نحوه تشخیص نوع پوست و نکات مهم در خصوص آن

نحوه تشخیص نوع پوست
نحوه تشخیص نوع پوست

نحوه تشخیص نوع پوست : شاید تجربه کرده باشید گاهی، محصولاتی برای مراقبت از پوست‌ انتخاب می‌کنید که از هر لحاظ محصولات عالی و خوبی به نظر می‌آیند، اما وقتی که از آنها استفاده می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که مناسب پوست شما نیستند. قبل از هر اقدامی لازم است پوست خود را به‌خوبی بشناسید تا گزینه‌های احتمالی شما محدود شوند و درنهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع پوست در چند گروه دسته‌بندی شده است و هر گروه دارای خواص و شیوه‌های مراقبت خاص خودش ‌می‌باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا نکات کامل در خصوص تشخیص نوع پوست و نحوه مراقبت از آن بدانید.

مراحلی که برای شناخت نوع پوست خود باید انجام بدهید:

1. با یک پاک‌کننده‌ صورت‌تان را بشویید و آرایش روی آن‌ را پاک کنید. این کار باعث می‌شود چربی‌ها و آلودگی‌هایی که در طول روز روی پوست جمع شده‌اند، از بین بروند و پوست فرصت نفس کشیدن پیدا کند. اما بیش از حد این شستشو را انجام ندهید،پس از شست‌وشو، صورت‌تان را خشک کنید.

بنر گل من و تو

2. یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت، پوست شما به حالت طبیعیِ خود (حالتی که نوع پوست شما را مشخص می‌کند)، بازمی‌گردد. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید.

3. با یک دستمال کاغذی تمیز ضربات ملایمی روی پوست صورت خود بزنید.

4. با توجه به آثار پوسته‌پوسته شدن، اثرات چربی روی صورت یا دستمال کاغذی و … می‌توانید نوع پوست خود را تشخیص بدهید.

انواع پوست و چگونگی مراقبت از آن

در ادامه انواع مختلف پوست را بیان میکنیم که پوست شما جزو یکی از آنها خواهد بود

1.پوست معمولی:

پوست‌هایی که در وضعیت متعادلی قرار دارند، یعنی نه خیلی چرب و نه خیلی خشک‌اند، پوست معمولی‌ گفته می‌شوند. البته در این نوع پوست، ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) کمی چرب است اما سبوم (چربی) و رطوبت، در سراسر پوست به طور یکسان وجود دارد. اگر شما چنین پوستی دارید، بسیار خوش‌شانس‌اید. پوست‌های معمولی نسبت به پوست‌های دیگر، بهتر می‌توانند مواد موجود آرایشی و مراقبتی را تحمل کنند.پوست، هیچ‌گونه چربی و پوسته پوسته شدنی را نشان نمی‌دهد و انعطاف‌پذیر و صاف است. اگر پوست‌تان ویژگی‌های زیر را داشته باشد، از نوع معمولی است:منافذ پوستی بسیار کوچک،گردش خون عالی،بافت مخملی، نرم و صاف و رنگ صورتی یکدست.

اگر این نوع پوست را دارید، جزو افراد خوش‌شانس به‌شمار می‌روید.افراد دارای این نوع پوست تنها کاری که باید بکنند این است که روزانه ۲ بار صورت خود را با پاک‌کننده‌ای ملایم مثل ژلِ شست‌وشو بشویند.

پوست نرمال
پوست نرمال
2.پوست چرب:

وقتی پوست‌تان بیش از حد لازم سبوم (چربی) تولید کند، چرب می‌شود. همچنین تولید بیش از حد سبوم می‌تواند شما را به بیماری درماتیت سبوره‌ای مبتلا کند. این بیماری موجب قرمزی، خارش‌ و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود. در این حالت اسیدهای چرب به پوست صدمه می‌زنند.

منافذ بسیار باز و واضح پوست، پوست بسیار درخشان و البته ضخیم‌ و رنگ پریده‌تر، نشان‌دهنده ی پوست چرب هستند. اگر پوست‌تان چرب است، ممکن است جوش‌های سفید یا سیاه متعددی روی آن مشاهده کنید.پوست چرب بر روی دستمال کاغذی آثار چربی به جای می‌گذارد. همچنین این نوع پوست‌ معمولا دارای منافذ بزرگی است و در اثر تابش نور براق می‌شود.اگر پوست چرب دارید موارد زیر را در طول روز انجام بدهید:

۲ بار در روز صورت‌تان را با پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید.یک پنبه‌ی خشک را روی قسمت‌های چرب صورت‌تان بکشید.به‌وسیله‌ی یک مرطوب‌کننده‌ی فاقد چربی، صورت‌تان را ماساژ بدهید.حداکثر یک‌بار در هفته از ماسک مناسب صورت خود استفاده کنید.

تشخیص نوع پوست - پوست چرب
تشخیص نوع پوست – پوست چرب
3.پوست خشک:

زمانی‌که پوست نسبت به پوست معمولی، سبوم (چربی) بسیار کمتری تولید می‌کند، پوست خشک نامیده می‌شود. افراد دارای پوست خشک، معمولا احساس می‌کنند پوست‌شان محکم کشیده شده است. همچنین ممکن است آثار پوسته‌های مرده روی صورت مانده باشد. مرطوب‌کننده‌ها برای این نوع پوست ضروری هستند.

علائم پوست خشک: پوسته‌پوسته شدن خفیف،ظاهر خشک و خشن (که البته گاهی اوقات دچار پیری پیش از موعد می‌شود)،سفتی و احساس خارش در پوست.

اگر پوست شما از این نوع است، موارد زیر را انجام بدهید:زمان حمام را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید و از آب داغ برای استحمام استفاده نکنید.بلافاصله پس از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید.از یک کرم حاوی روغن (مثل روغن جوجوبا) به جای لوسیون استفاده کنید.از صابون و محصولات دارای الکل و عطر استفاده نکنید.میزان رطوبت هوای خانه را با استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ی هوا، افزایش بدهید.

پوست خشک
پوست خشک
4. پوست مختلط:

پوست مختلط متداول‌ترین نوع پوست است. پوست مختلط به نوعی از پوست گفته می‌شود که ترکیبی از چند نوع پوست است.این پوست تمام نشانه‌های ۳ نوع پوست دیگر را از خود نشان می‌دهد. معمولا این نوع پوست، در ناحیه‌ی T (پیشانی و بینی)، چرب و در سایر نقاط نرمال تا خشک است. اگر پوست شما از نوع مختلط است، باید موارد مربوط به پوست خشک و چرب را همزمان رعایت کنید، یعنی برای قسمت‌های چرب پوست‌تان از پنبه یا دستمال خشک و برای قسمت‌های خشک از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

تشخیص نوع پوست - پوست مختلط
تشخیص نوع پوست – پوست مختلط
5.پوست‌های حساس:

پوست‌های حساس ممکن است، ویژگی‌های پوست‌های خشک، چرب یا مختلط را داشته باشند اما قرمز و ملتهب هم باشند. این نوع پوست معمولا بسیار خشک است و فرد احساس می‌کند که پوستش جمع شده است. بخشی از قسمت‌های پوست ممکن است پوسته‌پوسته شود و حتی جوش بزند. پوست حساس از هر نوع پوست دیگر دردسرساز و آسیب‌پذیرتر است و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

اگر پوست‌تان حساس است، وقتی زیر نور خورشید قرار یا در معرض باد گرم یا سرد قرار بگیرید، پوست‌تان به سرعت ملتهب و قرمز می‌شود. اگر پوست‌تان با کوچکترین چیزی تحریک و ملتهب می‌شود یا خشک شده و به خارش می‌افتد و بیشتر مواقع قرمز است، پس پوست شما حساس است. پوست حساس ممکن است به محصولات آرایشی یا حتی مراقبتی، واکنش نشان بدهد یا حتی در مواجهه با حرارت و گرما، سرخ شود. افراد دارای پوست حساس، به سرعت دچار آفتاب‌سوختگی یا ابتلا به بیماری‌های اگزما و … می‌شوند.

پوست حساس
پوست حساس

نحوه تشخیص نوع پوست به روش کاغذ خشک کن

روش کلی دیگری هم برای تشخیص نوع پوست وجود دارد که به آن روش کاغذ خشک کن گویند،کاغذ خشک‌کن، نوعی کاغذ است که قدرت جذب بالایی دارد و می‌تواند هر نوع مایعی (مانند روغن یا جوهر) را به خود جذب کند. استفاده از کاغذ خشک‌کن، بسیار سریع‌تر جواب می‌دهد و اغلب به خوبی تفاوت بین پوست خشک و چرب و مختلط را نشان می‌دهد.

روی نواحی مختلف پوست‌تان به آرامی کاغذ خشک‌کن قرار دهید. سپس آن را از روی صورت برداشته و جلوی نور بگیرید. اگر پوست‌تان چرب باشد، روی کاغذ، رگه‌هایی از چربی کاملا مشخص می‌شود. اگر تمام قسمت‌های پوست‌تان، کاغذ را چرب کرد، پس پوست‌تان چرب است. اما اگر رگه‌های چربی فقط بخش‌هایی از کاغذ را چرب کرد، پس پوست‌تان مختلط است.

نبود چربی روی کاغذ هم نشان‌دهندهٔ پوست خشک است. در این روش هم لازم است که حتما صورت‌تان تمیز باشد.

مطالب مرتبط :

6 راز مهم برای داشتن پوست شفاف بدون مواد شیمیایی

نکاتی در خصوص آبرسانی پوست به صورت طبیعی

نبایدهایی برای پوست چرب که باید بدانید