فواید و خواص توت مار

فواید و خواص توت مار
توت مار

توت مار گیاهی با نام علمی Actaea racemosa است. این گیاه از تیره آلالگان می باشد. توت مار یکی از گیاهان دارویی محسوب می شود. این گیاه توسط هندی های چروکی برای درمان خستگی و سل استفاده می شده است. همچنین بومی های آمریکا از توت مار برای درمان بی نظمی قاعدگی، روماتیسم و گلو درد استفاده کرده اند. امروزه نیز توت مار برای درمان علائم پیش از یائسگی و دوران یائسگی همچون تعرق زیاد و افسردگی کاربرد دارد. اما باید دقت کرد که توت مار با کوهوش آبی  فرق دارد. برخلاف توت مار، کوهوش آبی سمی است و هنوز آزمایشی برای تایید سلامت آن صورت نگرفته است. زیستگاه گیاه توت مار اصالتا منطقه آمریکای شمالی است و قسمت های مورد استفاده آن  شامل ریشه و ساقه زیر زمینی هستند. این گیاه دارویی دارای فواید و خواصی است که در ادامه با برخی از خواص توت مار آشنا می شویم.

 

خواص توت مار برای بدن:

ضد التهاب

از جمله مهم ترین خواص توت مار می توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد. به عقیده دانشمندان سوئدی این خاصیت توت مار به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه ای اسید سالیسیلیک است. خواص ضد التهابی توت مار باعث می شود که برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت مفید باشد. مکمل های توت مار می توانند به کسانی که از آرتریت رنج می برند، کمک کنند.

 

علائم یائسگی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ترکیبات استروژن مانند توت مار به علائم یائسگی خفیف تر مرتبط هستند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که خانم ها بعد از دوران یائسگی با آن مواجه می شوند، اختلال در تولید استروژن می باشد. امروزه برای کاهش علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند که در نوع خود خطرناک است و می تواند عوارض جانبی ای را در پی داشته باشد. استفاده از فواید گیاه توت مار در غالب مکمل های غذایی می تواند یک روش جایگزین عالی برای هورمون درمانی باشد. سایر آزمایشات ادعا می کنند که این گیاه می تواند به کاهش گُر گرفتگی و عرق شبانه نیز کمک کند.

بنر گل من و تو

 

سیستم گوارشی

توت مار تواند به بهبود سلامت گوارش کمک می کند. این گیاه می تواند کارایی جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و به حذف مواد زائد کمک کند. بنابراین توت مار یک درمان عالی برای مشکلاتی مانند یبوست و زخم معده محسوب می شود.همچنین این گیاه برای درمان مشکلات و بیماری هایی مانند نفخ، گرفتگی معده، بیماری صبحگاهی و حالت تهوع، مفید است.

 

تسکین درد

خواص مسکنی این گیاه سبب شده تا از آن در برطرف کردن برخی مشکلات استفاده شود. شاید از میان مهم ترین آنها بتوان به چرخه های قاعدگی دردناک اشاره کرد. برای سال ها بومی های آمریکایی از این گیاه برای تسهیل کردن درد زایمان استفاده می کرده اند. دانشمندان دریافته اند که خواص توت مار می تواند سبب انقباضات رحم شود و به همین دلیل فرایند زایمان را تسریع ببخشد.

 

سرطان

بر اساس آزمایشات ضد سرطانی که دکتر ماریس پرز در سال 2017 انجام داد، سلول های سرطانی به محض برخورد با عصاره گیاه توت مار رشدشان متوقف شده و بعد از چند روز از بین می روند. او ابتدا تصور می کرد که این خاصیت توت مار به دلیل وجود برخی از آنتی اکسیدان های رایج می باشد اما سپس دریافت که این ویژگی به دلیل وجود اسیدی به اسم کورتالیون می باشد. این کشف به حدی مهم بود که دکتر ماریس را جزو نامزد های نهایی نوبل پزشکی قرار داد.

 

فواید و خواص توت مار
گیاه توت مار

 

علاوه بر خواص ذکر شده گیاه توت مار برای درمان سردرد ناشي از يائسگي، تپشهاي قلبي ناشي از يائسگي، عصبيت و تحريك پذيري ناشي از يائسگي، روماتيسم، فشار خون نسبتاً بالا و احتقان تنفسي ناشي از سرماخوردگي ها مفید است.

 

عوارض جانبی توت مار:

– بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آلمان، عوارض جانبي جدي از توت مار بر جاي نمي ماند. با این حال باز هم قبل از مصرف آن در صورتي كه سرطان داشته ايد يا در زمره افراد در معرض خطر بالاي ابتلا به سرطان هستيد با پزشك معالج خود مشورت كنيد.

– خانم های باردار یا شیرده از مصرف توت مار پرهیز کنند. مصرف توت مار باعث تحريك انقباض ها و تولد نوزاد نارس مي شود.

– زیاده روی در مصرف توت مار ممکن است سبب بروز عوارض جانبي مانند درد شكم، اسهال، سرگيجه، سردرد، دردهاي مفاصل، تهوع، ضربان قلب كند، لرزش، ضعف بينايي و استفراغ شود.

– از آنجا كه توت مار سياه مثل استروژن عمل مي كند، عوارض جانبي آن اگر توأم با داروهاي هورموني مصرف شود به مراتب بيشتر است.

– اگر قرض ضد بارداري مصرف مي كنيد يا تحت درمان جايگزيني هورمون (HRT) هستيد، از مصرف توت مار پرهیز کنید.