هر آنچه برای کاشت و نگهداری درخت بید مجنون باید بدانید

بید مجنون و گل من و تو

معرفی و نگهداری درخت بید مجنون : یکی از درختان زیبا با نیاز آبی نسبتا زیاد که برای پارکها، حیاط بسیار مناسب می باشد، توجه داشته باشید که درخت بید مجنون مثمر نیست و فقط جنبه تزئینی داره ولی در عوض شاخه های آبشاری  زیبای اون میتونه زیبایی خاصی به محل زندگی و باغچه شما بده، ما در این مطلب قصد داریم نحوه نگهداری و همچنین تکثیر و کاشت بید مجنون روب هش ما آموزش بدیم پس با ما همراه باشید و هر آنچه برای نگهداری این درخت نیاز دارید رو فرا بگیرید.

مختصری در خصوص درخت بید مجنون

نام علمی این گیاه Salix babylonica می باشد و از خانواده Salicaceae (سالیکاسها) به حساب میاد و بومی مناطق شمالی و غربی چین می باشد (خیلی شبیه اونا نیست؟ :)) ولی در در کنار رود دجله و فرات و همچنین بابل (باستانی) هم دیده شده است. گستره این گیاه رو میشه در امتداد جاده ابریشم از جنوب غربی آسیا و اروپا هم مشاهده کرد.

بسیاری این درخت رو شبیه اکالیپتوس میداند با این تفاوت که رشد شاخه و برگها اون به شکل کمانی می باشد، این درخت در زمستان برگ‌هایش می ریزد، در خاک مرطوب و سرد رشد کرده و بیشتر در نیم‌کره شمالی یافت می‌شود.

بنر گل من و تو

بید مجنون درختی برگ ریز در اندازه متوسط ​​تا بزرگ است که در طول رشد خود به ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ متر بلندی میتواند برسد. درختی با رشد سریع  و دارای طول عمر کوتاه، بین ۴۰ تا ۷۵ سال است. این درخت در بهار شروع به گلدهی میکند که این گلها فاقد ارزش زینتی هستند.

شاخه های آن قهوه ای مایل به زرد ، با جوانه های کوچک هستند. برگ ها متناوب ، مارپیچ ، مرتب و باریک به رنگ سبز روشن به طول ۴ تا ۱۶ سانتی متر و عرض ۵ تا ۲ سانتی با حاشیه دندانه دندانه ریز و نوک تیز میباشند و در پاییز به رنگ زرد طلایی در می آیند. گل های آن در اوایل بهار میرویند.

بید مجنون
بید مجنون

بید مجنون به علت زیبایی و سایه انداز بودن کاربرد فراوانی در فضای سبز دارد. کاشت در چمن کاریها، حاشيه آبنماها، باغهای صخره ای و پارکها از کاربرد های آن در فضای سبز است.

آیا میدانسید از بید مجنون میشه هورمون ریشه زایی ساخت؟

نیازهای و شرایط نگهداری درخت بید مجنون

اگر بخواهیم به شکل خلاصه نیازهای این درخت رو بیان کنیم باید گفت که به نور زیاد و مستقیم آفتاب، آبیاری متوسط به بالا (عاشق رطوبت هست) برای رشد دمای حدود 18 الی 25 درجه سانتی گراد و هرس منظم نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد رو به شکل کامل مورد بررسی قرار میدهیم.

نیاز آبی درخت بید مجنون

برای اینکه  درختی سرحال و شاداب داشته باشید سعی کنید در 3 الی 4 سال اول کاشت آن اقدام به آبیاری خوب و منظم کنید تا پس از رفتن ریشه ها به اعماق زمین در صورت کم شدن آبیاری درخت دچار مشکل آبیاری نشود ولی توجه داشته باشید که این درخت رطوبت رو دوست داره ولی نه اینکه زمین را باتلاقی کنید چون موجب ریز برگها اون و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد.

نور مناسب

همانند سایر درخت ها این درخت نیز به نور زیاد و مستقیم برای رشد و گلدهی نیاز دارد پس سعی کنید محلی رو برای کاشت انتخاب کنید که حداقل روزانه 6 ایل 8 ساعت نور مستقیم به درخت بتابد. اگر شما در درخت خود رنگ پریدگی برگها و یا زیاد شدن فاصله بین برگها رو مشاهده کردید بدونید که نیاز نوری رو به خوبی رعایت نکردید.

دمای رشد و مقاومت

این گیاه به دمای حدود -17 درجه سانتی گراد بسیار مقاوم میباشد پس میتونید در مناطق سردسیری هم اقدام به کاشت اون کنید ولی توان مقاومت تا دمای حدود 40 درجه سانتی گراد را نیز دارد ولی در این وضعیت باید میزان آبیاری رو بالا ببرید تا درخت شما دچار مشکلات ناشی از کم آبی نشود. ولی توجه کنید که سرمای هوا باعث ایجاد شکاف در تنه درخت خواهد شد پس بهتره در فصل های سرد سال با نایلون تنه پایینی رو بپوشانید.

خاک و تغذیه

در هر خاکی به راحتی میتونید اون رو پرورش بدید و نیاز به تغذیه خاصی هم ندارد ولی اگر از کود حیوانی استفاده کنید نتیجه بهتری برای رشد و گلدهی درخت بید مجنون خواهید داشت.

چطور بید مجنون رو هرس کنم؟

اگر دوست دارید که درخت شما شکل و زیبایی خودش رو به مرور حفظ کنه حتما هرس سالانه رو در اولویت کارهای خود قرار بدید، برخی میگونید که تا گیاه جوان هست نباید هرس کنید این زمانی درست است که شما نیاز به شکلدهی نداشته باشید ولی اگر دوست دارید فرم خاصی به درخت خود دهید باید از همان ابتدا هرس را انجام دهید.

زمان هرس پاییز و یا قبل از شروع جوانه زنی در پایان زمستان می باشد؛ توجه داشه باشید که در هر نوبت هرس بیشتر از 30 درصد از شاخه ها را هرس نکیند.

فرم دهی درخت بید مجنون
فرم دهی درخت بید مجنون

نحوه تکثیر و کاشت درخت بید مجنون

این درخت رو میشه به 2 روش تکثیر نمود یکی استفاده از قلمه و دیگری پیوند زدن با درخت بید (بید مشک) :

چطور درخت بید مجنون رو قلمه بزنیم؟

برای قلم زدن باید شاخه های جوان رو که همین امسال رشد کرده اند رو از درخت جدا کنید (شاخه هایی که در فصل بهار رشد کرده اند رو در فصل پاییز یا اواخر زمستان) پس از جدا کردن قلمه تمام جوانه ها رو از قلمه جدا کنید و فقط یک جوانه بر روی اون باقی بماند و سپس قلمه ها را در خاکی سبک با رطوبت بالا بکارید (برای این کار میتونید به گلدان هم منتقل کنید). پس از ریشه زدن درخت را تا بهار سال بعد جابجا نکنید و یا میتویند از ابتدا به محلی که دوست دارید بکارید منتقل کنید.

چطور بید مجنون رو با بید چیوند بزنیم

یکی از بهترین راهای تکثیر بید مجنون که هم کیفیت و هم فرم بهتری به درخت شما میده پیوند زدن با بید می باشد برای این کار ابتدا قلمه هایی از درخت بید معمولی بزنید و سپس قلمه را پرورش بدید تا گیاه به حدود 2 متر برسد سپس از بید مجنون قلمه گرفته و به شکل T با بید معمولی پیوند بزنید.

مکشلات و بیماری ها درخت بید مجنون

گیاهی حشره خیز و آفت دوست هست و بیماری های چون لاروهای بید، شپشک، کنه تار عنکبوت، شته به این گیاه حمله خواهند کرد ولی درخت مقاومی میباشد و شما میتوانید با استفاده از سم های حشره کش آنها را از بین ببرید. برای کنه و شته از لیندین یا مالاتیون استفاده کنید.

سایر بیماری های میشه به پوسیدگی ریشه (Root Rot ریشه های نزدیک به تنه ی درخت شروع به پوسیدگی می کند) که کم کم باعث افتادن درخت میشود، Willow Scab این بیماری نوعی قارچ است که از به برگها میپسبد و موجب میشود که قسمت های زیرین برگها به رنگ سبز زیتونی تبدیل شوند،زنگ سفید که موجب به وجود آمدن لکه های نارنجی در پشت برگها میشه، Physalospora Miyabeana هم نوعی قارچ است که تنه درخت رو درگیر میکنه،انتراکنوز هم نوعی قارچ است که باعث زرد شدن و ریزش برگها میشود و در نهایت قانقاریا یا قیری شدن یا Tar Disease باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی برگها خواهد شد.

مطالب مرتبط :

بهترین روش های تکثیر درخت کاج 

5 دلیل برای کاشت درخت در فصل زمستان

آبیاری درختان باید بر چه اساسی باشد؟