نحوه شستن لباس مشکی و تیره و نکات مهمی که باید رعایت کنیم + عکس

نحوه شستن لباس مشکی - شستن لباس تیره
نحوه شستن لباس مشکی - شستن لباس تیره

نحوه شستن لباس مشکی : شستشوی لباسهای مشکی مشکلی است که برای خیلی‌ها پیش‌آمده، به این صورت که بعد از شستشو لباسهایشان بور شده و رنگ‌ و‌روی اولیه را ندارد. معمولاً افراد این نگرانی را دارند که مبادا بعد از چند شستشو رنگ لباس رفته و زیبایی اول را نداشته باشد. حتی گاهی اوقات پیش آمده که لباسهای مشکی به سایر لباسها رنگ داده و آنها را خراب کرده‌اند.

در اینجا راهکارهایی ارائه‌ می‌دهیم تا لباسهای مشکی‌تان را با خیالی آسوده بشویید و دیگر نگران نباشید. یکی از مسائلی که باید بدانید این است که بهتر است قبل از شستشو لباسهای رنگی، مشکی و سفید را ار هم جدا کنید و لباسهای مشکی را با آب سرد بشویید.

چطور از بور شدن لباسهای مشکی جلوگیری کنیم؟

1.سعی کنید لباسها را قبل از شستشو دسته‌بندی کنید
برچسب روی لباس را بخوانید:

بر روی لیبلهای مخصوصی که روی لباس می‌زنند معمولاً اطلاعاتی در مورد نوع جنس و پارچه هست. با توجه کردن به آنها قبل از شستشو می‌توانید ببینید آیا لباس در لباسشویی قابل شستشو هست یا خیر. برخی لباسها قابلیت شستن در لباسشویی را ندارند و آسیب می‌بینند.

بنر گل من و تو
نحوه شستن لباس تیره
نحوه شستن لباس تیره

شاید باید برخی لباسها را با دست شست. یا مثلاً لباسهای بافتنی را بهتر است در لباسشویی نیندازید و فقط در تشت بشویید و پس از آن برای خشک کردن جایی پهن کنید تا خشک شود، و آویزان نکنید. برخی لباسها را فقط می‌توان به خشکشویی داد، لباسهای گران قیمتی مانند کت‌و‌شلوار، پیراهنهای گران قیمت و رسمی و لباسهای مجلسی.

لباسهای مشکی و رنگی را از هم جدا کنید

چون لباسهای مشکی معمولا از خود رنگ پس داده و لباسهای رنگی را خراب می‌کنند. همچنین وقتی لباس رنگ روشن نباشد، در هنگام شستن رنگ مشکی دوباره جذب خود لباس مشکی می‌شود، نه جذب لباسهای روشن. رنگیها را با هم شسته و تیره و مشکی ها را نیز با هم بشویید. همچنین لباسهای خیلی کثیف و آنهایی را که تنها به شستشوی کم نیاز دارند از هم جدا کرده و جداگانه بشویید.

لباسها را طبق جنس و یا وزنی که دارند دسته بندی کنید

حتی اگر لباسها تیره و مشکی باشند دلیل نمی‌شود همه را یکجا و با هم بشویید. جنسها متفاوتند و باید از هم جدا شوند. لباسهای ظریفتر مانند حریر، تی شرت و بلوز و سایر لباسهای نازک را از لباسهایی مانند شلوار جین جدا کنید. لباسهای سنگین باعث می‌شوند لباسهای سبک بیشتر فرسوده و کهنه شوند و هر لباس و جنسی به یک مدت زمان معین و درجه شستشوی خاص خود نیاز دارد.

لباسهای مشکی و لباسهای تیره را همیشه پشت و رو و برعکس کرده و سپس بشویید. وقتی لباس مشکی را در لباسشویی می‌اندازید، در اثر مرتب چرخیدن بافت لباس آسیب دیده و رنگ مشکی آن کم‌کم بور می‌شود. با این کار از بور شدن آنها جلوگیری کنید و عمر لباس را بیشتر نمایید. همچنین زیپ و دکه‌های لباس را ببندید.

نحوه شستن لباس مشکلی - تفکیک لباس ها
نحوه شستن لباس مشکی – تفکیک لباس ها
2.طرز شستن لباسها:

شوینده‌های مناسب و مخصوص لباس مشکی استفاده‌کنید. مشکین شوها از رنگ لباس محافظت‌کرده و باعث‌می‌شوند رنگ لباسها نرود. هرگز از تاید برای شستن لباس مشکی استفاده‌نکنید، زیرا باعث سفیدک زدن می‌شود.

لباسهای مشکی و تیره را با آب گرم نشویید

زیرا در آب گرم رنگ بیشتری پس داده و کمرنگ‌تر می‌شوند. سعی کنید آنها را با آب سرد شسته تا بیشتر عمر کنند. در واقع باید دمای آب ماشین لباسشویی را روی کم بگذارید و لباس کمتری بریزید. مدت زمان زیاد را انتخاب نکنید تا رنگ لباسهای مشکی نرود. آب گرم بافت پارچه را نرم کرده و باعث می‌شود رنگ آن برود. آب سرد برای این کار بهتر است. دمای بین 15تا29 درجه برای این کار مناسب است.

لباس های تیره را با آب گرم نشورید
لباس های تیره را با آب گرم نشورید

به مقدار لازم از شوینده‌ها استفاده‌کنید. برای دانستن این موضوع که چقدر شوینده لازم است تا لباس را خوب بشویید، روی آن را بخوانید. انواع شوینده‌ها با هم متفاوت بوده و مقدار مصرفی آنها نیز فرق دارد. برای لباسهایی که بیشتر چرک و کثیفند، مایع لباسشویی بیشتری بریزید.

برای شستن لباسهای ظریف مشکی دقت‌لازم را داشته‌ باشید

لباسشویی را روی شستشوی کم بگذارید تا ملایم لباس را بشوید. برروی لیبل لباس حتما در این مورد نوشته شده است. برخی لباسهای ظریف نیاز به شستشوی زیاد با ماشین نداشته و می‌توانید آنها را با دست بشویید.

لباسها را آویزان کنید تا خشک شوند. خشک‌کن ماشین لباسشویی لباسهای مشکی را بور می‌کند و مناسب این کار نیست. بهتر است بعد از اتمام شستشو، لباسها را آویزان کنید تا خشک شوند. برای اینکه چروک نشوند آنها را به چوب رختی آویزان کرده و به جایی آویزان نمایید. لباسهای بافت را آویزان نکنید که گشاد می‌شوند.یادتان باشد لباسها را در نور مستقیم و شدیدی خورشید پهن نکنید که رنگ و رویشان برود.

لباس ها را آویز کنید
لباس ها را آویز کنید

بهتر از از شستن بی مورد لباسهای مشکی دوری کنید. زیرا با هر سری شستن کمرنگ می‌شود. از مایع لباسشویی خوب استفاده کنید.

3.لباسهای مشکی را زیاد نشویید

برای اینکه دیرتر لباس مشکیتان بور شود سعی کنید زیاد آن را نشویید. زیرا شستن مداوم رنگ لباس را می‌برد. اگر لک گرفت لازم نیست همه لباس را بشویید، فقط کافیست محل لک را بشویید.

4.پاک کردن لک از روی لباس مشکی:

اگر لباس مشکیتان لک گرفت برای پاک کردن لک حتما نباید آن را در ماشین بیندازید. بهتر است با دست محل لک را بشویید. کمی مایع لباسشویی مخصوص لباس مشکی را با نصف لیوان آب مخلوط‌کرده و با دستمالی روی لک بکشید. سپس همان قسمت را با آب آبکشی کنید.

روشهای جلوگیری از بور شدن لباس مشکی
روشهای جلوگیری از بور شدن لباس مشکی

در ادامه به روشهایی برای ثابت ماندن رنگ لباسهای مشکی اشاره می‌کنیم.

روشهایی برای ثابت ماند رنگ لباس مشکی:

1.شستشو با سرکه:

در یک تشت حاوی آب، یک فنجان سرکه سفید  ونیز مایع شستشو بریزید. بگذارید لباس حدود نیم ساعت در آب سرد و مواد بماند. به آرامی شسته و آبکشی نمایید. این کار و استفاده از سرکه سفید باعث براق شدن لباس و مانع رفتن رنگ آن می‌شود.

2.استفاده از نمک:

درون تشت مقداری نک ریخته و با آب حل کنید. لباس را 5دقیقه در آب نمک بخیسانید. سپس آبکشی کنید.

چطور ازبور شدن لباسها جلوگیری کنیم؟

1.شستشو با آب اسفناج:

برای ثابت ماند رنگ لباس مشکی از آب اسفناج استفاده کنید. در قدیم از این کار استفاده می‌کردند. بعد از آن لباس را آبکشی کنید.

2.شستشو با قهوه یا چای:

دو فنجان چای یا قهوه دم کرده را هنگام شستن لباسها و آبکشی اضافه کنید. رنکطبیعی آنها باعث پر رنگ تر شدن رنگ لباس می‌شود.

3.استفاده از فلفل سیاه:

برای جلوگیری از رنگ و رو رفتن لباس مشکی استفاده از فلفل سیاه مؤثر است.

با نحوه شستن لباس مشکی و همچنین نکاتی که برای بور نشدن و از دست نرفتن رنگ لباس ها رعایت کنید رو بررسی کردیم، اگر شما هم نکات و تجربه ای در خصوص نحوه شستن لباس تیره دارید در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

چند راه برای شستن لباس ها با استفاده از سرکه!

نحوه شستن شلوار جین سفید

سرکه سفید و کاربرد آن در زیبایی