تمام فوت و فن‌‌های کاشت گل لادن در خانه

نگهداری و کاشت گل لادن
نگهداری و کاشت گل لادن

معرفی، نگهداری و کاشت گل لادن : این گیاه یکی از گیاهانی می باشد که نوید دهنده بهار است، در فصل بهار بد نیست کمی به فکر کاشت گلهای زینتی در باغچه و یا گلدان باشیم. گل لادن از دسته گلهایی است که می‌توانید با کاشت آن در ایام نوروز جلوه زیبایی به حیاط و خانه خود بدهید. چه در گلدان کاشته شود، چه در سبدهای آویز و چه در باغچه، در هر صورت جلوه‌گری می‌کند. پس با ما همراه باشید تا تمام فوت‌و‌فن‌های کاشت گل لادن را با شما در میان بگذاریم.

مختصری در خصوص گل لادن

یک نوع گل یک ساله و پیچنده است، انواع پیچنده آن به وسیله دمبرگ ها به دور شاخه های نازک یا نخ یا سیم می پیچد و خود را بالا می کشد. گل های لادن از کنار شاخه ها و دمبرگ بیرون می آید. رنگ های مختلف گل لادن زرد، قرمز، قهوه ای، بنفش تیره، کرم روشن، یک رنگ یا دو رنگ است.

نام لاتین این گیاه TROPAEOLUM MAJUS می باشد که از خانوده تروپائولاسه به حساب میاد، این گیاه با جذابیت و زیبایی که دارد و گلهای چتری که می‌دهد مشتاقان زیادی داشته و اکثراً دوست دارند نمونه‌هایی از آن را در باغچه و گلدانهایشان داشته‌باشند. گل لادن رنگهای متنوعی دارد و در مناطق گرم بهتر می‌روید، در نیوزیلند و هاوایی به قدری رشد می‌کند که آن را علف هرز می‌دانند.

گل لادن
گل لادن

گونه‌هایی از این گیاه رویش به طرف بالا داشته و لذا برای پوشاندن دیوارهای باغچه و داربستها بسیار گزینه مناسبی هستند. گل لادن خواص دارویی نیز دارد و از این لحاظ نیز مورد توجه علاقمندان به درمانهای گیاهی و خانگی قرارگرفته‌است. برگهای آن مزه تندی داشته و بسیار نازک و تردند، از برگهای گل لادن می‌توان در سالاد و سوپ استفاده نمود. گل لادن گونه‌هایی با گلهای تک رنگ و دو رنگ نیز دارد.

بنر گل من و تو

گل لادن رشد خوبی دارد و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد. در مناطق جنوبی ایران و مناطق گرم هم در فصل زمستان و بهار بخوبی رشد می‌کند و می‌توان آن را پرورش داد. گل لادن در فصل پاییز گل می‌دهد، اما اگر آن را در خانه نگه دارید، در زمستان گل می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید در ایام نوروز یک گلدان پر از گل لادن داشته‌ باشید.

معرفی گل لادن و نحوه کاشت آن
معرفی گل لادن و نحوه کاشت آن

شرایط کاشت و نگهداری گل لادن:

برای نگهداری و کاشت گل لادن باید خاکی با زهکشی خوب، نور زیاد و آبیاری منظم برای آن فراهم کنید که در ادامه به بررسی تک تک موارد خواهیم پرداخت

خاک مناسب:

 خاک این گیاه باید بخوبی زهکشی شده‌ باشد. البته این گیاه در خاکی که از لحاظ مواد مغذی فقیر باشد هم رشد می‌کند. بهتر است در خاکش مخلوطی از کود پوسیده دامی و یا خاک برگ استفاده‌ کنید و اگر در گلدان میکارید حتما از ورمی کمپوست در ترکیب خاک استفاده بشه،خاک شنی برای لادن نیز مناسب است. اما اگر در باغچه میکارید استفاده از کود حیوانی پوسیده بسیار لازم است.

نور کافی و مناسب:

گل لادن گیاهی نیازمند نور آفتاب است. بطوری که باید حداقل 6ساعت در روز گیاه نور دریافت‌ کند. در صورتی که نور آفتاب به میزان لازم به آن نتابد، گل زیادی نمی‌دهد. البته مواظب باشید در آفتاب سوزان برگهایش نسوزد. برای نگهداری در داخل هم باید گیاه در معرض باد و هوای سرد قرار نگیرد. پس اگر گیاه رو در داخل گلدان نگهداری میکنید بهترین جا برای آن پشت پنجره (جنوبی) که نور کافی به گیاه برسه می باشد.

نگهداری و کاشت گل لادن
نگهداری و کاشت گل لادن
آبیاری گل لادن:

توجه داشته باشدی که این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن برگهای گیاه شما می‌شود. این گیاه نیاز به آب فراوان نداشته و خاک خشک را تحمل می‌کند. آبیاری زمانی انجام شود که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود. می‌توانید خاک را با تکه چوبی امتحان کرده و اطمینان یابید که خشک است. اگر در باغچه آن را کاشتید سعی کنید روزانه گیاه رو آبیاری کنید، بهتر است صبح‌ها به آبیاری بپردازید.

دمای مناسب:

دمای 25درجه برای گلدهی این گیاه مناسب است. با گرمای هوا عمر گلها نیز کوتاه می‌شود. بنابراین بعدازظهرها که تابش آفتاب به حد بالایی می‌رسد گلها را از تابش نور آفتاب محافظت‌کنید.

کوددهی گل لادن:

کوددهی فراوان به این گیاه باعث کاهش رش د گلدهی‌اش می‌شود. این گیاه در خاکهای فقیر از مواد غذایی بهتر گل می‌دهد. از کودهایی که فسفر بیشتری در برابر نیتروژن دارند استفاده کرده و غلظت کود را به نصف تا یک چهارم میزان آماده شده برای گل لادن برسانید.

لادن دو رگه

نوع دیگری از لادن کاشته می شود که لادن دورگه نام دارد و از تلاقی بین لادن بزرگ و لادن لوب به دست آمده است. این گیاه دارای بوته ای سبز و خیلی قوی می باشد که انداه آن به 4 متر می رسد و می تواند داربستی را بپوشاند .

نوعی از گل لادن وجود دارد که خیلی جالب است و گل های قرمز تیره دارد و به طور خارق العاده ای گل می دهد. این نوع از لادن نیز دورگه با گل های سفید مایل به زرد با لکه های ارغوانی و دورگه ی گل زرد تیره با لکه ی ارغوانی و دورگه ی بنفش تیره وجود دارد. تمام انواع لادن از اول بهار تا آخر پاییز گل می دهند.

دو نوع دیگر لادن وجود دارد که زیبایی آن کمتر از انواع گفته شده نیست. یکی لادن کوچک که ساقه های آن افتاده و اندازه بوته آن 40 تا 50 سانتی متر است . برگ ها و گل هایش خیلی کوچک تر از لادن بزرگ می باشد. نوع دیگر لادن peregrinum است که گیاهی پیچنده و قد آن تا 4 متر هم می رسد. برگ های این نوع لادن بریده بریده است و گل های آن هم کوچک و به رنگ زرد می باشد.
معرفی گل لادن و نحوه کاشت آن
معرفی گل لادن و نحوه کاشت آن

چگونه گل لادن را بکاریم؟

بذر تمام انواع لادن را بهار در گلدان های 15 سانتی متری یا در زمین می کارند. کاشتن گل لادن خیلی آسان است ولی برای آن که خوب رشد کند و گل دهی فراوانی داشته باشد باید بذر آن را در خاکی که سبک است کاشته و مرتب آن را آبیاری کنند. گل لادن از آفتاب سوزان و هوای خشک تابستان صدمه می بیند. اگر مرتب آبیاری شود و خاک آن خشک نشود خیلی خوب گل می دهد. از اقسام پیچنده آن برای تزیین پنجره ها یا آلاچیق می توان استفاده کرد.
بذر لادن را اگر پاییز در گلدان بکارند و زمستان آن را در گلخانه بگذارند، تمام زمستان در گلخانه گل می دهد و می توان با آن سالن های پذیرایی را تزیین کرد. برای زیاد کردن گل لادن از قلمه ی آن هم ممکن است استفاده کرد. اگر ساقه های سخت آن را چیده و برگ های آن را جدا کنند و فقط سر شاخه یک یا دو جوانه باقی بگذارند و بعد آن را در ظرف آب گذاشته و پشت شیشه آفتاب گیر قرار دهند، قلمه به آسانی ریشه کرده و بوته ی آن به سرعت بالا می آید و گل می دهد.
1.تکثیر از طریق بذر:

بهترین زمان کاشت گل لادن در گلدان و باغچه از طریق بذر در مناطق گرمسیر اوایل بهار تا اوایل پاییز است. در مناطق سردسیر بهتر است در بهار بذرها را بکارید تا از سرمازدگی در امان بمانند.

  • ابتدا بذرهای گیاه را در آب ولرم به مدت 24 ساعت بخیسانید.
  • بذر را در گلدانی کوچک و در عمق یک سانتی خاک بکارید.
  • مقداری خاک به اندازه 2سانت روی بدرها ریخته و آب دهید.
  • گلدان حاوی بذر را در نیمه سایه قرار دهید.
  • 5تا 10روز طول‌می‌کشد تا جوانه‌ها از خاک بیرون بیایند.
کاشت گل لادن در گلدان
کاشت گل لادن در گلدان
2.تکثیر از طریق قلمه‌زدن:
  • سعی کنید قلمه را از شاخه‌ای سالم و قوی انتخاب کنید.
  • برگها را با قیچی باغبانی ببرید، قیچی را قبلاً ضدعفونی کنید.
  • دو سه گره از ساقه برای قلمع کافی است.
  • قلمه‌ها را در لیوانی پر از آب و در پشت پنجره‌ای آفتابگیر بگذارید.
  • گل لادن خیلی زود قلمه‌اش ریشه‌دار می‌شود، پس از اینکه ریشه زد، آن را در گلدانی با خاک مناسب بکارید.
  • به ریشه‌ها صدمه وارد نکنید.

توجه داشته باشدی که هم در روش کاشت در گلدان و هم در روش کاشت در باغچه حتما از قیم برای این گیاه استفاده کنیدف اگر در باغچه آن را میکارید حتما کنار دیوار باشه تا بتونه به خوبی رشد کنه و به دیوار بچسبه تا زیبایی حیاط شما دوچندان بشه.

بیماری‌های گل لادن

کپک یا قارچ‌ها می‌توانند اثر مخربی روی گیاه داشته باشند. گفته می‌شود گلهای لادن به هجوم شته‌ها، آسیب پذیر هستند. شته‌ها می‌توانند از شاخ و برگ تغذیه بکنند در نتیجه به آنها آسیب بزنند. برای جلوگیری از هجوم آنها، شما می‌توانید به طور فیزیکی آنها را از بین ببرید و یا برگ‌ها را با آب اسپری بکنید. هم چنین شما می‌توانید برگ‌ها و پایین آنها را با محلول صابونی بشویید و پاک کنید.

در پایان می‌توان گفت که مراقبت از گلهای لادن آسان است. هم چنین آنها گیاهان رفیق بسیار عالی هستند. آفاتی همچون سوسک خیار و مته‌ی کدو به خاطر طعم و مزه‌ی تند و فلفلی شاخ و برگ‌های گل لادن، به آن نزدیک نمی‌شوند. اگر شما کدو تنبل، کدو و خیار را در باغ خود کاشته‌اید، ایده‌ی خوبی است که گل لادن را کنار آنها نگه دارید. با این کار، نه تنها باغ شما در فصل گل دادن تماشایی خواهد شد بلکه می‌توانید از برگ‌ها و کلبرگ‌های آن برای دادن طعم تند و فلفلی به غذاهای خود استفاده بکنید.

خواص درمانی و دارویی گل لادن:

برخی افراد ترجیح می‌دهند از گیاهان دارویی استفاده‌کنند. باید بگویم گل لادن از جمله این گیاهان بوده و خواص دارویی بسیار خوبی دارد. بهتر است بدانید که این گیاه را برای مصرف دارویی نیز در میزان بالا می‌کارند و از برگ و گل گیاه مصارف دارویی می‌کنند.

با جویدن این گیاه اسانسی همچون خردل ایجاد شده و برگ و گلها خاصیت ضد اسکوربوت دارد. گیاه لادن همچنین خاصیت تصفیه خون، رفع بیماریهای نزله دستگاه تنفسی، برونشیت‌های مزمن، و اخلاط خونی دارد. علاوه بر این مجراهای شریانی قلب را باز نموده، وموی سر و پیاز آن را تقویت می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

گل لادن خاصیت التیام بخشی به زخم دارد و خاصیتی نظیر آنتی بیوتیک دارد و در برابر عفونت‌ها به بدن کمک می‌کند.

خواص درمانی گل لادن
خواص درمانی گل لادن
گل لادن و درمان سرماخوردگی:

اگر سرماخوردگیری، سرفه، برونشیت و درد گلو یا سینه دارید، به سراغ گل لادن بروید. گلبرگها و برگهای خشک گل لادن را دم کرده و بنوشید، تب شما را کاهش می‌دهد و آرامبخش خوابتان خواهد بود.

گل لادن و راحتی در دفع:

دانه‌های خشک این گیاه خاصیت ملین دارند و عمل دفع کردن را آسان می‌کنند. 70گردم دانه خشک این گیاه را بصورت پودری با 150گرم عسل مخلوط نموده و روزی 3قاشق چایخوری میل نمایید و تأثیرش را ببینید.

گل لادن و مراقبت از مو:

موهای آسیب دیده‌تان را با گل لادن بهبود ببخشید. گل لادن به درخشش و تقویت مویتان کمک‌کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. طرز مصرف آن بدین صورت است که یک مشت برگ را در یک لیتر آب ریخته و دانه‌های خشک لادن را در آن بریزید و مدت 15دقیقه بجوشانید. وقتی خنک شد موهایتان را شامپو کرده و محلول را بعد روی مویتان بریزید. 10 الی 15دقیقه بعد مو را آبکشی نمایید.