانیل

مراحل آماده سازی را هم به این شکل انجام دهید.

  1. در ابتدا در یک کاسه آرد ,تخم کتان ,شکر و بیکینگ پودر را مخلوط می کنیم
  2. در کاسه ای دیگر شیر و تخم مرغ و روغن و پودر وانیل را باهم مخلوط میکنیم تا یک مایع یکنواخت بدست بیاید.
  3. مواد بالا  را باهم دیگر ترکیب میکنیم
  4. -پس از اینکه موادمان به غلظت مطلوب رسید یک ماهیتابه نچسب را روی اجاق گاز می گذاریم و تا داغ شدن آن منتظر می مانیم. پس از داغ شدن ماهیتابه یک ملاقه از مواد را بر روی ماهیتابه می ریزیم ومنتظر می مانیم که بر پشت پنکیک ها حباب ایحاد شود و پس از پختن یک طرف از پنکیک آن را برمیگردانیم.

کلام آخر در خصوص فواید تخم کتان

محصولات بذر کتان سرشار از آنتی‌اکسیدان به ویژه لیگنان ها هستند و فواید بسیار زیادی برای پوست، مو و سلامتی شما دارند. هر کسی که قصد استفاده از بذر کتان را دارد بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس آن را مصرف کنند. این دانه ها به راحتی می‌توانند در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. زیرا حاوی ویتامین و مواد معدنی بسیار زیادی است و می‌تواند برای کاهش وزن و افراد مبتلا به دیابت و فشارخون موثر باشد.

شما از فواید تخم کتان چه می دانید؟ حتماً نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

خواص کشک برای پوست

بهترین ویتامین های رشد