نحوه قلمه زدن و تکثیر آگلونما کاملا عملی به همراه ویدیو آموزشی

نحوه قلمه زدن و تکثیر آگلونما کاملا عملی به همراه ویدیو آموزشی

قلمه زدن و تکثیر آگلونما : گیاهی برگی که دارای برگها جذاب و خیره کننده هست رو میتویند خیلی راحت توی خونه به روش های مختلف تکثیر کنید، راحت ترین و کاربردی ترین روش تکثیر آگلونما تقسیم بوته و قلمه زدن می باشد ولی اگر حوصله و وقت دارید میتونید از طریق بذر هم این گیاه رو تکثیر کنید ما در انتهای مطلب ویدیو کامل به همراه توضیحات براتون قرار دادیم که تمامی نکات و روش انجام کار رو بیان میکنه پس با ما همراه باشید.

راستی یادتون باشه این گیاه جزو گیاهان سمی است و موقع تکثیر اون حتما از دستکش استفاده کنید، زیرا اگر شیره این گیاه با دهان برخورد کند و یا خورده شود باعث سوزش لب و دهان و سپس گلو نیز خواهد شد .نام دیگر آگلونما گیاه سبز چینی است که بومی آسیای شرقی میباشد این گیاه زیبا بدلیل اینکه شرایط نگهداری راحتی دارد میتوان برای کسانیکه از گیاهان نگهداری نکرده اند و مبتدی (آماتور) هستند نیز قابل استفاده میباشد . در مطلبی جدا در خصوص گیاهان سمی صحبت کردیم که میتونید مطالعه کنید.

قلمه زدن آگلونما و تکثیر آن
قلمه زدن آگلونما و تکثیر آن

انواع روش تکثیر آگلونما :

توجه داشته باشید که بهترین فصل برای تکثیر این گیاه اوایل بهار می باشد ولی اگر شرایط گلخانه ای را در خانه فراهم کنید در هر فصلی این کار امکان پذیر می باشد، گیاه آگلونما رو میشه به روش های قلمه زدن، تقسیم بوته و استفاده از بذر تکثیر کرد.

بنر گل من و تو

تکثیر آگلونما به روش تقسیم بوته

یکی از راحت ترین و سریعترین روش های تکثیر اگونما تقسیم بوته است که بهترین زمان برای این کار اوایل بهار تا اواسط تابستان می باشد، برای این کار ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده جوانه های کناری گیاه که بیشتر از 2 برگ دارند، از گیاه مادری جدا کنید (جوانه ها حتما باید دارای ریشه باشند) و سپس جوانه ها را در گلدان جدید با خاک سبک بکارید (ترکیب خاک میتونه پیت ماس + پرلیت + کمپوست باشه) توجه داشته باشید که انجام این کار را زیاد طولانی نکنید چون هوا خوردن به ریشه گیاه موجب مشکلات بعدی خواهد شد.

برای اینکه ریشه زایی و گرفتن جوانه ها بهتر شود روی گلدان جدید را با استفاده از نایلون پلاستیی شفاف بپوشانید و هر چند وقت یکبار نایلون را بردارید تا هوا در گلدان جریان پیدا کند، بهترین دما برای نگهداری جوانه ها حدود 20 الی 21 درجه و نور فیلتر شده خورشید می باشد.

تکثیر آگلونما به روش تقسیم بوته
تکثیر آگلونما به روش تقسیم بوته

نحوه درست قلمه زدن آگونما :

برای قلمه زدن آگلونما باید برگها (ساقه های) نسبتا جوان را انتخاب کنید، ویژگی های قلمه باید به این صورت باشد که، قلمه های انتخابی حداقل 3 الی 4 برگ داشته باشند، قلمه حداقل دارای 3 یا 4 بند باشد. با استفاده از یک کاتر یا چاقوی تیز به شکل اریب گیاه رو برش میزنیم، اگر قلمه که شما انتخاب کردید دارای برگهای بیشتری است برگاهای پایینی را از قلمه جدا کنید.

شما میتویند از هورمون ریشه زایی برای بالا بردن درصد موفقیت خودتون استفاده کنید ولی من خودم از این ماده استفاده نکردم و تا الان نتیجه خوبی هم گرفتم. بعد از قلمه زدن شما به دو روش میتونید قلمه ها را ریشه دار کنید که ویدیو آماده شده هر دو روش رو نشون میده.

ریشه دار کردن آگلونما در خاک

برای این کار شما باید یک گلدان با خاک کاملا سبک (میتونه ترکیب پرلیت و پیت ماس باشه) آماده کنید و همچنین سوراخ های انتهای گلدان برای خروج آب (زهکشی) را چک کنید که حتما سواراخ باشد و سپس قلمه ها را در داخل خاک فرو کنید، توجه داشته باشید که حداقل یک سوم قلمه ها داخل خاک فرو شوند و سپس گلدان را آبیاری کنید.

اگر دوست دارید که عمل ریشه زایی خیلی زود انجام بیهش میتونید از پلاستیک شفاف استفاده کنید و روی بستر کش را با آن بپوشانید. البته حتما روزی 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید تا هوا در گلدان جریان پیدا کند و گلدان شما دچار بیماری های قارچی نشود.

قلمه زدن آگلونما
قلمه زدن آگلونما

نور غیر مستقیم و فیلتر شده با دمای حدود 20 درجه سانتی گراد میتونه بهترین شرایط برای نگهداری قلمه ها باشه تا زمانی که عمل ریشه زایی انجام نشده حتما گلدان را مرطوب نگهداری کنید، عمل ریشه دهی حدود 36 روز به طول خواهد انجامید و بعد از آن شما میتوانید هریک از قلمه ها را در یک گلدان با خاک مناسب بکارید.

ریشه دار کردن آگلونما در آب

یک ظرف شیشه ای آماده کنید و قلمه های برش داده شده رو داخل اون قرار بدید و تا جایی به ظرف آب اضافه کنید که قسمت خیلی کمی از قلمه داخل آب فرو رود، هر چند وقت یکبار آب گلدان را تعویض کنید تا عمل ریشه دهی به خوبی انجام بشه ولی من به شما روش ریشه دار کردن در خاک رو توصیه میکنم چون ریشه هایی قوی و جوندار خواهید داشت و پس از انتقال به گلدان هم خیلی سریعتر با محیط جدید سازگاری خواهد داشت.

نحوه تکثیر آگلونما در آب به چه صورت است ؟

بهترین زمان برای تکثیر آگلونما اوایل فصل بهار میباشد ولی اگر در منزل توانایی ایجاد شرایط گلخانه ای مناسب را دارید میتوانید در هر زمان دیگر نیز اقدام به تکثیر این گیاه زیبا کنید.

1.ابتدا ساقه های سالم و سرحال را با چاقو تیز و ضد عفونی شده ببرید زیرا  شیره این گیاه سمی میباشد.
2. طول این ساقه ها به اندزه 4 الی 5 سانتی متر باشد
3. ساقه های آگلونما جدا شده  را داخل یه ظرف شیشه ای آب قرار دهید (از آب جوشیده و سرد شده و فاقد املاح استفاده کنید) توجه کنید که آب هم دما با محیط باشد .
4. هر چند مدت یکبار نیز آب ظرف را تعویض کنید تا گیاه بهتر رشد کرده و دچار قارچ نشود .
5.این روش تکثیر تا زمان پیدایش ریشه ها ادامه پیدا میکند .
6. پس از رشد ریشه ها به اندازه حدودا 7 سانتی متر میتوانید قلمه را به یک خاک سبک منتقل نمایید .
این روش بدلیل اینکه باعث میشود ریشه های قوی نداشته باشیم توصیه نمیشود ولی روش آسانی  برای تکثیر آگلونما میاشد .
توجه داشته باشید که برای اینکه ریشه های قوی داشته باشیم میتوانیم داخل ظرف ابتدا پرلیت بریزیم سپس ساقه بریده شده را داخل آن قرار داده و ظرف را پرلیت بریزیم سپس ظرف را با آب جوشیده شده و سرد شده هم دما محیط پر کنید در این روش بدلیل داشتن پرلیت ریشه های قویتری نسبت به حالتی است که قلمه را فقط در اب خالی قرار میدهیم دارد .

خصوصیات ظاهری گیاه آگلونما چیست ؟

گیاه آگلونما جز گیاهان آپارتمانی است که ظاهری بشدت زیبا دارد و برگ هایی بسیار خیره کننده و جذاب دارای برگ های نیزه ای و مربعی شکل است که دارای طول حدود 25 سانتی متر و عرض حدودا 10 سانتی متر دارند  و رنگ برگ های این گیاه بدلیل داشتن تنوع گیاهی متفاوت است این گیاه اگر دارای شرایط رشد مناسبی باشد توانایی گلدهی و میوه دهی نیز دارد که دارای گلهای سفید بهمراه میوه های قرمز است و در فصل تابستان پیدا میشود البته اگر میخواهید گیاه رشد خوبی داشته باشد پس از یکروز از پیدایش گل بهتر است آن را بچینید تا رشد ساقه ها و ریشه های بهتری داشته باشید ولی اگر میخواهید از زیباییی گل آن و یا از بذر میوه ان برای تکثیر از طریق بذر استفاده کنید بهتر است به گیاه از کود های مخصوص گل های آپارتمانی و کود نیترات کلسیم استفاه نمایید .

شرایط کلی نگهداری گیاه آگلونما چگونه است ؟

گیاه اگلونما برای نگهداری به شرایط سختی نیاز ندارد چون یک گیاه آپارتمانی است همان رطوبت و دمای هوا منزل برای رشد آن کافی میباشد ولی برای اینکه شرایط بهتری برایش فراهم کنید میتواند اقدام به ساخت جزیره کنید و در فصل رشد گیاه که همان بهار و تابستان است به خاک گیاه کود های تقویتی اضافه کنید تا شرایط رشد خوبی برای رشد آگلونما فراهم کنید همچنین خاک مورد استفاده این گیاه باید زهکشی بالایی داشته باشد تا با تجمع آب ریشه گیاه دچار فرسایش نشود همچنین برای آبیاری از آن توجه کنید که سطح خاک حدودا 4 سانتی متر خشک شده باشد تا آبیاری بعدی و نیاز نوری نسبتا بالایی دارد .

نحوه کاشت بذر آگلونما

یکی دیگر از روشهای تکثیر اگلونما استفاده از بذر می باشد که پیدا کردن بذر کمی کار سختی است و شما باید در اواخر بهار اقدامه به کاشت بذر کنید، البته پس از گلدهی گیاه میوه هایی به رنگ قرمز مشاهده میکنید که با نگهداشتن آنها میوه به بذر تبدیل می شود بذر کاشته شده از این روش گیاهی بسایر ضعیف به شما خواهد داد که به هیچ وجه توصیه نمیشه، بذر را در بستر خاک سبک بکارید و میزان روطبت را براش تامین کنید و در دمای حدود 25 الی 27 درجه سانی گراد قرار دهید تا شروع به جوانه دهی بکنید. در این روش هم میتوانید از نایلون پلاستیکی استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

مشکلات نگهداری آگلونما

هر آنچه برای نگهداری گل حنا باید بدانید

بیماری ها و مشکلات نگهداری آنتوریوم